Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä jaksatte tauotta vauvan kanssa?

Vierailija
02.01.2019 |

24/7 vastuu vauvasta, joka nukkuu vain lyhyissä pätkissä päiväunet ja yöllä heräilee usein. Eli lepotaukoja ei ole, koska ne vartin päiväunet menee siihen, että syö itse nopeasti jotain tai tekee kotitöitä. Sama päivästä ja viikosta toiseen. Millä jaksatte tällaista? Kaikesta muusta elämässä saa lepotauon, töissäkin on ruokatunti ja illat vapaata, isojen lasten kanssa lapsi voi vaikka katsoa jonkun elokuvan ja silloin on itsellä tauko.

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. No mitä kuvittelit sen olevan? Sitten se vasta tauotonta on, kun lapsia on useampia. Joku sairastaa, itse sairastaa ja silti pitää esim koululainen viedä kouluun. Sitä vaan jaksaa.

Vierailija
2/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajoamalla välillä keittiön lattialle lohduttomasti itkemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh. No mitä kuvittelit sen olevan? Sitten se vasta tauotonta on, kun lapsia on useampia. Joku sairastaa, itse sairastaa ja silti pitää esim koululainen viedä kouluun. Sitä vaan jaksaa.

Kuvittelin, että lapsen isä tarjoaisi välillä taukoja, mutta väärässä olin, eipä sopimukset pitäneetkään. Ap

Vierailija
4/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvittelin, että lapsen isä tarjoaisi välillä taukoja, mutta väärässä olin, eipä sopimukset pitäneetkään. Ap

No voi kyynel. Mun mies voi olla työmatkoilla 7 viikkoakin putkeen. Ja silti vedän kolmen lapsen kanssa.

Vierailija
5/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel. Mun mies voi olla työmatkoilla 7 viikkoakin putkeen. Ja silti vedän kolmen lapsen kanssa.

En tehnyt aloituksta hakeakseni jotain itkemistä puolestani, toisaalta en ivaakaan kaipaa, vaikka sitä tarjosit jostain syystä. Voisitko sen sijaan kertoa, että millä jaksat, kun sitä kysyinkin. Ap 

Vierailija
6/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelemalla että tämä loppuu joskus,ehkä jo ensi viikolla helpottaa. Yrittämällä nukkua mahd.paljon. Sietämällä sotkua ja alentamalla vaatimustasoa. Koittamalla löytää ilonaiheita arjesta. Ulkoilemalla.

Silti välillä oli niitä tosi mustia hetkiä,kun tuntui että hyppään junan alle mutta annoin niiden tunteiden tulla. Itkin ja huusin lattialla. Seuraavana päivänä nukuttuani muutoman tunnin tunsin taas toivon pilkahduksen eikä ollut toivoton olo.

Vierailija
7/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä joku tuttu viemään vauva välillä tunnin vaunulenkille. Kuulostaa todella rankalta!

Vierailija
8/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolle voi ulkoistaa nykyisin lastenhoidon. Taloudellisesti ja sosiaalisesti. Kuitenkin olisi hienoa, jos näkisit kuinka onnekas olet että olet ihanan pienen vauvan saanut! Vauvan hoito om lungia hommaa verrattuna tymhln. Tymsempää ja sitovampaa vain.

Jos vauvan arkeen ei saa unirytmiä. Eli pitkiä yöunia johtuu se siitö ettei vauvalla ole tarpeeksi virikkeitä päivisin. Vauva nukkuu täydet yöunet jos päivusin seurustellaan ja väsytetään vauva ja yöksi kunnon perunaporkkanasose plus maito.

Kannattaa neuvolasta kysyä kodinhoitajaa 2krt/vko. Jos yh on tuo palvelu saatavilla. Maksullista jos ei yh.

Vierailija
9/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsen isän tarvitse tarjota taukoja. Sinä imetät, valvot ja hoidat kiltisti kaiken. Mies on vapaa. Sinä olet lapsen halunnut ja tehnyt omasta tahdostasi ja on selvä, että lapsi on sinussa kiinni.

Ihan yhtä paljon se mieskin oli lasta tekemässä ja haluamassa, mutta se ei ole tässä nyt se pointti vaan jaksaminen ja vinkit siihen. Ap

Vierailija
10/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi oli kaikista rankinta aikaa, lapsi jo teini nyt. Omat perustarpeet jäi niin vajaiksi, siis syöminen ja uni. Yritä nukkua vauvan päivätorkkujen aikaan. Jossakin vaiheessa se alkaa helpottaa.

Vierailija
11/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia kommentteja! Huhhuh!! Hmm, neuvoja, ootas..

Lähde pois kotoa mahdollisimman paljon. Älä jumiudu neljän seinän sisään, pää hajoaa. Lapsen itku tai imettäminen julkisilla paikoilla voi hävettää, mutta sä totut siihen, ja sullakin on oikeus liikkua ulkona.

Selvitä paikkakuntasi vauvamenot: perhekerhot, muskarit, värikylvyt, vauvakinot, jne.

Hanki vertaistukea! Esimerkiksi neuvolan perhekerhojen kautta voit löytää muita vauvojen äitejä ja voitte tavata esim kärrylenkkien merkeissä. Aikuinen seura on sulle tärkeää.

Älä hanki enempää lapsia tuollaisen vastuuttoman nahjuksen kanssa.

Vierailija
12/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimit vauvan kanssa?

Vauva syötetään unille jos herää 15 min. jälkeen.

Vierailija
13/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä jo aikaa noista vuosista mutta vauva-aika oli ehdottomasti rankin elämänvaihe. Jotenkin sen vaan jaksoi, kun oli pakko.

Esikoiseni oli todella huono nukkumaan, niin päivällä kuin yöllä. Nukahti vain tissille tai kantoliinaan eikä viihtynyt hetkeäkään yksin. Alkuun vihasi vaunujakin, kun ei saanut olla sylissä. Kantoliinailtiin siis kaiken päivää, jotta sain syötyä, siivottua ja käytyä kaupassa. Onneksi tenava kiinnostui katselemaan lasten ohjelmia ennen puolen vuoden ikää, joten sain aina muutaman minuutin hengähdystauon. Helppojen vauvojen äidit saa rauhassa kauhistella vauvan istuttamista telkkarin eteen. Ilman noita lepohetkiä emme olisi välttämättä selvinneet hengissä.

Ensimmäiset 3 kk oli kaikista vaikeinta aikaa, kun vauva oli iltaisin todella itkuinen ja päivällä vietti kaiken aikansa tissillä. Sitten kun alkoi viihtymään lattialla ja kiinnostui leluista, oli hieman helpompaa. Ja kun vauva alkoi ryömimään 5 kk:n ikäisenä, oli maailman tutkiminen omin päin hauskaa eikä äitiä kaivattu jatkuvasti viereen.

Vierailija
14/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa tuo äitinä oleminen aikamoiselta helvetiltä....onneksi ei tarvitse koskaan ryhtyä tuohon.

Vierailija
15/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo hoitaa kun itse tarvitsen unta tai omaa aikaa. Mies on töissä arkipäivät, viikonloppuisin vain kotona ja silloin kyllä on avuksi :)

Vierailija
16/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ratkaistu sillä, että en hanki vauvaa.

Vierailija
17/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuki, vertaistuki ja vertaistuki. Vain samassa elämäntilanteessa oleva voi todella ymmärtää mitä käyt läpi. Kolmevuotiaan äiti on jo unohtanut millaista vauvan kanssa onkaan. Hakeudu sinne missä on vanhempia joilla saman ikäisiä lapsia. Minun esikoiseni vauvavuoden pelasti paljon-parjattu mamma-kerho.

Vierailija
18/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

annan vauva pois ja mene gooaan hipiksi

Vierailija
19/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä tee lapsia kerta on liian rankkaa.

Vierailija
20/104 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tosi rankka vauvavuosi kuopuksen kanssa. Vähäuninen vauva ja itse olin kipeänä, jopa sairaalassa vauvan kanssa. Käänsin silloin ajattelutapani ympäri. Olin tottunut ajattelemaan pitkällä tähtäimellä, mutta koska en tiennyt koska kurjuus loppuu, aloinkin etsiä positiivisia pieniä hetkiä. Ensin huomasin, että melkein joka viikko oli joku kiva juttu, sitten se muuttui lähes päivittäiseksi. Yritin saada niistä hetkistä iloa, esim. vauva nukahtikin hetkeksi, söin jotakin hyvää, ystävä soitti jne.

Nyt tuo vauva on 5-vuotias, edelleen on univaikeuksia, mutta elämä on onneksi tosi paljon helpottunut. Jos asut pk-seudulla tai Uudellamaalla, voidaan tulla sun ja vauvan seuraksi joskus, meillä on joka viikko arkivapaa.