Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa pitää lapsenlastani sylissä, satuttaa, yritän ymmärtää!

Vierailija
01.01.2019 |

Hei nuoret äidit, mitä erilaisia syitä teillä on sille, ettette halua antaa pientä vauvaa hetkeksi anoppi-mummon syliin. Minulle on käynyt näin. Lapsenlapsi on nyt vuoden vanha ja olen saanut pitää häntä sylissä n. 5 kertaa, tapaamisissa esim. jouluna, perhejuhlissa.
Kertaakaan en ole ottanut lasta ilman lupaa syliini, en ole vatkannut, olen aina istunut vanhempien lähellä ja varmistanut, että ote on oikea. Aluksi poikani antoi vauvaa mielellään syliini, sitten yht'äkkiä kaikki muuttui. Olen nieleskellyt ja yrittänyt ymmärtää hormoni ym. olenhan itsekin äiti monelle ja muutenkin lastenhoitokokemusta esim. työn kautta. Sieltä olen saanut kiitosta sekä sukulaislasten hoidosta.
Isommissa perhetapaamisissa minut jätetään huomitta, tämän on nyt alkanut huomaamaan muutkin. Olen kysynyt, vastauksena olen saanut, tottakai saat pitää vauvaa sylissä.
Kertakaan en ole mennyt nuorten kotiin ilmoittamatta, lupaa kysymättä (ei yllätysvierailuja), en siivoa tai kiertele kodissa(koti aina siisti), en neuvo jne.
Olen antanut nuorelle perheelle valtavasti kehuja siitä, miten hyvin he hoitavat lastaan ja se on tottakin. Minun ei tarvitse olla huolissani yhtään, miten he pärjäävät. Koen kiusaannusta, kun monet kyselevät onko vauva ollut mummolla hoidossa. Ei ole, kertaakaan ei edes ehdotettu ja varon edes kysymästä. Kauppa ym. pikkureissuilla he kysyvät sisaruksiaan avuksi. Sama koskee myös pappaa. Me isovanhemmat oikeasti välitämme ja rakastamme ensimmäistä lapsenlastamme. En ole antanut tämän asian vaikuttaa niin, ettenkö muistasi syntymä, joulu-ja merkkipäivänä heidän perhettä. Voiko pelkkä minun oma olemus ärsyttää? Miten voisin muuttaa itseäni, vai keräänkö vain paksumpaa nahkaa ja annan olla. Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä asiasta.

Kommentit (353)

Vierailija
181/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen ap, mistä ihmeestä päättelet, että miniä liittyy asiaan mitenkään.

Hyvin passiivisaggressiivista viestintää aloittajalta, ja hirveää marttyyriyttä, ikäänkuin jokainen anopin haukkuminen tällä palstalla ikinä kohdistuisi juuri häneen.

Vierailija
182/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se vauva pitää saada syliin? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Jos vauvalla on hyvä olla äitinsä sylissä tai sitterissä tai vaunuissa, niin miksi se pitää saada syliin? Mikä minun käsivarsissani on niin erityistä, että niiden tulee saada pidellä jonkun toisen piensät lasta?

En tiedä sanoa sinulle miksi isovanhemmat haluavat ottaa oman lapsenlapsensa (jonkun toisen pieni lapsi) syliin. Vastaan siis omasta puolestani,  en koe, että juuri minun käsivarteni olisivat ylitse kaikkien muiden, varsinkaan lapsen omien vanhempien. En myöskään halua, että lasta pidettäisiin vastoin hänen omaa tai vanhempien tahtoa sylissä tai lähellä. Jos lapsi itkisi en yrittäsi väkisin lohduttaa tai menisi toiseen huoneeseen pois vanhempien näkyvistä.

En pyytele tai ota kenenkään vieraiden lapsia syliin oma-aloittesesti, jos vanhemmat haluavat antaa ja lapsi on tyytyväinen, sitten sopii kyllä.

