Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana lähdin vaihto-oppilaaksi maahan, jonka kieltä en osannut. Ihan käsittämätön ajatus että 15-vuotias tarvitsisi saattajaa portille.
Ja sinun matkaako ei oltu valmisteltu yhtään etukäteen? Otit laukun käteen ja lähdit vaihto-oppilaaksi? Selvittelit lennot, varasit ja maksoit matkan? Ei tainnut mennä ihan noin?
Pointti oli se että tuon ikäisellä on jo valmiuksia toimia yllättävissä tilanteissa. Vaihto-oppilasvuoteni varmasti helpoin osuus oli lentomatka, joka toki oli järjestetty valmiiksi, mutta eihän tässä nyt ollut siitä kysymys. En jaksa vääntää asiasta jos täällä tarkoituksella väärinymmärretään taas kaikkea.
Jos nyt lentokentistä halutaan puhua, niin olin tuon ikäisenä jo muutaman kerran hoitanut asioinnin CDG-lentokentällä ranskaksi koska vanhempani eivät osanneet ranskaa. CDG on hieman eri kokoluokan lentokenttä kuin joku Alicanten pikkukenttä.Minä vuonna olet siellä kentällä ollut?
Halusitko vaan päteä pienen sanavarastosi kanssa vai eikö oikeasti osattu englantia?
90-luvun alkupuolella. Halusin ehkä vähän päteä sillä että pärjäsin kouluranskallani ja usko pois, ranskalaiset ovat hyvin yrmeitä puhumaan englantia. Palvelu on parempaa jos hoitaa asiat ranskaksi.
Tämä on jo aivan off topic, mutta ranskalaisten englannin kielen taidon puute on nykypäivänä osittain jo melkoinen myytti. Ensimmäisellä Pariisin-matkallani vuonna 2009 jo huomasin, että varsinkin nuoret puhuivat hyvää englantia ja jopa metroaseman lipunmyynnissä palvelua sai keski-ikäiseltä madamelta englanniksi. Hän alkoi puhua minulle lippua ostaessa englantia, vaikka itse olisin puhunut ranskaa. En sitten ehkä ääntänyt tarpeeksi vakuuttavasti... :)
Viimeksi käydessäni Pariisissa syyskuussa 2018 sain englanninkielistä palvelua kaikkialla, missä asioin: hotellissa, ravintoloissa, nähtävyyksissä, lentokentällä... Ja erittäin ystävällistä palvelua.
En ole käynyt Ranskassa Pariisin ulkopuolella. Voi olla, ettei maaseudulla osata kieliä yhtä hyvin, mutta olen muutamia kertoja todistanut englannin kielen taidon puutetta myös suomalaisella maaseudulla ja joutunut jopa tulkkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan ihmeellisiä vastauksia täällä ihan kuin kaikki tuon ikäiset olisivat matkustaneet ja on noloa jos ei osaa = ei ole koskaan ollut?
Itse olen 19v ja en osannut todellakaan viime kesänä mennä lentokentällä. En tiennyt milloin tulee mitäkin ja minne pitää mennä. Juurikin siitä syystä etten ole koskaan aikaisemmin ollut niin mistä olisin voinut tietää?
Se vain kertoo miten helppoa elämää tuollaiset ihmiset ovat eläneet, kerta lentäminen ja matkustelu on heille ollut itsestään selvää jo taaperosta asti. Olen törmännyt joihinkin hyväosaisiin joilla on ollut todella helppo ja mukava lapsuus, vanhemmat fiksuja ja tiedostavia, rahaa tarpeeksi, ei mitään pahempia takapotkuja elämässä. Tottakai tuollaisille ihmisille mm. markustelu ja kulttuurikokemukset ovat itsestään selviä asioita. Omat lähtökohdat ovat aika erilaiset. Olen huolehtinut itsestäni jo 16-vuotiaasta, sitä ennen asuin hetken aikaa lastensuojelulaitoksessa. Lapsuus oli ihan hirveää paskaa ja pääsin kunnolla ylipäätänsä elämään vasta silloin 16-vuotiaana, kun ei tarvinnut enää pelätä mitään, vaan sai rauhassa kerrankin elämässä keskittyä siihen, että kukas minä olen, mitkä minun vahvuudet ovat, mitä minä osaan, mitä tunnen ja ajattelen? Mistä todella olen kiinnostunut, millainen ihminen todellisuudessa olen kunhan lakkaan pelkäämästä kaikkea ja kaikkia? Kunhan pääsen eroon pahemmasta itsetuhoisuudesta, PTSD-oireista, syömishäiriöstä, vakavasta masennuksesta ja pahimmasta ahdistuneisuudesta ja jatkuvasta itsensä sättimisestä. Olen siis nyt vasta 32-vuotiaana siinä pisteessä, missä ihmiset ovat siinä 18-vuotiaana. Nautin elämästä, tunnen oloni turvalliseksi, tiedän kuka olen ja mitä minä olen, mitä haluan tulevaisuudelta, missä olen hyvä jne. Matkustelun opettelu oli alkuun ihan älyttömän pelottavaa, kuten kaikki muukin. Hienoissa ravintoloissa syönti, keikalle meno yksin.
Toisaalta ymmärrän, että tämä saattaa joillekin todella erikoista ja ennenkuulumatonta, mutta toisaalta hämmästyn aina näiden ihmisten tietämättömyyttä ja naiiviutta: eikö muka koskaan ole juolahtanut päähän sellainen tietoinen ajatus, että kaikki eivät Suomessakaan tule samoista lähtökohdista? Miten joku voi olla noin tietämätön ja omassa kuplassaan?
Kiitos kirjoituksestasi ja tsemppiä sinulle! Ei kuplassa elävä ymmärrä köyhyydestä mitään, ei ole myöskään empatiakykyä huono-osaisia kohtaan. Näin se vain ikävä kyllä on.
Kiitos tsempeistä :). Ei tässä enää mitään hätää ole, pärjään tällä hetkellä elämässä aika hyvin ja olen oikeasti onnellinen ensimmäistä kertaa elämässäni. Välistä ärsyttää vaan, jos joku idi_ootti tulee mm. ihmettelemään, että miksi en opiskele tai ole opiskellut yliopistossa, että miksi olen tyytynyt vain tietyn tasoiseen koulutukseen. Ja kun käy ilmi, että tällä henkilöllä on itsellään aina kaikki ollut tosi hyvin. Ja näitä ihmisiä, jotka ovat todella tietämättömiä omasta hyväosaisuudestaan on yllättävän paljon. En tiedä onko se jotain empatian puutetta ja tunnevajavaisuutta, mutta aina se jaksaa yllättää ja ärsyttääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö lukeneet juttua kunnolla?? Tyttöhän oli löytänyt oikean portin omin neuvoin, joten mitä te häntä täällä haukuttu ja moititte? Ennemminkin pitäisi ihmetellä miten niin monella täällä on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa..Jos ei ymmärrä lukemaansa niin silloin on turha täällä suu vaahdossa paasata "Miten ei tuon ikäinen osaa blabblab..?!!?"
Eihän täällä sitten olisi ketään.
Ai juu..Olet oikeassa. Unohdin millä palstalle ollaan😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis porukkahan on eksynyt myös kauppakeskus Redissä. Ovatko he siis erityiskansalaisia?
Totta :D :D ei Redissä eksyvän pitäisi ainakaan Sienaan lähteä eksymään, jos ei osaa edes italiaa :D
Italiassa pärjää ilman italian osaamista. Kännykkä ja eritoiminnot. Napolissa ei pidä lähteä ahtaisiin pikkukaduille. Siellä on tietty alue että ei edes päivänvalon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Haistappa vttu.
ierailija kirjoitti:
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Kyllä, diagnoosilla tai ilman
Tässä jutussa ei ole mitään järkeä. 15v Alcanten kentällä matkalla Helsinkiin Finnairin koneella. Mihin väliin tarvitaan saattopalvelu josta Finnairille maksettiin? Portilta toiselle portille? Miten tämä liitty Finnairin ei mitenkään? Jos saattopalvelu ostetaan ensimmäiseltä lennolle muttei Finnarin lennolle?
Vierailija kirjoitti:
ierailija kirjoitti:
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.Kyllä, diagnoosilla tai ilman
Sulle pitäisi järjestää saattopalvelu Pohjois-Koreaan..
Herää, jos palvelu on ostettu niin sillä mennään. Ei sulla ole nokan koputtamista.
Minä olen 40 enkä olisi löytänyt oikeaa junaraidetta ilman konnarin apua ja ihan normaali olen.
Erityislapsi kyseessä. Pikkuisen vajaa.
Täällä oli just ketju, jossa moni ei jättänyt 16 vuotiastakaan tunniksi yksin. Normaalistakin tulee tuolla lailla erityislapsia ja aistiyliherkkiä.
Tässä oli ostettu vajaalle palvelu ja se jäi saamatta, ihan aiheellinen reklamaatio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana lähdin vaihto-oppilaaksi maahan, jonka kieltä en osannut. Ihan käsittämätön ajatus että 15-vuotias tarvitsisi saattajaa portille.
Ja sinun matkaako ei oltu valmisteltu yhtään etukäteen? Otit laukun käteen ja lähdit vaihto-oppilaaksi? Selvittelit lennot, varasit ja maksoit matkan? Ei tainnut mennä ihan noin?
Pointti oli se että tuon ikäisellä on jo valmiuksia toimia yllättävissä tilanteissa. Vaihto-oppilasvuoteni varmasti helpoin osuus oli lentomatka, joka toki oli järjestetty valmiiksi, mutta eihän tässä nyt ollut siitä kysymys. En jaksa vääntää asiasta jos täällä tarkoituksella väärinymmärretään taas kaikkea.
Jos nyt lentokentistä halutaan puhua, niin olin tuon ikäisenä jo muutaman kerran hoitanut asioinnin CDG-lentokentällä ranskaksi koska vanhempani eivät osanneet ranskaa. CDG on hieman eri kokoluokan lentokenttä kuin joku Alicanten pikkukenttä.Minä vuonna olet siellä kentällä ollut?
Halusitko vaan päteä pienen sanavarastosi kanssa vai eikö oikeasti osattu englantia?
90-luvun alkupuolella. Halusin ehkä vähän päteä sillä että pärjäsin kouluranskallani ja usko pois, ranskalaiset ovat hyvin yrmeitä puhumaan englantia. Palvelu on parempaa jos hoitaa asiat ranskaksi.
Tämä on jo aivan off topic, mutta ranskalaisten englannin kielen taidon puute on nykypäivänä osittain jo melkoinen myytti. Ensimmäisellä Pariisin-matkallani vuonna 2009 jo huomasin, että varsinkin nuoret puhuivat hyvää englantia ja jopa metroaseman lipunmyynnissä palvelua sai keski-ikäiseltä madamelta englanniksi. Hän alkoi puhua minulle lippua ostaessa englantia, vaikka itse olisin puhunut ranskaa. En sitten ehkä ääntänyt tarpeeksi vakuuttavasti... :)
Viimeksi käydessäni Pariisissa syyskuussa 2018 sain englanninkielistä palvelua kaikkialla, missä asioin: hotellissa, ravintoloissa, nähtävyyksissä, lentokentällä... Ja erittäin ystävällistä palvelua.
En ole käynyt Ranskassa Pariisin ulkopuolella. Voi olla, ettei maaseudulla osata kieliä yhtä hyvin, mutta olen muutamia kertoja todistanut englannin kielen taidon puutetta myös suomalaisella maaseudulla ja joutunut jopa tulkkaamaan.
Samat kokemukset itseltäni jo 2000-luvun alusta, omasta mielestäni ranskalaiset ovat enemmänkin yrmeitä jos et puhu täydellistä ranskaa kuin jos puhuu englantia. Olen asunutkin Ranskassa, mutta ei ranskani lähellekään täydellistä ole ja tuntui (ja tuntuu edelleen) että kaikki puhuvat minulle englantia vaikka itsepintaisesti yritän vastata ranskaksi. Huvittaa ajatus jostain 16-vuotiaasta teinistä joka kouluranskalla muka selvittää lentokenttäasiansa. :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä jutussa ei ole mitään järkeä. 15v Alcanten kentällä matkalla Helsinkiin Finnairin koneella. Mihin väliin tarvitaan saattopalvelu josta Finnairille maksettiin? Portilta toiselle portille? Miten tämä liitty Finnairin ei mitenkään? Jos saattopalvelu ostetaan ensimmäiseltä lennolle muttei Finnarin lennolle?
Eihän se saattajapalvelu olekaan se villakoiran ydin tässä "keskustelussa" vaan se että tätä 15 vuotiasta nuorta haukutaan sen takia, että hänen äitinsä oli tilannut ja maksanut tämän saattajapalvelun, joka ei sitten toiminutkaan, mutta tämä nuori 15 vuotias oli siitä huolimatta löytänyt omin neuvoin oikean lähtöportin ja päässyt koneeseen. Sehän taas ei tarkoita sitä, että häntä pitäisi kehua siitä, että hän selvisi oikealle portille ilman saattajapalveluakin, vaan haukkua, koska hänen äitinsä tilasi tämän saattajapalvelun, joka ei toiminut. Eli eihän tässä keskstelussa olekaan mitään järkeä, mutta milloin näissä av palstan jutuissa olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en päästäisi 15-vuotiasta yksin matkustamaan.
Mun 13-vuotias on matkustanut yksin toiselta puolelta Suomea. Ihan itse tuo hoiti kaikki junanvaihdot ja osasi aina mennä oikealle raiteelle.
Uskoisin, että sama teini pärjäisi kielitaidollaan missä tahansa tilanteessa ja missä vaan.
Saanen hieman epäillä tuota loppua. Maailmasta löytyy kyllä runsaasti paikkoja, jossa eurooppalaisilla kielillä ei pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lentänyt yksin 5 vuotiaasta lähtien ja muistaakseni finskillä loppui saattaminen kun täytin kymmenen. Ihan hyvin osasin sen ikäisenä kulkea lentokentillä. Voisin kuvitella, että erityislapsesta kyse jos ei 15 vuotiaana riitä esim kielitaito ja muut kyvyt selviämään lentokentällä. Alicanten kenttä ei ole edes mikään kovin iso.
Kyllä sinua on paapottu, kun vasta 5-vuotiaana olet yksin lentänyt. Ei kai kouluikäinen enää saattajaa tarvitse. Kyllä minä sentään lensin yksin jo kolmevuotiaana. Ja yksivuotiaana vaihdoin vaipatkin itse ennen kuin kuivaksi opin
Ainakaan Finnairilla ei saa ilman vanhempaa lentää alle viisi vuotiaana. Ja joillain ihmisillä ei sukulaiset/vanhemmat asu välttämättä nnaapurissa, jolloin esimerkiksi hyödynnetään lentokonetta matkustettaessa sukulaisten luo. Ei se ole mitenkään epänormaalia, että lapsi matkustaa yksin. Missäs kuplassa oot eläny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en päästäisi 15-vuotiasta yksin matkustamaan.
Mun 13-vuotias on matkustanut yksin toiselta puolelta Suomea. Ihan itse tuo hoiti kaikki junanvaihdot ja osasi aina mennä oikealle raiteelle.
Uskoisin, että sama teini pärjäisi kielitaidollaan missä tahansa tilanteessa ja missä vaan.
Saanen hieman epäillä tuota loppua. Maailmasta löytyy kyllä runsaasti paikkoja, jossa eurooppalaisilla kielillä ei pärjää.
Jep, eletään aikamoisessa lintukodossa kaiken suhteen. Ja tarkoitan eurooppaa. Muualla maailmassa on pikkusen eri juttu tuo selviytyminen kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se saattajapalvelu olekaan se villakoiran ydin tässä "keskustelussa" vaan se että tätä 15 vuotiasta nuorta haukutaan sen takia, että hänen äitinsä oli tilannut ja maksanut tämän saattajapalvelun, joka ei sitten toiminutkaan, mutta tämä nuori 15 vuotias oli siitä huolimatta löytänyt omin neuvoin oikean lähtöportin ja päässyt koneeseen. Sehän taas ei tarkoita sitä, että häntä pitäisi kehua siitä, että hän selvisi oikealle portille ilman saattajapalveluakin, vaan haukkua, koska hänen äitinsä tilasi tämän saattajapalvelun, joka ei toiminut. Eli eihän tässä keskstelussa olekaan mitään järkeä, mutta milloin näissä av palstan jutuissa olisi?
Itse ihmettelen miksi Finnairia haukutaan koska kentän maapalvelu hoitaa lasten saaton.
Eli ensimmäiseltä portilta olisin jonkun pitänyt saattaa tyttö Finnairin portille.
Koska kentän tiedoissa ei ollut tätä tietoa niin ostettu saattopalvelu alkaa vasta Finnairin portilta. Joten onko mahdollista että toisen portin lentoyhtiö on nyt joten tunaroinut?
Minun lapseni 5 ja 7 vuotiaat matkustavat jo ihan kahdestaan lentokoneessa. Eikä mitään saattajapalveluja ole tarvittu! Tarkoitus on opettaa lapset mahdollisimman varhain niin itsenäisiksi että pärjäävät vaikka ilman vanhempiakin jos on pakko. Isompi lapsista huolehtii jo ihan kivasti nuoremmasta ja hyvin on mennyt. Osaavat suunnistaa jo kansainvälisillä kentilläkin ihan itsenäisesti ja löytävät kyllä oikean portin. Turhat itkut ja marinatkin ovat jääneet pois kun annetaan tarpeeksi vastuuta jo nuorena. Kannustan kaikkia vanhempia samaan! Itse ajattelen että meillä 15 vuotias tarkoittaa jo aikuista ja aikuisen vastuuta eli silloin ei enää edes mietitä mitään saattajapalveluja tai olen kyllä silloin vanhempana epäonnistunut kasvatuksessani.
Alicanten kenttä ei liene maailman hankalin, mutta jutun pointti on varmasti ollut nuori henkilö ensimmäistä kertaa yksin matkalla. Vaikka kyvyt riittäisivätkin selviytymään ihan omin avuin Alicantesta Helsinkiin, ei ole mikään ihme, jos lapsi hätääntyy, kun ostettua, maksettua henkistä turvaa ei olekaan ollut tarjolla ilman uutta maksua. Siinä ei ole mitään ihmeellistä, jos 15-vuotias lapsi soittaa tuossa tilanteessa kotiin. Onneksi tarinalla on onnellinen loppu.
Itse olen matkustanut lentokoneella 10-vuotiaasta lähtien. Ilman omia vanhempia ison ryhmän mukana ensimmäisen kerran 14-vuotiaana Kaukoitään. Kun olin 17-vuotias, äitini laittoi minut aamuviideltä kotoa lentokenttätaksiin ja toivotti hyvää matkaa. Kentällä odotti tuttu ryhmä, jonka kanssa olin lähdössä Italiaan. Minulla ei ollut mitään hätää, mutta taksikuski kysyi hädissään äidiltäni, mihin tämä lapsi viedään. Äiti huikkasi, että se on 17-vuotias, kyllä se itse tietää. :D
Nyt tuosta Italian-matkasta on kulunut melkein 16 vuotta. Olen matkustanut ympäri maailmaa yhteensä 29 eri kansainvälisellä lentokentällä. Alicante ei ole niiden joukossa. Olen 23-vuotiaana lentänyt ensimmäisen kerran myös täysin yksin. Ei se ihmeemmin jännittänyt eikä ongelmiakaan ollut, mutta edelleen olen sitä mieltä, että uusi lentokenttä on aina "jännittävää" ottaa haltuun. Vaikka lentokentillä on opasteet ja kaikki on "idioottivarmaa", kyllä lentokentillä pitää olla koko ajan tarkkana ja seurata opasteita, näyttötauluja, kuulutuksia... Helsinki-Vantaakin on iso ja ihmeellinen, jos siellä ei ole tottunut asioimaan. Suomalaisille se on helppo, koska se on niin monille se tuttu kotikenttä. Ja onhan Helsinki-Vantaa myös moneen kansainväliseen kenttään verrattuna melko pieni / hiljainen.
Vuonna 2017 vaihdoin konetta matkalla Kaukoitään Istanbulin kentällä. Jatkolento Istanbulista lähti aikataulun mukaan klo 2.10. Nyt tunnen itseni tosi blondiksi, kun ajattelin, että kentällä on keskellä yötä rauhallista. Siellä mitään rauhallista ollut. En ole koskaan millään muulla kentällä nähnyt sellaista ihmispaljoutta. Löysin oman porttini ajoissa, ja oli siellä ihmisiäkin. Niitä ihmisiä oli niin hervoton määrä, että ei voinut varmuudella edes tietää, missä se omaan koneeseen menevä jono kiemurtelee, missä on jonon pää ja onko jonon pää oikea.
Jokaisella kentällä näkee aina myös aikuisia, jotka ovat hukassa. Nykyisin monilla kentillä pitää olla hyvinkin itsenäinen. Lähtöselvitys automaateilla, samoin baggage drop. Ja turvatarkastukseen mennään QR-koodilla toimivien porttien läpi, ehkä jopa koneeseen. Minulle näissä ei ole mitään uutta tai outoa. Monille muille on.
Jokaisesta tilanteesta selviää ja matkailu avartaa, mutta kyllä matkustaminen vaatii myös kokemuksen kartuttamista. Ja kokeneeltakin tarkkuutta, jokaisella kentällä. Sillä tutuimmallakin.
Eihän täällä sitten olisi ketään.