Kotoa löytyi luteita
Pakko avautua. Tässä on mennyt noin 2 viikkoa ihan sumussa. Juhlapyhätkin meni piloille.Pari päivää ennen joulua heräsin myöhään ja huomasin sängyssäni epämääräisiä ötököitä. En heti tajunnut, mistä on kyse. Seuraavana päivänä siivosin oikein kunnolla, mutta ongelma ei kadonnut. Lopulta tutkin asiaa ja kamala totuus alkoi selvitä. Onneksi valvoin vielä tavallista myöhempään kun katsoin The Affariä ja sain lopullisen vahvistuksen asialle kun ötököitä näkyi pimeällä aina vain enemmän ja muuallakin kuin tässä yhdessä paikassa. Sänkyni on nyt piloilla, mutta onneksi oli todella vanha ja muutenkin huono. En tiedä, mikä muu on piloilla tai miten asia tästä etenee. Toivottavasti kuitenkin selviää.
Asun sukulaiseni luona, joka yritti aluksi kieltää totuutta, joten otin itse yhteyttä eteenpäin ja yksi myrkytys on tehty. En tiedä, mistä ovat peräisin ja kauanko ovat asunnossa olleet. En syytä ketään, mutta samassa rapussa asuu noh, monenlaista ihmistä, joten varmasti on jollakin muullakin. Pelkään, että asiaa ei nyt hoideta kunnolla, eikä näistä päästä ikinä eroon. Elämäni on ollut täynnä sontaa, mutta en ole koskaan ollut niin järkyttynyt kuin nyt ja takana on siis mm. traumaattista työttömyyttä ja tappelua te-toimiston kanssa, epäilys omasta sairaudesta, vaikea suhde sukulaisiin jne.. Ruoka ei ole oikein maistunut, mikä ei ole tyypillistä minulle, enkä ole pystynyt tekemään oikein mitään. Olen ainakin nyt lopulta ymmärtänyt haluavani vain vähän tavaraa ja aion siivota jatkossa paljon paremmin kuin ennen. Toivottavasti tämä auttaa edes vähän.
Kommentit (26)
Harmi että tällainen sattui kohdallesi. Onneksi olet saanut myös uutta puhtia tavaroiden raivaamiseen tämän myötä, vaikka siivoamalla luteilta ei voikaan välttyä.
Naapureitaan ei voi valita, joten arpapeliähän se on tuleeko luteita vai ei, ainoa keino välttyä riskiltä saada niitä on muuttaa omakotitaloon ja lopettaa samaan syssyyn matkustelu.
Ennen oli ddt ja täystuhot joilla itsekin pystyi hyvin torjumaan tehokkaasti ja nyt sitten kalliit torjunnat lähinnä hajuvesi tehoisilla myrkyillä ja pitkään siksi ei esiintynyt?
Mahdoton päästä eroon monessa tapauksessa. Juuri siksi, ettei ihmiset ymmärrä mitä niistä eroon pääsy vaatii. Kaikki tavarat kylmään ulkovarastoon. Sitten myrkytykset. Sen jälkeen vähitellen tavaroita takas kun on varma etteivät ole saastuneita.
Kaikki pyykit pesen nyt 60 asteessa. Joskus olen pessyt vaatteita 60 asteessa muutenkin kun puhdistuvat paremmin noin. Ainoa vaate, jonka olen onnistunut liian kuumalla pesemällä pilaamaan on ollut yksi t -paita, jonka wt tribaalitatuoinnilta näyttänyt painokuva kirjaimellisesti suli. Mietin tässä, kestävätkö farkut mitenkään 60 asteen pesua vai kutistuvatko ihan hirveästi. Harmittaa kun ehdin juuri ennen löytöäni ostamaan uudet farkut, joita en ehtinyt pestä ja ovat varmasti saastuneet.
Olen myös tajunut, että en halua ostaa mitään kallista kuin todella hyvän syyn takia, enkä todellakaan mitään turhaa. Nyt haluan ostaa vain ruokaa ja siivoustarvikkeita. Ensi viikolla pitäisi alkaa myös kuukautiset. Tuskin tämä hirveä järkytys ja stressi siihen vaikuttaa kun ovulaatio oli ajallaan juuri ennen kun tajusin tilanteen vakavuuden. ap.
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton päästä eroon monessa tapauksessa. Juuri siksi, ettei ihmiset ymmärrä mitä niistä eroon pääsy vaatii. Kaikki tavarat kylmään ulkovarastoon. Sitten myrkytykset. Sen jälkeen vähitellen tavaroita takas kun on varma etteivät ole saastuneita.
