Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ahdistaa vaateteollisuus. Mitä voin tehdä, etten tukisi riistoa? Ostaa kaikki vaatteeni kirppareilta?

Vierailija
29.12.2018 |

Ei ole varaa eettisiin brändeihin. Alan harkita ompelemaan opettelua, jotta voin tehdä vaatteet itse. Yritin katsoa alesta MITÄ TAHANSA vaatetta, joka olisi tehty enemmän luottamusta herättävässä maassa kuin "made in cambodia". Ei löytynyt.

Kommentit (107)

Vierailija
101/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin hyviä eettisiä vaatteita ja vieläpä edullisesti (tuo NOSH). Paljon tiukkoja vaatteita eikä sellaisia marimekon säkkejä.

Vähän liikaa kovia värejä, jotka eivät sovi edes kuvien malleille.

Vierailija
102/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmaisena etsit syitä ahdistuksellesi mitä hulluimmista paikoista. Joten mene lääkäriin kipin kapin hakemaan apua ahdistukseesi.

Toinen vaihtoehto on hankkia vihreiden puoluekirja.

Tähän pätee lasten vanha viisaus: se joka toista sanoo, on ite.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että vaatteita kannattaisi valmistaa länsimaiden työvoimakustannuksilla?

Valmistetaanhan niitä koko ajan, eivätkä työvoimakustannukset muodosta lopullisesta hinnasta edes niin isoa osaa kuin brändi. Esimerkiksi suomalaisen untuvatakin saa halvemmalla kuin Kiinassa tehdyn merkkitakin.

Vierailija
104/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa selvittää mistä ja milloin saa eettisten,kotimaisten merkkien vaatteita outlet-hinnoin. Esim. Emmy.fi myy myös Noshin, Aarrekidin, Vimman yms.vaatteita käytettynä. Eipä 20-50e nyt mahdoton hinta vaatteesta ole,vaikka olisi pienituloinen. Vaatteita ei tarvitse olla määrällisesti paljon.

Minulla ei ole rahasta kiinni, mutta noshin ym vaatteet on vastenmielisiä minusta.

Mistä johtuu, että nämä eettiset vaatteet suunnitellaan tietyn kansankynttilätyyliin

Kyllä uusilla suomalaismerkeillä on tyylikkäitäkin vaatteita, vaikka Anna Ruohonen, Samuji, ym. Katso niistä, unohda Noshit ja Vimmat. Nansoltakin löytyy joskus kivoja neutraaleja vaatteita.

Kannattaa tsekata myös Weecos-nettikaupan valikoima. Siellä on kirjoitettu selvästi missä vaate on valmistettu.

Vierailija
105/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa eettisiin brändeihin. Alan harkita ompelemaan opettelua, jotta voin tehdä vaatteet itse. Yritin katsoa alesta MITÄ TAHANSA vaatetta, joka olisi tehty enemmän luottamusta herättävässä maassa kuin "made in cambodia". Ei löytynyt.

Muista myös, että kankaat ja langat yms voivat olla riistokapitalismin tuotteita. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee tuotantoeläimien pitäminen (lampaat, alpakat) ja vaatteiden tekeminen niiden villasta ja nahkasta.

Suomessa on valtava määrä kangasvalmistajia, joiden tuotteet suunnitellaan Suomessa ja painetaan EU-maassa, esim. Portugalissa tai Liettuassa. Toki tyyli on usein aika lapsenomainen, koska lastenvaatteiden ompelu on ehkä aikuisten vaatteiden ompelua isompi trendi, mutta kyllä aikuisellekin löytyy kun vähän selaa, ainakin sitten yksiväristä jos kuosit eivät kelpaa.

Esimerkiksi seuraavat kangasvalmistajat läpäisevät oman eettisen seulan:

Paapii

Nuppu Print Company

Hellin

Eloise

Majapuu original (kyseisessä kaupassa myynnissä myös muiden valmistajien tuotteita, joiden eettisyyteen en ole perehtynyt)

Vimma

Verson puoti

Story of Roo

Nappinja

.... ja lista jatkuu, varmasti unohtui moni.

Paaperon vaatteet tehdään Suomen Lapissa, lähinnä Kemijärvellä. Siinä vieressä on Salla, jossa ommellaan Tuntsa-merkin vaatteita ja muun muassa myös telttoja. Tuntsan peltipaita on mieluinen lahja monelle miehelle.

Vierailija
106/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ostaa kestäviä, laadukkaita vaatteita, mutta vaikeaa on. Joka kauppa pursuaa keinokuiturutkuja, vaikka olisi kyse kalliista merkkivaatteista. Aikamoisen työn saa tehdä, että löytää seasta jotain siedettävää. Ompelen nykyään enemmän itse.

Vierailija
107/107 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää muuttaa maalle ja ottaa lampaita sekä kasvattaa pellavaa. Sitten tekee kankaatkin/langat itse. Ei tässä muu enää auta. 

Jokaisen pitäisi ainakin kokeeksi tehdä joku vaate alusta asti, ensin kangas, sitten kutistaa se ja ommella.

Että näkisi paljonko on työtä.

Valtion tukema opetustila maalla, ajatelkaas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä