Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä jaksatte tauotta vauvan kanssa?

Vierailija
02.01.2019 |

24/7 vastuu vauvasta, joka nukkuu vain lyhyissä pätkissä päiväunet ja yöllä heräilee usein. Eli lepotaukoja ei ole, koska ne vartin päiväunet menee siihen, että syö itse nopeasti jotain tai tekee kotitöitä. Sama päivästä ja viikosta toiseen. Millä jaksatte tällaista? Kaikesta muusta elämässä saa lepotauon, töissäkin on ruokatunti ja illat vapaata, isojen lasten kanssa lapsi voi vaikka katsoa jonkun elokuvan ja silloin on itsellä tauko.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän itseni niin kiireisenä, että en ehdi olemaan väsynyt tai ahdistunut tai en ainakaan enää tunne väsymystä ja ahdistusta. Sunnuntaisin otan omaa aikaa tekemällä tuplavuoron töissä ja vauva on hoidossa.

T.5kk tytön äiti

Minne saat hänet hoitoon tuplavuoron ajaksi?

Osan ajasta anoppi-mummolla, isänsä hoitaa sitten kun omilta menoiltaan ehtii.

Vierailija
82/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin osa-aikaisesti jos saat hyvän, tutun ja turvallisen hoitajan lapselle. Tekee muuten ihmeitä äidille. Olin itse sekä henkisesti täysin loppu siihen tylsyyteen että fyysisesti tukielinten puolelta aivan rampa vauvavuoden jälkeen, koska en päässyt tarpeeksi liikkeelle.

Yritettiin käydä muskarissa yms.vauvakerhoissa, mutta ei sieltä löytynyt seuraa. Ehkä osittain siksi, että meidän vauvalla tuntui olevan ihan eri rytmi kuin niillä muilla, eikä sen takia voitu jäädä esim. syömään. Pikaisten tervehdysten ja kuulumisten vaihtoa lukuun ottamatta mitään ei koskaan päästy muiden kanssa puhumaan, koska ne oli jo klikkiytyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. No mitä kuvittelit sen olevan? Sitten se vasta tauotonta on, kun lapsia on useampia. Joku sairastaa, itse sairastaa ja silti pitää esim koululainen viedä kouluun. Sitä vaan jaksaa.

Ei kukaan lähtökohtaisesti oleta että vauva-arki on vartin välein heräilyä koska ei se onneksi yleensä ole. Perhevalmennuksissa (jossa on muuten jo myöhäistä) kerrotaan että "vauvaa pitää syöttää kolmen, jopa kahden tunnin välein yötä päivää" ja "vastasyntynyt nukkuu noin 16 tuntia päivässä", mikä antaa aika erilaisen kuvan kuin se että vessassakin käydään vauva sylissä ja paloiteltavat ruuat saa unohtaa puoleksi vuodeksi.

Vierailija
84/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. No mitä kuvittelit sen olevan? Sitten se vasta tauotonta on, kun lapsia on useampia. Joku sairastaa, itse sairastaa ja silti pitää esim koululainen viedä kouluun. Sitä vaan jaksaa.

Ei kukaan lähtökohtaisesti oleta että vauva-arki on vartin välein heräilyä koska ei se onneksi yleensä ole. Perhevalmennuksissa (jossa on muuten jo myöhäistä) kerrotaan että "vauvaa pitää syöttää kolmen, jopa kahden tunnin välein yötä päivää" ja "vastasyntynyt nukkuu noin 16 tuntia päivässä", mikä antaa aika erilaisen kuvan kuin se että vessassakin käydään vauva sylissä ja paloiteltavat ruuat saa unohtaa puoleksi vuodeksi.

Niin, minun tuttujen vauvat ovat olleet ihan hyviä nukkumaan, joten en tiennyt, että on vauvoja jotka nukkuvat vartin pätkissä. Ja lisäksi oletin, että lapsen isä osallistuisi ihan erilailla kuin hän osallistuu. Eikä tosiaan siellä perhevalmennuksessa tällaisesta mitään puhuttu, puhuttiin vaan jostain imetysasennoista ja siitä, että miehen pitää osallistua paljon ja miehen pitää tehdä osa kotitöistä jne. Eli kyllä tämä arki minulle yllätyksenä tuli. Silti en kadu, vaikka tämä on ihan hirveän raskasta. Ap

Vierailija
85/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin osa-aikaisesti jos saat hyvän, tutun ja turvallisen hoitajan lapselle. Tekee muuten ihmeitä äidille. Olin itse sekä henkisesti täysin loppu siihen tylsyyteen että fyysisesti tukielinten puolelta aivan rampa vauvavuoden jälkeen, koska en päässyt tarpeeksi liikkeelle.

Yritettiin käydä muskarissa yms.vauvakerhoissa, mutta ei sieltä löytynyt seuraa. Ehkä osittain siksi, että meidän vauvalla tuntui olevan ihan eri rytmi kuin niillä muilla, eikä sen takia voitu jäädä esim. syömään. Pikaisten tervehdysten ja kuulumisten vaihtoa lukuun ottamatta mitään ei koskaan päästy muiden kanssa puhumaan, koska ne oli jo klikkiytyneet.

EI minulla ole olemassa hyvää tuttua hoitajaa lapselle, vaan pitäisi palkata joku vieras ihminen hoitajaksi kotiin. Varmasti olisi ihan hyviä olemassa, mutta hoitaja maksaa vähintään saman verran ellei enemmänkin kuin mitä itse saisin palkkaa työstä, eli ei sellainen ole mahdollista, ei minulla ole rahaa maksaa siitä, että saisin käydä työssä. Viisikuista en voi päiväkotiinkaan laittaa, enkä tiedä miten jaksaisin työssä, kun joudun heräämään yölläkin koko ajan. Muuten idea on hyvä ja oma aika varmasti auttaisi jaksamaan paremmin. Ap

Vierailija
86/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettelet nauttimaan niistä lyhyemmistäkin tauoista ja rentoutumaan, tietysti. Sekä järjestät apua, jos tarvitset pidempiä hengähdystauoista. Yhden lapsen kanssa on oikeasti vielä aika helppoa. 

Ap:ta ei varmaan paljoa auta se, että jonkun mielestä yhden lapsen kanssa on helppoa. 

Vierailija
87/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole normaalia. Joku vika vauvalla on. Normaalisti terve vauva vain syö ja nukkuu. Ja kun on hereillä katselee ympärilleen tyytyväisenä ja jos joskus vähän itkee, niin silloin on joku pielessä.

En usko, että vauvassani on joku vika. Olen käynyt hyvällä yksityisellä lastenlääkärillä monta kertaa ja lisäksi toisellakin lääkärillä hakemassa toisen mielipiteen ja molemmat sanoo, että vauva on terve ja normaali, mutta pieni osa vauvoista vain on sellaisia, jotka nukkuu vain lyhyissä pätkissä, ja minun vauva sitten sattuu vain kuulumaan siihen pieneen osaan vauvoista. Ap

Vierailija
88/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ostat semmosen keinun vauvalle, joka kiikuttaa lasta, niin jos nukkuisi pitempään? Meilläkin toinen lapsi viihtyi ensimmäisinä kuukausina parhaiten sylissä ja paljon tulikin kanneltua. Kyllä se helpottaa, kun lapsi kasvaa! Yleensä, kun lapsi oppii ryömimään, niin viihtyy paremmin yksin lattialla. Jätä kotityöt suosiolla vähemmälle ja lepää mahdollisimman paljon. Voit myös neuvolasta kysyä perhetyöntekijää, joka voisi vauvasta huolehtia toisinaan, että sinä saat vaikka nukuttua päiväunet.

Vierailija
89/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ole normaalia. Joku vika vauvalla on. Normaalisti terve vauva vain syö ja nukkuu. Ja kun on hereillä katselee ympärilleen tyytyväisenä ja jos joskus vähän itkee, niin silloin on joku pielessä.

En usko, että vauvassani on joku vika. Olen käynyt hyvällä yksityisellä lastenlääkärillä monta kertaa ja lisäksi toisellakin lääkärillä hakemassa toisen mielipiteen ja molemmat sanoo, että vauva on terve ja normaali, mutta pieni osa vauvoista vain on sellaisia, jotka nukkuu vain lyhyissä pätkissä, ja minun vauva sitten sattuu vain kuulumaan siihen pieneen osaan vauvoista. Ap

Ei lapsessasi mitään vikaa ole. Tyhmää tulla jonkun väittämään tuollaista. Jos ottaisi asioista selvää, niin huomaisi, että moni vauva nukkuu vain pienissä pätkissä. Itsellä lähipiirissä useampi vauva, jotka olleet samanlaisia ja helpottanut, kun ikää tulee.

Vierailija
90/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minun tuttujen vauvat ovat olleet ihan hyviä nukkumaan, joten en tiennyt, että on vauvoja jotka nukkuvat vartin pätkissä. Ja lisäksi oletin, että lapsen isä osallistuisi ihan erilailla kuin hän osallistuu. Eikä tosiaan siellä perhevalmennuksessa tällaisesta mitään puhuttu, puhuttiin vaan jostain imetysasennoista ja siitä, että miehen pitää osallistua paljon ja miehen pitää tehdä osa kotitöistä jne. Eli kyllä tämä arki minulle yllätyksenä tuli. Silti en kadu, vaikka tämä on ihan hirveän raskasta. Ap

Voisitko vain antaa lapsen miehelle ja ilmoittaa, että olet niin loppu, että nyt lähdet hotelliin tai vanhemmillesi nukkumaan edes yhden yön ilman herätyksiä?

Vierailija
91/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yhden pätkä nukkujan äiti! Väsymys on mielenkiintoinen ja välillä, tai oikeastaan melkein aina, tuntuu ettei jaksa.

Sitten kuitenkin vauva nauraa ääneen jollekin hupsulle jutulle, joku kaupassa tulee ihastelemaan, kahvin tuoksu leijailee nenään... Eli joku pieni hetki saa taas uskomaan, että kyllä se tästä.

Vierailija
92/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsempit sulle ap!

Täällä kans yksi äiti, joka on totaalisen lopussa.

Minulla tosin vauva nukkuu pääsääntöisesti ihan hyvin, mutta itse en saa nukuttua kuin tunnin pisimmillään yhteen putkeen.

Vierailija
93/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin sun kanssa paikkaa koska vain. Jos mä koskaan saan lapsen, en taatusti valita mistään. 

Vierailija
94/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vähän jäävi ehkä kommentoimaan, koska minusta vauva-aika oli elämän parasta aikaa. Väsyneitä toki oltiin, mutta hormonit auttoivat.

Jos jonkun vinkin yritän antaa, niin yritä pysähtyä nauttimaan. Unohda että on tylsää ja tympeää ja koita löytää ilo siitä pysähtyneisyydestä. Se on tavallaan aika ainutlaatuinen ajanjakso. Suorittaa ehtii myöhemmin. Uppoudu vauvakuplaan.

Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän. Tsemppiä.

Ei OLE mitään vauvakuplaa jos lapsi vie mehut, tätä ei helppojen vaivojen äidit/isät TAJUA!

Vauvani nukkui max 10 min pienenä yksinään vaunuissa tai kopassa taikka pinnasängyssä. Kaiken muun ajan viihtyi tai nukkui sylissä. Jos olin vieressä sängyllä niin nukkui 2h putkeen, kun poistuin niin heräsi 10 kuluessa. Yöllä heräsi2-3 h välein. Pahimmillaan heräsi 1h välein. Nyt kaksivuotiaana nukkuu yhden yön viikossa heräämättä. Oli yksi kuulausi että nukkui jo yli puolet öistä, mutta nyt tulee poskihampaat joten yöt huononi taas.

Vierailija
95/104 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vähän jäävi ehkä kommentoimaan, koska minusta vauva-aika oli elämän parasta aikaa. Väsyneitä toki oltiin, mutta hormonit auttoivat.

Jos jonkun vinkin yritän antaa, niin yritä pysähtyä nauttimaan. Unohda että on tylsää ja tympeää ja koita löytää ilo siitä pysähtyneisyydestä. Se on tavallaan aika ainutlaatuinen ajanjakso. Suorittaa ehtii myöhemmin. Uppoudu vauvakuplaan.

Ei OLE mitään vauvakuplaa jos lapsi vie mehut, tätä ei helppojen vaivojen äidit/isät TAJUA!

Vauvani nukkui max 10 min pienenä yksinään vaunuissa tai kopassa taikka pinnasängyssä. Kaiken muun ajan viihtyi tai nukkui sylissä. Jos olin vieressä sängyllä niin nukkui 2h putkeen, kun poistuin niin heräsi 10 kuluessa. Yöllä heräsi2-3 h välein. Pahimmillaan heräsi 1h välein. Nyt kaksivuotiaana nukkuu yhden yön viikossa heräämättä. Oli yksi kuulausi että nukkui jo yli puolet öistä, mutta nyt tulee poskihampaat joten yöt huononi taas.

Näin se juuri on, ei ole mitään vauvakuplia vaan on vain väsymyssumu, josta ei pääse millään eroon jos ei saa nukkua.

Vierailija
96/104 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lapselle särkylääkettä, jos hän ei nuku hampaiden takia.

Olitte varnasti unikoulussa, kun vauva oli pieni? En ymmärrä näitä marttyyriäitejä, jotka eivät selvitä lastensa uniongelmien syytä. Niistä kyllä kohkataan, mutta ei toimita ja tehdä asialle jotain.

Vierailija
97/104 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut kaksi pätkissä nukkuvaa vauvaa, vuorokaudet ympäri ihan max tunnin unia. Väitän silti, että kun hyväksyy ajatuksen siitä, että nyt maailmaan mahtuu vain vauva, on mahdOllista siinä sumussakin löytää tasapaino. Olennaista itselle oli vaikka väkisin ajatella vain myönteisiä asioita vauvasta. Ei "miksei tuo ikinä nuku, voi kun joku veisi sen pois", vaikka se tunnetila päällimmäinen monesti olikin. Toistelin mielessä "minulla on maailman ihanin vauva, olen etuoikeutettu kun sain näin ihanan vauvan" tms. Positiiviset ajatukset ruokkivat positiivista kierrettä. Surkea kurjuudessa vellominen taas surkeaa mieltä.

En yhtään silti vähättele, kuinka raskasta on, kun vauva ei nuku. Silti ap pyysi selviytymisvinkkejä.

Vierailija
98/104 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lapselle särkylääkettä, jos hän ei nuku hampaiden takia.

Olitte varnasti unikoulussa, kun vauva oli pieni? En ymmärrä näitä marttyyriäitejä, jotka eivät selvitä lastensa uniongelmien syytä. Niistä kyllä kohkataan, mutta ei toimita ja tehdä asialle jotain.

En voi syöttää särkylääkettä 2viikkoa putkeen. Id ootti!

Unikoulua ei kannata tehdä ennen 6kk ikää, sitä ennen vauvalla ei ole mitään valmiuksia oppia kunnolla unikoulusta, ja oppii vain että hänen tarpeistaan ei välitetä.

Milläs estät että 2v ei herää yöllä? Et millään? Millä opetat että nukahda itse keskellä yötä äläkä huuda äitiä? Jättämällä pimeään huoneeseen yksinään huutamaan koko yöksi, vai? Siinäpähän oppii että maailma on paska ja kukaan ei välitä.

Eli haista sinä marttyyriäitihaukkuja, toivottavasti saat samanlaisen nukkujan kuin minun lapsen, niin saat maistaa samaa lääkettä, kun mikään muu ei auta kuin aika. V-t-u-n i-d-otti

Vierailija
99/104 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mies, joka osallistuu lastenhoitoon siinä missä minäkin. Toki äitiyslomallani hän käy töissä. Ja kasvaahan nuo lapset, 4 vuotiaan kanssa on helppo viettää arkea.

Vierailija
100/104 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaisin sun kanssa paikkaa koska vain. Jos mä koskaan saan lapsen, en taatusti valita mistään. 

No sehän nähdään.