Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni 5 ja 7 vuotiaat matkustavat jo ihan kahdestaan lentokoneessa. Eikä mitään saattajapalveluja ole tarvittu! Tarkoitus on opettaa lapset mahdollisimman varhain niin itsenäisiksi että pärjäävät vaikka ilman vanhempiakin jos on pakko. Isompi lapsista huolehtii jo ihan kivasti nuoremmasta ja hyvin on mennyt. Osaavat suunnistaa jo kansainvälisillä kentilläkin ihan itsenäisesti ja löytävät kyllä oikean portin. Turhat itkut ja marinatkin ovat jääneet pois kun annetaan tarpeeksi vastuuta jo nuorena. Kannustan kaikkia vanhempia samaan! Itse ajattelen että meillä 15 vuotias tarkoittaa jo aikuista ja aikuisen vastuuta eli silloin ei enää edes mietitä mitään saattajapalveluja tai olen kyllä silloin vanhempana epäonnistunut kasvatuksessani.
Komppaan! Meillä tyttö 8 vuotta ja hoitaa jo ihan itsenäisesti kouluasiat, vaatteet, huolehtii syömisestä jne. Sen verran katson perään että hänellä on rahaa kaikkeen mitä tarvii. Oikea pikkuaikuinen! Huoneen pitää hyvässä järjestyksessä ilman eri kehotusta, huolehtii itse harrastuksiin lähdöt ja kulkemiset niihin. Joskus ihan äitinä naurattaa että mihin muuhun hän minua tarvii kun maksajaksi!:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Ikää on itselläni yli 50-vuotta, ja mielelläni maksaisin avustuspalveluista kun en ole koskaan käynytkään lentokentällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Ikää on itselläni yli 50-vuotta, ja mielelläni maksaisin avustuspalveluista kun en ole koskaan käynytkään lentokentällä.
Luuseri :D
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 22-vuotiaan, joka ei osaa hoitaa pankkiasioitaan ilman äidin/isin apua.
MITEN TE KASVATATTE LAPSENNE, kun tällainenkin aloitus piti tehdä?????!!!!
Onneksi olen ihan kamalan vanha teini-ikäisen äidiksi.
Onneksi mulla on hyvin "vanhanaikainen" kasvatus!
-
Osaan sentään lamput ja sulakkeet vaihtaa, matot pestä, ruskean kastikkeenkin kyhätä, jos tarvitaan, hiihtää, luistella ja parsia villasukan.
Pakko sanoa että aina kyse ei ole siitä että joku ei osaa, joillakin on vaan niin holhoavat vanhemmat että nämä eivät uskalla tehdä mitään ilman näitä. Ex-kämppikseni oli tällainen, teki pahaa katsoa kun tämän vanhemmat kyttäsivät tämän pankkiasioita (tuli vihaisia puheluita jos tuli jotain heidän mielestään väärää ostettua) ja tulivat lääkäriin mukaan jos tämä meni möläyttämään että oli menossa sinne. Kyseessä oli täysin normaaliälyinen nainen, jolla oli sekopäiset vanhemmat. Kerran suututin tämän äidin, kun tämä pamahti yllätysvierailulle ja kysyi missä "Sarita" on. Sanoin että en tiedä, en ole valitettavasti aina perillä tämän menoista. Olisi kuulema pitänyt tietää, mitäs jos "Sarita" on vaikka kidnapattu tai tekee kuolemaa jossain ojassa. "Sarita" oli ollut siis ruokakaupassa käymässä.
oppia ikä kaikki. malttia matkaan ja ajoissa paikalle. tytölle kävi ilmeisesti hyvin ja on yhtä kokemusta rikkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni 5 ja 7 vuotiaat matkustavat jo ihan kahdestaan lentokoneessa. Eikä mitään saattajapalveluja ole tarvittu! Tarkoitus on opettaa lapset mahdollisimman varhain niin itsenäisiksi että pärjäävät vaikka ilman vanhempiakin jos on pakko. Isompi lapsista huolehtii jo ihan kivasti nuoremmasta ja hyvin on mennyt. Osaavat suunnistaa jo kansainvälisillä kentilläkin ihan itsenäisesti ja löytävät kyllä oikean portin. Turhat itkut ja marinatkin ovat jääneet pois kun annetaan tarpeeksi vastuuta jo nuorena. Kannustan kaikkia vanhempia samaan! Itse ajattelen että meillä 15 vuotias tarkoittaa jo aikuista ja aikuisen vastuuta eli silloin ei enää edes mietitä mitään saattajapalveluja tai olen kyllä silloin vanhempana epäonnistunut kasvatuksessani.
Meillä 3-vuotias työntää 1,5 vuotiasta rattaissa, kun matkustavat itse koneella. Ensi viikolla lähtevät Malagaan, aurinkorannikolle, anopin luokse pariksi viikoksi. Syyslomalla kävivät Kreetalla kahdestaan, kun äitini oli mennyt sinne etukäteen tarkistamaan paikat. Itsenäisyyspäivän aikoihin menivät isänsä luokse Kuusamoon yllätyskäynnille. Hyvin on lennot ja lentokenttäasiat sujuneet. Ei ole saattopalveluita tarvinneet. Vanhempi osaa kysyä virka-asuiselta lentokenttävirkailijalta apua. Kun ei osaa kieltä, näyttää vaan lentoliput, apua saa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ollut rahaa eikä tarvetta lentää perheenä eikä lähettää lapsia yksinään lentämään.
En todellakaan löydä itse koneeseen. Olen 45-vuotias. Oikeasti.
:DDDDDDDDD
On olemassa myös sellainen asia kuin hahmotushäiriö. Itselläni se ilmenee niin, että esimerkiksi muuttaessa uuteen paikkaan en todellakaan osaa neuvoa ketään perille saati että itse löytäisin sinne. Onnistun eksymään ihan missä tahansa. Helsingissä olen asunut vauvasta teiniksi enkä ikinä oppinut liikkumaan esim. keskustassa. Nykyään olen asunut jo vuosia muualla Suomessa, mutta Helsingissä en edelleenkään löydä mihinkään. Viimeksi minun piti kävellä muutaman sadan metrin matka paikkaan x. Googletin, katsoin karttaa, katsoin ympärilleni... Ja eksyin. Lopulta löysin itseni jostain p*rseestä ja jouduin tilaamaan taksin, jotta ehdin paikalle ajoissa tai jotta ylipäätään pääsin sinne. Matkaa noin 3 minuuttia autolla.
Muistin myös, että minun pitää tulla ulos kauppakeskuksesta "sieltä päästä missä on se ja se." Näin siis mietin itsekseni. Lopulta jouduin pysähtymään ja Googlettamaan ja pakottamaan itseni hahmottamaan, että missä se uloskäynti oikein olikaan.
En ole lentänyt yksin, ainoastaan perheen kanssa, mutta jos kykenen eksymään kotitontille (olin juuri muuttanut), Helsinkiin, kauppakeskuksiin... Niin miksipä en kentällekin.
Ps. Hahmotushäiriö ei ole kehitysvamma kuten joku nyt varmaan luulee :DD en vain hahmota mitään enkä löydä ikinä minnekään. En hahmota uuden huonekalun kokoa kotona ennen kuin se on paikallaan, en hahmota ylipäätään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin 16v. ihan yksin vaihto-oppilaaksi.
Miten tuo lapsi selviää muuten kaupungilla, onko saattajat mukana?
Vaihto-oppilaita paapotaan ihan huolella siihen saakka, että vastaanottava perhe on paikalla, että ihan hirmuista todistusvoimaa tuolla ei ole.
Ei muuten paapota. Ihan itsekseen Jenkeissä sai isoilla lentokentillä harhailla ja yrittää löytää oikeaa porttia!
Vierailija kirjoitti:
Perhe meni lentokentälle 3 tuntia aiemmin kentälle. Frankurttiin piti päästä. Eräs perheenjäsen oki katsonut että portti se ja se ja oli istuinpaikan numero. Eivät ehtineet. Persnettoa tuli. Ei korvattu. Oma moka.
Tässä ei ole päätä eikä häntää. Oli portti ja istumapaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa ei ole mitään järkeä. 15v Alcanten kentällä matkalla Helsinkiin Finnairin koneella. Mihin väliin tarvitaan saattopalvelu josta Finnairille maksettiin? Portilta toiselle portille? Miten tämä liitty Finnairin ei mitenkään? Jos saattopalvelu ostetaan ensimmäiseltä lennolle muttei Finnarin lennolle?
Eihän se saattajapalvelu olekaan se villakoiran ydin tässä "keskustelussa" vaan se että tätä 15 vuotiasta nuorta haukutaan sen takia, että hänen äitinsä oli tilannut ja maksanut tämän saattajapalvelun, joka ei sitten toiminutkaan, mutta tämä nuori 15 vuotias oli siitä huolimatta löytänyt omin neuvoin oikean lähtöportin ja päässyt koneeseen. Sehän taas ei tarkoita sitä, että häntä pitäisi kehua siitä, että hän selvisi oikealle portille ilman saattajapalveluakin, vaan haukkua, koska hänen äitinsä tilasi tämän saattajapalvelun, joka ei toiminut. Eli eihän tässä keskstelussa olekaan mitään järkeä, mutta milloin näissä av palstan jutuissa olisi?
Itse ihmettelen miksi Finnairia haukutaan koska kentän maapalvelu hoitaa lasten saaton.
Eli ensimmäiseltä portilta olisin jonkun pitänyt saattaa tyttö Finnairin portille.
Koska kentän tiedoissa ei ollut tätä tietoa niin ostettu saattopalvelu alkaa vasta Finnairin portilta. Joten onko mahdollista että toisen portin lentoyhtiö on nyt joten tunaroinut?
Ööh? Siis mistä ihmeestä nyt puhut. Finskin vastuu saattopalveluissa alkaa siitä check-in tiskiltä, joten siinä tehdään check-in ja lapsi otetaan mukaan ja viedään sinne portille ja koneeseen. Oletko sä ikinä ollut lentokentällä vai mistä ihmeen porteista puhut? Maapalvelun henkilöt ovat yhtä lailla finnairin "palveluksessa" kuten tehdessään lähtöselvityksiä finnairin lennoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa ei ole mitään järkeä. 15v Alcanten kentällä matkalla Helsinkiin Finnairin koneella. Mihin väliin tarvitaan saattopalvelu josta Finnairille maksettiin? Portilta toiselle portille? Miten tämä liitty Finnairin ei mitenkään? Jos saattopalvelu ostetaan ensimmäiseltä lennolle muttei Finnarin lennolle?
Eihän se saattajapalvelu olekaan se villakoiran ydin tässä "keskustelussa" vaan se että tätä 15 vuotiasta nuorta haukutaan sen takia, että hänen äitinsä oli tilannut ja maksanut tämän saattajapalvelun, joka ei sitten toiminutkaan, mutta tämä nuori 15 vuotias oli siitä huolimatta löytänyt omin neuvoin oikean lähtöportin ja päässyt koneeseen. Sehän taas ei tarkoita sitä, että häntä pitäisi kehua siitä, että hän selvisi oikealle portille ilman saattajapalveluakin, vaan haukkua, koska hänen äitinsä tilasi tämän saattajapalvelun, joka ei toiminut. Eli eihän tässä keskstelussa olekaan mitään järkeä, mutta milloin näissä av palstan jutuissa olisi?
Itse ihmettelen miksi Finnairia haukutaan koska kentän maapalvelu hoitaa lasten saaton.
Eli ensimmäiseltä portilta olisin jonkun pitänyt saattaa tyttö Finnairin portille.
Koska kentän tiedoissa ei ollut tätä tietoa niin ostettu saattopalvelu alkaa vasta Finnairin portilta. Joten onko mahdollista että toisen portin lentoyhtiö on nyt joten tunaroinut?Ööh? Siis mistä ihmeestä nyt puhut. Finskin vastuu saattopalveluissa alkaa siitä check-in tiskiltä, joten siinä tehdään check-in ja lapsi otetaan mukaan ja viedään sinne portille ja koneeseen. Oletko sä ikinä ollut lentokentällä vai mistä ihmeen porteista puhut? Maapalvelun henkilöt ovat yhtä lailla finnairin "palveluksessa" kuten tehdessään lähtöselvityksiä finnairin lennoille.
Miten tyttö pääsi check in läpi? Miksi oli menossa portilta toiselle portille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin 16v. ihan yksin vaihto-oppilaaksi.
Miten tuo lapsi selviää muuten kaupungilla, onko saattajat mukana?
Vaihto-oppilaita paapotaan ihan huolella siihen saakka, että vastaanottava perhe on paikalla, että ihan hirmuista todistusvoimaa tuolla ei ole.
Ei muuten paapota. Ihan itsekseen Jenkeissä sai isoilla lentokentillä harhailla ja yrittää löytää oikeaa porttia!
- Riippuu varmaan ihan vaihtarijärjestöstä. Kun itse lähdin vuosikymmen sitten jenkkeihin, oli meillä yhteislähtö Hki-Vantaalta saattajan kanssa. Jenkkien sisällä "päälentomme" saapui Chicagoon, josta saattaja katsoi, että kaikki tiesivät mistä terminaalista/portilta oma jatkolento määränpäähän lähti jne. Kun vuosi oli lopussa, yhteislähtö toimi siten, että sieltä omalta pikkupaikkakunnan lentokentältä, piti päästä muistaakseni juurikin sinne Chicago O'Hareen. Ja Chicagossa sitten taas se järjestön vapaaehtoinen oli keräämässä porukkaa kasaan jne.
Toki järjestöissäkin on eroja, mutta osa huolehtii vaihtareistaan kunnolla. Tilanne olisi toki varmasti ollut eri, jos järjestön varaamat lennot eivät olisi kelvanneet vaan lentojen päivämääriä olisi halunnut vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi omaa tytärtäni (14-v) harhailemaan mihinkään ulkomaiselle lentokentälle, eli ymmärrän täysin tuon äidin raivostumisen.
Nykyään ei ole edes harvinaista, että toinen vanhemmista on ulkomaalainen ja asuu esim. Italiassa, ja kyllä varmaan heidän Suomessa asuvat lapsensa käyvät tapaamassa toista vanhempaansa muutaman kerran vuodessa ja silloin matkustavat yksin lentokoneessa, eikä se ole heille mikään ongelma.
Jos sun 14-vuotiaan -lapsesi isä/äiti asuisi vaikka Belgiassa, etkö antaisi hänen käydä yksin tapaamassa toista vanhempaansa?
Ei löytänyt lentokoneeseen? Miksi te vauva.fi apinat luulette, että se saattopalvelu oli ostettu? Huvikseen? Se saattopalvelu oli ostettu, koska se 15-vuotias ei löytäisi sinne koneeseen. Uskoakseni useimmat 15-vuotiaat löytäisivät lentokoneeseen itsekseen, nykyäänkin, vaikka te entisajan mytologisoija puliukot ja -akat ette sitä uskoisi vaikka näkisitte. Järki käteen ja painukaa helvettiin tältä juorusivustolta.
"There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life" -frank zappa
pikavierailulla kirjoitti:
Ei löytänyt lentokoneeseen? Miksi te vauva.fi apinat luulette, että se saattopalvelu oli ostettu? Huvikseen? Se saattopalvelu oli ostettu, koska se 15-vuotias ei löytäisi sinne koneeseen. Uskoakseni useimmat 15-vuotiaat löytäisivät lentokoneeseen itsekseen, nykyäänkin, vaikka te entisajan mytologisoija puliukot ja -akat ette sitä uskoisi vaikka näkisitte. Järki käteen ja painukaa helvettiin tältä juorusivustolta.
"There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life" -frank zappa
Se on ostettu varmaan vanhempien mielenrauhan vuoksi. Noin minäkin tekisin vaikka uskoisin tyttären pärjäävän yksin. Ei vara venettä kaada.
Lapsissa ja nuorissa on eroja, toiset voi hätääntyä pienimmästäkin muutoksesta ja selkeä ajattelu häviää, toiset taas säilyttää toimintakykynsä.
Kyllä, jos palvelusta on maksettu, se pitää saada, mutta en nyt lähtis iltalehdille avautumaan asiasta.
Oma lapseni matkusti ulkomaille ekan kerran yksin juurikin 15 vuotiaana toiselle puolelle maapalloa, yksi vaihto mennen tullen, ilman saattajapalvelua. Ei ongelmia, vaikka edellisen kerran koneessa ekaluokkalaisena.
Itsekään en ole matkustanut ulkomailla kovinkaan paljon, enemmän työmatkoja lentäen kotimaassa. Sen verran kuitenkin, että lentokentillä on aina ollut selkeät opasteet ja epävarmana olen osannut aina liikkua ja mennä oikealle portille.
Vierailija kirjoitti:
pikavierailulla kirjoitti:
Se on ostettu varmaan vanhempien mielenrauhan vuoksi. Noin minäkin tekisin vaikka uskoisin tyttären pärjäävän yksin. Ei vara venettä kaada.
Näin juuri. Ostin itsekin 14-vuotiaalleni saattopalvelun lähinnä ailtä varalta että jotain yllättävää tapahtuu. Esim. kone joutuu rikkoutumisen tai sääolosuhteiden vuoksi laskeutumaan toiselle kentälle kuin oli tarkoitus. Siinä on sitten usein aika sählinki, kun matkustajille yritetään järjestää korvaavia kuljetuksia. En halunnut, että nuoreni joutuisi tällaisessa tilanteessa pärjäämään ilman apua.
Olen 49-vuotias. Viimeksi matkustanut lentokoneella 41 vuotta sitten vanhempieni seurassa. Varaisin oikein mielelläni itselleni saattopalvelun, jos nyt pitäisi jonnekin lentokoneella lähteä. Varsinkin jos olisin ulkomailla. 😁
Ja jos olisin 15-vuotiaan lapsen turvaksi tuollaisen palvelun varannut ja maksanut, niin totta munassa olettaisin että se myös toimii!