2019 Painonpudotusketju?
Oisko muita lähtemään mukaan? Pään aukojat voivat häipyä ennen kun saapuvatkaan. :)
Itsellä tavoite että tänä vuonna 15-25kg. Sitten olisin tyytyväinen painooni. Nyt mitat 163/86. eli reilusti on extraa. Painoa pudotan kuntosalilla, lenkkeilyn lisäämisellä ja ruokaremontilla! Ruokailussa kiinnitän eniten huomiota annoskokoihin, kasvisten lisäämiseen, puhtaampien ainesosien käyttöön.
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hiukkasen tullut naposteltua extraa, kun lounas myöhästyi niin se kostautui... Extrana meni pähkinöitä, kokonainen ruispala ja hotkaisimpa kitusiini pari haarukallista italiansalaattia suoraan purkista. :'D mutta tämä ei haittaa, tänään oli vain "vähän tuhdimpi välipala".
Jalat todella kipeät siitä eilisestä 8km tuskien kävelystä, joten tänään olen niitä lepuuttanut. Voi olla että huomennakaan en kävele isompaa lenkkiä vaan teen kahvakuulatreenin kotona.
Vinkkejä "herkutteluiltaan"? Mies haluaa pe herkutella ja syödä hodareita ruuaksi, mitähän itselle keksisi?
-ap
Laihdutus tai elämäntapamuutos harvoin onnistuu ilman toisen tai perheen tukea ja mukanaoloa. Toisaalta myöskään yksi herkutteluilta viikossa ei kaada maata, ja tulee laskea mukaan suunnitelmaan. Eli syöt niitä hodareita. Muista, kun chiitataan, chiitataan kunnolla.
-fitnesskisaaja
Mun mies on kyllä tukena mutta en voi kieltää koko muuta perhettä herkuttelemasta koska minä olen lihava. En halua vielä tässä vaiheessa vielä noin epäterveellistä herkkua vetää, siksi kysyinkin täältä vinkkejä että oisko kellään hyviä vinkkejä vähän terveellisempään herkutteluun. Mulla herkkupäivät on hankalia ollut aina, helposti on mennyt pizza, puoli litraa jäätelöä, viiniä ja karkkiakin vielä päälle. Siksi nyt kyselen vähän muita vinkkejä, koska en ole vielä valmis niihin ruokiin minkä takia olen 25kiloa ylipainoa kerännyt.
-apSun on pakko oppia elämään niiden herkkujen kanssa ja niiden kieltäminen ei tule auttamaan mitään. Ota asiaksesi kerran viikossa herkutella ja olla stressaamatta ruuasta, ja syöt loppuviikon niinkuin pitää. Näin tehdään kestäviä muutoksia. Niin minäkin teen, ja saatan vetää yhtenä päivänä 6-7000kcal edestä mättöä, ja seuraavana päivänä odottaa taas 1600kcal.
-se fitnesskisaaja
Ainakin minä vasta harjoittelen sitä että herkkuja olisi vain yhtenä päivänä. Helposti jää putki päälle. Joten kun on vasta toka viikko aluillaan niin en kyllä itse lähtisi vielä leikkimään minkään karkkipussin kanssa. Jokainen toki tyylillään, mutta toivoisin että fitnesskisaaja huomioisi sen että kaikkien meidän pää ja kroppa ei toimi samalla tavalla kuin sinun.
Tämä mullakin. Nyt kun tilanne on hallinnassa, en halua vielä lähteä rikkomaan rajoja. Mulla kanssa herkkupäivät on A) järkyttävien määrien mässäystä B) ei jää ikinä yhteen päivään. Siksi haluan rauhassa alkaa harjoittelemaan näin askel kerrallaan. Luulen että on aika pitkä prosessi, ja siihen tulee mahtumaan myös epäonnistumisia.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Sun on pakko oppia elämään niiden herkkujen kanssa ja niiden kieltäminen ei tule auttamaan mitään. Ota asiaksesi kerran viikossa herkutella ja olla stressaamatta ruuasta, ja syöt loppuviikon niinkuin pitää. Näin tehdään kestäviä muutoksia. Niin minäkin teen, ja saatan vetää yhtenä päivänä 6-7000kcal edestä mättöä, ja seuraavana päivänä odottaa taas 1600kcal.
-se fitnesskisaaja
Jos meikäläinen ahmimishäiriöisenä vetäisi yhtenä päivänä 6-7000kcal mättöä, niin arvaapa mitä tekisin seuraavana päivänä. Vetäisin uudelleen sen 6-7000kcal mättöä. Siksi mieluummin selkeästi ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hiukkasen tullut naposteltua extraa, kun lounas myöhästyi niin se kostautui... Extrana meni pähkinöitä, kokonainen ruispala ja hotkaisimpa kitusiini pari haarukallista italiansalaattia suoraan purkista. :'D mutta tämä ei haittaa, tänään oli vain "vähän tuhdimpi välipala".
Jalat todella kipeät siitä eilisestä 8km tuskien kävelystä, joten tänään olen niitä lepuuttanut. Voi olla että huomennakaan en kävele isompaa lenkkiä vaan teen kahvakuulatreenin kotona.
Vinkkejä "herkutteluiltaan"? Mies haluaa pe herkutella ja syödä hodareita ruuaksi, mitähän itselle keksisi?
-ap
Laihdutus tai elämäntapamuutos harvoin onnistuu ilman toisen tai perheen tukea ja mukanaoloa. Toisaalta myöskään yksi herkutteluilta viikossa ei kaada maata, ja tulee laskea mukaan suunnitelmaan. Eli syöt niitä hodareita. Muista, kun chiitataan, chiitataan kunnolla.
-fitnesskisaaja
Mun mies on kyllä tukena mutta en voi kieltää koko muuta perhettä herkuttelemasta koska minä olen lihava. En halua vielä tässä vaiheessa vielä noin epäterveellistä herkkua vetää, siksi kysyinkin täältä vinkkejä että oisko kellään hyviä vinkkejä vähän terveellisempään herkutteluun. Mulla herkkupäivät on hankalia ollut aina, helposti on mennyt pizza, puoli litraa jäätelöä, viiniä ja karkkiakin vielä päälle. Siksi nyt kyselen vähän muita vinkkejä, koska en ole vielä valmis niihin ruokiin minkä takia olen 25kiloa ylipainoa kerännyt.
-apSun täytyy nyt keksiä uusia herkkuja. Varmaan ennen pitkää huomaat, ettei ne entiset herkut edes maistukaan niin hyviltä. Esim. kun muu perhe syö sipsejä, tee itsellesi ja vaikka muillekin maistettavaksi juuressipsejä, tai kun muu perhe syö jäätelöä, tee itsellesi hedelmä- tai marjasorbettia.
Punajuurisipsit on muuten aivan hillittömän hyviä! Mutta tajuttoman määrän niitä punajuuria saa kuoria ja viipaloida, kun kutistuvat niiiiiiiin pieniksi uunissa. Kesällä sitten nokkossipsejä nokkosenlehdostä, nekin ovat aivan taivaallisia. 😊
Rinkeli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-fitnesskisaaja
-apSun täytyy nyt keksiä uusia herkkuja. Varmaan ennen pitkää huomaat, ettei ne entiset herkut edes maistukaan niin hyviltä. Esim. kun muu perhe syö sipsejä, tee itsellesi ja vaikka muillekin maistettavaksi juuressipsejä, tai kun muu perhe syö jäätelöä, tee itsellesi hedelmä- tai marjasorbettia.
Punajuurisipsit on muuten aivan hillittömän hyviä! Mutta tajuttoman määrän niitä punajuuria saa kuoria ja viipaloida, kun kutistuvat niiiiiiiin pieniksi uunissa. Kesällä sitten nokkossipsejä nokkosenlehdostä, nekin ovat aivan taivaallisia. 😊
Rinkeli
Lehtikaalisipsit on myös hyviä ja voi napostella hyvällä omatunnolla
Aikoinaan painonvartijoissa vinkattiin sekoittamaan valkoviiniä ja kevyt spritea niin saa viinin kalorimäärää pienemmäksi.
Tulen mukaan! Mä pudotin viime vuonna hyvin maltillisesti painoa 86 kilosta tämänpäiväiseen 78 kiloon (pituutta 161cm). Olen ylpeä, ettei tämä stressaava syksy tuonut yhtään kiloa takaisin. Nyt olisi tarkoitus pudottaa tänä vuonna kiloja niin, että paino alkaisi 6:lla. Nälkäkuurille en aio enää koskaan, pari sellaista on koettu nuorempana. Nyt ikää 28 vuotta.
