Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Meidän perheessä 15v on ainoa joka on lentänyt. Me kaikki muut tarvittaisiin joku saattaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.
Tähän olisi kiva nähdä lähde!
Ei taida löytyä...En tiedä onko yllä mainittu asia fakta, mutta kyllä minun kohtalaisen paljon matkustelleen ja ihan normaaliälyisen aikuisen piti kahdesti palata lähtöpaikkaan, jotta oikea portti löytyi vaihdettaessa konetta Frankfurtissa.
Ja toisinaan saattaa varomattomalle sattua, että etsii porttia väärästä terminaalista.
Kannattaa varata aikaa jos sattuu töpeksimään. Seurata monitoria että lento lähtee silloin kun pitää.
Tää oikeastaan ottaakin mua päähän, kun ei auta, vaikka miten aikaisin menisi kentälle. Jos jostain syystä ei ole saanut lähtöselvitystä tehtyä ennakkoon, check-in saattaa aueta niin myöhään, että tulee kiire. Samoin lähtöportti ilmoitetaan välillä niin myöhään, että joutuu pistämään juoksuksi.
Etsin aina lähtöportin ekaksi ja lähden sen jälkeen vaelteleen. Seuraan taulua ja menen hyvissä ajoin portille ja siellähän on muitakin.
Musta tuo äiti nolaa lapsensa. Tarviiko hakea julkisuutta asiassa, joka koskee enemmän hänen lastaan kuin häntä itseään.
Muutenkin ihmettelen noita, joilla on varmaan roskalehtien vinkkipuhelinnumerot tallennettuna kännykkään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että asiasta puhutaan. Saattopalveluliput on Finskillä tosi kalliit. Meillä on tietty maa johon lennetään useamman kerran vuodessa liput hintahaitarilla 235-350€. Saattopalvelulla lippu on 600€.
Väitätkö oikeasti, että samana päivänä samalle lennolle ostettu normaalilippu olisi maksanut 235-350 euroa, mutta saattopalvelun kanssa se maksoi 600 euroa? Vaikea uskoa.
Ostin muutama vuosi sitten omalle 14-vuotiaalleni saattopalvelun, kun hän lensi sukulaisten luo Finnairilla New Yorkiin. Lisämaksua tavalliseen lippuun verrattuna tuli 50 euroa, ja sekin tuli siitä, että lippu piti ostaa puhelinpalvelusta, koska saattopalvelua ei voinut ostaa netistä.
Ja ostin tosiaan saattopalvelun 14-vuotiaalle. En pelännyt, että hän ei osaisi oikealle portille, mutta sen sijaan pelkäsin, että jos hän ei osaa toimia tismalleen oikein JFK:n maahantuloviranomaisten kanssa, voi tulla ongelmia. Lisäksi lentomatkalla saattaa aina tulla yllätyksiä (esim. suunniteltu suora lento vaihtuukin peruuntumisen tai sääolosuhteiden vuoksi vaihdolliseksi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.
Ei taida löytyä...En tiedä onko yllä mainittu asia fakta, mutta kyllä minun kohtalaisen paljon matkustelleen ja ihan normaaliälyisen aikuisen piti kahdesti palata lähtöpaikkaan, jotta oikea portti löytyi vaihdettaessa konetta Frankfurtissa.
Ja toisinaan saattaa varomattomalle sattua, että etsii porttia väärästä terminaalista.
Kannattaa varata aikaa jos sattuu töpeksimään. Seurata monitoria että lento lähtee silloin kun pitää.
Tää oikeastaan ottaakin mua päähän, kun ei auta, vaikka miten aikaisin menisi kentälle. Jos jostain syystä ei ole saanut lähtöselvitystä tehtyä ennakkoon, check-in saattaa aueta niin myöhään, että tulee kiire. Samoin lähtöportti ilmoitetaan välillä niin myöhään, että joutuu pistämään juoksuksi.
Etsin aina lähtöportin ekaksi ja lähden sen jälkeen vaelteleen. Seuraan taulua ja menen hyvissä ajoin portille ja siellähän on muitakin.
Porttihan selviää joskus aika myöhäänkin, mutta ei mikään terminaali niin iso ole etteikö portille kevyesti ehtisi siinä vaiheessa kun tieto tulee.
Ei isot kentät ole yhtään sen pahempia. Terminaaleja on vain enemmän. Ja jos vaihtolennolla pitää vaihtaa terminaalia, pitää ymmärtää ottaa sellaiset lennot, että sen ehtii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran koettua: minä: milloin lähtee kone Lontooseen? Vastaus: ei nyt. Jatkokysymys: mistä lähtee kone Lontooseen? Vastaus: ei tästä.
Tätä keskustelua varten olin jonottanut luukulle joka vaikutti infolta. Tämän keskustelun jälkeen poukkoilin joka jonossa mitä kentällä näkyi.
Mitkään lähtöajst eivät pitäneet paikkaansa, eikä mitään kuulutuksia muutoksista tullut. Yksi jono sitten osui oikeaksi.
Millä kentällä sä olet ollut? Jos et missään korvessa, niin varmaan Lontooseen on lähtenyt useampikin kone...
Kuulostaa enemmän siltä, että olet vain itse sekoilullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten etsit lähtöportin etukäteen, jos lähtöportti kerrotaan vasta 10-15 minuuttia ennen kuin lähtöportille pitäisi lähteä, jotta sinne ehtisi ajoissa (näin esim. Heathrown kolmosterminaalissa)?
No entä jos on vaikka jotain hahmottamisen ongelmaa? Ei silloin osaa liikkua uudessa ympäristössä kovinkaan helposti.
Luulen että palvelu tilattiin koska tytöllä tämä avun tarve.Olemme kaikki erillaisia. Väärin että palvelusta yrittiin nyysiä rahat uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Lähdin 16v. ihan yksin vaihto-oppilaaksi.
Miten tuo lapsi selviää muuten kaupungilla, onko saattajat mukana?
Ihme kitinää.
"Tuo lapsi" löysi itse lähtöportin.
Mutta hänelle oli ostettu tietty palvelu, jota hän ei sitten saanut.
Kyllä minäkin ostan matkalle ylimääräisiä palveluita, jotka ievät sisälly matkan hintaan. Olisin aika harmissani sekä nälkäinen, jos en saisi esim. varaamaani ja etukäteen maksamaani ateriaa.
En kyllä itse olisi pärjännyt tuollaisessa tilanteessa. Ei todellakaan johdu mistään paapomisesta, olin usein käytännössä heitteillä lapsena kun vanhemmat kiitivät harrastuksissaan ja sosiaalisissa riennoissa. En saanut olla tarvitseva, ja jos pyysin että jäisitte kotiin ja olisitte minun kanssa minut haukuttiin avuttomaksi ja kehoitettiin hankkimaan omia menoja ettei kukaan pidä luuserina.
Älkää haukkuko nuoria jotka tarvitsevat tukea ja apua. Ehkä itse olette paljon parempia, mutta se huonompi nuori ei voi kasvamistaan ja kehitystään millään tavalla nopeuttaa, ja haukkuminen ja nöyryyttäminen vain hidastaa kehitystä.
Haloo. Suomessa on nuoria jotka eivät ole koskaan edes matkustaneet junalla. Jos mun ois 15 vuotiaana löytää oikeaan koneeseen yksin niin huhhuh. Varmaan homma ois tyssänny jo matkatavaroiden jättämiseen.
Mun poikani oli isovanhempien kanssa Pariisissa syyslomalla. Oli hoitanut kaikki lentokenttämuodollisuudet. Isäni oli ollut ihan hiljaa ja olisi tietty tarvittaessa puuttunut asiaan.
En varmaan itsekään yksikseni hermostuksissani löytäisi :D Viimeksi lentokoneessa alle 10-vuotiaana melkein parikymmentä vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kitinää.
Kyllä minäkin ostan matkalle ylimääräisiä palveluita, jotka ievät sisälly matkan hintaan. Olisin aika harmissani sekä nälkäinen, jos en saisi esim. varaamaani ja etukäteen maksamaani ateriaa.
No olishan sun silloin pitänyt osata itsekin kokata siellä koneessa! Minäkin jo 8-vuotiaana osasin puuroa keittää ja munakkaan paistaa, ja idioottikin osaa voileivän tehdä!
Kuka sen lapsen toimitti kentälle Alicantessa? Kenttä itsessään näyttää kartoissa hyvin yksinkertaiselta, että ei olis varmaan ollut vaikeaa vähän näyttää oikeaan suuntaan ennen turvatarkastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kitinää.
No olishan sun silloin pitänyt osata itsekin kokata siellä koneessa! Minäkin jo 8-vuotiaana osasin puuroa keittää ja munakkaan paistaa, ja idioottikin osaa voileivän tehdä!
Hyvä tietää. Seuraavalle matkalle otan varmuuden vuoksi käsimatkatavaroihin primuksen ja kauraryynit. - Mutta kun tulitikkuja ei kai saa viedä matkustamoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran koettua: minä: milloin lähtee kone Lontooseen? Vastaus: ei nyt. Jatkokysymys: mistä lähtee kone Lontooseen? Vastaus: ei tästä.
Tätä keskustelua varten olin jonottanut luukulle joka vaikutti infolta. Tämän keskustelun jälkeen poukkoilin joka jonossa mitä kentällä näkyi.
Mitkään lähtöajst eivät pitäneet paikkaansa, eikä mitään kuulutuksia muutoksista tullut. Yksi jono sitten osui oikeaksi.Millä kentällä sä olet ollut? Jos et missään korvessa, niin varmaan Lontooseen on lähtenyt useampikin kone...
Kuulostaa enemmän siltä, että olet vain itse sekoilullut
Ehkä se siltä kuulostaa ihmiselle, joka matkustaa jonkin verran ja ei ole osunut kohdalle myöhästymisiä, kentän sähkökatkoksia tai on käyttänyt vain muutamaa peruskenttää.
Kyllä vanha sanonta pitää paikkansa:
Meitä on moneen lentokoneeseen
Ja osa jää lentokentälle.
Mitä ihmettä, minä luulin, että tyttö oli Frankfurtissa.
Saattopalvelu voi olla toisenlaista.
Miksi aina haukutaan Finnairia. Ei tässä nyt päähenkilönä ollut Finnair.
Helsinki on uusuttu ja lentokentältä on ehkä vaikea löytää vanhempiaan, kun tyttö tuli kotiin.