Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahtelaisia tai ex-lahtelaisia paikalla? Millaista on asua Lahdessa?

Vierailija
01.01.2019 |

Eli kokemukset Lahesta kiinnostaa.

Junttius, wt, spurgut ja nistit ei pelota, olen asunut Helsingissä sellaisilla alueilla että ns kaikki on nähty. Ja olen sopivasti wt itsekin, eikä varaa pidemmän päälle asua stadissa. Lahti ois riittävän lähellä mutta tarpeeksi kaukana ettei tulisi koko ajan käytyä Helsingissä. Kehyskunnat ja pk-seutu muutenkaan ei kiinnosta.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sisäänpäin kääntynyttä porukkaa yleisesti ottaen. Täytyy tehdä ihan todella työtä, että pääsee porukkaan mukaan. Ja sitten siellä kaveriporukassakin on vähän semmoista selän takana supinaa ja jupinaa. 

Vierailija
82/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on se kivempi kuin Jyväskylä, vaikka on sitä väkiluvulta pienempi. Järvenrantoja ei ole tukittu autoteillä. Satama on hieno ja Sibeliustalon akustiikka Suomen paras. Mahtavia ulkoilureittejä ja koko perheelle sopivia puistoja. Junalla pääsee Hesaan alle tunnissa. Jos matkailee paljon niin yhteys autolla lentokentälle on nopea. Ankkuri on paras alue, jos haluaa asua lähellä sekä keskustaa että järveä. Lahti sopii urheiluhullulle tai (musiikki)kulttuurista pitävälle tai veneilijälle.

Edullista järvenranta-asumista ilman että on kaukana kaikesta pk-seudun tarjonnasta jossain pöpelikössä. Ja tarkoitan myös vuokra- ja asoasuntoja. Asuin itse asossa ja yleensä ne sijaitsee hevon peessä, mutta Lahdessa aika hyvä tarjonta hyvilläkin sijainneillakuten Ankkuri. 

Kuten koko Suomi niin paljon on varmasti mennyt alaspäin siitä kun viisi vuotta sitten muutin pois, mutta nämä asiat ei varmaan ole muuttuneet.

No ei todellakaan ole parempi kuin Jyväskylä. Olen pohjoisesta muuttanut. Ja asunut Lahdessa ja Jyväskylässä. Suurin  ero on siinä että Lahdessa ihmiset on tosikoita eikä niihin tutustu , Jyväskylässä taas todella mukavia ja heti sai  uusia kavereita ja otettiin porukoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko sisäänpäin kääntynyttä porukkaa yleisesti ottaen. Täytyy tehdä ihan todella työtä, että pääsee porukkaan mukaan. Ja sitten siellä kaveriporukassakin on vähän semmoista selän takana supinaa ja jupinaa. 

Mulla on ihan päinvastainen kokemus. Olen asunut eri paikkakunnilla elämäni aikana. Lahdessa on ollut helppoa saada uusia ystäviä. Heti alkoivat naapuritkin juttelemaan kun tänne muutin.

Vierailija
84/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nisti mesta.

Vierailija
85/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös liipola alkanut olemaan ihan ok kun ryssivät toriparkilla keskustan ja parhaat palvelut onkin launeella?
-ex-lahtelainen

Liipola tulee aina olemaan Liipola, Lahden Monaco jossa kukaan ei käy töissä eikä maksa veroja.

Parhaat alueet Lahdessa: Kirkkopuiston ympäristö, Malski, Niemi/Ankkuri, Jalkaranta. Hennala/Metsä-Hennala ihan ok myös. Muut kannattaa kiertää kaukaa.

Asuin kirkonpuistolla. oli olo kuin herran kukkarossa kun poliisilaitos vielä oli siinä nurkalla.

Tarkoitatko kaupungintalon puistoa? Siinä vieressä oli ennen poliisiasema

Kyllä. Kirkkohan oli toinen mäki kauempana.

Vierailija
86/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tänään kävin Lahden keskustassa ja satamassa ja siinä välillä.

Katukuvassa pisti silmään semmoinen nuhjuisuus, ei ne kaikki alkkiksia ollut mutta se rahan puute näkyy.

Ja sitten täytyy tykätä pörinästä ja pärinästä sillä niitä romujen virittelijöitä siellä riittää. Ja pikkurikollisia.

Varmaan jossain päin siellä voi elääkin jos tyytyy vähään.

Toi on totta että Lahdessa on pärinästä tykkääviä bensalenkkareita. Tänä viikonloppuna on vieläpä joku drift tapahtuma eli tuo harrastajakunta on tavallistakin enemmän esillä katukuvassa.

Vierailija
87/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt sitten yksikin Suomen paikkakunta, jolla asia ei noin olisi?

Vierailija
88/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava ja sopiva. Rauhallista nytkin. 

Vierailija
89/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pienemmästä kaupungista muuttanut Lahteen ja hyvin oon viihtynyt. Lahdessa parasta on luonnonläheisyys, on paljon metsää ja paljon järviä ja vesistöjä kaupungissa. Todella lyhyet etäisyydet oikeastaan mihin vain, mistä puolelta vain.  Vartissa pääsee jo kaikkialle Lahdesta eri puolelle Lahtea.

Suht halpaa asumista, verraten esim. Porvoo, Tampere, Helsinki tms.

Lyhyt matka Helsinkiin ja oikeastaan mihin puolelle vain. Sukulaiseni asuvat hieman eri puolella Suomea, niin tuntuu, että itse on kaikkien keskellä. 

Paljon ruokakauppoja ja Prismoja ja Cittareita. Porvoossa ei oo muuten edelleenkään sitä Prismaa. Kärkkäinen ja Ikeakin kohta.

Kauppakeskuksia riittävästi. Satama kaunis kesäisin. Sibeliustalolla riittää tapahtumaa. Kirjasto tosi monipuolinen. 

Nistejä löytyy joka kaupungista, joten noudatan samoja varovaisuustoimia kuin muissa kaupungeissa.

Oon tykännyt ihan hirveästi asua täällä, ihmiset ovat myös aika rauhaa rakastavia kuten itsekin. Se on hyvä. Ihmisistä riippuen.

Mun mielestä täällä on ihmisen hyvä asua, en kaipaa mitään ylimääräistä.

Mitä varovaisuustoimia noudatat? Itsellä ainoa, etten avaa ovea jos en odota vieraita. 7v aikana kerran soinut ovikello. Tein jopa yöjakelua ja kävelin yksin narkojen ohi kadulla, ei koskaan mitään ongelmia. Heidän pitää vaan antaa olla omissa oloissaan. En kylläkään vietä mitään yöelämää, nämä ihan vaan päiväkokemuksia.

En muutenkaan oikeastaan edes ole erottanut, että joku olisi huumeissa. Kaljoittelijoita näkyy. Joskus tuoksuu kannabis jossain, mikä ei itseäni häiritse yhtään.

Vierailija
90/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli Kivimaan koulusta, se rempattiin ihan hiljattain. Kuljen sen ohi usein ja viereiseltä harjulta näkyy hyvin koulun pihassa olevat lukuisat pelikentät. 

Perheellisenä katselisinkin asuntoa koulun läheltä eli Vesteråsin alueelta, idyllisempää asuinpaikkaa ei helpolla löydy. Talvella se on kuin satumaa.

Vierailija
91/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei perheellisenä Ankkuriin/Ruoriniemeen?

Millainen on Kivimaan koulu?

Aika vähän perheasuntoja tarjolla, toki rannan rivitalot varmasti myös lapisiperheille ok, sekä Ankkurissa että Ruoriniemen kärjessä. Harvoin myynnissä ja neliöhinnat Lahden hintatasolla korkeimmat. 

Kivimaan koulusta ei tietoa.

Yksi alue vielä tuli mieleen eli Rautellinkadun rivitalot ja niiden yläpuolella Mustankallionkadun talot. 
Keskusta näissä lähellä. 

Anttilanmäki on myös ihana! Asemantausta muutenkin ihan ok. Puistomainen asuinalue ilman läpikulkuliikennettä rautatieaseman vieressä. 

Joo, Anttilanmäki on varmasti myös erinomainen paikka lapsiperheelle, sen unohdin myös.

Jalkaranta, Anttilanmäki, Karisto, jos omakotitaloasuminen on se mitä hakee.

Ankkuri, Ruoriniemi kerrostalo / rivitatalo asumiseen. Keskusta, Malskin kulmat kerrostalo.

Kaikissa yllämainituissa ihan alueen sisälläkin toki vaihtelua, varsinkin Jalkarannassa. Lähellä keskustaa sielläkin siis Jalkarannassa muuten kerrostaloja (Pallaksenranta).

Vierailija
92/92 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi monta Helsinkiläista kuin muuttaa Lahteen niin sekin kaupunki on pilattu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi