Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Hmm, 16-vuotiaana matkustin Interraililla ympäri Eurooppaa ja se oli sitä aikaa, kun kännyköitä ei vielä ollut olemassakaan. Kuukauteen eivät vanhemmat tienneet, missä olin, kortit tulivat perille vasta paluuni jälkeen.
Omat lapseni matkustivat 7-v. alkaen sattajapalvelun myötä maasta toiseen moneen kertaan ulkomailla asuessamme ja n. 12-v alkaen ihan itsekseen.
Saattajapalvelua olen käyttänyt iäkkäille ja huonosti liikkuville vanhemmilleni heidän köydessään meillä.
15-v. nyt yleensä pärjää jo hyvin englannilla ja saa kyllä neuvo)a, kun avaa suunsa. Jossain Alicantessa varmasti myös suomeksi, kun suomalaisia turisteja on pilvin pimein kentällä.
Toki maksettu palvelu pitää saada ja virhe on tapahtunut, mutta itselleni ei olisi tullut mieleenikään 15-vuotiaalle moista palvelua varata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta luulin, että joku 5-10 v on jäänyt kentälle harhailemaan. Olisi ollut hätätilanne. Mutta että 15 v! Ja puhelinyhteyskin oli Suomeen ja äidiltä sateli neuvoja mille portille mennä ja miten. Olipa suuri hätä todellakin.
Äiti ei tiennyt, mikä on oikea portti. Sitä selvitettiin puhelun aikana, mutta puhelu ehti katketa, ennen kuin vastaus löytyi. Jos 15-vuotias matkustaa ensimmäistä kertaa, ja vieraskielisessä maassa, niin kyllä se voi vähän jännittää niin äitiä kuin teiniäkin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa.
Miksei se tyttö katsonut itse kentän opasteista mikä on oikea portti? Ei oikeasti voi olla liian vaikeaa.
Kaikilla lentokentillä opasteet eivät ole yhtä selkeitä kuin Helsingissä. Esim. Heathrowilla portin numero tulee usein opastetauluun vasta suunnilleen siinä vaiheessa, kun pitää jo lähteä kävelemään portille, jotta olisi siellä ajoissa. Alicanten kentästä minulla ei ole kokemuksia.
Kyllä Heathrowssakin tiedät alueen, jolta kerkeää portille ihan hyvin. Ei siellä koko lentokenttää tarvitse kaluta.
Ei ole mitenkään harvinaista, että Heathrowssa (ainakin kolmosterminaalissa) portin numero tulee pääodotusalueen opastetaululle 30 minuuttia ennen kuin pitää olla viimeistään lähtöportilla ja oletettu kävelymatka lähtöportille on 20 minuuttia. Ennen lähtöportin numeron ilmestymistä ei ole mitään tietoa siitä, mihin suuntaan pääodotusalueelta pitää lähteä.
Tämä ei ole suurikaan ongelma silloin, jos lento lähtee aikataulun mukaan, mutta jos lento on myöhässä (kuten Heathrowlla usein on), on aika ikävä joutua jatkuvasti kyttäämään opastetaulua koko ajan, jotta osaisi lähteä portille ajoissa.
Olen itse kokenut lentomatkustaja, joten minä kyllä selviän tästä, mutta voin hyvin kuvitella, että joku kokemattomampi saattaisi olla paniikissa, kun portilla pitäisi olla reilun puolen tunnin päästä eikä vielä missään näy, mikä on oikea portti.
Miten tämä voi olla mahdollista, kun mulla lukee lentolipussa (sähköinen) sen portin numero?
Myös Heathrowlla jossa vaihto. Kaukanahan se portti saattaa olla mutta ihan ajoissa tiedossa. Samoin portin vaihdot.
Älä luota siihen lipun numeroon
Lontoossa niitä ei ilmoteta kuin viimetipassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää s-tanan kumma, että täällä jaksetaan marista, miten ei löydetä kauppakeskus Redissä edes pihalle, mutta sitten kyllä jokaisen pitäisi näppärästi löytää maailman isoimpien lentokenttien terminaalien porteilta oikealle portille.
Lentokentillä on opasteet, redissä ei.
Redissä löytää kyllä metroon. Aina voi suun avata .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta luulin, että joku 5-10 v on jäänyt kentälle harhailemaan. Olisi ollut hätätilanne. Mutta että 15 v! Ja puhelinyhteyskin oli Suomeen ja äidiltä sateli neuvoja mille portille mennä ja miten. Olipa suuri hätä todellakin.
Äiti ei tiennyt, mikä on oikea portti. Sitä selvitettiin puhelun aikana, mutta puhelu ehti katketa, ennen kuin vastaus löytyi. Jos 15-vuotias matkustaa ensimmäistä kertaa, ja vieraskielisessä maassa, niin kyllä se voi vähän jännittää niin äitiä kuin teiniäkin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa.
Miksei se tyttö katsonut itse kentän opasteista mikä on oikea portti? Ei oikeasti voi olla liian vaikeaa.
Kaikilla lentokentillä opasteet eivät ole yhtä selkeitä kuin Helsingissä. Esim. Heathrowilla portin numero tulee usein opastetauluun vasta suunnilleen siinä vaiheessa, kun pitää jo lähteä kävelemään portille, jotta olisi siellä ajoissa. Alicanten kentästä minulla ei ole kokemuksia.
Kyllä Heathrowssakin tiedät alueen, jolta kerkeää portille ihan hyvin. Ei siellä koko lentokenttää tarvitse kaluta.
Ei ole mitenkään harvinaista, että Heathrowssa (ainakin kolmosterminaalissa) portin numero tulee pääodotusalueen opastetaululle 30 minuuttia ennen kuin pitää olla viimeistään lähtöportilla ja oletettu kävelymatka lähtöportille on 20 minuuttia. Ennen lähtöportin numeron ilmestymistä ei ole mitään tietoa siitä, mihin suuntaan pääodotusalueelta pitää lähteä.
Tämä ei ole suurikaan ongelma silloin, jos lento lähtee aikataulun mukaan, mutta jos lento on myöhässä (kuten Heathrowlla usein on), on aika ikävä joutua jatkuvasti kyttäämään opastetaulua koko ajan, jotta osaisi lähteä portille ajoissa.
Olen itse kokenut lentomatkustaja, joten minä kyllä selviän tästä, mutta voin hyvin kuvitella, että joku kokemattomampi saattaisi olla paniikissa, kun portilla pitäisi olla reilun puolen tunnin päästä eikä vielä missään näy, mikä on oikea portti.
Miten tämä voi olla mahdollista, kun mulla lukee lentolipussa (sähköinen) sen portin numero?
Myös Heathrowlla jossa vaihto. Kaukanahan se portti saattaa olla mutta ihan ajoissa tiedossa. Samoin portin vaihdot.
Jos olet vähänkin reissannut, niin tiedät, että tuo ei ole totta. Porttitieto ei läheskään aina ehdi edes boarding passiin, lipusta puhumattakaan, ja portin vaihto vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.
Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.
Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...
Juuri näin, kaikilla kentillä joilla olen itse käynyt portit on numeroitu esim. A17 tai B17. Tällöin nuo portit voivat olla hyvin kaukana toisistaan, vaikka ovat molemmat 17-portteja, mutta A- ja B-portit ovat eri siivissä. Toisaalta, tämä on laitettu selkeästi opasteisiin ja intuitiivisesti on selvää, että kirjain on merkitsevämpi kuin numero.
Ei kukaan voi olla niin tollo, että ajattelee kaikkien 17-porttien olevan lähekkäin!
Helsingissähän nimenomaan on niin. Portit 36A, 36B ja 36C ovat vierekkäin. (En ole varma oikeasta numerosta, mutta ymmärsitte varmaan pointin.) Voin hyvin kuvitella, että joku kokemattomampi kuvittelisi sillä perusteella jollain ulkomaalaisella kentällä porttien A17 ja B17 olevan lähekkäin eikä tajuaisi heti, että numeron ja kirjaimen järjestyksellä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, 16-vuotiaana matkustin Interraililla ympäri Eurooppaa ja se oli sitä aikaa, kun kännyköitä ei vielä ollut olemassakaan. Kuukauteen eivät vanhemmat tienneet, missä olin, kortit tulivat perille vasta paluuni jälkeen.
Omat lapseni matkustivat 7-v. alkaen sattajapalvelun myötä maasta toiseen moneen kertaan ulkomailla asuessamme ja n. 12-v alkaen ihan itsekseen.
Saattajapalvelua olen käyttänyt iäkkäille ja huonosti liikkuville vanhemmilleni heidän köydessään meillä.
15-v. nyt yleensä pärjää jo hyvin englannilla ja saa kyllä neuvo)a, kun avaa suunsa. Jossain Alicantessa varmasti myös suomeksi, kun suomalaisia turisteja on pilvin pimein kentällä.Toki maksettu palvelu pitää saada ja virhe on tapahtunut, mutta itselleni ei olisi tullut mieleenikään 15-vuotiaalle moista palvelua varata.
No on hienoa että teille lentäminen on arkipäivää ja lapsikin osaa toimia
Syynä on tämä suomalainen häpeäkulttuuri kun koetaan noloksi kysyä. Pitäisi aina osata jo heti kaikki. Ei uskalleta tehdä ja kokeilla jotain (esim. lentomatkustamista), jos tuntuu etten osaa kuitenkaan. Herranjesta! Tehdään uudenvuodenlupaus, että jatkossa asennoidutaan uusiin asioihin positiivisesti! Kokeillaan, mennään rohkeasti uutta päin, kyllä vähintään kysymällä oppii. Eikä ole noloa olla epätietoinen. Kukaan ei vaadi täydellisyyttä kaikissa arjen asioissa.
Hyvä, että asiasta puhutaan. Saattopalveluliput on Finskillä tosi kalliit. Meillä on tietty maa johon lennetään useamman kerran vuodessa liput hintahaitarilla 235-350€. Saattopalvelulla lippu on 600€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.
Tähän olisi kiva nähdä lähde!
Ei taida löytyä...En tiedä onko yllä mainittu asia fakta, mutta kyllä minun kohtalaisen paljon matkustelleen ja ihan normaaliälyisen aikuisen piti kahdesti palata lähtöpaikkaan, jotta oikea portti löytyi vaihdettaessa konetta Frankfurtissa.
Ja toisinaan saattaa varomattomalle sattua, että etsii porttia väärästä terminaalista.
Kannattaa varata aikaa jos sattuu töpeksimään. Seurata monitoria että lento lähtee silloin kun pitää.
Tää oikeastaan ottaakin mua päähän, kun ei auta, vaikka miten aikaisin menisi kentälle. Jos jostain syystä ei ole saanut lähtöselvitystä tehtyä ennakkoon, check-in saattaa aueta niin myöhään, että tulee kiire. Samoin lähtöportti ilmoitetaan välillä niin myöhään, että joutuu pistämään juoksuksi.
En tiedä, mistä häiriöistä kärsivän nuoren laskisitte erityislapseksi, mutta itse muuten tavallisena ahdistushäiriöisenä varmaan menisin vessaan itkemään ja hakkaamaan päätäni seinään jos joutuisin vastaavaan tilanteeseen. Olen 17 ja ei, en tarvitse mitään apua normaaleissa päivittäisissä asioissa. Periaatteessa voisin pärjätä kentällä yksin jos siellä ei olisi muita ihmisiä, mutta valitettavasti sellainen tilanne on mahdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää s-tanan kumma, että täällä jaksetaan marista, miten ei löydetä kauppakeskus Redissä edes pihalle, mutta sitten kyllä jokaisen pitäisi näppärästi löytää maailman isoimpien lentokenttien terminaalien porteilta oikealle portille.
Lentokentillä on opasteet, redissä ei.
Redissä löytää kyllä metroon. Aina voi suun avata .
Miten avonainen suu voi auttaa asiaa? Vai tarkoitatko, että pitäisi pyytää neuvoa muilta ihmisiltä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö niillä innterneteillä 15 pärjää. Avuton on liikkumaan, äiti kai myös. Pitää ennen lähtöä käydä virtuaalisesti kaikki läpi. Sieltä netistä löytää.
On suu, jolla kysyä. Minä olen Frankfurtin kentällä ollut monesti, on kysyttävä ja kysyttävä henkilökunnalta mihin suuntaan. ei saa jäädä mihinkään jonoihin seisomaan, kysy, kysy, kysy.
Charles-de- Gaulle kentällä kysytään myös, sieltä löytää aina perille, bussi kiertää ympyrää.
Lappu 15-vuotiaalle kaulaan.
Miten siellä perillä sitten sujui.
Ollaan olevinaan niin itsenäisiä, mutte eikä äidin mieleen tullut kehottaa nuorta kysymään. Siihen tarkoitukseen henkilökunta on ja miten paljon lentokentällä onkaan ihmisiä. Ei siellä olla metsässä.296
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatko terminaalin ja portin numeron? Vai puhutko jostain toisesta lentokentästä? Minulla ei ole Heathrowlta lähtiessä koskaan ollut edes Bording Passissa portin numeroa, saati sitten lentolipussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alicanten kenttä ei oo iso. 15 v osaa jo englantia ja täytyy kysyä. Älkää kasvattako nuoria pumpulissa.
Usein pienet kentät on hankalimpia. Niissä ei ole Iin selkeitä opasteita ja voi olla rakennettu kummallisia lisäosia yms.
Mielestäni lapset pitäisi kasvattaa pumpulissa entistä enemmän. Nyt ne saavat 10-vuotiaina "seurustella" ja viettää aikaa niin ettei vanhemmat tiedä mistä he ovat. Enemmän paspimidta ja turvallinen lapsuus ja nuoruus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Jos ei ole mitään käsitystä lähtöporteista, jotka usein ilmoitetaan melko loppuvaiheessa ja niin on se sokkelo. Viime kesänä Heathrowlla juostiin portille, vaikka olimme kentällä ihan hyvissä ajoin.
Ensimmäistä kertaa kentällä js yksin ilman kavereita on myötäyunto kyllä teinin puolella.
Ei tule kiirettä kun menee hyvissä ajoin ja etsii sen portin ekana. Seuraa vielä monitoreista lähteekö kone just silloin milloin pitää. Ja onko sama portti. Mulla vaihtui kerran ja ihmettelin mistä se finnairin lento lähtee. Menin kysymään kun siinä oli virkailija. Olisin nähnyt sen taululta mutta en silloin katsonut. Nyt oon oppinut seuraamaan.
Kerran koettua: minä: milloin lähtee kone Lontooseen? Vastaus: ei nyt. Jatkokysymys: mistä lähtee kone Lontooseen? Vastaus: ei tästä.
Tätä keskustelua varten olin jonottanut luukulle joka vaikutti infolta. Tämän keskustelun jälkeen poukkoilin joka jonossa mitä kentällä näkyi.
Mitkään lähtöajst eivät pitäneet paikkaansa, eikä mitään kuulutuksia muutoksista tullut. Yksi jono sitten osui oikeaksi.
Miksi tuon ikäistä ei saisi vielä paapoa? Ehtii vielä monet kerrat opetella matkustamaan yksin.
Tosin luulen vanhempien ostaneen palvelun, ettei heidän tarvitse turhaan huolehtia vaikka varmaan mitään huolehtimista ei edes ollut. Ja ihan hyvä vain, että ostetaan ja käytetään palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sattunut useammankin kerran, että portti vaihtuu viime tingassa.
Kielitaidoton vanhempi ihminen matkusti yksin ja siskonsa laitttoi kyltin että näytä tätä. Oli eräässä maanosassa ja pääsi Suomen koneeseen. Huvittavaa mutta totta.
Kannattaa varata aikaa jos sattuu töpeksimään. Seurata monitoria että lento lähtee silloin kun pitää.