Mulla painoa toi alun perin pitkä työttömyys, jolloin arkiaktiivisuus ja kulutus oli pientä. Alkuvuodesta lisäsin viikkoon monia kävelylenkkejä jäällä. Keväällä ja kesällä nostin jo sykettäkin aloittamalla hölkkäämisen pururadalla. Ylpeä olin, kun hölkkäsin loppukesästä 6km pysähtymättä, kun lähtötilanne oli pari varmaan muutama lampunväliä...
Ruokavaliolla taitaa olla suurempi vaikutus painonhallinnassa, mutta itselleni liikunnan lisäys olisi todella tärkeää. Omat kiloni eivät ole tulleet "roskaruoalla" tai makealla, vaan ihan kotiruoalla. Sitä vaan ei saisi syödä juurikaan mitään, jos on taipuva lihomiseen, ja viettää päivät lähinnä istuen kotona.
Nyt olen yrittänyt kerätä rohkeutta, jotta saisin itseni käymään kuntosalilla. Se ensimmäinen kerta on vaan kauhea! Kun ei tunne paikkaa tai laitteita ennestään. Voi kun saisin kaverin tai opastajan avuksi... Muutama vuosi sitten olin hyvässä kunnossa, kun asuin talossa, jossa oli oma kuntoiluhuone vapailla painoilla. Nykyisessä talossa ei ole, ja kynnys lähteä ihmisten ilmoille on korkea.
Miten muut olette tsempanneet itseänne salille tai vaikkapa ryhmäliikuntatunnille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa selata koko ketjua, mutta mitenkä pitkä laihdutus projekti teillä muilla on suunnitelmissa? Itse tähtään kesäkuun alkuun, että olisi viimeinkin rantakunnossa tänä vuonna. Miuku 🐈
Varmaan parikin vuotta, tai katsotaan miten tämä menee. Pudotettavaa on kuitenkin paljon.
Mitenkäs teillä muuten sujuu annoskokojen noudattaminen? Vaikeaa olla ottamatta santsiannosta, kun ruokaa tekee useammaksi päiväksi. Pitäisi kai alkaa pakata seuraavien päivien annokset ennen syömistä. Mietin tässä jo, että pitäisi kai myös jakaa esim. pähkinät ja muut vastaavat myös etukäteen päiväannoksiksi, ettei tule niin herkästi syötyä liikaa.
Luumuhillo
Mä syön aina mahan täyteen, en liikaa, mut niin ettei jää nälkä. Syön kasvispainotteisesti. En laske kaloreita ja tää toimii hyvin mulla.
Miuku 🐈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-fitnesskisaaja
-apSun on pakko oppia elämään niiden herkkujen kanssa ja niiden kieltäminen ei tule auttamaan mitään. Ota asiaksesi kerran viikossa herkutella ja olla stressaamatta ruuasta, ja syöt loppuviikon niinkuin pitää. Näin tehdään kestäviä muutoksia. Niin minäkin teen, ja saatan vetää yhtenä päivänä 6-7000kcal edestä mättöä, ja seuraavana päivänä odottaa taas 1600kcal.
-se fitnesskisaaja
Jos kerran viikossa saa vaan herkutella niin silloin kyllä vaikuttaa siltä että syömisestä tulee stressiä kun herkut sallitaan vain yhtenä päivänä. Kirjoituksestasi tulee jotenkin mieleen jokkut Fitfarmin sekoilut mitä ihmiset ovat tuonne Suomi24ään kirjoitelleet. https://keskustelu.suomi24.fi/t/11507678/kokemuksia-fitfarmin-pt-valmen…!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-fitnesskisaaja
-se fitnesskisaaja
Jos kerran viikossa saa vaan herkutella niin silloin kyllä vaikuttaa siltä että syömisestä tulee stressiä kun herkut sallitaan vain yhtenä päivänä. Kirjoituksestasi tulee jotenkin mieleen jokkut Fitfarmin sekoilut mitä ihmiset ovat tuonne Suomi24ään kirjoitelleet. https://keskustelu.suomi24.fi/t/11507678/kokemuksia-fitfarmin-pt-valmen…!
Kuinka monena päivänä siis mielestäsi saa herkutella? Syytä jo uskoa tässä kohtaa että yli-isot annokset kotiruokaa, rasvainen roskruoka, leivonnaiset, karkit ja sipsit ovat nyt pois loppuelämän jokapäiväiseltä ruokalistalta.
Minäkin rakastan viskiä ja alkoholin makua, mutta en sentään juo lasillista tai kahta joka ilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
-fitnesskisaaja
-se fitnesskisaaja
.
Minulla ei toimi tuo herkkupäivä tai yleensäkään herkkujen rajoittaminen, sillä tavoitepainon ylläpito ei onnistu jos herkkujen kanssa joutuu taistelemaan loppuikänsä.
Ajattelutavan ja makutottumusten pysyvä muutos on ainoa, mikä minulla on toiminut. Roskaruoka ei enää vuosiin ole ollut minulle herkku: en syö pikaruokaa tai sipsejä juuri koskaan, vaikka olisi tilaisuuskin, ja jos syön, ne maistuvat pahalta ja aiheuttavat huonon olon. Pizzakaan ei enää kovin usein maistu. Riittävän pitkä totaalivälttely sai aikaan tämän.
Nyt on sitten vuorossa vierottautuminen sokerista ja valkoisesta viljasta. Samalla tyylillä menen: Ei lisättyä sokeria tai valkoista vehnää yhtään, missään, ikinä. Toivon, että jossain kohtaa nämä lakkaavat olemasta herkkuja, kuten kävi suolaiselle roskaruuallekin. Saa nähdä, miten onnistuu.
Rinkeli
Joo otellä ei kanssa yhtään toimi toi yksi herkkupöivä kun jää sitten putki päälle ja hups, paino nousikin 3 kg ja ei tule enää alas yhtä helposti.
Oli eilen huvittavaa huomata kun ies valtasi koneeni hetkeksi, miten herkästi sitä tylsistyessään alkoi kävellä kohti jääkaappia. Kävelin sen 40 min aikana minkä mies oli koneella, ainakin 8 kertaa keittiöön. Tajusin onneksi mitä olin trkemässä ennen kuin avasin jääkaapin, joten otin aina pari hörppyä vettä ja menin takaisin olkkariin ja 5 min päästä sama juttu..
Heli
Tosta salilla käymisestä, millaisella salilla olit ajatellut käydä? Lähes kaikilla saleilla on joku pt paikalla jolta voi kysyä apua laitteisiin ja yleensä laitteissa on ohjeet/kuvat laitteen käytöstä. Itse olen rutinoitunut salilla kävijä ja silti joskus uudella salilla tulee vastaan laitteita joita en ole ikinä nähnytkään. Itse suoain myös vapaita painoja, kehittää lihaksia monipuolisemmin ja helpompi käyttää.
Heli
Vierailija kirjoitti:
Tosta salilla käymisestä, millaisella salilla olit ajatellut käydä? Lähes kaikilla saleilla on joku pt paikalla jolta voi kysyä apua laitteisiin ja yleensä laitteissa on ohjeet/kuvat laitteen käytöstä. Itse olen rutinoitunut salilla kävijä ja silti joskus uudella salilla tulee vastaan laitteita joita en ole ikinä nähnytkään. Itse suoain myös vapaita painoja, kehittää lihaksia monipuolisemmin ja helpompi käyttää.
Heli
Olen se, joka haaveili salilla käynnistä... (Pitää varmaan keksiä nimimerkki keskustelua varten.)
Olen ajatellut kokeilevani niitä saleja, joita löytyy tästä asuinalueeltani. Liikun pyörällä tai paikallisbussilla kaikki matkani, joten en käytännön syistäkään lähde kauemmaksi. Täällä olevista saleista toinen on sellainen 24/7 auki oleva, jossa taitaa olla henkilökuntaa päiväsaikaan. Toinen sali on jättimäisessä väestösuojassa sijaitsevassa liikuntakompleksissa, jossa on paljon kaikkea mahdollista. Siitä en tiedä ennalta mitään.
Sitä vaan pitäisi laittaa kalenteriin päivä ylös ja reippaasti lähteä silloin. Eiköhän siellä paikan päällä tulisi paikka ja laitteet tutuksi... Toisaalta jokin opastus helpottaisi kyllä alkuun pääsemistä...
-Lyydi
Loppujen lopuksi ne laitteet on tosi yksinkertaisia, aloittaa niistä tutuimmista ja selkeimmän näköisistä laitteista, siellä on varmasti myös mattoja, käsipainoja yms, millä voit tehdä treeniä ja samalla pitää silmällä laitteita ja katsoa miten muut niillä tekevät. Jos et ole erityisen ujo, voit vaikka joltain muulta salilla kävijältä kysyä jonkun laitteen käyttöohjeita. Rohkeasti sinne vaan, etsit jonkun ei fitnessbaben näkösen ihmisen sieltä niin varmasti auttavat jos aåua tarvitset. Ja varaudu siihen että joku tulee "neuvomaan" pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi ne laitteet on tosi yksinkertaisia, aloittaa niistä tutuimmista ja selkeimmän näköisistä laitteista, siellä on varmasti myös mattoja, käsipainoja yms, millä voit tehdä treeniä ja samalla pitää silmällä laitteita ja katsoa miten muut niillä tekevät. Jos et ole erityisen ujo, voit vaikka joltain muulta salilla kävijältä kysyä jonkun laitteen käyttöohjeita. Rohkeasti sinne vaan, etsit jonkun ei fitnessbaben näkösen ihmisen sieltä niin varmasti auttavat jos aåua tarvitset. Ja varaudu siihen että joku tulee "neuvomaan" pyytämättäkin.
Kiitos tsempistä :) Tulen tänne sitten kertomaan kuinka kävi! Pitääkin käydä etsimässä jonkinlaisia salikenkiä kaupungilta.
-Lyydi
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi ei fitnessbaben näköiseltä pyydetä apua? Lähtkoht hyvän fysiikan omaava henkilö osannee myös käyttää laitteita paremmin kuin keskiverto-maukka, joka tekee joka toisen liikkeen väärin.
Mulla hyvä tuuri kun taloyhtiössä oma pikkuinen pölyinen kuntosali, jossa ei montaa kävijää ole. En ole vielä käynyt siellä mutta aion kyllä! Tykkään kun kotona on kahvakuula kanssa jolla pystyy kivasti tekemään eri liikkeitä. Pitäisi ostaa kyllä yksi painavempi, tuo nykyinen on vain 8kilon kuula.
Täällä lounaaksi kasvissosekeittoa raejuustolla, kylkeen täysjyväpaahto jossa päällä tulista salsaa ja broilerin sisäfilepala. Keitto+raejuusto ei ollut kovin hyvää mutta leipä oli herkullinen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tulen mukaan! Mä pudotin viime vuonna hyvin maltillisesti painoa 86 kilosta tämänpäiväiseen 78 kiloon (pituutta 161cm). Olen ylpeä, ettei tämä stressaava syksy tuonut yhtään kiloa takaisin. Nyt olisi tarkoitus pudottaa tänä vuonna kiloja niin, että paino alkaisi 6:lla. Nälkäkuurille en aio enää koskaan, pari sellaista on koettu nuorempana. Nyt ikää 28 vuotta.
Mulla painoa toi alun perin pitkä työttömyys, jolloin arkiaktiivisuus ja kulutus oli pientä. Alkuvuodesta lisäsin viikkoon monia kävelylenkkejä jäällä. Keväällä ja kesällä nostin jo sykettäkin aloittamalla hölkkäämisen pururadalla. Ylpeä olin, kun hölkkäsin loppukesästä 6km pysähtymättä, kun lähtötilanne oli pari varmaan muutama lampunväliä...
Ruokavaliolla taitaa olla suurempi vaikutus painonhallinnassa, mutta itselleni liikunnan lisäys olisi todella tärkeää. Omat kiloni eivät ole tulleet "roskaruoalla" tai makealla, vaan ihan kotiruoalla. Sitä vaan ei saisi syödä juurikaan mitään, jos on taipuva lihomiseen, ja viettää päivät lähinnä istuen kotona.
Nyt olen yrittänyt kerätä rohkeutta, jotta saisin itseni käymään kuntosalilla. Se ensimmäinen kerta on vaan kauhea! Kun ei tunne paikkaa tai laitteita ennestään. Voi kun saisin kaverin tai opastajan avuksi... Muutama vuosi sitten olin hyvässä kunnossa, kun asuin talossa, jossa oli oma kuntoiluhuone vapailla painoilla. Nykyisessä talossa ei ole, ja kynnys lähteä ihmisten ilmoille on korkea.
Miten muut olette tsempanneet itseänne salille tai vaikkapa ryhmäliikuntatunnille?
Nyt tammikuussa on hyvä aika mennä ensikertaa salille, kun on muutenkin paljon aloittelijoita liikenteessä. Kaikilla saleilla on myös hyviä tarjouksia / ilmaisia kokeilukertoja jne. Mukaan vaan, tsemppiä!
Minäkin juon yleensä vain viiniä, harmi että ne alkoholittomat on vaan aika kuraa 🙄 Tai no se Henkel trockenin kuohari on minun makuuni ja sitä saa ainakin Prismasta sellaisessa 2dl putelissa.
Matami