Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja aiheutti karenssin

Exavustaja
03.01.2019 |

Eli tilanne on se, että päätin aloittaa Henkilökohtaisen avustajan työt. Avustettava vaikutti tervepäiseltä ja mukavalta. Päätin ottaa työn vastaan ja olin erittäin onnellinen, olihan tämä kokopäiväinen ja säännöllinen työ.
Aloittaessani sain tietää, että edeltäjäni oli ehtinyt työskennellä vain reilun kuukauden ajan, kunnes sai lähdöt.

Hyvä vaikutelmani avustettavasta alkoi murenemaan muutaman viikon kuluttua, tiuskimista ja huonotuulisuutta alkoi olla lähes päivittäin. Sain kuulla eräänä päivänä tiuskaisun ivalliseen äänensävyyn "sinähän teet just niinkun minä sanon". Ja näin toiminkin koko työsuhteeni ajan, pyrin tekemään asiat niin hyvin, ettei mistään voisi huonoa palautetta tulla. Tuo ilkeästi sanottu lause sai aikaan sen, että halusin aina kysyä ja varmistaa mitä päivän aikana tekisin, en halunnut tehdä mitään omin päin koska minunhan haluttiin toimivan juuri niinkuin hän sanoo.

Muutama kuukausi vierähti ja huonotuulisuutta/tiuskimista oli jatkuvasti. En koskaan sanonut mitään vastaan vaan hammasta purren nielin kaiken ja yritin edelleen olla hyvä työntekijä.
Koeaikaani alkoi olla jäljellä muutama viikko, avustettavan käytös alkoi olla todella outoa. Avustettava ei puhunut juuri mitään kahteen viimeiseen viikkoon, ajattelin sen johtuvan etenevästä sairaudesta.
Itse yritin joka päivä, kahdeksan tunnin ajan olla vain se hyvä työntekijä. Vaikka sisälläni oli hirveä ahdistus tilanteesta, ja iso ihmetys avustettavan käytöksestä. Nuo viimeiset viikot oli painajaismaisia!
En saanut mitään ohjeistusta siitä, mitä tekisin työpäiväni ajan.
Kysyin tietenkin aina että pesisinkö tänään pyykkiä, tai imuroisinko kun roskaa oli kertynyt lattioille. En koskaan saanut palautetta siitä, että tekisin jotain väärin.

Selailin eräänä päivänä työvoimatoimiston avoimia työpaikkoja, huomasin että minun tilalleni ollaan jo etsimässä uutta työntekijää... kysyin tietenkin asiasta, ja sain vastauksen "katson mitä voin tilallesi saada".
Tästä muutamia päiviä eteenpäin sain kuulla aamuhoitojen aikana, ettei minun tarvitse tulla töihin seuraavana päivänä koska tilalleni oltiin jo löydetty toinen työntekijä.
Työsuhdepurun syyksi sain kysyessäni sen, että kyselin liikaa työtehtävistä ja että minun olisi pitänyt olla oma-aloitteisempi!

Tässä vaiheessa alkoi v#tuttamaan jo niin paljon, että sanoin etten tee viimeistä työpäivääni loppuun vaan lähden samantien.
Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi.
Nyt viikkojen päästä tapahtuneesta sain työvoimatoimistosta päätöksen, etten ole oikeutettu työttömyysturvaan. Koska avustettava on ilmoittanut syyksi että työsuhdepurku oli minun vikani, en ollut kuunnellut ja noudattanut ohjeistusta työpaikalla, ja olin laiminlyönyt työtehtäviä!
Laitoin työvoimatoimistoon oman kantani asiasta, ei mitään hyötyä.
Sairas, elämästään katkera & surullinen ihminen sai kai jotain iloa elämäänsä tällä tempulla.
En voi tehdä mitään muuttaakseni tilannetta, työvoimatoimistolle työnantajan (avustettavan) sana on totuus.

En voi suositella kenellekkään avustajan työtä, sillä ei saa kuin oman elämänsä hetkeksi rikki ja solmuun.
Itse sain tästä työpaikasta kuukausien ajan henkistä painetta, ja huonoa kohtelua. Ja sen päälle vielä potkut ja työvoimatoimiston karenssin.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asetelmassa, että avustettavat ovat "työnantajia" ja esimiesasemassa on järjetön siltä osin, kun raha toimintaan tulee yhteiskunnalta. Sama kuin hoitokotien asukit ylennettäisiin lähärien pomoiksi. Täysin kakoa.

