Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

RFM painoindeksiä parempi ylipainon mittaamiseen? Mikä teidän RFM on?

Vierailija
02.01.2019 |

Lääkäri totesi minulle, että painoindeksin (BMI) sijaan ylipainoa ja sen aiheuttamaa terveysriskiä kannattaisi seurata RFM:n (relative massa index) avulla. RFM viitearvot ovat samat kuin painoindeksin. RFM laskemisesta löytyy tietoa esim. täältä https://newatlas.com/body-fat-index-rfm-bmi/56096/

RFM laskukaava on
MEN: 64 – (20 x height/waist circumference in meters) = RFM
WOMEN: 76 – (20 x height/waist circumference in meters) = RFM

No, ongelma on nyt se, että painoindeksini on 22,9, eli olen sen mukaan normaalipainoinen, mutta RFM on 34,4, eli olen reilusti lihava ja omaan suuren riskin sydän- ja verisuonitaudeille. En kuitenkaan ymmärrä, miten voisin saada painoni ja muotoni sellaiseksi, että saisin RFM:n alle 25, kuten sen pitäisi olla.

Olen siis 160 cm pitkä ja painan 57 kiloa. Vyötärönympärys kapeimmalta kohdalta on 77 cm (navan korkeudelta 88 cm, mutta RFM:ssä saa sentään mitata kapeimmalta kohdalta, koska tuolla 88 sentillä RFM olisi 39,6). Laskin, että vyötärönympärykseni pitäisi olla 62 cm, jotta RFM olisi alle 25.

Syön erittäin terveellisesti ja liikun runsaasti. Käyn jumpassa, pyöräilen, uin, hiihdän tai juoksen n. 6 päivänä viikossa sekä käyn kuntosalilla treenaamassa lihaskuntoa 4-5 kertaa viikossa. Lihakset erottuvat selvästi ihon alta sekä käsissä että reisissä ja pakaroissa. Maha kuitenkin pömpöttää jonkin verran, kuten havaintojeni mukaan lähes kaikilla yli viisikymppisillä naisilla. Vatsalihakset ovat kuitenkin hyvässä kunnossa, treenaan niitä paljon ja pystyn esim. missä tahansa jumpassa tekemään koko vatsalihastreenisarjan.

Mitä ihmettä te keski-iän paremmalla puolella olevat naiset teette, jotta saatte RFM:n normaalialueelle? Pitääkö tässä vielä laihduttaa ja kuinka paljon? En usko, että 10 kg pudotuskaan kaventaa vyötärönympärystä sitä 15 senttiä, mikä pitäisi saada pois. Liikuntaa on vaikea enää lisätä kun pitää töissäkin käydä ja lapset asuvat vielä kotona.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No justiinsa... Itselle tuli 29. Olen 169cm pitkä, painan 58kg ja vyötärö 72cm... ööööh.... :D

Vierailija
2/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oi miksi mä en osaa laskea tuota? Mä en ymmärrä, olen tyhmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo 77cm vyötärömympärys iso. Jos kroppasi on kuitenkin leveää mallia, ehkä raskauksistakin levistynyt, niin ei voi mitään.

Pituuden ja painon suhteen kuulostat aika painavalta, mutta lihakset ja ikä selittää.

Vierailija
4/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööh onpa kyllä outo. :D Oma bmi on 19 ja tuosta sain 28. Ruumiinmuoto on aika poikamainen, ei se vyötärö mene alle 68cm vaikka kuinka laihduttaisin.

Vierailija
5/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisista älyttömyyksistä kannata välittää. Joillakin on ihan rakenteellisesti kapea vyötärö, jotkut ovat tasapaksuja, vaikka ovat miten laihoja.

Jos olet lihaksikas ja hyvässä kunnossa, niin se riittää. Varmaankaan mitkään terveydelliset syyt eivät puolla tuollaista alipainoon pyrkimistä.

Vierailija
6/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskurissa varmaan käytetty tuumia. Tottahan senteillä tulee isommat luvut.

Vierailija
7/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa tulokseksi 29, BMI on 18 luokkaa :D

Veikkaan että tuo on tarkoitettu oikeasti läskeille

Vierailija
8/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyo on jotain ihme p*****. Älä kiinnitä huomiota.

Vierailija
9/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskurissa varmaan käytetty tuumia. Tottahan senteillä tulee isommat luvut.

Ihan sama tuloshan siitä tulee kun jaat pituuden painolla käytät sitten tuumia tai senttejä.

Vierailija
10/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pituuden vyötärönympäryksellä piti sanomani.

Vierailija
11/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Bmi on 22, tuon kaavan mukaan olisi 27.

Vierailija
12/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://rfmcalculator.com

Tuosta saa suoraan laskettua.

Minulla tuli 27.11, olen 176cm/63kg ja vyötärö 72cm. Vähän tyhmästi tuo mittaa, kun joidenkin vyötärö on kapeamman mallinen, joka ei liity painoon mitenkään.

Vierailija
13/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, mitä noita laskemaan, niin kauan kun mulle sujahtaa s-kokoinen mekko päälle, olen tyytyväinen.

Vierailija
14/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun lääkäri nimenomaan suositteli tämän käyttöä, kun on kuulemma parempi ja pidemmälle kehitelty kuin BMI. Kertoo siis kuulemma nimenomaan sydän- ja verisuonitautien riskista.

ap

Vierailija
15/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kun lääkäri nimenomaan suositteli tämän käyttöä, kun on kuulemma parempi ja pidemmälle kehitelty kuin BMI. Kertoo siis kuulemma nimenomaan sydän- ja verisuonitautien riskista.

ap

Eikös tuo yleisesti mene niin, että naisilla jos vyötärönympärys on yli 80cm, niin kohonnut riski. Ja tietenkin mitä enemmän menee yli, sen suurempi riski.

Ei kai siihen tuollaista laskuria tarvita. Kai sen peilistäkin näkee, kertyykö mahan seudulle läskiä.

Vierailija
16/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko täällä joku, jonka BMI on vaikka tuota 35-40 luokkaa. Mitä teillä näyttää RFM?

Vierailija
17/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko täällä joku, jonka BMI on vaikka tuota 35-40 luokkaa. Mitä teillä näyttää RFM?

BMI 44, RFM 40.

Mutta joo, keskinkertaisen (165 cm) naisen vyötärönympärys pitäisi olla alle 65 cm tuon mukaan. Se on aika vähän.

Vierailija
18/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytää tiedot siitä, mikä on rfm:n mukaan alipaino, normaali tai ylipaino? Oman luvun sai kyllä laskettua ja oli laskurin mukaan normaali, mutta mihinkään ei voi verrata että näkisi onko lähempänä ali- vai ylipainoa. Kaikkialla kerrotaan vain laskukaava muttei neuvota tulosten suhteen, edes tuossa ap:n linkittämässä artikkelissa.

Vierailija
19/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vttu, että te olette tyhmiä!

Vierailija
20/76 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pituus 167 cm ja vyötärö 66 cm. Tulos joku 25.kolkytjotain. Normaali.

Jäin vain miettimään että mitkä tuossa on rajat? Siis alipainon ja ylipainon raja? Vai onko samat kuin BMI laskettaessa? 

Olen siis keski-ikän ylittänyt mielestäni hoikka nainen.