Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen

Vierailija
01.01.2019 |

Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.

Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987

Kommentit (544)

Vierailija
101/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole solvausketju, vaan herättää aikuisia tarkastelemaan toimintatapojaan.

Kyllä tämä on solvausketju. Näitä samanlaisia avataan täällä useampi aina kuin jompikumpi iltapäivän nettilehdistä tekee kuluttajahenkisen uutisen epäonnistuneesta, toimimattomasta, olemattomasta tai rikollisesta palvelusta. Osa ihmisistä pahoittaa mielensä niistä uutisista ja av on turvallinen, nimetön paikka hyökätä kuluttajaa vastaan. Surkuhupaisinta on että syyttävät aina lehteen yhteyttä ottanutta mielensäpahoittamisesta, mutta samalla tavalla ovat itse ovat pahoittaneet mielensä uutisoinnista.

Lue siis ap;n aloitus uudestaan, tämä ihan normi solvausketju jossa muutama vastarannankiiski yrittää esittää laajempaa katsontakantaa haukkumisen keskellä.

Vierailija
102/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just se kenttä mistä omat muksut ovat ekat kerrat lentäneet yksin ilman mitään ongelmia ( tai Helsinki tietysti ihan eka, mutta sitä ei lasketa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.

Kyllä löytäisit. Lentokentillä liikkuu niin paljon ihmisiä päivittäin, että opasteiden pitää olla sananmukaisesti idioottivarmoja. Tuossa tapauksessa ongelma oli se, että varattu saattajapalvelu ei tullut paikalle ja tyttö ja äiti menivät siitä paniikkiin.

15-vuotias poikani vaihtoi Frankfurtissa konetta nyt jouluruuhkassa. Oli myös ensimmäistä kertaa yksin lentokoneessa ja ylipäätään Frankfurtin kentällä. Ihan hyvin meni, oli toki ohjeistettu etukäteen, että seurailee lähtöportin mahdollista vaihtumista ja ettei mene turva-alueelta ulos. Ja vaikka olisi mennytkin, niin sitten menee takaisin turvatarkastukseen. Ja jos ei tiedä mitä tehdä, niin kysyy neuvoa.

Vierailija
104/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole solvausketju, vaan herättää aikuisia tarkastelemaan toimintatapojaan.

Kyllä tämä on solvausketju. Näitä samanlaisia avataan täällä useampi aina kuin jompikumpi iltapäivän nettilehdistä tekee kuluttajahenkisen uutisen epäonnistuneesta, toimimattomasta, olemattomasta tai rikollisesta palvelusta. Osa ihmisistä pahoittaa mielensä niistä uutisista ja av on turvallinen, nimetön paikka hyökätä kuluttajaa vastaan. Surkuhupaisinta on että syyttävät aina lehteen yhteyttä ottanutta mielensäpahoittamisesta, mutta samalla tavalla ovat itse ovat pahoittaneet mielensä uutisoinnista.

Lue siis ap;n aloitus uudestaan, tämä ihan normi solvausketju jossa muutama vastarannankiiski yrittää esittää laajempaa katsontakantaa haukkumisen keskellä.

Laajenna sinä itse vähän näkökantaasi.

Vierailija
105/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdin 16v. ihan yksin vaihto-oppilaaksi.

Miten tuo lapsi selviää muuten kaupungilla, onko saattajat mukana?

Vaihto-oppilaita paapotaan ihan huolella siihen saakka, että vastaanottava perhe on paikalla, että ihan hirmuista todistusvoimaa tuolla ei ole.

Ei paapottu ainakaan silloin, kun itse lähdin 2000-luvun alussa. Suomen päässä meitä oli toki ryhmä, mutta vaihtoyhteyksissä ei ainakaan itselläni ollut ketään järjestön ihmistä tsekkaamassa etenemistäni. Itse myös soitin lentokentän kolikkopuhelimesta vielä tuntemattomille hosteille kertoakseni, että lento on myöhässä. Takaisin tullessa sama juttu. Ja myös 16-vuotias tuolloin. Nyt oikein ihmetyttää, miten sitä nuorena selvisikin kaikenlaisesta :D

Vierailija
106/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D

Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla. 

Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.

Tähän olisi kiva nähdä lähde!

Ei taida löytyä...

En tiedä onko yllä mainittu asia fakta, mutta kyllä minun kohtalaisen paljon matkustelleen ja ihan normaaliälyisen aikuisen piti kahdesti palata lähtöpaikkaan, jotta oikea portti löytyi vaihdettaessa konetta Frankfurtissa.

Ja toisinaan saattaa varomattomalle sattua, että etsii porttia väärästä terminaalista.

Vierailija
107/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pienestä saakka laittanut lapset suunnistamaan kentällä. Toki olen varmistanut aina, että ovat katsoneet portin numeron oikein jne. Mutta on ollut heille mukavaa ajanvietettä ja aivoille hommaa. Eikä toisaalta menis sormi suuhun, jos jotain sattuisi ja eksyisi.

Ilmeisesti olen ollut kaukoviisas. 12-vuotiaina ovat lentäneet ekan kerran ilman aikuista. Ja ilman saattopalvelua.

Onko sulle uutinen, että kaikki lapset ei lentele pienestä asti ja 12-vuotiaina yksin ilman aikuista edes saattamassa?

Minä lensin ensimmäisen kerran yksin 17-vuotiaana ja pikkuisen sormi suussa olin Amerikan-päässä. Sitä ennen olin lentänyt perheen kanssa lapsena kahdesti. Toinen niistä oli Saksaan kun olin 8-vuotias, toinen Lappeenrannasta Helsinkiin. 

Mutta tämä jutun tyttökinhän löysi oikean portin kuitenkin. Miksi siis morkataan ettei selviytynyt yksin?

Pointti on se, että maksettua saattamispalvelua ei saatu. 

Vierailija
108/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D

Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla. 

Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.

Tähän olisi kiva nähdä lähde!

Ei taida löytyä...

Löytyy, jos osaat saksaa.

Laita tulemaan! Eiköhän sen verran taitu!

Kuukkeloi hyvä ihminen.

Vähän vaikeaa kun ei sellaista ole.

Vierailija
109/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut paljon. Vaikka minkälaisia ongelmaportteja on vastaan tullut. 10 A,b,c joista johonkin mennään tunnelin kautta tms. Jopa niinkin, ettei porttia ole ilmoittanut muu, kuin kentällä kävelevä päämäärää huutava henkilö.

Ja jos ostan lapselle saattipalvelun, niin todellakin haluan, että se toimii.

Vierailija
110/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää ihmiset! Osa täällä arvostelijoista ja haukkujista on vielä itsekin äiti-ihmisiä. Nyt hieman empatiakykyä. Laittakaa itsenne toisen asemaan, niin ei vanne pään ympärillä kiristä enää niin paljoa. Normaalilla tunneälyllä varustetulla ihmisellä on suojeluvietti omaa jälkikasvuaan kohtaan oli lapsen ikä mikä tahansa. Ajatelkaa, jos kyseessä olisi teidän oma teini. Yhtälailla olisitte paniikissa.

Må en kyllä olisi paniikissa, vähän jännittäisi. Meidän 15 vuotias on lentänyt meidän kanssa niin monta kertaa että varmaan pärjäisi.

Halusi viimeksi mennä vähän edellä meistä 💗 teini 💗

Eli luotan kyllä että osaisi ja aina voisi soittaa.

Lentokenttä voi kyllä olla hankala tottumattomalle mutta enemmän ihmettelen heitä, joiden teinit eivät osaa kulkea junalla ja paikallisliikennekin on vähän hakusessa.

Jos aina viedään ja tuodaan ja kuljetetaan joka paikkaan, niin seurauksena voi olla hieman avuttomia teinejä.

Vierailija
111/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää s-tanan kumma, että täällä jaksetaan marista, miten ei löydetä kauppakeskus Redissä edes pihalle, mutta sitten kyllä jokaisen pitäisi näppärästi löytää maailman isoimpien lentokenttien terminaalien porteilta oikealle portille.

Vierailija
112/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikosta luulin, että joku 5-10 v on jäänyt kentälle harhailemaan. Olisi ollut hätätilanne. Mutta että 15 v! Ja puhelinyhteyskin oli Suomeen ja äidiltä sateli neuvoja mille portille mennä ja miten. Olipa suuri hätä todellakin.

Äiti ei tiennyt, mikä on oikea portti. Sitä selvitettiin puhelun aikana, mutta puhelu ehti katketa, ennen kuin vastaus löytyi. Jos 15-vuotias matkustaa ensimmäistä kertaa, ja vieraskielisessä maassa, niin kyllä se voi vähän jännittää niin äitiä kuin teiniäkin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa.

Miksei se tyttö katsonut itse kentän opasteista mikä on oikea portti? Ei oikeasti voi olla liian vaikeaa.

Kaikilla lentokentillä opasteet eivät ole yhtä selkeitä kuin Helsingissä. Esim. Heathrowilla portin numero tulee usein opastetauluun vasta suunnilleen siinä vaiheessa, kun pitää jo lähteä kävelemään portille, jotta olisi siellä ajoissa. Alicanten kentästä minulla ei ole kokemuksia.

Kyllä Heathrowssakin tiedät alueen, jolta kerkeää portille ihan hyvin. Ei siellä koko lentokenttää tarvitse kaluta.

Vierailija
113/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?

Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.

No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.

Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.

Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...

Juuri näin, kaikilla kentillä joilla olen itse käynyt portit on numeroitu esim. A17 tai B17. Tällöin nuo portit voivat olla hyvin kaukana toisistaan, vaikka ovat molemmat 17-portteja, mutta A- ja B-portit ovat eri siivissä. Toisaalta, tämä on laitettu selkeästi opasteisiin ja intuitiivisesti on selvää, että kirjain on merkitsevämpi kuin numero.

Vierailija
114/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää s-tanan kumma, että täällä jaksetaan marista, miten ei löydetä kauppakeskus Redissä edes pihalle, mutta sitten kyllä jokaisen pitäisi näppärästi löytää maailman isoimpien lentokenttien terminaalien porteilta oikealle portille.

Lentokentillä on opasteet, redissä ei.

Vierailija
115/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?

Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.

No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.

Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.

Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...

Juuri näin, kaikilla kentillä joilla olen itse käynyt portit on numeroitu esim. A17 tai B17. Tällöin nuo portit voivat olla hyvin kaukana toisistaan, vaikka ovat molemmat 17-portteja, mutta A- ja B-portit ovat eri siivissä. Toisaalta, tämä on laitettu selkeästi opasteisiin ja intuitiivisesti on selvää, että kirjain on merkitsevämpi kuin numero.

Ei kukaan voi olla niin tollo, että ajattelee kaikkien 17-porttien olevan lähekkäin!

Vierailija
116/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tästä solvausketjusta mieleen, että ilkeilijät voisivat tehdä omalle peilikuvalleen sellaisen lupauksen uudelle alkaneelle vuodelle, että opettelee katsomaan asioita omaa napaa pidemmälle. Siinä sitä hyödyllistä työsarkaa riittämiin. :)

Vierailija
117/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikosta luulin, että joku 5-10 v on jäänyt kentälle harhailemaan. Olisi ollut hätätilanne. Mutta että 15 v! Ja puhelinyhteyskin oli Suomeen ja äidiltä sateli neuvoja mille portille mennä ja miten. Olipa suuri hätä todellakin.

Äiti ei tiennyt, mikä on oikea portti. Sitä selvitettiin puhelun aikana, mutta puhelu ehti katketa, ennen kuin vastaus löytyi. Jos 15-vuotias matkustaa ensimmäistä kertaa, ja vieraskielisessä maassa, niin kyllä se voi vähän jännittää niin äitiä kuin teiniäkin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa.

Miksei se tyttö katsonut itse kentän opasteista mikä on oikea portti? Ei oikeasti voi olla liian vaikeaa.

Kaikilla lentokentillä opasteet eivät ole yhtä selkeitä kuin Helsingissä. Esim. Heathrowilla portin numero tulee usein opastetauluun vasta suunnilleen siinä vaiheessa, kun pitää jo lähteä kävelemään portille, jotta olisi siellä ajoissa. Alicanten kentästä minulla ei ole kokemuksia.

Kyllä Heathrowssakin tiedät alueen, jolta kerkeää portille ihan hyvin. Ei siellä koko lentokenttää tarvitse kaluta.

En kyllä tiedä. Missä sellainen siellä on? Monta kertaa on tullut tosi kiire.

Vierailija
118/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävetkää ihmiset! Osa täällä arvostelijoista ja haukkujista on vielä itsekin äiti-ihmisiä. Nyt hieman empatiakykyä. Laittakaa itsenne toisen asemaan, niin ei vanne pään ympärillä kiristä enää niin paljoa. Normaalilla tunneälyllä varustetulla ihmisellä on suojeluvietti omaa jälkikasvuaan kohtaan oli lapsen ikä mikä tahansa. Ajatelkaa, jos kyseessä olisi teidän oma teini. Yhtälailla olisitte paniikissa.

Tämä palsta on nykyään velojen leikkikenttä, sen huomaa tästäkin ketjusta.

Olen vela ja matkustan paljon, mutta silti sympatiat ovat tytön ja äidin puolella. Kerta se on ensimmäinen ja ihan hyvä varautua tällaiseen palveluun. Seuraavalla kerralla osaa jo yksinkin mennä ja näköjään osasi myös tälla ensimmäisellä kerralla. 

Vierailija
119/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokentillä on opasteet, redissä ei.

On siellä opasteet, etkö löytänyt niitä? Minä löysin, ja hyvät opasteet olikin, kunhan ensin älysin käydä niitä tutkimassa. Piirsi jopa nopeimman reitin haluamaani paikkaan.

Vierailija
120/544 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko normaali 15 v? Ei voi olla totta ettö 15 v saattaja. Johan 15 v osaa englantia. Portit on helppo huomata. Kysyy jos ei osaa. Ei hyvää päivää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä