RFM painoindeksiä parempi ylipainon mittaamiseen? Mikä teidän RFM on?
Lääkäri totesi minulle, että painoindeksin (BMI) sijaan ylipainoa ja sen aiheuttamaa terveysriskiä kannattaisi seurata RFM:n (relative massa index) avulla. RFM viitearvot ovat samat kuin painoindeksin. RFM laskemisesta löytyy tietoa esim. täältä https://newatlas.com/body-fat-index-rfm-bmi/56096/
RFM laskukaava on
MEN: 64 – (20 x height/waist circumference in meters) = RFM
WOMEN: 76 – (20 x height/waist circumference in meters) = RFM
No, ongelma on nyt se, että painoindeksini on 22,9, eli olen sen mukaan normaalipainoinen, mutta RFM on 34,4, eli olen reilusti lihava ja omaan suuren riskin sydän- ja verisuonitaudeille. En kuitenkaan ymmärrä, miten voisin saada painoni ja muotoni sellaiseksi, että saisin RFM:n alle 25, kuten sen pitäisi olla.
Olen siis 160 cm pitkä ja painan 57 kiloa. Vyötärönympärys kapeimmalta kohdalta on 77 cm (navan korkeudelta 88 cm, mutta RFM:ssä saa sentään mitata kapeimmalta kohdalta, koska tuolla 88 sentillä RFM olisi 39,6). Laskin, että vyötärönympärykseni pitäisi olla 62 cm, jotta RFM olisi alle 25.
Syön erittäin terveellisesti ja liikun runsaasti. Käyn jumpassa, pyöräilen, uin, hiihdän tai juoksen n. 6 päivänä viikossa sekä käyn kuntosalilla treenaamassa lihaskuntoa 4-5 kertaa viikossa. Lihakset erottuvat selvästi ihon alta sekä käsissä että reisissä ja pakaroissa. Maha kuitenkin pömpöttää jonkin verran, kuten havaintojeni mukaan lähes kaikilla yli viisikymppisillä naisilla. Vatsalihakset ovat kuitenkin hyvässä kunnossa, treenaan niitä paljon ja pystyn esim. missä tahansa jumpassa tekemään koko vatsalihastreenisarjan.
Mitä ihmettä te keski-iän paremmalla puolella olevat naiset teette, jotta saatte RFM:n normaalialueelle? Pitääkö tässä vielä laihduttaa ja kuinka paljon? En usko, että 10 kg pudotuskaan kaventaa vyötärönympärystä sitä 15 senttiä, mikä pitäisi saada pois. Liikuntaa on vaikea enää lisätä kun pitää töissäkin käydä ja lapset asuvat vielä kotona.
Kommentit (76)
Se oikea ongelma tässä on, että Usassa (missä rfm.on kehitetty) on naiset pitempiä, joten lyhyille naisille tämä antaa huonon tuloksen. 60 cm vyötärön leveys naiselle on todella kapoinen.
Hetkinen jos tulos on rasvaprosentti, niin sehän vaihtelee mm. iän myötä. Jostain muualta luin että
"Women between ages 18 and 40 should have body fat percentages between 20% and 30%, while women between 40 and 59 should have body fat percentages between 25% and 35% percent. Anything higher than 40% body fat is considered obese."
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen jos tulos on rasvaprosentti, niin sehän vaihtelee mm. iän myötä. Jostain muualta luin että
"Women between ages 18 and 40 should have body fat percentages between 20% and 30%, while women between 40 and 59 should have body fat percentages between 25% and 35% percent. Anything higher than 40% body fat is considered obese."
Tuo ei liity RFM:n mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Se oikea ongelma tässä on, että Usassa (missä rfm.on kehitetty) on naiset pitempiä, joten lyhyille naisille tämä antaa huonon tuloksen. 60 cm vyötärön leveys naiselle on todella kapoinen.
http://users.jyu.fi/~hmojala/TIEA361/op2/keskipituus.pdf
Päinvastoin. USA:ssa naiset ovat lyhyempiä. Ero on tosin hyvin pieni.
Sinne meni sun selitykses!
Hello :)
BMI and RFM returns differents results. Range 18-25 is made exactly for BMI.
BMI value depends on body fat and muscles. RFM is made to calculate precent fat mass and trying to ignore muscles.
If you have a lot of muscles you have high BMI, but not high RFM :)
rfmcalulator.com's intrepretation of RFM values basis on American Council of Exercises table
Interpretation of RFM results in rfmcalulator.com is based on table from American Council of Exercises
https://www.acefitness.org/education-and-resources/lifestyle/blog/112/w…;
Best Regards,
Michał, rfmcalculator.com
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen mallina, mutta sain luvuksi 28. BMI 18-19.
Jep. Oma BMI alle 20, vyötärö hiukan reilu 60cm eli aika kapea aikuiselle naiselle, ja RFM juuri yli tuon ”normaalin”! Hölyn pölyä tämä mittari, tai en ainakaan usko, että voi rinnastaa että BMI 25-30 = lievä ylipaino on sama kuin RFM 25-30 = lievä ylipaino. Syön jo nyt terveellisesti, ja määrän puolesta kuin pikkulintu, eikä laihtumisen varaa ole.
Aloittaja on aika paksu ja painava, joten on varaa laihtua.
Minä olen 163 cm 51 kg ja uusi bmi on 19,55 ja vanha bmi on 19,2.
RFM = 26,61
Olen vartalonmalliltani muodoton suora nakki, sukuvika. Tuon indeksin mukaan minunkin pitäisi saada vyötäröä kapeammaksi, mutta kun vyötärö on suora pötkö, niin eipä se kapene. Ja vatsa on aika litteä aina. Ehkä jos tuon vyötärönympäryksen mittaisi aamulla kun on käynyt paskalla mutta ei ole syönyt mitään, saisi pari senttiä pois. Mutta en kyllä usko että tarvitsee, kun nytkin saa kuulla kaikilta lääkäreiltä että yhtään en saa laihtua. No, ei ole tarkoituskaan.
Olen 35 v.
How to interpret RFM result, what is correct fat percentage?
Correct Relative Fat Mass depends on sex and age.
Basicly optime fat mass percentage for women is betwen 21%-32%
Optime RFM for men is betwen 8%-19%
notice: RFM Calculator calculates relative fat mass only, not body mass
Eli naisille normaali lukema on 21-32, miehille 8-19.
Eli älkää nyt itkekö, jos tuo lukema ei ole sama kuin painoindeksi :D
Vierailija kirjoitti:
Antaa tulokseksi 29, BMI on 18 luokkaa :D
Veikkaan että tuo on tarkoitettu oikeasti läskeille
Mullakin on BMI noin 18, ja tuolla laskulla sain sentään "vain" 23,5.
In my opinion your RFM is very well. RFM don't calculates BMI! RFM is relative fat mass. Fat mass about 28% of body mass is proper for women. I'm not a dietitian ;) Regards, Michał
Vierailija kirjoitti:
How to interpret RFM result, what is correct fat percentage?
Correct Relative Fat Mass depends on sex and age.
Basicly optime fat mass percentage for women is betwen 21%-32%
Optime RFM for men is betwen 8%-19%
notice: RFM Calculator calculates relative fat mass only, not body massEli naisille normaali lukema on 21-32, miehille 8-19.
Eli älkää nyt itkekö, jos tuo lukema ei ole sama kuin painoindeksi :D
Eli 167cm miehen vyötärön pitäisi olla 60-74cm? Juu hyvin realistista tämä :D
Sain 30,6 eli merkittävää ylipainoa. Perinteisen laskukaavan mukaan BMI:ni on 21. Aika ero, lähes kolmasosa. Olen 168cm 59kg nainen, jolla sattuu olemaan 74cm vyötärönympärys.
Keski-iän paremmalla puolella oleva normaalipainoinen nainen alkaa itkeä, kun yksi mittari osoittaa hänen olevan totaalisen läski. Ja tämä on tietenkin totuus vastoin kaikkea ennen opittua ja maalaisjärkeä? Olen pettynyt, olen kuvitellut, että iän myötä saavutettaisiin jonkinlainen vähimmäistaso kriittisyydessä ja omanarvontunteessa. Mutta nähtävästi on olemassa kohta eläkeikäisiä henkisiä teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Sain 30,6 eli merkittävää ylipainoa. Perinteisen laskukaavan mukaan BMI:ni on 21. Aika ero, lähes kolmasosa. Olen 168cm 59kg nainen, jolla sattuu olemaan 74cm vyötärönympärys.
31% is accettable fat percentage for woman.
In my opinion RFM should not be interpret like BMI because gives different values. Look at table from American Council of Exercises
https://acewebcontent.azureedge.net/blogs/images/posts/112/table.gif
Regards, Michał
Kohdunrungonsyöpä? Puhuttiin sydän- ja verisuonisairauksista.