Lahtelaisia tai ex-lahtelaisia paikalla? Millaista on asua Lahdessa?
Eli kokemukset Lahesta kiinnostaa.
Junttius, wt, spurgut ja nistit ei pelota, olen asunut Helsingissä sellaisilla alueilla että ns kaikki on nähty. Ja olen sopivasti wt itsekin, eikä varaa pidemmän päälle asua stadissa. Lahti ois riittävän lähellä mutta tarpeeksi kaukana ettei tulisi koko ajan käytyä Helsingissä. Kehyskunnat ja pk-seutu muutenkaan ei kiinnosta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Moni on kirjoittanut, että Lahdessa on helppo liikkua. Outoa, koska keskusta on kokonaan pilattu ja julkinen liikenne kulkee vähän miten sattuu.
Mitä tarkoitat että pilattu? Onko talvipyöräily mahdollista? Keskustahan on todella pieni ja 3-4km matkat mielestäni ihan ok vaikka kävellä.
Ap
En minä ymmärrä myöskään mitä tuo keskustan pilaaminen ja huono julkinen liikenne tarkoittaa. (No, toki, keskusta pilattiin jo 60-luvulla kun puutalot korvattiin kerrostaloilla). T. lahtelainen
Ja talvipyöräily on kyllä mahdollista, itsekin pyöräilen paljon. Toki on huomioitava, että kaupunki on mäkinen
Tervetuloa Lahteen, kyllä täällä on oikein mukavaa, vaikka muualla asuvat toisin väittävätkin.
-23-
Vierailija kirjoitti:
Bussit kulkee ja Lahden ydinkeskusta on niin pieni että sen kävelee mennen tullen kävellen ja auton saa toriparkkiin tarvittaessa. Lapsettomana muuttaisin Ankkuriin, ihana paikka ja lyhyt matka minne vaan!
Vierailija kirjoitti:
Moni on kirjoittanut, että Lahdessa on helppo liikkua. Outoa, koska keskusta on kokonaan pilattu ja julkinen liikenne kulkee vähän miten sattuu.
Toriparkki on ihan OK, mutta miksi kukaan menee sinne, kun kaupat on Launeella ja kesäterassit satamassa? Bussit kyllä kulkevat, mutta oletko yrittänyt mennä Mukkulasta Keskussairaalaan?
Vierailija kirjoitti:
En minä ymmärrä myöskään mitä tuo keskustan pilaaminen ja huono julkinen liikenne tarkoittaa. (No, toki, keskusta pilattiin jo 60-luvulla kun puutalot korvattiin kerrostaloilla). T. lahtelainen
Oletko ollut torilla koskaan arkipäivänä klo 13 tienoilla? Pyörähdä ympäri ja laske, montako ihmistä näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ollut torilla koskaan arkipäivänä klo 13 tienoilla? Pyörähdä ympäri ja laske, montako ihmistä näet.
Harvemmin kyllä olen, kun olen töissä tuolloin. Mutta en siltikään usko, että tilanne eroaa muista samankokoisista kaupungeista. Tosin markkinapäivinä ilmeisesti on välillä oikein tungoskin.
Entisenä lahtelaisena muutama kommentti.
Olen asunut keskustassa ja Jalkarannassa, molempia alueita voin suositella. Lahti on ihan OK kaupunki asua, kannattaa vain miettiä tarkkaan minne muuttaa asumaan. Lahtelaiset itse haukkuvat omaa kotikaupunkiaan aika paljon, en tiedä mistä se kumpuaa, mutta ulkomailla ja useassa muussa suomalaisessa kaupungissa, mm. Helsingissä asuneena näen Lahdessa myös paljon hyviä puolia.
+ Etäisyys pk-seudusta, voit vaikka käydä junalla töissä PK-seudulla, jos haluat
+ Hyvät yhdeydet lähikaupunkeihin julkisilla tai omalla autolla
+ Puhdas, upea luonto, hyvä juomavesi
+ Kauniita järvimaisemia
+ Selkeä kaupunkirakenne ja "ison" kaupungin palvelutarjonta
+ Mukavia ihmisiä
- Huumeongelma, mutta ei mitään verrattuna esim. Helsingin vastaavaan
- Jengitappelut? Jos sellaisia vielä on. Pääsääntöisesti kuitenkin turvallinen kaupunki asua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin kyllä olen, kun olen töissä tuolloin. Mutta en siltikään usko, että tilanne eroaa muista samankokoisista kaupungeista. Tosin markkinapäivinä ilmeisesti on välillä oikein tungoskin.
Suomennos: keskellä kaupunkia ei ole edes lounasaikaan väkeä kävelemässä paikasta toiseen, työpaikalta lounaskahvilaan. Keskusta on autio, jopa sen liepeillä kauppakeskuksessa on hiljaista kuin haudassa, kunnes klo 15 tienoilla ulkomaalaiset saapuvat paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä lahtelaisena muutama kommentti.
Olen asunut keskustassa ja Jalkarannassa, molempia alueita voin suositella. Lahti on ihan OK kaupunki asua, kannattaa vain miettiä tarkkaan minne muuttaa asumaan. Lahtelaiset itse haukkuvat omaa kotikaupunkiaan aika paljon, en tiedä mistä se kumpuaa, mutta ulkomailla ja useassa muussa suomalaisessa kaupungissa, mm. Helsingissä asuneena näen Lahdessa myös paljon hyviä puolia.
+ Etäisyys pk-seudusta, voit vaikka käydä junalla töissä PK-seudulla, jos haluat
+ Hyvät yhdeydet lähikaupunkeihin julkisilla tai omalla autolla
+ Puhdas, upea luonto, hyvä juomavesi
+ Kauniita järvimaisemia
+ Selkeä kaupunkirakenne ja "ison" kaupungin palvelutarjonta
+ Mukavia ihmisiä
- Huumeongelma, mutta ei mitään verrattuna esim. Helsingin vastaavaan
- Jengitappelut? Jos sellaisia vielä on. Pääsääntöisesti kuitenkin turvallinen kaupunki asua
Kuulostaa hyvältä. Olen asunut sekä Itä-Helsingissä että Kalliossa, joten huumehörhöilyt ei hirveästi hetkauta. Tykkäisin itse (tai mielikuvissani tykkään) siitä, että Lahti kuitenkin on ihan kaupunki ja silti siitä on helpot matkat Helsinkiin ja Keski-Suomeen.
Mitään ison kaupungin hälinää en kaipaa, joten autioituva keskusta sinänsä kuulostaisi vain hyvältä. Toki se yleensä tarkoittaa sitä että palvelutkin heikentyvät...
Ap
Bussit kulkee ja Lahden ydinkeskusta on niin pieni että sen kävelee mennen tullen kävellen ja auton saa toriparkkiin tarvittaessa. Lapsettomana muuttaisin Ankkuriin, ihana paikka ja lyhyt matka minne vaan!