Mutta voi tuota ajatella syvällisimminkin, miksi haluaa pitää omaa lapsenlasta sylissä, mistä se tarve tulee ja onko se luonnollista.  Mutta täysin luonnollista on kuitenkin pitää pientä vauvaa sylissä ja vastata hänen hoivatarpeeseen. Oletko lukenut varhainen vuorovaikutus-tietoa? Ehkä sieltä löytyy vastaus sinulle. 

ap

Kyllä se varhainen vuorovaikutus terminä kiteytyy nimenomaan elintärkeään vauvan ja vanhemman väliseen vuorovaikutukseen sekä heidän välille kehittyvään kiintymyssuhteeseen.

Ap kirjoituksesi perusteella voi olla fiksuinta ottaa asia puheeksi poikasi kanssa. Millainen suhde sinulla on häneen? Jos sellainen, ettet tällaista voi häneltä kysyä, niin ehkä siitä suhteesta se selityskin löytyy?

Vauvaperheen lähipiirin pitää pystyä sietämään se, että he ovat tavallaan ulkopuolisia, mutta silti tukena ottamassa vastaan avuntarve, mikäli sellainen ilmenee ja itsellä voimavaroja auttaa. Sekin pitää sietää, vanhemmat saavat ja voivat itse valita keneltä vastaanottavat apua ilman että he ovat asiasta "tilivelvollisia".

-neuvolan th

Isovanhempien pitäisi olla perheen ulkopuolisia, mutta samalla isovanhempien/mummojen oletaan olevan hälytysvalmiudessa jos perheellä on avuntarve.

Kyllä naisen osa on kova ja työntäyteinen ja niitä lisätään vielä julkisen terv.huollon suunnalta somessa nimimerkillä. Ei riitä, että on alati uudistuva ja vaativa päivätyö hoidettavana, iäkkäät vanhemmat ja appivanhemmat, jotks tarvitsevat apua arkisissa asioissa, pärjätäkseen kotona, oma ja puolison terveys reistailee ja kroppaa särkee ja sitten vielä lastenlapsien hoitoapu ja jos vielä vapaa-aikaa jää, sekin aika pitäisi olla kuulolla, kenellä on hoitotarvetta. Meilläkin on viisi lastenlasta.

Jotenkin ajatteli, kun omat lapset kasvavat, niin elämä helpottuu ja jää aikaa harrastuksiin ja pitempiin yöuniin, mutta toisin kävi.

Minullekin esitettiin eilen hoidontarve ja pyydettiin ottamasn kesäloma kesäkuussa ja lapset hoitoon.

Eli haluatko olla lastenlasten kanssa vai et?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin passiivisaggressiivista viestintää aloittajalta, ja hirveää marttyyriyttä, ikäänkuin jokainen anopin haukkuminen tällä palstalla ikinä kohdistuisi juuri häneen.

Passiivisaggressiivinen -tulkinta ei tässä asiassa ole missään kontekstissa itse aloitusaiheen kanssa. Onko sinulla vaikeuksia perusteiden ja käsitteiden kanssa yleensäkin? 

Vierailija
184/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa olla lastenlasten kanssa tyyliin rusinat pullasta mutta en halua heistä hoitovastuuta. Mielellään hetki silloin tällöin vaikka joku puistoretki tai lauantain vietto mutta siinä se. En enää halua yökyläilyä tai kahdesta kuuteen tuntia pitempää vierailua.

Vierailija
185/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passiivisaggressiivinen -tulkinta ei tässä asiassa ole missään kontekstissa itse aloitusaiheen kanssa. Onko sinulla vaikeuksia perusteiden ja käsitteiden kanssa yleensäkin? 

Höpö höpö. Juuri passiivusaggressiivisuutta ap:llä on puhtaimmillaan. Miniää ’kehutaan’, ja kuitenkin annetaan ymmärtää, ilman mitään perusteluja, että juuri miniä on anoppia vastaan.

Ap vastaa vastaajille uhriutuen, että varmaan juuri on kyse siitä, että hän, täydellisen puhdas ihminen aina, haisee miniästä pahalle. Vaikka hajusta on puhunut joku täysin ap:ta tuntematon nimetön ihminen, jonka puheisiin miniä on täysin syytön.

Vierailija
186/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon vuoden ikäisen kanssa pitäisi olla niin vaikeaa: menet lattialle, ojennat kädet ja kysyt tuletko mummin syliin? Jos haluaa tulla, niin sitten taapero taapero mummin syliin tai selvästi pyrkii sinne. Jos ei halua, niin todennäköisesti jatkaa omaa leikkiä, katsoo poispäin tms.

Jos vanhemmat sanoo, että älä ota syliin, niin sitten et ota ja et vaivaa ihan itsesi vuoksi asialla kovin paljon päätä.

Sellaista se on toisten ihmisten lasten kanssa.

Vierailija
187/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan outo ketju...ap kiittelee kuin opettaja itselleen mieluisia kommentteja, puuttuu vain arvosana tai papukaijan merkit kiitoksen lopusta ja hyökkää vääränlaisia vastauksia vastaan. Ihan kuin täällä olisi järjestetty kilpailu, kuka oppilaista osaa antaa oikeimman vastauksen hänelle.

Olisiko se tämä mikä vaivaa minuakin, ihan ihme tyyli niin ettei ap vaikuta ollenkaan ihmiseltä, joka olisi kyseisessä tilanteessa.

Itse en ole huomannut, että hän olisi ketään vastaan hyökännyt, onhan täällä jopa kiitelty asiallisista huomautuksista, jos kykenet ne vihaltasi näkemään. Mitä outoa, jos ihminen, jolla on huoli/murhe/ongelma on kiitollinen myös myönteisestä palautteesta. On vain hyväksyttävä, että vaikka suurin osa taitaa pitää ketjua provona/outona, niin osa taas ei. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Koetko, että sinun antama palaute on sitä oikeaa ja parempaa, vai oletko kenties oikeasti vain kateellinen siitä, ettet kykene rakentavaan keskusteluun? Pystykö katsomaan itseäsi missään tilanteessa peiliin ja myöntämään, että sinä voit olla mielipiteissäsi väärässä tai turhan provokaatinen. Et kai mikään yli-ihminen sentäs ole?

Vierailija
188/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Juuri passiivusaggressiivisuutta ap:llä on puhtaimmillaan. Miniää ’kehutaan’, ja kuitenkin annetaan ymmärtää, ilman mitään perusteluja, että juuri miniä on anoppia vastaan.

Ap vastaa vastaajille uhriutuen, että varmaan juuri on kyse siitä, että hän, täydellisen puhdas ihminen aina, haisee miniästä pahalle. Vaikka hajusta on puhunut joku täysin ap:ta tuntematon nimetön ihminen, jonka puheisiin miniä on täysin syytön.

Mikä Jekyll-Hyde syndrooma sinua vaivaa vuoden ensimmäisenä päivänä? Weird.

Vierailija
189/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan outo ketju...ap kiittelee kuin opettaja itselleen mieluisia kommentteja, puuttuu vain arvosana tai papukaijan merkit kiitoksen lopusta ja hyökkää vääränlaisia vastauksia vastaan. Ihan kuin täällä olisi järjestetty kilpailu, kuka oppilaista osaa antaa oikeimman vastauksen hänelle.

Olisiko se tämä mikä vaivaa minuakin, ihan ihme tyyli niin ettei ap vaikuta ollenkaan ihmiseltä, joka olisi kyseisessä tilanteessa.

Itse en ole huomannut, että hän olisi ketään vastaan hyökännyt, onhan täällä jopa kiitelty asiallisista huomautuksista, jos kykenet ne vihaltasi näkemään. Mitä outoa, jos ihminen, jolla on huoli/murhe/ongelma on kiitollinen myös myönteisestä palautteesta. On vain hyväksyttävä, että vaikka suurin osa taitaa pitää ketjua provona/outona, niin osa taas ei. Mikä siinä on niin vaikeaa?

Koetko, että sinun antama palaute on sitä oikeaa ja parempaa, vai oletko kenties oikeasti vain kateellinen siitä, ettet kykene rakentavaan keskusteluun? Pystykö katsomaan itseäsi missään tilanteessa peiliin ja myöntämään, että sinä voit olla mielipiteissäsi väärässä tai turhan provokaatinen. Et kai mikään yli-ihminen sentäs ole?

Joo, koen.

Vierailija
190/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko ap provo vai ei, mutta joka tapauksessa ap:n henkilöstä tulee kirjoittamiensa kommenttien perusteella todella kylmät väreet ja jotenkin outo, vastenmielinen olo.  

Vierailija
191/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa sinä, miksi ap koko ajan epäilee, että miniällä on jotain sitä vastaan, että anoppi pitää lasta sylissään. Mitä sellaista miniä on tehnyt tai sanonut, mikä antaa syyn tälle oletukselle?

Vierailija
192/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletetaan, että olet nyt 100 prosenttisesti oikeassa, sitähän sinä nyt kovasti haet kärkkäillä ja vihantäytteisillä kommenteillasi. Miten ratkaisisit tämän ongelman niin, että

mummo ei ole marttyyri (saa sinun raivon partaalle), millä teoilla sanoilla se asia saadaan kuitatuksi se , miten opetat tämän mummon ymmärtämään, että hän on todellakin väärässä kysymyksineen ja ei ole täydellinen, joksi itsensä sinun mielestä kuvailee( olet tainnut koko päivän täällä käydä kuumana). 

Kyllähän noin viisaalla ja oikeassa olevalla(lähihoitajakoulutuksen myötä opittu uusi sanakin hallussa passiivisagressiivinen) pitää olla hyvät ohjeet ja neuvot. Nyt ei riitä enää tuon saman sanan sairaalollinen hokema. Laitappas viisastelija konkretiaan esille, kyllä sinulta löytyy ne, älä turhaa pihtaile. 

sen jälkeen varmaankin täällä joku antaa sinulle ne kaipaamasi kymmenen papukaijamerkkiä, joita janoat

Vierailija
193/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa sinä, miksi ap koko ajan epäilee, että miniällä on jotain sitä vastaan, että anoppi pitää lasta sylissään. Mitä sellaista miniä on tehnyt tai sanonut, mikä antaa syyn tälle oletukselle?

En tiedä. Olisiko vaikka se seikka ettei miniä anna lasta ap:n syliin.

Vierailija
194/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niinhän ap ei sano. Ap sanoo, että poika ei enää tarjoa lasta ap:lle syliin. Kun ap itse pyytää, hän saa lapsen syliin. Näin hän on itse kertonut.

Vierailija
195/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko ap provo vai ei, mutta joka tapauksessa ap:n henkilöstä tulee kirjoittamiensa kommenttien perusteella todella kylmät väreet ja jotenkin outo, vastenmielinen olo.  

Voi hellanlettas, toivottavasti et näe reppana painajaisia :D 

Missä pumpulissa olet kasvanut/kasvatettu?

Mieti miten, itse pystyisit vastaamaan monelle kymmennelle ihmiselle täällä asiallisesti leimaantumatta vastenmieliseksi?

Taidat olla ihmisvihaaja?

Vierailija
196/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti miten, itse pystyisit vastaamaan monelle kymmennelle ihmiselle täällä asiallisesti leimaantumatta vastenmieliseksi?

Mikä tarve sinulla itselläsi on haukkua muita ihmisiä?

Vierailija
197/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta niinhän ap ei sano. Ap sanoo, että poika ei enää tarjoa lasta ap:lle syliin. Kun ap itse pyytää, hän saa lapsen syliin. Näin hän on itse kertonut.

Missä kohtaa ap kertoi, että miniä on antanut lapsen ap:n syliin?

Vierailija
198/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla kykyä kertoa muutama esimerkki, mikä saa sinut kokemaan näin? 

Vierailija
199/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämän kirjoittaja ap? Kirjoitat noin ilkeitä kommentteja ja ihmettelet vielä, että miksi sinusta saa vastenmielisen kuvan. Ja jos joku hieman kyseenalaistaa sinua niin hyökkäät heti ja haukut hänet. Minullekin tulee kylmät väreet.

Vierailija
200/353 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarve sinulla itselläsi on haukkua muita ihmisiä?

Niin, missä kohtaa olen haukkunut, kysyin sinulta kysymyksiä, etkö osaa vai pysty vastaamaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän