Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastatkaapa ajatuksen kanssa; tekeekö raha onnelliseksi?

Vierailija
01.01.2019 |

Minulla ja puolisollani oli vaihe jolloin olimme erittäin hyvätuloisia. Mieheni teki tuolloin reissuhommia ihan ok-palkkaista päivätyötä. Meillä oli rahaa matkustella ja ostaa ostaa ostaa. Ostimme vaatteita, huonekaluja..vaihdoimme autoakin tuon tuosta. Mutta olimmeko onnellisia? Kai..mutta ihan normaalilla tavalla. Kun esikoisemme syntyi, hän oppi matkustelun taidot ja hänelle ulkona syöminen ja hotellireissut oli tavallisia. Minua alkoi tämä vähän jopa ärsyttää, koska olen itse kasvanut maalla ja saanut hyvin maanläheisen kasvatuksen.

Sitten tuli kuvioon toinenkin lapsi ja jäin pitkälle hoitovapaalle. Kävimme miehen kanssa syvällisiä arvokeskuteluita. Lopultu mieheni vaihtoi työpaikkaa ja tulot romahtivat täysin. Elimme minun hoitovapaan aikana todella "köyhästi", koska lyhensimme miehen 2500€ kuukausipalkasta taloamme.

Mutta se olimmeko ennen onnellisempia...enpä usko. Nyt olemme tiiviisti illat yhdessä koko perhe kun mieskin on kotona. Emme enää matkustele ja ostamme vain tarpeeseen. Olo on kevyt ja puhtoinen. Lapset rakastavat yhteisiä metsäretkiä ja kaikkea mitä keksitäänkin touhuta.

Eli minun mielestäni raha ei tee onnelliseksi, vaan tuo lisää stressiä perheeseen. Toki köyhyyskään ei ole onnentae, mutta sellainen peruselämän takaava elämä on parasta.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n-25 kirjoitti:

Tekeehän se jos sitä rahaa käyttää. Tilillä olevalla rahalla ei ole mitään iloa.

Jos tili on kukauden lopyssa aina tyhjä, niin et pysty varautumaan mihinkään yllätysmenoon... tilillä olevasta rahasta on paljon iloa.

Vierailija
22/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha tekee onnelliseksi: kaikki on mahdollista ja helppoa. Kun joku hajoaa, ostetaan uusi. Kun pitää päästä lääkäriin niin sen kuin varaa ajan yksityiseltä. Kun haluaa lomalle niin lähtee, kun haluaa uuden katumaasturin tai avoauton niin senkuin ostaa. Kun haluaa tuoreita vihanneksia tai vähärasvaista lihaa niin senkuin ostaa hinnasta välittämättä. Kun haluaa kuntosalille niin senkuin lähtee.

Kun ei ole huolia niin nukkuu hyvin.

Kaikesta tuosta tulee hyvinvoinnin kierre elämään.

Mielestäni et puhu tässä nyt onnellisuudesta. Ihmisellä voi olla mahdollisuus kaikkeen luettelemaasi ja silti hänen elämänsä voi olla tyhjää, onnetonta ja yksinäistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että asiat ovat merkityksellisempiä, kun niiden eteen joutuu tekemään jotain. Esim. kun tulee vanhemmaksi, alkaa arvostaa omaa aikaa enemmän, vaikka kyse olisi vain lyhyestä hetkestä. Ennen vanhemmaksi tuloa runsas oma aika on ollut itsestäänselvyys. Sama pätee tietyllä tavalla rahaan: jos kaiken voi aina saada ilman, että pitää miettiä ja mahdollisesti säästää, ei niitä saamiaan asioita välttämättä arvosta samalla tavalla.

Vierailija
24/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n-25 kirjoitti:

Tekeehän se jos sitä rahaa käyttää. Tilillä olevalla rahalla ei ole mitään iloa.

Mulle niistä on kovasti iloa juuri kun ovat tilillä :)  Arvostan säästöjen tuomaa turvallisuuden tunnetta paljon enemmän kuin ostelemisen aiheuttamaa hetkellistä iloa.

Ymmärrän jos haluaa olla säästeliäs. Itse en ole vaan sen luonteinen. Nautin ostella tavaroita muillekin kuin itselleni.

Vierailija
25/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella arvokasta, että isäkin on arjessa mukana eikä aina poissa ja paikalla vain ulkomaan lomaviikoilla.

Vierailija
26/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei.

Ei jos raha on ainoa asia elämässä ilman muita (perhe, ystävät, parisuhde, seksi, harrastus).

Kyllä tiettyyn pisteeseen asti kunhan muut asiat ovat kunnossa ennen sitä.

Vierailija
27/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n-25 kirjoitti:

Antaa se tietynlaista varmuutta, jos jotakin tapahtuu tai jos yllättäen tarvitsee rahaa.

Mulla on tilillä ihan reippaasti rahaa, ehkä sitten niin jos sitä varallisuutta ei sitten kovin paljoa ole.

Vierailija
28/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon, että asiat ovat merkityksellisempiä, kun niiden eteen joutuu tekemään jotain. Esim. kun tulee vanhemmaksi, alkaa arvostaa omaa aikaa enemmän, vaikka kyse olisi vain lyhyestä hetkestä. Ennen vanhemmaksi tuloa runsas oma aika on ollut itsestäänselvyys. Sama pätee tietyllä tavalla rahaan: jos kaiken voi aina saada ilman, että pitää miettiä ja mahdollisesti säästää, ei niitä saamiaan asioita välttämättä arvosta samalla tavalla.

Lisään vielä tähän: luulen, että eräällä tavalla korkea elintaso lisää pahoinvointia. Ei ole konkreettisesti tekemisissä oman selviytymisensä kanssa. 

Vierailija
29/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rahaa tarpeeksi jos saa kuukaudessa 700e säästöön?

Vierailija
30/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n-25 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n-25 kirjoitti:

Mulle niistä on kovasti iloa juuri kun ovat tilillä :)  Arvostan säästöjen tuomaa turvallisuuden tunnetta paljon enemmän kuin ostelemisen aiheuttamaa hetkellistä iloa.

Ymmärrän jos haluaa olla säästeliäs. Itse en ole vaan sen luonteinen. Nautin ostella tavaroita muillekin kuin itselleni.

Pidä nyt muutama tonni kuitenkin säästössä hätävarana. Koskaan ei tiedä mitä yllättävää rahanmenoa tulee. Saattaa vaikka käydä niin että liukastuu, kaatuu ja menettää etuhampaansa (kävi mulle :( )

Vierailija
31/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut se on tehnyt siinä mielessä, että ei tarvitse enää valvoa öitä murehtien raha-asioita eikä pelätä laskujen tuloa. Lisäksi se mahdollistaa riippumattomuuden muista ihmisistä ja töissäkin voi ajatella, että siellä ei olisi ihan pakko käydä. Rahalla saan myös paljon sellaista, mikä tekee onnelliseksi: koulutusta, terveyspalveluja, harrastuksia, kodin ja läheisille aineellista hyvää. Lisäksi raha mahdollistaa vapaa-aikaa, jonka voi käyttää läheisten kanssa.

Rahan suoma huolettomuus, riippumattomuus, rauha, helppous ja sen avulla hankitut asiat tekevät onnelliseksi. Eli siinä mielessä raha tekee onnelliseksi.

Vierailija
32/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n-25 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n-25 kirjoitti:

Pidä nyt muutama tonni kuitenkin säästössä hätävarana. Koskaan ei tiedä mitä yllättävää rahanmenoa tulee. Saattaa vaikka käydä niin että liukastuu, kaatuu ja menettää etuhampaansa (kävi mulle :( )

Mulla on myös vakuutukset kunnossa.

Vierailija
33/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu mistä raha tulee. Jos sen eteen pitää tehdä 12 tunnin työpäiviä ja stressaa koko ajan, niin eihän se raha ole sen arvoista. Ainakaan minulle.

Itselleni riittäisi, että saisin töistä niin paljon palkkaa, ettei tarvitse hakea mitään tukia päälle. Ja lisänä, että voisi halutessaan säästää muutaman kympin, vaikka kävisikin joskus ulkona. Rahattomuus tuo rajotteita valinnanvapauteen. Se ei ole kivaa.

Vierailija
34/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raha tekee onnelliseksi: kaikki on mahdollista ja helppoa. Kun joku hajoaa, ostetaan uusi. Kun pitää päästä lääkäriin niin sen kuin varaa ajan yksityiseltä. Kun haluaa lomalle niin lähtee, kun haluaa uuden katumaasturin tai avoauton niin senkuin ostaa. Kun haluaa tuoreita vihanneksia tai vähärasvaista lihaa niin senkuin ostaa hinnasta välittämättä. Kun haluaa kuntosalille niin senkuin lähtee.

Kun ei ole huolia niin nukkuu hyvin.

Kaikesta tuosta tulee hyvinvoinnin kierre elämään.

Mielestäni et puhu tässä nyt onnellisuudesta. Ihmisellä voi olla mahdollisuus kaikkeen luettelemaasi ja silti hänen elämänsä voi olla tyhjää, onnetonta ja yksinäistä.

En nyt ihan 1:1 puhukaan mutta kirjoittamani viimeinen lause on olennainen. "Kaikesta tuosta tulee hyvinvoinnin kierre elämään." Ja tuo hyvinvoinnin kierre, mielenrauha jne alkaa olla jo juurikin onnellisuutta.

Vierailija
35/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olitte onnellisia ennen ja nyt. Nyt vain elätte sellaista elämää, joka on enemmän juuri sinun makuusi. Eihän rahalla ollut tuossa varsinaisesti mitään tekemistä.

Itse näen aina punaista, kun joku vähättelee rahan merkitystä. Olen ollut niin köyhä, että olin usein nälissäni. Se opettaa arvostamaan rahaa. Sen tiedän, että nälkäisenä ihminen ei ole onnellinen. Eikä silloin kun tekee kolmea työtä saadakseen edes jotain säästöön. En kyllä ollut erityisen onnetonkaan, mutta ei se mukavaa aikaa ollut.

Eli kyllä. Raha voi tehdä onnelliseksi. Tai pikemminkin rahattomuus voi tehdä onnettomaksi.

Haluaisin muuten huutaa joka kerta kun joku omassa talossa asuva ja omalla autolla ajeleva ihminen sanoo, että raha ei ole hänelle tärkeää.

Se nyt on ihan eri asia että raha tekee onnelliseksi kuin että köyhyys tai nälkä onnettomaksi. Jos joku lyö sua vasaralla jalkaan niin se jurppii mutta jos ei lyö niin ei siitä yleensä euforiassa hihkuta, vaan se on se lähtöoletus, normaalitila. Niin kuin kohtuullinen toimeentulo useimmille. Toki joku, jonka jalkaan on lyöty vasaralla harva se päivä, voi tulla onnelliseksi jos se loppuu.

Vierailija
36/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ei materiaa vaan vapautta tehdä mitä haluaa. Vapaa-aika harrastuksineen on ihmisen parasta elämää.

Vierailija
37/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko rahaa tarpeeksi jos saa kuukaudessa 700e säästöön?

Kolme vuottako säästät niin saat ostettua 100 000km ajetun ford mondeon. Sit onki säästöt menny ja voit alkaa säästää seuraavaa fordia varten.

Vierailija
38/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle elämässä suurin onnea tuova asia on hyvät ihmissuhteet. Onneksi on hyviä ystäviä. Kuitenkaan rahalla ei saa kaikkea, sillä ei saa aidosti rakastavia vanhempia tai parannettua puolison alkoholismia jota hän itse vähättelee... eli vaikka saisin nyt yhtäkkiä miljoonia niin se ei ratkaiksisi mun suurimpia ongelmia. 

Vierailija
39/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut raha teki onnelliseksi. Tai oikeastaan se, mitä rahalla saa, se on vain väline. Jos lapsi sairastuu, saan hänelle parasta mahdollista hoitoa. Jos minun pitää päästä 600 km päässä olevan äitini luokse nopeasti, se on mahdollista miettimättä hintaa.

Kukaan ei estä olemasta perheen kanssa iltaisin tai retkeilemästä, vaikka perheellä on rahaa. Kyseessä on ihan oma valinta!

Entä jos sinulla ei olisi sitä lasta tai perhettä? Ystäviä? Riittäisikö raha tekemään sinut onnelliseksi?

Vierailija
40/72 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan avulla voit helpottaa elämää ostamalla palveluita ja saada enemmän luksuselämyksiä.

Olin yhdessä elämänvaiheessa korkeapalkkainen. Olin tyytyväinen asemaani, työpaikkaani ja palkkaani. Korkea palkka helpotti elämää, sillä pystyin ostaa kotiini siivouspalvelua viikottain ja lastenhoitopalvelua tarvittaessa. Ruokakaupasta ostin laadukkaita luomutuotteita, jotka ovat kalliimpia kuin tavalliset ruokatuotteet. Lapsille ja itselleni ostin vain merkkituotteita eikä mitään kiinalaista Prisma vaatetta. Eikä työssäkäyvllä äidillä olisi ollut aikaa kierrellä mitään kirppiksiä. No, taloudellisesti pärjäsin hyvin ja sain laskut maksettua. Lasten kanssa käytiin oopperassa, baletissa, teatterissa ja matkustettiin huvipuistoissa.

Onnellisuus ei pitäisi riippua materiasta. Itse iloitsen vaikka hyvän kirjan lukemisesta tai lautapelien pelaamisesta hyvässä seurassa tai perheen kanssa. Pienipalkkainen voi olla yhtä lailla onnellinen. Onnellisuus lähtee enemmän sinulle tärkeistä ihmissuhteista (suhde puolisoon ja lapsiin).

Tällä hetkellä olen vaihteeksi pienituloinen, mutta toisaalta olen täysin velaton. Näin ollen pienet tulot eivät sinällään haittaa, koska en tarvitse mitään materiaa. Ruokaan menee rahaa, ei juuri muuhun. Koen että minulla on kaikki mitä tarvitsen ja enemmänkin. Tärkeät ihmiset ovat siunaus ja se tekee onnelliseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi