Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Finnairia haukutaan ilman syytä. Kentän maapalvelu ei hoitanut hommansa.
Alapeukuttat eivät selvästi ole käyttäneet saattopalvelua. Lentoyhtiö vastaa lapsesta koneessa ja maapalvelu kentällä. Jos olisitte lukeneet jutun niin tietäisitte tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta luulin, että joku 5-10 v on jäänyt kentälle harhailemaan. Olisi ollut hätätilanne. Mutta että 15 v! Ja puhelinyhteyskin oli Suomeen ja äidiltä sateli neuvoja mille portille mennä ja miten. Olipa suuri hätä todellakin.
Äiti ei tiennyt, mikä on oikea portti. Sitä selvitettiin puhelun aikana, mutta puhelu ehti katketa, ennen kuin vastaus löytyi. Jos 15-vuotias matkustaa ensimmäistä kertaa, ja vieraskielisessä maassa, niin kyllä se voi vähän jännittää niin äitiä kuin teiniäkin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa.
Miksei se tyttö katsonut itse kentän opasteista mikä on oikea portti? Ei oikeasti voi olla liian vaikeaa.
Kaikilla lentokentillä opasteet eivät ole yhtä selkeitä kuin Helsingissä. Esim. Heathrowilla portin numero tulee usein opastetauluun vasta suunnilleen siinä vaiheessa, kun pitää jo lähteä kävelemään portille, jotta olisi siellä ajoissa. Alicanten kentästä minulla ei ole kokemuksia.
Kyllä Heathrowssakin tiedät alueen, jolta kerkeää portille ihan hyvin. Ei siellä koko lentokenttää tarvitse kaluta.
Vaikka olisi siinä niin silti voi mennä täpärälle, jos on niitä kauimmaisia portteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tää s-tanan kumma, että täällä jaksetaan marista, miten ei löydetä kauppakeskus Redissä edes pihalle, mutta sitten kyllä jokaisen pitäisi näppärästi löytää maailman isoimpien lentokenttien terminaalien porteilta oikealle portille.
Lentokentillä on opasteet, redissä ei.
Tässä sitten joku marisee, joka ei itse löydä edes opasteita 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsikosta luulin, että joku 5-10 v on jäänyt kentälle harhailemaan. Olisi ollut hätätilanne. Mutta että 15 v! Ja puhelinyhteyskin oli Suomeen ja äidiltä sateli neuvoja mille portille mennä ja miten. Olipa suuri hätä todellakin.
Äiti ei tiennyt, mikä on oikea portti. Sitä selvitettiin puhelun aikana, mutta puhelu ehti katketa, ennen kuin vastaus löytyi. Jos 15-vuotias matkustaa ensimmäistä kertaa, ja vieraskielisessä maassa, niin kyllä se voi vähän jännittää niin äitiä kuin teiniäkin. Ei kaikki aikuisetkaan osaa.
Miksei se tyttö katsonut itse kentän opasteista mikä on oikea portti? Ei oikeasti voi olla liian vaikeaa.
Kaikilla lentokentillä opasteet eivät ole yhtä selkeitä kuin Helsingissä. Esim. Heathrowilla portin numero tulee usein opastetauluun vasta suunnilleen siinä vaiheessa, kun pitää jo lähteä kävelemään portille, jotta olisi siellä ajoissa. Alicanten kentästä minulla ei ole kokemuksia.
Kyllä Heathrowssakin tiedät alueen, jolta kerkeää portille ihan hyvin. Ei siellä koko lentokenttää tarvitse kaluta.
Sinä tiedät... ihanaa, kaikki eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Samat sanat. Olen 40-v enkä ikinä käynyt lentokentällä enkä lentänyt. Ei aavistustakaan, kuinka siellä toimitaan.
Mistä tällaisia syrjäytyneitä sikiää?
Olen 60-vuotias ja en tunne yhden yhtä ihmistä, joka ei olisi jonnekin lentokoneella matkustanut. Tietysti joidenkin pintapuolisten naapureiden kanssa ei asia tule puheeksi. Jotkut ihan pienet lapset eivät varmaan ole, mutta puhutaan nyt vaikka yli 5-vuotiaista.
Mutta sanotaan, että tuttavapiiri kuitenkin satoja ihmisiä, joiden kanssa puhutaan matkoista.
Oletteko maalta?
Mistä tällaisia pullossa kasvaneita sikiää? Etkö ole kuullut esimerkiksi pienituloisuudesta? Ei kaikki lapsiperheet lentele sinne sun tänne jatkuvasti ja lähettele lapsiaan yksin ulkomaille lentäen. Ei ole yhtään tavatonta, ettei 15-vuotias ole ennen lentänyt. On paljon aikuisiakin ,jotka eivät ole lentäneet.