Ei todellakaan näin, tämä on pahin virhe. Kannattaa noudattaa vain ja ainoastaan myrkytysfirman ohjeita
Tilanne oli kai jo vähän parempi tai sitten vain kuvittelin niin. Nyt on myrkytetty jo kolme kertaa ja tänään tajusin tilanteen muuttuneen yhtä äkkiä lähes yhtä huonoksi kuin ennen myrkytyksien aloittamista. Aivan kuin ötökät olisivat levinneet uudelleen, vaikka eivät koskaan olleet olleetkaan varsinaisesti poissa. Toki ohjeissa sanottiin, että torjunta voi olla hidasta ja kestää jopa 3 kuukautta ja että ötököitä ja paljon raatoja voi esiintyä vielä useamminkin torjunnan jälkeen. Ohjeissa sanottiin myös, että käyttävät vaihdellen kahta eri liuosta. Ehkä nyt on sitten käytetty toista, joka ei tehoa ?
Lisäksi voin hetken jo vähän paremmin eli järkytys ei ollut enää niin kova, mutta nyt kaikki on palannut ennalleen. En tiedä, millä perusteella isännöitsijä on tuholaisfirman valinnut, mutta sen toiminta ei ole oikein vakuuttanut. En löytänyt varsinaisia arvosteluja firmasta. Vaikuttaa siltä, että jossakin muussakin talon asunnoissa on ötököitä ja sieltä levinneet, mutta en tiedä kun ei ole tiedotettu tai että onko muita asuntoja edes tarkastettu.. Joka tapauksessa tilanne on täysi katastrofi, eikä taida ratketa koskaan. En välitä siitä, mitä tavaraa joudun tämän takia tuhoamaan, koska en omista mitään arvokasta, enkä ole kiintynyt tavaraan ja oikeasti en edes pidä juuri mistään tavaroistani. Haluan vain, että vielä joskus kotini on taas puhdas ja saan mielenrauhani takaisin. Olen varmasti toiminut itsekin väärin ja ymmärrän vastuuni, olen esim. liikkunut vain julkisilla paikoilla, joissa nyt on muutenkin kaikkia pöpöjä tarjolla,mutta tuskin tämä on kokonaan minun syytä. Onkohan tämä sitten tuholaisfirman vaikeimpia tapauksia ? En halua lukea aiheesta juttuja netistä. Toki tuholaisfirman, joka siis ei mikään markkinajohtaja sivut olen lukenut.
Nyt on päällä remonttikin. Elämä on julmaa. ap.
Lisäksi ötököiden mustat pisteet ovat aika saman näköisiä pölyn, lian ja erityisesti mustista vaatteista irtoavan nukan kanssa, joten aina ei heti edes tajua mitä lattialla näkee. Sukulainen, jonka kanssa asun ja joka ei vieläkään ymmärrä tilannetta haukkuu minua hulluksi kun muka luulen kaikkea ötököiksi. Tämä tietysti vaikeuttaa tilannetta. Olen tilanteen myötä oikeastaan luopunut television katselusta kun ei kiinnosta katsoa televisiota pahiten saastuneessa huoneessa edes päivänvalossa.. Toki on toinenkin televisio, mutta se on toisen asukkaan hallussa. ap.
Eniten olisin ehkä kaivannut myrkyttäjältä selkeitä ohjeita siitä, mitä minä voin itse tehdä tai mitä minun pitää tehdä helpottaakseni ongelmaa. Toki antoi lapun, jossa tilannetta selitettiin. Kai sitä nyt ohjeeksi voi kutsua, vaikka ei siinä varsinaisesti annettukaan kaipaamiani ohjeita. Tuntuu siis todella avuttomalta kun en itse voi paljoa tehdä. Kotikin on sotkuinen. Toki olen imuroinut ja vaihtanut heti pölypussin kun imurointi on sallittua, mutta kostealla ei saa pestä, että myrkyn teho ei vähenny. ap.
