Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei moni ymmärrä, että joku voi haluta maksaa palvelusta, koska se tekee elämän helpommaksi ja mukavaksi. Samat tyypit ovat varmaan sitä mieltä, että renkaat pitää jokaisen vaihtaa itse, vaikka renkaanvaihto ei kovin paljon maksa, jne. Nyt eletään 2000-lukua, eikä kaikkea tarvitse tehdä itse hankalimman kautta, jos on varaa maksaa.
Ehkä just se, että omakohtaisesti vaikea ymmärtää mihin tuota palvelua tervepäinen tarvitsee.
Mutta minä ennemmin kritisoin tarvetta soittaa Iltalehteen ja sitä, ettei pennulle annettu rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo palvelu on maksettu niin silloin se palvelu pitää saada. Sinun hellanlettasteluillasi ole mitään merkitystä. Tiesitkö, että joillakin aikuisillakin on suunnistustaidon vaikeuksia. Eli hyvä, että tuollainen palvelu on olemassa. Jos se siis toimisi.
Itse kysyn jos oon epätietoinen. Yleensä menen porttia kohti kun oon päässyt turvatarkastuksesta. Mun kohdalla se piippaa ja ratsataan. Sitten porttia kohti ja kun hyvissä ajoin tulee niin käyn vielä kaupoilla.
Ruuhkaisella lentokentällä, jossa ei ole paljon henkilökuntaa tai niille on pitkät jonot, ei välttämättä pääse niin vain kysymään missä portti on. Ja niillä muilla matkustajilla ei välttämättä liikene aikaa ihmetellä sun porttia kun omakin pitää etsiä. Jos suunnistaminen on jollekin oikeasti haastavaa, niin "kädestäpitelijä" voi olla tarpeen, kun paniikkia pukkaa etkä tiedä missä oot ja mihin meet. Jos siitä ei ole kokemusta niin kai sitä sitten on vaikea ymmärtää.
Sorry, mutta mä en osaa suunnistaa yhtään. En tippaakaan. Silti en ymmärrä, miten joku näkevä normaalilla järjellä varustettu pystyisi lentokentän opasteita seuraamaan. Ne kun on kissankokoisia ja kahden metrin välein.
Ollaan kuljettu eri kentillä sitten. Minä kerran pyörin kirjaimellisesti eräällä kentällä ympyrää, koska opasteet oli laitettu niin epäselvästi osoittamaan mihin suuntaan pitää mennä.
Olis kiva tietää kaupunki. Onko euroopassa vai ulkopuolella? : )
Tästä on jo aikaa, mutta muistaakseni oli Tegel Berliinissä, ellei muisti petä. Toivottavasti opasteet ovat jo siellä muuttuneet,.
Mulla kenttänä oli Riika, Latvia. En osannut sieltä ulos :) vähän meni jo hermo kun pyörin tyhmänä enkä päässyt mihinkään.
Mä kuitenkin olen kolunnut Heathrown, Sydneyn, Singaporen ja aika monen Euroopan maan kentän ilman mitään ongelmia. Sitten Riiassa sekoilin :DD
Riiassa muutaman kerran käyneenä en allekirjoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei moni ymmärrä, että joku voi haluta maksaa palvelusta, koska se tekee elämän helpommaksi ja mukavaksi. Samat tyypit ovat varmaan sitä mieltä, että renkaat pitää jokaisen vaihtaa itse, vaikka renkaanvaihto ei kovin paljon maksa, jne. Nyt eletään 2000-lukua, eikä kaikkea tarvitse tehdä itse hankalimman kautta, jos on varaa maksaa.
Ehkä just se, että omakohtaisesti vaikea ymmärtää mihin tuota palvelua tervepäinen tarvitsee.
Mutta minä ennemmin kritisoin tarvetta soittaa Iltalehteen ja sitä, ettei pennulle annettu rahaa.
Eikö ole aihetta kritisoida jos luvattu palvelu ei pelaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Frankfurt on Euroopan kolmanneksi suurin todella vilkas lentokenttä, kylläkin mielestäni selkeä ja hyvin organisoitu. Itse olen joka kerta jäänyt niin kauas terminaaleista että koneesta on haettu bussilla, ulko-ovilla on henkilökuntaa ohjaamassa matkustajia, en silti ihmettele että ihmiset myöhästelevät ja eksyvät niin suurilla kentillä.
Suomalaisperhe ei ehtinyt lennolle Frankfurtissa. Olivat kyllä tulleet ajoissa kentälle. Neljä perheenjäsentä ja yksi oli katsonut penkin numeron kun olisi pitänyt katsoa portin numero. Sitten kun selvisi että ovat aivan väärässä paikassa niin lähtivät kiireen vilkkaa oikealle portille. Lentokone oli lähtenyt 10 min sitten. Valittivat kuluttajalautakuntaan. Oma moka oli. Ostivat uudet liput ja ne oli jotain 6000 eu. Eli tarkkana olla.
Miksi olisi pitänyt mitään korvata?
Sen verran tarkka pitää mihin tahansa kulkuneuvoon astuessa olla että erottaa istumapaikan ja lähtölaiturin.
Toivottavasti tämä perhe ei ole kehdannut kerjätä huomiota keltaisessa lehdistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aihetta kritisoida jos luvattu palvelu ei pelaa?
Totta kai, mutta onko lehti oikea osoite?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Olen varmaan ihan kauhea vanhempi, kun vien auton huoltoon renkaiden vaihtoon, tilaan ruoat kotiinkuljetuksena, meillä käy siivooja ja kaiken lisäksi käytän tällaisia saattajapalveluita lapsilleni.
Et kauhea. Vaan laiska.
Millä perusteella laiska? Eihän sulla mitään tietoa mitä muuta teen ajallani?
MaailmanMatkaaja44 kirjoitti:
Olen matkannut elämäni aikana yhteensä yli 50 maassa. Lentokentillä on poikkeuksellisen helppo suunnistaa, koska opasteiden täytyy olla selkeitä eri kansallisuuksien vuoksi. Enkä edes muista törmänneeni tilanteeseen, jossa esim. portti 22B olisi eri paikassa kuin 22. Saattaa toki olla alemmassa kerroksessa yms.
Tietysti ymmärrän, että saattajan puuttuminen on häirinnyt 15-vuotiasta, mutten ymmärrä miksi hän alkujaan edes tarvitsi saattaja. Koko saattajan idea on naurettava, jos ei lasketa alle 10-v lapsia, tai kehitysvammaisia. Kyllä pitää olla saattaja kaupungissakin, jos sitä lentokentällä tarvitsee.
Sekavimmat opasteet löytyvät Tokion metrosysteemistä, sinne kun opastajan saisikin...
Täh, Tokion metrohan on tosi selkeä (kokemusta on). Sen sijaan lentokentillä on monesti opasteissa toivomisen varaa. Muistan olleeni kerran ihmeissäni jopa Arlandassa, kun konetta vaihtaessa ensimmäinen lento oli myöhässä ja oli kiire vaihtaa seuraavaan. Jotta pääsin jälkimmäisen lennon portille, piti ensin seurata opasteita, joissa luki "UT".
Ensin on koko joulukuu itketty aikuisten toimesta jokaisessa maan lehdessä kuinka sokkeloinen Redi on ja kuinka sinne eksyy. Siellä on ihan varta vasten ihmisparkojen opastajiakin nyt palkattu.
Nyt kun 15-v matkustus on haluttu sujuvan mahdollisimman ok, niin aikuiset täällä kilvan kauhistelee uusavuttomuutta.
Menkää nyt itseenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo palvelu on maksettu niin silloin se palvelu pitää saada. Sinun hellanlettasteluillasi ole mitään merkitystä. Tiesitkö, että joillakin aikuisillakin on suunnistustaidon vaikeuksia. Eli hyvä, että tuollainen palvelu on olemassa. Jos se siis toimisi.
Itse kysyn jos oon epätietoinen. Yleensä menen porttia kohti kun oon päässyt turvatarkastuksesta. Mun kohdalla se piippaa ja ratsataan. Sitten porttia kohti ja kun hyvissä ajoin tulee niin käyn vielä kaupoilla.
Ruuhkaisella lentokentällä, jossa ei ole paljon henkilökuntaa tai niille on pitkät jonot, ei välttämättä pääse niin vain kysymään missä portti on. Ja niillä muilla matkustajilla ei välttämättä liikene aikaa ihmetellä sun porttia kun omakin pitää etsiä. Jos suunnistaminen on jollekin oikeasti haastavaa, niin "kädestäpitelijä" voi olla tarpeen, kun paniikkia pukkaa etkä tiedä missä oot ja mihin meet. Jos siitä ei ole kokemusta niin kai sitä sitten on vaikea ymmärtää.
Sorry, mutta mä en osaa suunnistaa yhtään. En tippaakaan. Silti en ymmärrä, miten joku näkevä normaalilla järjellä varustettu pystyisi lentokentän opasteita seuraamaan. Ne kun on kissankokoisia ja kahden metrin välein.
Ollaan kuljettu eri kentillä sitten. Minä kerran pyörin kirjaimellisesti eräällä kentällä ympyrää, koska opasteet oli laitettu niin epäselvästi osoittamaan mihin suuntaan pitää mennä.
Tästä on jo aikaa, mutta muistaakseni oli Tegel Berliinissä, ellei muisti petä. Toivottavasti opasteet ovat jo siellä muuttuneet,.
Mulla kenttänä oli Riika, Latvia. En osannut sieltä ulos :) vähän meni jo hermo kun pyörin tyhmänä enkä päässyt mihinkään.
Mä kuitenkin olen kolunnut Heathrown, Sydneyn, Singaporen ja aika monen Euroopan maan kentän ilman mitään ongelmia. Sitten Riiassa sekoilin :DD
Riiassa muutaman kerran käyneenä en allekirjoita.
Ymmärrän kyllä sua. En tiedä miksi siellä rupesi lyömään tyhjää. Takaisin päin mennessä ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan! Olen varmaan ihan kauhea vanhempi, kun vien auton huoltoon renkaiden vaihtoon, tilaan ruoat kotiinkuljetuksena, meillä käy siivooja ja kaiken lisäksi käytän tällaisia saattajapalveluita lapsilleni.
Oot sä vähän kauhea. On se aika noloa jos aikuinen ihminen ei osaa tai viitsi tehdä ruokaa ja siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin syyskuussa Roomasta ja piti mennä junaan. Ei oo ikinä käynyt niin että piti kysyä kotomaassa että mistä se juna menee. Harhailin ja ihmettelin että oonpa minä pölijä. Ei ollut kiirettä.
Tyttö osasi mennä koneeseen ilman saattajaa. Tyttöä ei syytetä eikä äitiä. Äiti vaan oli liian huolehtivainen. Johan 15 v monet jo hellustaa täyttä päätä. Jaksavatko odottaa kunnes 16 vee täyttyy.
Kyllähän maksettu palvelu tietenkin pitää saada ja jos ei saa, niin reklamaatio.
Ehkä tuo nuori oli jotenkin kehitysvammainen ja meni paniikkiin siksi? Tai sitten jutussa on käytetty todella paljon värikynää. Ymmärrän hätääntymisen alussa, mutta jos siellä on sitten äitikin ollut hysteerisenä langan päässä, niin eipä se asiaa auta.
Tässä puhutaan nyt Alicanten kentästä, ei mistään Frankfurtista tai Heathrowsta. Normaalilla järjellä varustettu 15-vuotias löytää kyllä tuolla portille kun rauhoittuu ja keskittyy. Jos äiti hysterisoi puhelimessa niin ehkä se nuorikin menee sitten sekaisin. Tuolla on jotain alle 30 porttia kokonaisuudessaan.
Lentokentillä on niin idioottivarmat opasteet, että on vaikea eksyä jos ei ole todella kiire. Jatkolennolle juostessa näin toki joskus on. Tästä ei tietääkseni tässä ollut kyse.
En nyt olis lehtiin lähteny soittelemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot sä vähän kauhea. On se aika noloa jos aikuinen ihminen ei osaa tai viitsi tehdä ruokaa ja siivota.
Miksi, jos kyseinen henkilö käyttää aikansa johonkin vähän tärkeämpään kuin kuin siivoukseen ja ruokaostoksiin. Mitä tärkeää merkitystä on siivoamisella ja ruokaostoksilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Samat sanat. Olen 40-v enkä ikinä käynyt lentokentällä enkä lentänyt. Ei aavistustakaan, kuinka siellä toimitaan.
Mistä tällaisia syrjäytyneitä sikiää?
Olen 60-vuotias ja en tunne yhden yhtä ihmistä, joka ei olisi jonnekin lentokoneella matkustanut. Tietysti joidenkin pintapuolisten naapureiden kanssa ei asia tule puheeksi. Jotkut ihan pienet lapset eivät varmaan ole, mutta puhutaan nyt vaikka yli 5-vuotiaista.
Mutta sanotaan, että tuttavapiiri kuitenkin satoja ihmisiä, joiden kanssa puhutaan matkoista.
Oletteko maalta?
Työnnä sormesi sinne missä ei päivä paista ja maistele. Öykkäri!
Mieluummin öykkäri kuin joku, joka ei kotipitäjää kauemmaksi ole päässyt koskaan. Tai vielä pahempi: sinä, joka sen lisäksi olet katkera, rivo ja varmaan saa-tanan rumakin.
Et sinäkään niiltä matkoiltasi ole käytöstapoja ja sivistystä näytä oppineen.Parempi olisi,jos tuollaista moukkaa ei lentokoneeseen päästettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi, jos kyseinen henkilö käyttää aikansa johonkin vähän tärkeämpään kuin kuin siivoukseen ja ruokaostoksiin. Mitä tärkeää merkitystä on siivoamisella ja ruokaostoksilla?
Ainakin se että kotina on ruokaa ja on siistiä.
Äkkiä mietittynä sillä on merkitystä.
On tolla perheellä muutenkin oudot toimintatavat. Jos nuori etsii kentällä oikeaa porttia, tulisiko sinulla mieleen soittaa Finnairin asiakaspalveluun kysyäkseni sitä?
Itse kehottaisin lasta etsimään lähimmän infotaulun ja katsomaan siitä. Olisi takuulla viimeisin tieto ja nopeiten saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se että kotina on ruokaa ja on siistiä.
Äkkiä mietittynä sillä on merkitystä.
Kotihan on siisti, jos käy siivoja ja ruoat tuo kotiinkuljetus ja sitten niistä tehdään ruokaa. Mikä merkitys on, kuka siivoaa ja kuka tuo ruoat kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Voi itkut mitä kommentteja täällä! Ihan sama minkä ikäiselle saattaja on maksettu.. Ei se teidän kirppu housuissa ole. Sen sijaan jos Finnair jatkaa hölmöä linjaansa, niin se on: Suomella ei ole vara menettää yhtään verosenttiä.
Itse olen matkustanut paljon, välillä ihan säännöllisestikin. SILTI joka kerta tuo rassaava lentokenttäruljanssi kuumottaa: moni asia voi mennä ja onkin mennyt pieleen. Mm:
- passi hajonnut
- käsimatkatavara onkin ollut kielletty kokonaan
- matkalaukku kadonnut
- matkalaukku hajonnut
- tullikoira ottanut syyttä vainun
- tullimies alkanut virkkaamaan numeroa
- portti vaihtunut monta kertaa viime hetkellä
- lennot olleet myöhässä tai peruttu
- matkalipusta onkin jäänyt teknisen virheen vuoksi etunimi pois, varsinainen sotku oli tämä!
- kerran oli veitsikeissi turvatarkastuspisteellä
- ukkonen palautti lennon portille
- ylibuukattu kone
- tunnen monta aikuista, jotka jääneet lennolta syystä x, z ja y (paras oli, kun 38-v mies istui portilla eikä tajunnut, että muut nousi koneeseen)
- puhumattakaan jos tarvii mennä kentän sisäisillä junilla tai busseilla, on parikin kertaa suorastaan laukattu pitkin Frankfurtin kenttääJoten voi olla, että perheellä on paljon lentokokemusta ja siksi saattaja maksettu. Jos jostain syystä vaikka enkku ei ole hallussa, niin aika pulassa olet.
”Ei se teidän kirppu housuissa ole”. Siis mitä se tarkoittaa? Että meidän kirppu ei ole eksyjän housussa? Tosi erikoinen ilmaus.
Et kauhea. Vaan laiska.