Tervetuloa maailmaan! On jo aikakin, 60-vuotias kun jo olet.
Aikuisetkin eksyvät lentokentillä eksyvät tai eivät löydä portteja.
Jos teinille on ostettu palvelu, niin pitäähän sen toimia. Jos teini on mennyt sellaisella mindsetillä kentälle, että hänet haetaan ja opastetaan koneeseen, niin onhan se hämmentävää jos saattajaa ei tulekaan. Se on täysin eri tilanne, jos olet jo etukäteen asennoitunut etsimään kentällä porttisi itse.
Mutta ei tämä mikään iltapaska/someitkun paikka ole.
Vierailija kirjoitti:
On tää s-tanan kumma, että täällä jaksetaan marista, miten ei löydetä kauppakeskus Redissä edes pihalle, mutta sitten kyllä jokaisen pitäisi näppärästi löytää maailman isoimpien lentokenttien terminaalien porteilta oikealle portille.
😀 Paras kommentti tähän asti. Kiteyttää asian hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.
Tähän olisi kiva nähdä lähde!
Ei taida löytyä...En tiedä onko yllä mainittu asia fakta, mutta kyllä minun kohtalaisen paljon matkustelleen ja ihan normaaliälyisen aikuisen piti kahdesti palata lähtöpaikkaan, jotta oikea portti löytyi vaihdettaessa konetta Frankfurtissa.
Ja toisinaan saattaa varomattomalle sattua, että etsii porttia väärästä terminaalista.
Juuri näin. Kaverille ei tullut edes mieleen katsoa mistä terminaalista vaihtolento lähtee, kun eka kertaa oli lentämässä reittilennolla. Onneksi tulin kysyneeksi asiaa, kun kyseessä oli vielä erittäin vilkas ja suuri lentokenttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat. Olen 40-v enkä ikinä käynyt lentokentällä enkä lentänyt. Ei aavistustakaan, kuinka siellä toimitaan.
No, jutun 15-vuotias nyt oli todistetusti ollut ainakin menolennolla sinne Alicanteen. Ja luulen, että vanhempiensa kanssa muuten matkustanut lentokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotias on vielä lapsi.
Vieraalla lentokentällä yksin alaikäisenä.
En päästäisi omaa tytärtäni (14-v) harhailemaan mihinkään ulkomaiselle lentokentälle, eli ymmärrän täysin tuon äidin raivostumisen.
Isä
Justhan tässä on keskusteltu, ettei siellä tarvitse harhailla.
Ihan sama mitä täällä on keskusteltu.
Monet lapset kuitenkin epävarmoja ja monilla kentillä erilaisia toimintatapoja.
Ei ne opasteet ole niin selkeitä, jos ei tiedä mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alicanten kenttä ei oo iso. 15 v osaa jo englantia ja täytyy kysyä. Älkää kasvattako nuoria pumpulissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään harvinaista, että Heathrowssa (ainakin kolmosterminaalissa) portin numero tulee pääodotusalueen opastetaululle 30 minuuttia ennen kuin pitää olla viimeistään lähtöportilla ja oletettu kävelymatka lähtöportille on 20 minuuttia. Ennen lähtöportin numeron ilmestymistä ei ole mitään tietoa siitä, mihin suuntaan pääodotusalueelta pitää lähteä.
Tämä ei ole suurikaan ongelma silloin, jos lento lähtee aikataulun mukaan, mutta jos lento on myöhässä (kuten Heathrowlla usein on), on aika ikävä joutua jatkuvasti kyttäämään opastetaulua koko ajan, jotta osaisi lähteä portille ajoissa.
Olen itse kokenut lentomatkustaja, joten minä kyllä selviän tästä, mutta voin hyvin kuvitella, että joku kokemattomampi saattaisi olla paniikissa, kun portilla pitäisi olla reilun puolen tunnin päästä eikä vielä missään näy, mikä on oikea portti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.
Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.
Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...
Juuri näin, kaikilla kentillä joilla olen itse käynyt portit on numeroitu esim. A17 tai B17. Tällöin nuo portit voivat olla hyvin kaukana toisistaan, vaikka ovat molemmat 17-portteja, mutta A- ja B-portit ovat eri siivissä. Toisaalta, tämä on laitettu selkeästi opasteisiin ja intuitiivisesti on selvää, että kirjain on merkitsevämpi kuin numero.
Ei kukaan voi olla niin tollo, että ajattelee kaikkien 17-porttien olevan lähekkäin!
Mutta katuosoitteet menee juuri noin 17A... D.
Eikö niillä innterneteillä 15 pärjää. Avuton on liikkumaan, äiti kai myös. Pitää ennen lähtöä käydä virtuaalisesti kaikki läpi. Sieltä netistä löytää.
On suu, jolla kysyä. Minä olen Frankfurtin kentällä ollut monesti, on kysyttävä ja kysyttävä henkilökunnalta mihin suuntaan. ei saa jäädä mihinkään jonoihin seisomaan, kysy, kysy, kysy.
Charles-de- Gaulle kentällä kysytään myös, sieltä löytää aina perille, bussi kiertää ympyrää.
Lappu 15-vuotiaalle kaulaan.
Miten siellä perillä sitten sujui.
Niin, jutusta ilmeni, että teini oli ennenkin ollut koneessa. Yleensä jos tuollainen nuori ihminen kertaalleen jonkun asian tekee, niin tietää myöhemminkin ainakin periaatteen. Jotenkin äidin hälyytys tuntuu vähän ylimitoitetulta.
Nimimerkki 3 teiniä kasvattanut, jotka lentelevät jo ympäri maailmaa yksin tai yhdessä (15- 19 vuotiaita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni aikuinen maksaisi mielellään "yksin matkustavan aikuisen" saattopalvelusta.
Ihan fiksukin on stressaavassa pulassa ensimmäisellä lentomatkallaan, voi olla kielitaidoton tai kentän tekstit venäjäksi, arabiaksi, kiinaksi...
Koneenvaihdosta myöhästyminen voi tulla hyvin kalliiksi.
Miksi juuri kokemattomia lentomatkustajia pitää solvata ja pilkata?
Ihan joka paikassa ne ovat myös englanniksi.
Eikä tässä kukaan sitä nuorta pilkkaa, vaan äityiliä, joka on katsonut asiakseen nostaa lehtijutun.
Tässä ketjussa idioottien kokoontumisajot. Eiköhän äidin pointti kertoa tapauksesta ollut siinä, että koska saattajapalvelua tarvitsevat juuri ne, jotka eivät ilman sitä pärjää, pitäisi palvelun olla pomminvarma. Mitä jos kyseessä olisikin ollut av:n standardeilla palvelua tarvitseva, sanotaan vaikka ikäistään kypsemmän näköinen 10-vuotias? Tulisitteko tänne ölisemään helikopterivanhenmuudesta? Ilman tietoa 15-vuotiaan tilanteesta vertaillaan kaverin kanssa matkustelleeseen 16-vuotiaaseen ja puhutaan lapsen häpeästä kun luokkakaverit saa tietää. Oikeasti. Aikuisista lähtöisin tämä suomalainen häpeäkulttuuri.
Harva lapsiperhe on niin hyvätuloinen, että matkustaa ulkomaille vuosittain. Ja omia lapsiani en alaikäisenä olisi laskenut yksin matkoille. Koulusta tehtävät ulkomaanmatkat eri asia, kun valvojia matkalla ja ollaan ryhmänä. Rumaa herjata täällä vähän lentäviä.
Vierailija kirjoitti:
jos osaat numerot ja suun avata niin löydät koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään harvinaista, että Heathrowssa (ainakin kolmosterminaalissa) portin numero tulee pääodotusalueen opastetaululle 30 minuuttia ennen kuin pitää olla viimeistään lähtöportilla ja oletettu kävelymatka lähtöportille on 20 minuuttia. Ennen lähtöportin numeron ilmestymistä ei ole mitään tietoa siitä, mihin suuntaan pääodotusalueelta pitää lähteä.
Tämä ei ole suurikaan ongelma silloin, jos lento lähtee aikataulun mukaan, mutta jos lento on myöhässä (kuten Heathrowlla usein on), on aika ikävä joutua jatkuvasti kyttäämään opastetaulua koko ajan, jotta osaisi lähteä portille ajoissa.
Olen itse kokenut lentomatkustaja, joten minä kyllä selviän tästä, mutta voin hyvin kuvitella, että joku kokemattomampi saattaisi olla paniikissa, kun portilla pitäisi olla reilun puolen tunnin päästä eikä vielä missään näy, mikä on oikea portti.
Miten tämä voi olla mahdollista, kun mulla lukee lentolipussa (sähköinen) sen portin numero?
Myös Heathrowlla jossa vaihto. Kaukanahan se portti saattaa olla mutta ihan ajoissa tiedossa. Samoin portin vaihdot.
Frankfurtin kenttä olikin hankala. Piti tarkkaan tutkia lentokentän pohjakarttaa, ennenkuin nämä kirjaimin merkityt eri terminaalit ja niiden osat tuli selviksi. Mielestäni se oli alkuun hankalin kenttä missä olen käynyt.