Nyt on myrkytetty jo neljä kertaa, mutta jouduin tänään käymään pahiten saastuneessa huoneessa, jossa ei viime aikoina paljoa ole huvittanut olla ja löysin sieltä useita raatoja. En tosin tiedä, kuinka kauan ovat siellä olleet, mutta ilmeisesti viimeisimmän myrkytyksen jälkeen ovat ilmestyneet. Ei siitäkään ole kauaa kun edellisen kerran elävänkin näin. Toki myrkyttäjä on siis käynyt huoneessa myrkyttämässä. Järki on tässä kovaa vauhtia menossa ja usein näen aiheeseen liittyviä unia siis silloin harvoin kun todella väsyneenä pystyn kovalla sohvalla kunnolla nukkumaan. Aamulla puolestaan herään lähes aina remonttiääniin. Olen elämässäni joutunut kokemaan kaikenlaista sontaa, mutta tämä on kyllä oikeasti pahinta, mitä olen joutunut kokemaan. En pääse ilmeisesti koskaan ötököistä eroon. Tekisin itse enemmän jos olisi paremmat ohjeet ja muutenkin parempi tiedotus muiden rappujen asuntojen tilanteesta olisi hyvä asia. Nyt en tiedä tästä mitään. Haluaisin myös tietää syyllisen tilanteeseen, mutta ehkä parempi, että en tiedä kun menisin vain huutamaan. Tajuan kyllä itsekin, että tilanteeni ei ole normaali ja olenkin ottanut jo yhteyttä sosiaalityöntekijäänkin. Kerroin kaiken suoraan. Aivan sama mitä ajatteli. Varmaan isännöitsijä on sitten valinnut halvimman yrityksen kun työn jälki on mitä on, mutta tuskin kuitenkaan ensimmäistä löytämäänsä, sillä kun tein aiheeseen liittyviä hakuja ei valittu yritys ole ensimmäisenä. ap.
Olen miettinyt paljon sitä, että mitä jos syyllinen olenkin minä eli että minä olenkin itse jotenkin onnistunut tuomaan ötökät taloon esim. kaupasta tai kirjastosta tai jostakin muualta julkiselta paikalta. Missään ihmeessä en ole käynyt. En edes muista, milloin olisin ollut kotikaupunkini ulkopuolella. Lisäksi epäilen jokaista ihovaurioita puremaksi, vaikka selvästikään kaikki tänä aikana minulle ilmestyneet ihovauriot esim. finnit ja vastaavat, nyt taitaa olla huuliherpeskin stressistä eivät suinkaan ole olleet puremia. Sitä ötököiden hajuakaan on vaikea unohtaa. Haju on kyllä yksi kamalimmista hajuista ikinä. ap.
Kannattaisiko perustaa blogi, eikä suoltaa täällä yhden naisen monologia, johon kukaan ei kommentoi?
Osta piimaata rautakaupasta. Sitä nurkkiin. Sänky irti seinästä ja teipit jalkoihin. Jalat piimaata sisältäviin purkkeihin. Ei syö luteet. Hinta noin 20 euroa tällä torjunnalla.
Kyllä kannattaa siivota aina välillä.
No, jos ei myrkyttäjä neuvo ni on kyllä ihme touhua. Eihän se myrkytys itsessään riitä.
- KAIKKI tekstiilit pakastus (vähintään viikko kovassa pakkasessa) TAI saunotus TAI pesu 60 asteessa
- sänky irralleen seinästä, ettei luteet pääse seinää pitkin kiipeämään sänkyyn
- sängyn jalkoihin voi kiinnittää kaksipuolista teippiä - luteet jää siihen kiinni kun yrittävät ryömiä sänkyyn
- jos heität kaatopaikalle tavaraa - merkitse SELVÄSTI että ludeongelma, että kukaan ei roudaa ludetavaroita omaan kotiinsa
- yhden asunnon myrkytys ei todellakaan riitä, luteet lisääntyy niin vauhdilla ja elävät ilmastoinnissa, koko talo pitäisi myrkyttää ja kaikkien sitoutua huolehtimaan tekstiilien pesu yms yms
- syy ei ole välttämättä todellakaan siivouksesta tai sen jättämisestä kyse, mutta esim kirpputorilta ostetut tavarat pitäisi AINA pakastaa/saunottaa/pestä vähintään 60 asteessa
Tsemppiä.
Haiseeko ne samanlaiselle kuin metsäluteet? Vihaan metsäluteenkin hajua
Kaksi kuukautta tätä on kestänyt. En tiedä, tuleeko enää myrkytyksiä, vaikka epämääräisiä havaintoja olen vieläkin tehnyt ja koko ajan pelkään. Toki myrkyttäjä on ollut vielä yhteydessä ja havainnoistani olen raportoinut. Toisaalta tämä epätietoisuus on pahempaa kuin se, että myrkytysten tiesi vielä jatkuvan. Myrkyttäjä tosin sanoi, että tarvittaessa myrkytyksiä jatketaan vielä. Pelottaa myös, mitä tapahtuu myrkkyjen vaikutuksen loputtua. Toki varmasti tarpeen vaatiessa myrkyttäjä saadaan paikalle nopeasti. Myrkytyksethän alkoivat nopeasti ilmoituksesta ja tuossahan oli välisssä pyhiä. Jotenkin toivon, että myrkyttäjä kävisi vielä edes kerran. Lasku on varmasti jo hirvittävä, mutta eihän tuo yksi kerta nyt varmasti mitään kaada kun nyt käynnissä on myös suuri ja oletettavasti kallis remontti.
Koska tietoa en ole saanut olen yrittänyt itse havainnoida tilannetta. Samalla paikalla, johon myrkyttäjä on autonsa pysäköinyt olen näykynyt samanmerkkinen auto myös muina aikoina. Valitettavasti en muista myrkyttäjän auotn rekkaria, mutta havaintojeni perusteella olen päätellyt, että muissakin talon asunnoissa on myrkytetty. Kurjaa, jos muissakin asunnoissa on tuholaisia niin valitettavasti on, mutta jos asiaan on puututtu niin kuin pitääkin olen tyytyväinen.
Jopa tapauksessa minua ahdistaa todella paljon ehkä jopa enemmän kuin kaiken alussa, koska nyt on epätietoisuus, että jääkö tilanne tähän. En myöskään tiedä, milloin voin hankkia uuden sängyn tai voinko koskaan. Pelkään myös mahdollisten ja todennäköisten vielä elossa olevien ötököiden levittäytyvän nyt sellaisiin paikkoihin, joita ei ole myrkytetty. Tämä talvi on mennyt sumussa. Viime viikolla huomasin yllätyksekseni valoisuuden selvästi lisääntyneen yhtä äkkiä ja päivän pidentyneen. Jotakin positiivista sentään, että ötökät eivät ilmaantuneet viime kesänä. Sehän olisi ollut vielä suurempi tuska. ap.
Ötököitä löytyy vieläkin viimeksi eilen ja tänään, vaikka myrkytyksiä on tehty jo vaikka kuinka monta. nyt menossa tarkkailuvaihe ja ohjeiden mukaan olenkin tarkkaillut tilannetta. Lähetin jo itse viestiä myrkytysfirmaan uusista havainnoistani. Sain myös selville, että ilmeisesti mistään muusta asunnosta ei ilmeisesti ole tehty havaintoja tai sitten myrkyttäjä ei vain voinut kertoa muuta. Tässä tapauksessahan minä olen todennäköinen syyllinen. Tämä kamala ja epäselvä tilanne on ollut viimeinen pisara jo muutenkin vaikeassa elämässäni. Tämä on vienyt järkeni ja aiheuttanut todella suuren ahdistuksen ja järkytyksen, että en pääse koskaan tästä yli. Olen työtön, joten saikusssakaan ei olisi mitään järkeä. Ilmeisesti joudun myös elämään loppuelämäni tämän kanssa ja jos joskus pääsen muuttamaan en voi ottaa mitään tavaraa mukaani. En oikein halua olla tuossa asunnossa ja nukkkuminen on mitä on. En ole itsetuhoinen, enkä käytä päihteitä, mikä tässä tilanteessa on todella hyvä, mutta olen niin lopussa ja kaikki on vaikeaa. Lisäksi olen rasittanut näillä asioilla kaksi sukulaista jo niin loppuun, että en haluaisi tehdä sitä enää. Toivottavasti myrkyttäjä tulee vielä edes tarkistamaan tilanteen ja minun täytyy varmaan varata aikaa sosiaalityöntekijälle ja ammattiauttajalle. Koska tilanteeni on ollut vaikea muista syistä johtuen jo pitkään olen noiden kanssa aikaisemminkin asioinut. Niin ja en ole ollut ulkomailla, kirpputoreilla, kierrätyskeskuksessa, muussa vastaavassa paikassa tai ostanut mitään vanhaa. En löydä mitään riskitekijää ötököille, mutta niin vaan juuri minun asuntooni ilmestyivät. ap.
Tälläistä ei toivo kenellekään. Olen joutunut muuttamaan elämääni hyvin paljon tämän tapauksen myötä. Olen toki myös ymmärtänyt uusia asioita. Vaikka usein ahdistaakin, onneksi sentään lohduttaa, että todellisissa hätätapauksissa esim. poliisin, pakokunnan ja sairaanhoidon palveluita on saatavilla ympäri vuorokauden tauotta. Lisäksi jostain syystä myös Prisman pitkät aukioloajat helpottavat. ap.
Siivous ja konmaritus auttaa siihen että luteille ei oo niin paljon piilopaikkoja ja ne havaitsee jo aikaisemmassa vaiheessa, mutta ei niitä siivoamalla hävitettyä saa. Asunnossa on jo niiden munia, ja jos muualla talossa on myös lude-ongelmia, ne kulkeutuvat rakenteita pitkin teillekin. Ainoa konsti hävittää luteet on hävittää saastuneet tekstiilit, tarkistaa ja tehopestä kovat kalusteet ja myrkyttää koko talo tarvittaessa vaikka useamman kerran, mutta aina niin että kerralla myrkytetään koko talo, ei vain yhtä asuntoa.