Työnantaja aiheutti karenssin
Eli tilanne on se, että päätin aloittaa Henkilökohtaisen avustajan työt. Avustettava vaikutti tervepäiseltä ja mukavalta. Päätin ottaa työn vastaan ja olin erittäin onnellinen, olihan tämä kokopäiväinen ja säännöllinen työ.
Aloittaessani sain tietää, että edeltäjäni oli ehtinyt työskennellä vain reilun kuukauden ajan, kunnes sai lähdöt.
Hyvä vaikutelmani avustettavasta alkoi murenemaan muutaman viikon kuluttua, tiuskimista ja huonotuulisuutta alkoi olla lähes päivittäin. Sain kuulla eräänä päivänä tiuskaisun ivalliseen äänensävyyn "sinähän teet just niinkun minä sanon". Ja näin toiminkin koko työsuhteeni ajan, pyrin tekemään asiat niin hyvin, ettei mistään voisi huonoa palautetta tulla. Tuo ilkeästi sanottu lause sai aikaan sen, että halusin aina kysyä ja varmistaa mitä päivän aikana tekisin, en halunnut tehdä mitään omin päin koska minunhan haluttiin toimivan juuri niinkuin hän sanoo.
Muutama kuukausi vierähti ja huonotuulisuutta/tiuskimista oli jatkuvasti. En koskaan sanonut mitään vastaan vaan hammasta purren nielin kaiken ja yritin edelleen olla hyvä työntekijä.
Koeaikaani alkoi olla jäljellä muutama viikko, avustettavan käytös alkoi olla todella outoa. Avustettava ei puhunut juuri mitään kahteen viimeiseen viikkoon, ajattelin sen johtuvan etenevästä sairaudesta.
Itse yritin joka päivä, kahdeksan tunnin ajan olla vain se hyvä työntekijä. Vaikka sisälläni oli hirveä ahdistus tilanteesta, ja iso ihmetys avustettavan käytöksestä. Nuo viimeiset viikot oli painajaismaisia!
En saanut mitään ohjeistusta siitä, mitä tekisin työpäiväni ajan.
Kysyin tietenkin aina että pesisinkö tänään pyykkiä, tai imuroisinko kun roskaa oli kertynyt lattioille. En koskaan saanut palautetta siitä, että tekisin jotain väärin.
Selailin eräänä päivänä työvoimatoimiston avoimia työpaikkoja, huomasin että minun tilalleni ollaan jo etsimässä uutta työntekijää... kysyin tietenkin asiasta, ja sain vastauksen "katson mitä voin tilallesi saada".
Tästä muutamia päiviä eteenpäin sain kuulla aamuhoitojen aikana, ettei minun tarvitse tulla töihin seuraavana päivänä koska tilalleni oltiin jo löydetty toinen työntekijä.
Työsuhdepurun syyksi sain kysyessäni sen, että kyselin liikaa työtehtävistä ja että minun olisi pitänyt olla oma-aloitteisempi!
Tässä vaiheessa alkoi v#tuttamaan jo niin paljon, että sanoin etten tee viimeistä työpäivääni loppuun vaan lähden samantien.
Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi.
Nyt viikkojen päästä tapahtuneesta sain työvoimatoimistosta päätöksen, etten ole oikeutettu työttömyysturvaan. Koska avustettava on ilmoittanut syyksi että työsuhdepurku oli minun vikani, en ollut kuunnellut ja noudattanut ohjeistusta työpaikalla, ja olin laiminlyönyt työtehtäviä!
Laitoin työvoimatoimistoon oman kantani asiasta, ei mitään hyötyä.
Sairas, elämästään katkera & surullinen ihminen sai kai jotain iloa elämäänsä tällä tempulla.
En voi tehdä mitään muuttaakseni tilannetta, työvoimatoimistolle työnantajan (avustettavan) sana on totuus.
En voi suositella kenellekkään avustajan työtä, sillä ei saa kuin oman elämänsä hetkeksi rikki ja solmuun.
Itse sain tästä työpaikasta kuukausien ajan henkistä painetta, ja huonoa kohtelua. Ja sen päälle vielä potkut ja työvoimatoimiston karenssin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut paljon samanlaisia tarinoita, avustettavat purkavat sen katkeruutensa avustajiin. Tuolle pitäisi tehdä jotakin, tai jonakin päivänä vain kuolevat pois, kun kukaan ei enää suostu heitä avustamaan, edes perheenjäsenet.
Tämä on oikeasti ongelma.
Monien vaikeiden sairauksien mukana tulee psyykkisiä ongelmia. Jo yksin sairastuminen on raskas asia ja sitä pahentaa se, että joutuu olemaan muiden avun varassa eikä pysty itsenäisesti enää hoitamaan asioitaan.
Samaan syssyyn kun tulee työpaikan menetys ja läheisten huono suhtautuminen, niin helposti se katkeroittaa. Sitten pitää vielä alkaa työnantajaksi sille avustajalle jota ei edes haluaisi kotiinsa.
Osa avustettavista on oikeasti todella ilkeitä ja veemäisiä ihan kaikkia kohtaan.
Usein vaikeat sairaudet aiheuttavat myös kognitiivisia ongelmia mikä myös aiheuttaa lisäongelmia. Siinäpä onkin kiva alkaa työnantajaksi kaikkine palkkaamisen kiemuroineen jos pukeminenkin on yhtäkkiä liian vaikeaa.
Parempi ratkaisu olisi palkata avustajat jonkun firman kautta.
Yritys tekisi sopimukset avustettavien kanssa ja sovittaisiin myös se ketkä toimivat avustajina (ettei joka kerta tulisi eri avustaja).
Tai jos tulisi ongelmia, voitaisiin helposti vaihtaa avustajaa ilman että siitä aiheutuu kenellekään isompaa haittaa.
Tällä tavalla avustaja saisi parhaassa tapauksessa työyhteisön ja työnantajan tuen, eikä olisi yksin avustettavan armoilla.
Kotisiivousuritykset toimivat jo tällä tavalla. Voisi siis onnistua avustamisessakin.
Vierailija kirjoitti:
Aika älytöntä, jos tuosta karenssin saa. Eikös potkut saadessa ilman omaa syytä pitäisi karenssilta välttyä kaiken järjen mukaan?
Ja noista töistä, ihan normaalia lähihoitajille. Kyllä se tietynlaista ihmistä vaatii, että sitä jaksaa.
Olin pitkään töissä mt- ja päihdepuolen hoitokodissa. Asiakkaat haukkuivat ihan lyttyyn, löivät, potkivat, raapivat ym, etkä saanut sanoa tai tehdä mitään. Muuta kuin tyylillä "soo, soo".
Pitää vain ymmärtää kyseessä olevan sairas henkilö, ja antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sama omaisten kohdalla, jotka yleensä pitävät sinua samanlaisena pskasankona.
Paljon se työ antaa, mutta paljon myös ottaa.
Näin pyrin tekemään ja ajattelemaan. Avustajan työ on henkisesti pahimmillaan todella raskasta, koska olet avustettavan kanssa lähes jokaisen hetken kahdestaan, tukena ei ole työyhteisöä jos työilmapiiri on kuormittavaa.
Karenssi riippuu siitä, mitä työnantaja päättää sanoa työsuhdepurun syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaessani sain tietää...lopetin lukemisen tähän. Eli et ottanut asioista selvää riittävän kattavasti ennen työn aloittamista ja voit syyttää vain itseäsi.
Ei kai missään työpaikassa voi tietää, millaista siellä tulee lopulta olemaan...
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se menee, oli syy mikä tahansa, jos itse irtisanoutuu.
:/
Höpöhöpö taas. Olen irtisanoutunut kolme kertaa ilman tietoa uudesta työstä, eikä yhdelläkään kerralla tullut karenssia. Kyllä siinä syytä nimen omaan katsotaan.
Liittoon tai lakimieheen vielä yhteys. Ja valituksia menemään, asia ei ole kiistattomasti niin kuin te-toimiston päätöksessä.
En ihmettele lainkaan, että avustajista on pulaa. On aivan tuurissaan, millainen avustettava on, ja jos/kun työnkuva on sitä, että pitää tehdä mitä käsketään, olet aivan avustettavan armoilla. Suuri osa heistä tuntuu olevan sadisteja tai vähintään kusipäitä.
Eikä kukaan ole puolellasi, jos työnantajasi on se avustettava.
Itse olen työtön, ja olen katsellut avustajankin hommia, mutta en kerta kaikkiaan uskalla, koska riskit ovat niin suuret. Palkka on aivan liian pieni siihen nähden, ja useimmiten myös tuntimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö taas. Olen irtisanoutunut kolme kertaa ilman tietoa uudesta työstä, eikä yhdelläkään kerralla tullut karenssia. Kyllä siinä syytä nimen omaan katsotaan.
Sinulla on ollut hyvä tuuri. Itselläni ei eikä muutamalla tuttavalla. Mm. puhelinmyynnissä pakottivat valehtetelmaan asiakkaille; irtisanouduin, selitin työkkärille -> karenssi.
Ei kannata höpötellä toisia vakavissa asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Tee valitus työkkäriin.
Ei työkkäriin. Maksajalta (Kela tai työttömyyskassa)tulee päätös jossa on valitusohje.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele lainkaan, että avustajista on pulaa. On aivan tuurissaan, millainen avustettava on, ja jos/kun työnkuva on sitä, että pitää tehdä mitä käsketään, olet aivan avustettavan armoilla. Suuri osa heistä tuntuu olevan sadisteja tai vähintään kusipäitä.
Eikä kukaan ole puolellasi, jos työnantajasi on se avustettava.Itse olen työtön, ja olen katsellut avustajankin hommia, mutta en kerta kaikkiaan uskalla, koska riskit ovat niin suuret. Palkka on aivan liian pieni siihen nähden, ja useimmiten myös tuntimäärä.
Ei ne mitään sadisteja ole. Aivovamman saaneet, kehitysvammaiset, mielisairaat, demntoituneet ym. ei usein hallitse käytöstään, sekä käyttäytyvät lapsen tavoin. Eli ollaan itsekkäitä ja maailman napoja, eikä ymmärretä seuraamuksia.
Fyysisesti vammaisilla ja vakavasti sairailla taas järki varmaan pelaa, mutta asetuppa heidän tilalleen. Minusta vielä pahempi kohtalo olla selväjärkinen ruumiinsa vankina.
Kyllä siinä moni katkeroituu ja masentuu, joka ilmenee tiuskimisena ja ilkeilynä.
Eikä nämä ihmiset varmaan tuntemattomia haluaisi kotiinsa aina ottaa hoitamaan, mutta heidän on pakko.
Toki sitä jotkut tuollaisessa tilanteessa on vain kiitollisia ja ystävällisiä, mutta ihmisluonto on sellainen, että yleensä siinä ei niin käy. Eikä sitä aina kukaan iloinen jaksa olla.
Jos itse lähdet, niin siitä tulee karenssi. Olisit ollut töissä työpäivän loppuun, silloin koeaikapurku olisi ollut työnantajan kontolla eikä noita lueteltuja syitä olisi pidetty sinun vikanasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on ollut hyvä tuuri. Itselläni ei eikä muutamalla tuttavalla. Mm. puhelinmyynnissä pakottivat valehtetelmaan asiakkaille; irtisanouduin, selitin työkkärille -> karenssi.
Ei kannata höpötellä toisia vakavissa asioissa.
Lain mukaanhan karenssia ei pitäisi saada, jos työssä joutuu tekemään laittomia tai säädyttömiä tehtäviä, mutta eihän se valitettavasti käytännössä näin toimi kun asiasta saavat päättää itsevaltaiset byrokraatit :/
Miksi kukaan alkaa tuollaiseksi orjaksi? Jos tekisin avustajan hommia, suostuisin tekemään vain ihmiselle jota arvotan ja josta pidän. Kusipäät saavat vaikka kuolla nälkään puolestani.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse lähdet, niin siitä tulee karenssi. Olisit ollut töissä työpäivän loppuun, silloin koeaikapurku olisi ollut työnantajan kontolla eikä noita lueteltuja syitä olisi pidetty sinun vikanasi.
Työnantaja purki työsopimuksen suullisesti, eli irtisanoi minut. En irtisanoutunut itse. Päätin vain suullisen ilmoituksen jälkeen, etten anna henkilön nöyryyttää itseäni enempää, ja myös erittäin surullisen ja pahan mielen takia päätin keskeyttää viimeisen työpäiväni siihen paikkaan. Työnantajan kirjallinen ilmoitus tuli postin kautta myöhemmin.
Ensimmäinen virhe oli kun lähdit itse kesken kaiken menemään. Silloin sinä olet se joka lopetti työsuhteen ja karenssi on täysin aiheellinen.
Jos työnantaja valehtelee irtisanomisen syyksi sinun tehneen jotain väärää olisi sinun pitänyt riitauttaa tämä väite. Helpoiten onnistuu oman ammattiliiton lakimiehen avustuksella. Työntekijää ei todellakaan saa irtisanoa väitettyjen laiminlyöntien perusteella jos niitä ei pysty näyttämään toteen. Tuollaisessa asiassa työntekijä on todella vahvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen virhe oli kun lähdit itse kesken kaiken menemään. Silloin sinä olet se joka lopetti työsuhteen ja karenssi on täysin aiheellinen.
Jos työnantaja valehtelee irtisanomisen syyksi sinun tehneen jotain väärää olisi sinun pitänyt riitauttaa tämä väite. Helpoiten onnistuu oman ammattiliiton lakimiehen avustuksella. Työntekijää ei todellakaan saa irtisanoa väitettyjen laiminlyöntien perusteella jos niitä ei pysty näyttämään toteen. Tuollaisessa asiassa työntekijä on todella vahvoilla.
Työnantaja lopetti työsuhteen, suullisesti ja kirjallisesti. Ei lähdölläni ollut vaikutusta asiaan.
vien asian kyllä eteenpäin.
Exavustaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja lopetti työsuhteen, suullisesti ja kirjallisesti. Ei lähdölläni ollut vaikutusta asiaan.
vien asian kyllä eteenpäin.
Vie asia eteenpäin laittomana irtisanomisena. Jos kyseessä olisi pelkkä työnantajan koeajalla purkama työsopimus niin et saisi karenssia. Kun kerran syyksi on annettu työntekijästä johtuvat syyt niin sinun olisi pitänyt saada ensin kirjallinen huomautus. Työntekijää ei saa irtisanoa hänestä johtuvista syistä antamatta mahdollisuutta korjata käyttäytymistään ja työtapojaan. Silloin sinulla olisi mustaa valkoisella näistä väitetyistä laiminlyönneistä ja jos ne ei pidä paikkaansa on työnantaja hankalan paikan edessä kun jutun riitauttaa.
Edes koeajalla ei saa irtisanoa mistä tahansa syystä. Silloinkin asian pitää mennä lakipykälien mukaan.
Nuo henkilökohtaisen avustajan työt pitäisi olla vain lähihoitajille tai sairaanhoitajille.
Outoa, että toisen terveys ja henki laitetaan epäpätevän ihmisen vastuulle.
Ja tulee juuri näitä tilanteita, että työntekijä ei kestä toisen hoitamista, eikä sovellu hoitoalalle.
Jos/kun työsuhde puretaan koeaikana, päättyy se siihen hetkeen. Vuoroa ei tarvitse jäädä tekemään loppuun. Meillä töissä on ehdottomasti kielletty laittamasta/antamasta mitään syytä koeaikapurkuihin. Koska silloin työnantajalla on velvollisuus näyttää toteen että purku on tehty syystä x ja hyvin helposti voi ta puoli joutua korvausvastuuseen, jos toiminta ei ole mennyt oikein.
Aika oudolle kuulostaa, että avustettavan uskottavuus ja työnantaja-asema tapauksessasi olisi niin vahva että johtaisi karenssiin.
Usein kyllä ihmettelen että eikö näissä avustamishommissa ole mitää järkeä?
Eikö asioita käydä läpi jo haastattelu tilanteessa, ja kirjata sopimukseen miten toimitaan? Eikö ole työvuorolistoja?
Eikö ole työnkuvaa kirjallisesti saatavana?
Tai edes viikkosuunnitelmaa?
Ja miten näitä huonosti käyttäytyviä työnantajia ei saadaa vastuuseen toiminnastaan, jos se kerran on epäasiallista? Työnantajalla on kuitenkin myös muilla aloilla omat vastuut ja velvollisuudet, sekä riskit, niin miksei sitten näissäkin tapauksissa? Olkoonkin että on kyseessä sairastunut/sairas fyysisesti ja/tai psyykkisesti rajoittunut henkilö.
Totta, voin syyttää myös itseäni siitä etten ottanut asioista selvää. Ehkä olin niin onnellinen siitä että sain vakituisen ja kokoaikaisen työn. En halunnut kyseenalaistaa työnantajaa, ties vaikka olisin saanut potkut heti kysyessäni :) Ajattelin ettei minulle käy samoin koska tekisin työni hyvin. Itseäni en todellakaan syytä millään tavoin potkuistani, koska tiedän että olin hyvä työntekijä, se ei vain nyt tälle ihmistyypille riittänyt.