Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ahdistaa vaateteollisuus. Mitä voin tehdä, etten tukisi riistoa? Ostaa kaikki vaatteeni kirppareilta?

Vierailija
29.12.2018 |

Ei ole varaa eettisiin brändeihin. Alan harkita ompelemaan opettelua, jotta voin tehdä vaatteet itse. Yritin katsoa alesta MITÄ TAHANSA vaatetta, joka olisi tehty enemmän luottamusta herättävässä maassa kuin "made in cambodia". Ei löytynyt.

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vähän, mahdollisimman paljon kierrätyksestä. Korjaan vanhoja ja kirpparihankintojani. Tämä on aika hauskaa verrattuna alehalpisrytkyjen shoppailujn. Jos ostan kankaat uusina, yritän valita puuvillaa ja pellavaa. Mulla on kierrätyskenkiä, huopikkaat ja useampi käytettynä hankittu lammasturkki.

Tosin glögikierroksella helsingin keskustassa mua lähestyttiin vähän kuin joulupukin muoria. Olen helsinkiläinen 😂😂😂

Vierailija
22/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Materiaalit on tärkeitä. Musta pahinta noissa idän aleryysyissä on sähköinen muovisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista: ostat käytettynä kuten minä.

Nehän on silloin jo kerran ostettu.

Vierailija
24/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon, että se aasialaisessa hikipajasta saatu palkka voi olla ainoa tulonlähde sille perheelle,

jonka jäsen niitä vaatteita siellä ompelee.

Mieluummin edes niukka tulo kuin nähdä nälkää tai asua taivasalla.

Kokoomuslaista logiikkaa.

Vaatteita tuotetaan halpamaissa siksi, että siellä palkkataso on matala.

Ihmiset ostavat niitä vaatteita koska ne ovat halpoja.

Ihmiset työskentelevät huonoissa olosuhteissa pienellä palkalla, koska heillä ei ole muita vaihtoehtoja.

Jos vaatteet eivät mene kaupaksi ja tuota tarpeeksi voittoa valmistuttajalle, he sulkevat tehtaan ja ihmiset jäävät työttömiksi.

Näinhän on käynyt suomessakin, joten eikö ole parempi että niillä ihmisillä on työtä, etteivät joudu elämään avustusten (tuskin niitä edes siellä on) varassa tai näkemään nälkää.

Vihevasemmiston käsienpesulogiikkaa on boikotoida halpavaatteita ja aiheuttaa sillä tavalla nälkää ja köyhyyttä toisella puolella maapalloa.

Sitten voi hyvällä omallatunnolla ostaa kehitysmaakaupasta tullessaan laten ja tuntea olevansa hyvä ihminen.

Ihmiset ovat niissä maissa kusessa, elleivät saa palkkaa vaatetollisuudesta.

Halpavaateteollisuuden kertakäyttöiset sekundarätit saastuttavat enemmän kuin lentäminen. Siinä on paras syy olla ostamatta yhtään ketjuliikkeiden halpaa trendiriepua.

Vierailija
25/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon, että se aasialaisessa hikipajasta saatu palkka voi olla ainoa tulonlähde sille perheelle,

Ihmiset työskentelevät huonoissa olosuhteissa pienellä palkalla, koska heillä ei ole muita vaihtoehtoja.

Jos vaatteet eivät mene kaupaksi ja tuota tarpeeksi voittoa valmistuttajalle, he sulkevat tehtaan ja ihmiset jäävät työttömiksi.

Näinhän on käynyt suomessakin, joten eikö ole parempi että niillä ihmisillä on työtä, etteivät joudu elämään avustusten (tuskin niitä edes siellä on) varassa tai näkemään nälkää.

Vihevasemmiston käsienpesulogiikkaa on boikotoida halpavaatteita ja aiheuttaa sillä tavalla nälkää ja köyhyyttä toisella puolella maapalloa.

Sitten voi hyvällä omallatunnolla ostaa kehitysmaakaupasta tullessaan laten ja tuntea olevansa hyvä ihminen.

Halpavaateteollisuuden kertakäyttöiset sekundarätit saastuttavat enemmän kuin lentäminen. Siinä on paras syy olla ostamatta yhtään ketjuliikkeiden halpaa trendiriepua.

No jos jo seitsemäs mamma on sitä mieltä, niin vapise vaateteollisuus, loppusi on lähellä.

Vierailija
26/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa selvittää mistä ja milloin saa eettisten,kotimaisten merkkien vaatteita outlet-hinnoin. Esim. Emmy.fi myy myös Noshin, Aarrekidin, Vimman yms.vaatteita käytettynä. Eipä 20-50e nyt mahdoton hinta vaatteesta ole,vaikka olisi pienituloinen. Vaatteita ei tarvitse olla määrällisesti paljon.

Vierailija
27/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin ommella vaatteeni, mutta nykyään monet kankaat ovat huonolaatuisia, kalliita ja paljon tekokuitua. Parhaiten löytyy kirpputoreilta jos vaan jaksaa etsiä.

Miksi et tilaa Ebaysta saksalaisen kangaspainon kankaita tai teetä osoitteessa Spoonflower.com tarvimasi määrän haluamasilaatuista kangasta? Free lancerina tekevä kangassunnittelijakin saisi tuloja.

Vierailija
28/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettimään miten paljon luonnonvaroja zalandon pakettien edestakaisin kuskaus aiheuttaa. Miksei siitä puhuta missään?

Vierailija
29/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vaatteet loppuun. Siis oikeasti loppuun.

Vierailija
30/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää mistä ja milloin saa eettisten,kotimaisten merkkien vaatteita outlet-hinnoin. Esim. Emmy.fi myy myös Noshin, Aarrekidin, Vimman yms.vaatteita käytettynä. Eipä 20-50e nyt mahdoton hinta vaatteesta ole,vaikka olisi pienituloinen. Vaatteita ei tarvitse olla määrällisesti paljon.

Minulla ei ole rahasta kiinni, mutta noshin ym vaatteet on vastenmielisiä minusta.

Mistä johtuu, että nämä eettiset vaatteet suunnitellaan tietyn kansankynttilätyyliin

Vierailija
31/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole rahasta kiinni, mutta noshin ym vaatteet on vastenmielisiä minusta.

Mistä johtuu, että nämä eettiset vaatteet suunnitellaan tietyn kansankynttilätyyliin

Noshilla on kyllä aika erilaisia vaatteita, luulisi että löytyisi jokaiselle edes jotain. Siellähän on ihan perus t-paitaa ja pitkähihaistakin. Mutta jos rahasta ei ole kiinni niin kyllähän merkkejä löytyy vaikka kuinka! Nosh on vielä aika edullinen. Esim.Weecos myy useampaa eri merkkiä ja onhan noita muitakin,googlaa.

Vierailija
32/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nosh ei ole ainoa eettinen brändi. Löytyy niitä muitakin. Jos ei ole rahasta kiinni niin kokeile esim. Andiataa.

Vierailija
33/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) vaate tuotetaan epäeettisesti jossakin Vinku-Intiassa. 2) vaatteen ensimmäinen omistaja ostaa sen ja käyttää sitä. 3) vaatteen ensimmäinen omistaja myy vaatteen kirpputorilla.

Mitä sen jälkeen tapahtuu?

4a) sinä saat kirpparilta epäeettisesti tuotetun vaatteen. Ei se epäeettisyys siitä mihinkään katoa, kun ostat sen käytettynä.

4b) vaatteen ensimmäinen omistaja saa sinulta rahaa, jonka hän voi käyttää uuteen epäeettiseen vaatteeseen.

Pääset tuosta eroon vain ostamalla koko tuotantoketjultaan eettisesti tuotettuja kankaita ja tekemällä vaatteesi itse.

Entä jos ostaa kierrätyskeskuksesta?

Vierailija
34/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

R-collectionilla on välillä kivoja vaatteita. Oma taktiikkani on ostaa käytettyä,korjauttaa rikkinäiset vaatteen ja kun rahatilanne sallii, ostan eettistä.

Vierailija
35/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noshilla on kyllä aika erilaisia vaatteita, luulisi että löytyisi jokaiselle edes jotain. Siellähän on ihan perus t-paitaa ja pitkähihaistakin. Mutta jos rahasta ei ole kiinni niin kyllähän merkkejä löytyy vaikka kuinka! Nosh on vielä aika edullinen. Esim.Weecos myy useampaa eri merkkiä ja onhan noita muitakin,googlaa.

En ole tuo äskeinen, mutta itse tukisin todella mielelläni Noshia, jos löytäisin sieltä mitään muuta sopivaa kuin mustavalkoisia raitapaitoja. Kaikki muu on kummallisen väristä tai kummallisen mallista. Varsinkin ne "jakut".

Weecosin kautta olen löytänyt vaikka mitä kivaa. Rohkeita ja värikkäitä, mutta ei aikuisten koossa tehtyjä lastenvaatteita.

Vierailija
36/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos jo seitsemäs mamma on sitä mieltä, niin vapise vaateteollisuus, loppusi on lähellä.

Esim. H&M:n kone on yskinyt jo vuosia, joten tottakai ostajat voivat vaikuttaa asioihin. Pikku hiljaa ihmiset kyllästyvät siihen onnettomaan laatuun eivätkä osta enää. Ei nämä toki hetkessä tapahdu ja voi olla, että maapallon kannalta ollaan myöhässä joka tapauksessa.

Vierailija
37/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin lindexin tyylisiä eettisiä vaatteita. Siis helposti pidettäviä miellyttävän värisiä vaatteita.

Vierailija
38/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo äskeinen, mutta itse tukisin todella mielelläni Noshia, jos löytäisin sieltä mitään muuta sopivaa kuin mustavalkoisia raitapaitoja. Kaikki muu on kummallisen väristä tai kummallisen mallista. Varsinkin ne "jakut".

Weecosin kautta olen löytänyt vaikka mitä kivaa. Rohkeita ja värikkäitä, mutta ei aikuisten koossa tehtyjä lastenvaatteita.

Sama. Suomessa tehdään aina kummallisia laatikonmallisia vaatteita. Ihan kuin suomalaisilla ei olisi vyötäröä ollenkaan. Kaikki on myös joko kirkuvaa tai sitten mustaa, harmaata tai valkoista. 

Vierailija
39/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden korjauttaminen on hyvä vaihtoehto monesti. Esim farkut ratkeaa monesti haaroista, mutta ompelijan työn jälkeen menevät pitkään vielä.

Vierailija
40/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Suomessa tehdään aina kummallisia laatikonmallisia vaatteita. Ihan kuin suomalaisilla ei olisi vyötäröä ollenkaan. Kaikki on myös joko kirkuvaa tai sitten mustaa, harmaata tai valkoista. 

Noshilla on vaikka minkä mallista, on sitä löysää ja sitten tosi slimmejä malleja. Värejäkin on ihan joka lähtöön sekä kuoseja ollut tässä vuosien varrella, ne toki vaihtuu aina puolivuosittain eikä joka kauden kuosit iske minuunkaan. 

Toisille ei vaan kelpaa mikään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi