Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua ahdistaa vaateteollisuus. Mitä voin tehdä, etten tukisi riistoa? Ostaa kaikki vaatteeni kirppareilta?

Vierailija
29.12.2018 |

Ei ole varaa eettisiin brändeihin. Alan harkita ompelemaan opettelua, jotta voin tehdä vaatteet itse. Yritin katsoa alesta MITÄ TAHANSA vaatetta, joka olisi tehty enemmän luottamusta herättävässä maassa kuin "made in cambodia". Ei löytynyt.

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kuvitella, että ne kankaatkaan on eettisesti valmistettuja eli parhaiten tuet ostamalla kirpputoreilta

Vierailija
2/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et käytä vaatteita ollenkaan, tai sitten äärimmäisen vähän kangasta sisältäviä vaatteita niin maailma pelastuu. Hmmmmhmhmhm

m25

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://nosh.fi/category/273/outlet-naiset

Ei tuon halvemmalla edes voi kuvitella saavansa edes jokseenkin eettisesti tuotettua vaatetta. 

Paras on että käytät loppuun ne vaatteet mitä olet jo hankkinut tähän mennessä, ja sitten pikkuhiljaa TARVITTAESSA ostat tilalle uusia, eettisesti tuotettuja tai teet itse eettisesti valmistetuista kankaista. 

Vierailija
4/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut huomioon, että se aasialaisessa hikipajasta saatu palkka voi olla ainoa tulonlähde sille perheelle,

jonka jäsen niitä vaatteita siellä ompelee.

Mieluummin edes niukka tulo kuin nähdä nälkää tai asua taivasalla.

Vierailija
5/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha kuvitella, että ne kankaatkaan on eettisesti valmistettuja eli parhaiten tuet ostamalla kirpputoreilta

Tiedostan tämänkin mahdollisuuden. Eurokangas mainostaa että suurin osa heidän kankaista valmistetaan Eu-alueella. Se kelpaa minulle tässä tapauksessa, kelpaisi jo vaattessakin. Todennäköisesti hieman paremmat työolot-ja sopimukset kuin Eu-alueen ulkopuolella (vaikken muuten mikään Eu-fani olekaan)

ap

Vierailija
6/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa eettisiin brändeihin. Alan harkita ompelemaan opettelua, jotta voin tehdä vaatteet itse. Yritin katsoa alesta MITÄ TAHANSA vaatetta, joka olisi tehty enemmän luottamusta herättävässä maassa kuin "made in cambodia". Ei löytynyt.

Osta ainakin osa käytettynä. Uusien vaatteiden kohdalla mieti tarkkaan vaatteen tarve, miten paljon sitä tulee käytettyä ja onko se kestävää laatua. 

Vierailija
7/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ottanut huomioon, että se aasialaisessa hikipajasta saatu palkka voi olla ainoa tulonlähde sille perheelle,

Ei, riisto on riistoa.

ap

Vierailija
8/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedostan tämänkin mahdollisuuden. Eurokangas mainostaa että suurin osa heidän kankaista valmistetaan Eu-alueella. Se kelpaa minulle tässä tapauksessa, kelpaisi jo vaattessakin. Todennäköisesti hieman paremmat työolot-ja sopimukset kuin Eu-alueen ulkopuolella (vaikken muuten mikään Eu-fani olekaan)

ap

Ompelutaidosta on hyötyä muutenkin: voit korjata omia tai tuunata käytettynä ostettuja vaatteita. 

Vierailija
9/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä tiedät minkälainen riistäjä niitä siellä kirpparilla myy.

Vierailija
10/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muuttaa maalle ja ottaa lampaita sekä kasvattaa pellavaa. Sitten tekee kankaatkin/langat itse. Ei tässä muu enää auta. 

Vierailija
11/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki ompelukone ja opettele ompelemaan itse vaatteita.

Vierailija
12/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) vaate tuotetaan epäeettisesti jossakin Vinku-Intiassa. 2) vaatteen ensimmäinen omistaja ostaa sen ja käyttää sitä. 3) vaatteen ensimmäinen omistaja myy vaatteen kirpputorilla.

Mitä sen jälkeen tapahtuu?

4a) sinä saat kirpparilta epäeettisesti tuotetun vaatteen. Ei se epäeettisyys siitä mihinkään katoa, kun ostat sen käytettynä.

4b) vaatteen ensimmäinen omistaja saa sinulta rahaa, jonka hän voi käyttää uuteen epäeettiseen vaatteeseen.

Pääset tuosta eroon vain ostamalla koko tuotantoketjultaan eettisesti tuotettuja kankaita ja tekemällä vaatteesi itse.

Vierailija
13/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin ommella vaatteeni, mutta nykyään monet kankaat ovat huonolaatuisia, kalliita ja paljon tekokuitua. Parhaiten löytyy kirpputoreilta jos vaan jaksaa etsiä.

Vierailija
14/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, riisto on riistoa.

ap

Ok. Jos olet sitä mieltä että niiden ompelijoiden perheiden on parempi elää puutteessa, niin mikäs minä sinun moraalisia arvojasi olen arvostelemaan.

Vierailija
15/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa kerralla eettinen ja hintavampi vaate, eettiset tuotteet ovat aina kestäviä. Ihminen ei edes tarvitse montaa vaatekappaletta. Minulla on käytössä äitini peruja olevia, Suomessa valmistettuja villa- ja collegepaitoja, jotka ovat liki 40 vuotta vanhoja eikä nypyn nyppyä. Kaapista löytyy myös Pokon verkkarit ja Uhanan college, pari vuotta vanhoja ja yhä kuin uusia. 

Ostin kesällä Soc:n 130 euron juoksutakin, joka meni nypyille jo ennen ensimmäistä pesua. Pikamuodista tehdään tarkoituksella huonosti kestävää, jotta ihmiset haaskaisivat rahaa. Välttäkää kaikkea Made in Aasia tai Afrikka -tuotteita! Syy miksi eettiset tuotteet ovat kalliita, on juuri halpamuodin suosio. Jos me kaikki joilla on edes vähän rahaa tekisimme ekologisia valintoja, suunta voi muuttua. 

Vierailija
16/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lopettanut vaatteiden oston lähes kokonaan, nykyään käytän jo ostamani vaatteet loppuun. Ne mitä ostan ovat mahdollisimman kestäviä ja ajattomia. Auttaa paljon kun lopettaa vaatekaupoissa kiertelyn ja trendien seuraamisen, näin olen päässyt eroon heräteostoksista ja "pakosta" pukeutua tietyllä tavalla.

Vierailija
17/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, riisto on riistoa.

ap

Ok. Jos olet sitä mieltä että niiden ompelijoiden perheiden on parempi elää puutteessa, niin mikäs minä sinun moraalisia arvojasi olen arvostelemaan.

Tosiasia on, että vaikka aloitettaisiin millainen boikotti vaatteiden tuottajia kohtaan, siihen osallistuisi vain kourallinen ihmisiä, eivätkä ompelijoiden palkat aasiassa siitä paranisi.

Mahdollisesti huononisi jos boikotti vähentäisi saatuja voittoja.

Vierailija
18/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaista logiikkaa.

Vierailija
19/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaista logiikkaa.

Vaatteita tuotetaan halpamaissa siksi, että siellä palkkataso on matala.

Ihmiset ostavat niitä vaatteita koska ne ovat halpoja.

Ihmiset työskentelevät huonoissa olosuhteissa pienellä palkalla, koska heillä ei ole muita vaihtoehtoja.

Jos vaatteet eivät mene kaupaksi ja tuota tarpeeksi voittoa valmistuttajalle, he sulkevat tehtaan ja ihmiset jäävät työttömiksi.

Näinhän on käynyt suomessakin, joten eikö ole parempi että niillä ihmisillä on työtä, etteivät joudu elämään avustusten (tuskin niitä edes siellä on) varassa tai näkemään nälkää.

Vihevasemmiston käsienpesulogiikkaa on boikotoida halpavaatteita ja aiheuttaa sillä tavalla nälkää ja köyhyyttä toisella puolella maapalloa.

Sitten voi hyvällä omallatunnolla ostaa kehitysmaakaupasta tullessaan laten ja tuntea olevansa hyvä ihminen.

Ihmiset ovat niissä maissa kusessa, elleivät saa palkkaa vaatetollisuudesta.

Vierailija
20/107 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vähän, mahdollisimman paljon kierrätyksestä. Korjaan vanhoja ja kirpparihankintojani. Tämä on aika hauskaa verrattuna alehalpisrytkyjen shoppailujn. Jos ostan kankaat uusina, yritän valita puuvillaa ja pellavaa. Mulla on kierrätyskenkiä, huopikkaat ja useampi käytettynä hankittu lammasturkki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi