Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Ai Iltalehti on nykyään reklamaatio-osoite?
Jotkut ihmiset luulevat saavansa parempaa korvausta nöyryyttämällä julkisesti?
Yleensä näin ei kuitenkaan käy, häpeäisit Heli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo palvelu on maksettu niin silloin se palvelu pitää saada. Sinun hellanlettasteluillasi ole mitään merkitystä. Tiesitkö, että joillakin aikuisillakin on suunnistustaidon vaikeuksia. Eli hyvä, että tuollainen palvelu on olemassa. Jos se siis toimisi.
Itse kysyn jos oon epätietoinen. Yleensä menen porttia kohti kun oon päässyt turvatarkastuksesta. Mun kohdalla se piippaa ja ratsataan. Sitten porttia kohti ja kun hyvissä ajoin tulee niin käyn vielä kaupoilla.
Ruuhkaisella lentokentällä, jossa ei ole paljon henkilökuntaa tai niille on pitkät jonot, ei välttämättä pääse niin vain kysymään missä portti on. Ja niillä muilla matkustajilla ei välttämättä liikene aikaa ihmetellä sun porttia kun omakin pitää etsiä. Jos suunnistaminen on jollekin oikeasti haastavaa, niin "kädestäpitelijä" voi olla tarpeen, kun paniikkia pukkaa etkä tiedä missä oot ja mihin meet. Jos siitä ei ole kokemusta niin kai sitä sitten on vaikea ymmärtää.
Sorry, mutta mä en osaa suunnistaa yhtään. En tippaakaan. Silti en ymmärrä, miten joku näkevä normaalilla järjellä varustettu pystyisi lentokentän opasteita seuraamaan. Ne kun on kissankokoisia ja kahden metrin välein.
Niille jotka yhä uudelleen kysyvät, miksi piti änkeä Ilta-Lehteen: eikös kerrottu, että Finnair ei edes palauttanut kuin pienen osan turhaan maksetusta summasta. Ihan hyvä kertoa julkisuuteen, miten Finnair toimii. Ja saattajapalvelu kuulostaa periaatteessa ihan järkevältä ihan minkä ikäiselle vain, jota yksin lentokentällä pähkäileminen jännittää. Varmaan moni näistä hellanlettastelijoista on itsekin aina matkustanut jonkun kaverin tms. kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo palvelu on maksettu niin silloin se palvelu pitää saada. Sinun hellanlettasteluillasi ole mitään merkitystä. Tiesitkö, että joillakin aikuisillakin on suunnistustaidon vaikeuksia. Eli hyvä, että tuollainen palvelu on olemassa. Jos se siis toimisi.
Itse kysyn jos oon epätietoinen. Yleensä menen porttia kohti kun oon päässyt turvatarkastuksesta. Mun kohdalla se piippaa ja ratsataan. Sitten porttia kohti ja kun hyvissä ajoin tulee niin käyn vielä kaupoilla.
Ruuhkaisella lentokentällä, jossa ei ole paljon henkilökuntaa tai niille on pitkät jonot, ei välttämättä pääse niin vain kysymään missä portti on. Ja niillä muilla matkustajilla ei välttämättä liikene aikaa ihmetellä sun porttia kun omakin pitää etsiä. Jos suunnistaminen on jollekin oikeasti haastavaa, niin "kädestäpitelijä" voi olla tarpeen, kun paniikkia pukkaa etkä tiedä missä oot ja mihin meet. Jos siitä ei ole kokemusta niin kai sitä sitten on vaikea ymmärtää.
Sorry, mutta mä en osaa suunnistaa yhtään. En tippaakaan. Silti en ymmärrä, miten joku näkevä normaalilla järjellä varustettu pystyisi lentokentän opasteita seuraamaan. Ne kun on kissankokoisia ja kahden metrin välein.
Ollaan kuljettu eri kentillä sitten. Minä kerran pyörin kirjaimellisesti eräällä kentällä ympyrää, koska opasteet oli laitettu niin epäselvästi osoittamaan mihin suuntaan pitää mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kuljettu eri kentillä sitten. Minä kerran pyörin kirjaimellisesti eräällä kentällä ympyrää, koska opasteet oli laitettu niin epäselvästi osoittamaan mihin suuntaan pitää mennä.
Olis kiva tietää kaupunki. Onko euroopassa vai ulkopuolella? : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa, mutta muistaakseni oli Tegel Berliinissä, ellei muisti petä. Toivottavasti opasteet ovat jo siellä muuttuneet,.
Uutinen kertoi huonosta ja välinpitämättömästä asiakaspalvelusta, maksettu lisäpalvelu ei toteutunut. Mitä tekee aikuiset ihmiset? Keskittyvät haukkumaan ala-ikäistä lasta. HUOH!
Voi itkut mitä kommentteja täällä! Ihan sama minkä ikäiselle saattaja on maksettu.. Ei se teidän kirppu housuissa ole. Sen sijaan jos Finnair jatkaa hölmöä linjaansa, niin se on: Suomella ei ole vara menettää yhtään verosenttiä.
Itse olen matkustanut paljon, välillä ihan säännöllisestikin. SILTI joka kerta tuo rassaava lentokenttäruljanssi kuumottaa: moni asia voi mennä ja onkin mennyt pieleen. Mm:
- passi hajonnut
- käsimatkatavara onkin ollut kielletty kokonaan
- matkalaukku kadonnut
- matkalaukku hajonnut
- tullikoira ottanut syyttä vainun
- tullimies alkanut virkkaamaan numeroa
- portti vaihtunut monta kertaa viime hetkellä
- lennot olleet myöhässä tai peruttu
- matkalipusta onkin jäänyt teknisen virheen vuoksi etunimi pois, varsinainen sotku oli tämä!
- kerran oli veitsikeissi turvatarkastuspisteellä
- ukkonen palautti lennon portille
- ylibuukattu kone
- tunnen monta aikuista, jotka jääneet lennolta syystä x, z ja y (paras oli, kun 38-v mies istui portilla eikä tajunnut, että muut nousi koneeseen)
- puhumattakaan jos tarvii mennä kentän sisäisillä junilla tai busseilla, on parikin kertaa suorastaan laukattu pitkin Frankfurtin kenttää
Joten voi olla, että perheellä on paljon lentokokemusta ja siksi saattaja maksettu. Jos jostain syystä vaikka enkku ei ole hallussa, niin aika pulassa olet.
Empatiakyky on monella näköjään hukassa. Jos ihminen ei ole ennen matkustanut, ja häntä jännittää niin tottakai voi olla vaikeaa. Siinä ei ole mitään noloa tai ihmeellistä. Aikuisiakin jännittää ja järkevä äiti huolehtii teinistäkin, joka on lisäksi alaikäinen.
Itse olin työmatkalla Euroopassa ja puhuin puhelimessa hetken suomea. Luokseni tuli suomalainen nuori aikuinen nainen, jonka lähtöportti oli hukassa, lento myöhässä ja hän oli paniikissa. En kyllä osannut ajatella, että kuinka noloa, minä neuvoin häntä.
Vierailija kirjoitti:
Frankfurt on Euroopan kolmanneksi suurin todella vilkas lentokenttä, kylläkin mielestäni selkeä ja hyvin organisoitu. Itse olen joka kerta jäänyt niin kauas terminaaleista että koneesta on haettu bussilla, ulko-ovilla on henkilökuntaa ohjaamassa matkustajia, en silti ihmettele että ihmiset myöhästelevät ja eksyvät niin suurilla kentillä.
Suomalaisperhe ei ehtinyt lennolle Frankfurtissa. Olivat kyllä tulleet ajoissa kentälle. Neljä perheenjäsentä ja yksi oli katsonut penkin numeron kun olisi pitänyt katsoa portin numero. Sitten kun selvisi että ovat aivan väärässä paikassa niin lähtivät kiireen vilkkaa oikealle portille. Lentokone oli lähtenyt 10 min sitten. Valittivat kuluttajalautakuntaan. Oma moka oli. Ostivat uudet liput ja ne oli jotain 6000 eu. Eli tarkkana olla.
En lukenut kuin muutaman sivun, mutta en tajua näitä kommentteja. Suomalaisilla onjokin ihmeellinen juttu, että kaikkien pitää pärjätä yksin jo siitä hetkestä kun opit kävelemään, ja kukaan joka ei osaa kaikkea mitä "minä jo 12-vuotiaana reissasin yksin ympäri maailmaa ja sujuvasti tein töitä ja elätin viittä sukulaistani"-tyypit, on jotenkin huono tai jälkeenjäänyt. Empatiakyky on vissiin kadonnut monelta kokonaan, kai se sitten siinä menee kun yksin täytyy maailmaa taivaltaa tai olet heikko ja siksi huono.
Jotenkin kauheen ankea ja kylmä on monen maailma. Itsenäisyys ei tarkoita että yksin pitää hampaat irvessä mennä jo lapsesta saakka ja apua ei saa pyytää, ja varsinkin kun tässä tapauksessa koko jutun ydin oli se, että palvelua, josta oli maksettu, ei ollutkaan!
Portilla yleensä oltava n 45 min ennenkuin aletaan laskemaan ihmisiä koneeseen tai kuljetus koneeseen. Itse en oo koskaan myöhästynyt lennolta. Hyvissä ajoin kun tulee niin on vähän varaa harhaillakin .
Vierailija kirjoitti:
Portilla yleensä oltava n 45 min ennenkuin aletaan laskemaan ihmisiä koneeseen tai kuljetus koneeseen. Itse en oo koskaan myöhästynyt lennolta. Hyvissä ajoin kun tulee niin on vähän varaa harhaillakin .
Otan vaan käsimatkatavarat myös yli 2 viikon lennoille.
Vierailija kirjoitti:
Voi itkut mitä kommentteja täällä! Ihan sama minkä ikäiselle saattaja on maksettu.. Ei se teidän kirppu housuissa ole. Sen sijaan jos Finnair jatkaa hölmöä linjaansa, niin se on: Suomella ei ole vara menettää yhtään verosenttiä.
Itse olen matkustanut paljon, välillä ihan säännöllisestikin. SILTI joka kerta tuo rassaava lentokenttäruljanssi kuumottaa: moni asia voi mennä ja onkin mennyt pieleen. Mm:
- passi hajonnut
- käsimatkatavara onkin ollut kielletty kokonaan
- matkalaukku kadonnut
- matkalaukku hajonnut
- tullikoira ottanut syyttä vainun
- tullimies alkanut virkkaamaan numeroa
- portti vaihtunut monta kertaa viime hetkellä
- lennot olleet myöhässä tai peruttu
- matkalipusta onkin jäänyt teknisen virheen vuoksi etunimi pois, varsinainen sotku oli tämä!
- kerran oli veitsikeissi turvatarkastuspisteellä
- ukkonen palautti lennon portille
- ylibuukattu kone
- tunnen monta aikuista, jotka jääneet lennolta syystä x, z ja y (paras oli, kun 38-v mies istui portilla eikä tajunnut, että muut nousi koneeseen)
- puhumattakaan jos tarvii mennä kentän sisäisillä junilla tai busseilla, on parikin kertaa suorastaan laukattu pitkin Frankfurtin kenttääJoten voi olla, että perheellä on paljon lentokokemusta ja siksi saattaja maksettu. Jos jostain syystä vaikka enkku ei ole hallussa, niin aika pulassa olet.
Tässä oli aika hyvin listattu, mitä kaikkea voi hyvinkin todennäköisesti tapahtua. Useampi näistä on (itsestä riippumattomista syistä) tapahtunut itsellenikin, vaikka en edes matkusta kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Frankfurt on Euroopan kolmanneksi suurin todella vilkas lentokenttä, kylläkin mielestäni selkeä ja hyvin organisoitu. Itse olen joka kerta jäänyt niin kauas terminaaleista että koneesta on haettu bussilla, ulko-ovilla on henkilökuntaa ohjaamassa matkustajia, en silti ihmettele että ihmiset myöhästelevät ja eksyvät niin suurilla kentillä.
Suomalaisperhe ei ehtinyt lennolle Frankfurtissa. Olivat kyllä tulleet ajoissa kentälle. Neljä perheenjäsentä ja yksi oli katsonut penkin numeron kun olisi pitänyt katsoa portin numero. Sitten kun selvisi että ovat aivan väärässä paikassa niin lähtivät kiireen vilkkaa oikealle portille. Lentokone oli lähtenyt 10 min sitten. Valittivat kuluttajalautakuntaan. Oma moka oli. Ostivat uudet liput ja ne oli jotain 6000 eu. Eli tarkkana olla.
Totta helvetissä oli oma moka. Enkä edes ikinä luottaisi printattuun portin numeroon. Niitä päivitetään aina.
Tyhmyys tulee kalliiksi eikä tuossa voi syyttää kuin tasan itseään.
Tässä ketjussa ei moni ymmärrä, että joku voi haluta maksaa palvelusta, koska se tekee elämän helpommaksi ja mukavaksi. Samat tyypit ovat varmaan sitä mieltä, että renkaat pitää jokaisen vaihtaa itse, vaikka renkaanvaihto ei kovin paljon maksa, jne. Nyt eletään 2000-lukua, eikä kaikkea tarvitse tehdä itse hankalimman kautta, jos on varaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa, mutta muistaakseni oli Tegel Berliinissä, ellei muisti petä. Toivottavasti opasteet ovat jo siellä muuttuneet,.
Mulla kenttänä oli Riika, Latvia. En osannut sieltä ulos :) vähän meni jo hermo kun pyörin tyhmänä enkä päässyt mihinkään.
Mä kuitenkin olen kolunnut Heathrown, Sydneyn, Singaporen ja aika monen Euroopan maan kentän ilman mitään ongelmia. Sitten Riiassa sekoilin :DD
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa ei moni ymmärrä, että joku voi haluta maksaa palvelusta, koska se tekee elämän helpommaksi ja mukavaksi. Samat tyypit ovat varmaan sitä mieltä, että renkaat pitää jokaisen vaihtaa itse, vaikka renkaanvaihto ei kovin paljon maksa, jne. Nyt eletään 2000-lukua, eikä kaikkea tarvitse tehdä itse hankalimman kautta, jos on varaa maksaa.
Nimenomaan! Olen varmaan ihan kauhea vanhempi, kun vien auton huoltoon renkaiden vaihtoon, tilaan ruoat kotiinkuljetuksena, meillä käy siivooja ja kaiken lisäksi käytän tällaisia saattajapalveluita lapsilleni.
Olen matkannut elämäni aikana yhteensä yli 50 maassa. Lentokentillä on poikkeuksellisen helppo suunnistaa, koska opasteiden täytyy olla selkeitä eri kansallisuuksien vuoksi. Enkä edes muista törmänneeni tilanteeseen, jossa esim. portti 22B olisi eri paikassa kuin 22. Saattaa toki olla alemmassa kerroksessa yms.
Tietysti ymmärrän, että saattajan puuttuminen on häirinnyt 15-vuotiasta, mutten ymmärrä miksi hän alkujaan edes tarvitsi saattaja. Koko saattajan idea on naurettava, jos ei lasketa alle 10-v lapsia, tai kehitysvammaisia. Kyllä pitää olla saattaja kaupungissakin, jos sitä lentokentällä tarvitsee.
Sekavimmat opasteet löytyvät Tokion metrosysteemistä, sinne kun opastajan saisikin...