Vierailija
42/54 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään sadisteja ole. Aivovamman saaneet, kehitysvammaiset, mielisairaat, demntoituneet ym. ei usein hallitse käytöstään, sekä käyttäytyvät lapsen tavoin. Eli ollaan itsekkäitä ja maailman napoja, eikä ymmärretä seuraamuksia.

Eli miten eroavat sadisteista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako avustettava itse hoitonsa? Jos ei maksa, niin joku väliintuleva osapuoli pitäisi koko hommassa olla, joka valvoo, että oikeus ja kohtuus toteutuvat ja ettei asiakas pääse tyrannisoimaan hoitajaansa. Ihan samoja juttuja kuullut tältä alalta, eli hoidokit käyttävät hyväkseen hoitajiaan, ovat ilkeitä ja niuhoja ja mielellään hankaloittavat muiden elämää kostoksi siitä, että eivät itse selviä yksin.

Ei maksa, tai siis äärettömän harvoin saattaa joku maksaa. Palkan maksaa veronmaksajat, mutta tämä vammainen on "työnantaja". Ihan perseestä koko systeemi.

Vierailija
44/54 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele lainkaan, että avustajista on pulaa. On aivan tuurissaan, millainen avustettava on, ja jos/kun työnkuva on sitä, että pitää tehdä mitä käsketään, olet aivan avustettavan armoilla. Suuri osa heistä tuntuu olevan sadisteja tai vähintään kusipäitä.

Eikä kukaan ole puolellasi, jos työnantajasi on se avustettava.

Itse olen työtön, ja olen katsellut avustajankin hommia, mutta en kerta kaikkiaan uskalla, koska riskit ovat niin suuret. Palkka on aivan liian pieni siihen nähden, ja useimmiten myös tuntimäärä.

Ei ne mitään sadisteja ole. Aivovamman saaneet, kehitysvammaiset, mielisairaat, demntoituneet ym. ei usein hallitse käytöstään, sekä käyttäytyvät lapsen tavoin. Eli ollaan itsekkäitä ja maailman napoja, eikä ymmärretä seuraamuksia.

Fyysisesti vammaisilla ja vakavasti sairailla taas järki varmaan pelaa, mutta asetuppa heidän tilalleen. Minusta vielä pahempi kohtalo olla selväjärkinen ruumiinsa vankina.

Kyllä siinä moni katkeroituu ja masentuu, joka ilmenee tiuskimisena ja ilkeilynä.

Eikä nämä ihmiset varmaan tuntemattomia haluaisi kotiinsa aina ottaa hoitamaan, mutta heidän on pakko.

Toki sitä jotkut tuollaisessa tilanteessa on vain kiitollisia ja ystävällisiä, mutta ihmisluonto on sellainen, että yleensä siinä ei niin käy. Eikä sitä aina kukaan iloinen jaksa olla.

Olkoot mitä ovat, mutta heidän ei pitäisi olla työnantajien asemassa työnantajien valtuuksilla, kun eivät itse palkkaakaan maksa.

Ja monet heistä _ovat_ ihan täysiä sadisteja. Ei se vammaisuus siltä suojaa.

Vierailija
45/54 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä asetelmassa, että avustettavat ovat "työnantajia" ja esimiesasemassa on järjetön siltä osin, kun raha toimintaan tulee yhteiskunnalta. Sama kuin hoitokotien asukit ylennettäisiin lähärien pomoiksi. Täysin kakoa.

Samahan se on kouluissakin, lapsi on pomo. Mun kaveri on lukiossa töissä oppilas kävi valittamassa opolle " se antaa parempia numeroita kun vaan sanoo " ja opo kävi sanomassa rehtorille.

Vierailija
46/54 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos/kun työsuhde puretaan koeaikana, päättyy se siihen hetkeen. Vuoroa ei tarvitse jäädä tekemään loppuun. Meillä töissä on ehdottomasti kielletty laittamasta/antamasta mitään syytä koeaikapurkuihin.

Lain mukaan koeaikapurkuun täytyy olla syy.

Vierailija
47/54 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kai se on vain niellä kiukku ja v#tutus. Soitin liittoon & kerroin tilanteen. Työnantaja voi purkaa työsopimuksen ilman varoitusta koeajalla. Ei kannata viedä asiaa eteenpäin koska siitä tuskin on hyötyä. Eli vammaiselle sairauden katkeroittamalle ihmiselle annetaan kaikki valtuudet aiheuttaa halutessaan hankaluuksia avustajalleen. Niin väärin!

Vierailija
48/54 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varoa töiden vastaanottamista, sillä se voi tosiaan johtaa karenssiin.

Suosittelen valitsemaan elämään muita aktiviteetteja kuin työelämän. Vetäkää nolostelematta tältä yhteiskunnalta rahat, mitkä voitte. Katsotaan sitten uudestaan, jos saadaan vielä hallitus, joka tekisi viisaita uudistuksia.

Vierailija
49/54 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kannattaa tehdä valitus. Liitä siihen tiedot uudesta avustajasta, ja jos saat selville entisen tai uuden avustajan, hänen lausuntonsa olisi hyvä tueksesi.

Ja kun sinut on irtisanottu koeajalla, ei sinun tarvitse enää jäädä töihin. Koeajan jälkeen kyllä, mutta ei koeajalla.

Vierailija
50/54 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni valituksilla ei ole mahdollisuutta mennä läpi näissä tapauksissa, mutta koeaikapurun voi haastaa oikeudessa. Artikkelin mukaan "...työnantajan on pystyttävä näyttämään suorittamansa koeaikapurun perustuneen asianmukaisiin, työntekijän työn suorittamiseen tai työhön sopeutumattomuuteen liittyviin seikkoihin."

https://tyopaikat.oikotie.fi/tyontekijalle/artikkelit/koeaikapurku-edel…

Vierailija
51/54 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteviä syitä omaan irtisanomiseen on todella vähän. Ja sellaiseksi tuo valitettavasti tulkitaan, kun lähdit itse pois työpaikaltasi.

Suoraan laista: "Työntekijä saa vastaavasti purkaa työsopimuksen päättyväksi heti, jos työnantaja rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai laista johtuvia, työsuhteessa olennaisesti vaikuttavia velvoitteitaan niin vakavasti, että työntekijältä ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa".

"Niin vakavasti" taas meinaa Suomeksi sitä, että mikään pieni virhe ei todellakaan käy syyksi.

Muita syitä: "Silloin, kun työtä hänen työkykynsä huomioon ottaen ei voida pitää sopivana ja jos työtä ei 12 kalenteriviikon aikana välittömästi ennen irtisanoutumista ole ollut tarjolla siten, että työtä voitaisiin lukea hänen työssäoloehtoonsa, eikä työsopimuksessa ole sovittu säännöllisestä työn tekemisestä."

Eli hyvin lyhyt on se lista syistä jolloin voi itse itseirtisanoutua. Käytännössä, jos itse irtisanoudut saat aina karenssin ja sillä ei ole mitään tekemistä sen työkkärin tyypin kanssa.

Vierailija
52/54 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi on vihdoin ohi, ja tämä alkaa olla vain paha muisto ja hyvä opetus tulevaisuudelle.

Jouduin tosiaan kärsimään tuon kolmen kuukauden karenssin aiheettomasti. Asialle ei voinut tehdä mitään koska työnantajan sana vs. työntekijän sana/ työnantajan sana painaa enemmän.

Olen kuitenkin kiitollinen parille työvoimatoimiston työntekijälle, soitin heille ja kerroin tilanteeni ja mitä on tapahtunut. He yrittivät muuttaa työnantajan lausuntoa jotta karenssin voisi mitätöidä. Katkera työnantaja kuitenkin pysyi valheen sanassaan joten asialle ei voinut tehdä mitään.

Nyt kohti uusia tuulia.

Varoitan vielä kaikkia, jotka hakevat työtä kyseiseltä alalta ja yksityiseltä työnantajalta. Koittakaa saada yhteys entisiin avustajiin, jotta voitte varmistua ennen työnaloitusta siitä, millainen avustettava on oikeasti. Se ei selviä työhaastattelussa.

Vierailija
53/54 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tyypit hakee säännöllisin väliajoin uusia kiusattavia mollin sivuilla. Miksei tähän puututa?

Vierailija
54/54 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssi taitaa rätkähtää päälle periaatteessa aina, jos on irtisanottu henkilöstä johtuvasta syystä. Jos työnantaja ilmoittaa syyksi tuotannolliset ja taloudelliset perusteet, silloin ei tule karenssia. Koeaikapurku on sitten taas oma erikoistapauksensa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän