Vahtikaa nyt jumankauta niitä lapsianne!!!!!
Tämä on sellanen aihe joka saa aina minut pahalle tuulelle.
Mikä ihme näitä vanhempia vaivaa jotka eivät katso lastensa perään tuolla ulkona? Asutaan rivitalossa ja tähän " yhteisöön" on eksynyt harvinaisen monta perhettä joiden lapset saavat tehdä ihan mitä lystäävät. Näissä perheissä lapsia on vähintään kolme ja nuorimmat vähän yli vuoden vanhoja.
Tuolla pihalla nämä lapset sitten ovat vain keskenään. Nuorimmilla on vielä vaipat housuissa ja vanhimmat eivät ole edes vielä koulussa. Juoksentelevat/pyöräilevät parkkipaikalla ilman minkäänlaista valvontaa. Arvatkaapa onko vaarallisia tilanteita ollut useita? Alue ei ole muutenkaan mikään turvallisin kun 100 metrin päässä on joki. Ei joku 4 vuotias voi ottaa vastuuta 2 vuotiaasta sisaruksestaan eikä muutenkaan vielä ymmärrä toimia oikein eri tilanteissa. Joku tietenkin toteaa että kyllä mä ikkunasta seuraan mitä pihalla tapahtuu mutta tällä alueella tuonne parkkikselle ei kenenkään ikkunoista näe ja jokimaisemaakaan ei ikkunoista voi ihailla.
Miksi nämä vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan? Eivätkö yhtään pelkää että jotain ikävää voisi sattua? Mitä nyt noista autojen pelleistä, niitä saa uusia mutta lapsi kun törmää autoon pyörällä taikka jää auton alle niin mitä lapselle käy?
Kommentit (35)
ovat vastuullisia,ja näin ollen opettaa sitä vastuunkantoa mitä teinitkin tarvitsee kesätöissä.
Vierailija:
se menee kun perheessä 2-3 lasta
meillä on 4 lasta mutta ei meillä pääse pienet ilman aikuista pihalle (kerrostalo).
just sen aikaa että minä saan itselle vaatteet päälle tai käytyä sisällä vessassa. Minusta se (alle 5min kerrallaan) on ihan kohtuullinen aika ja helpottaa elämää kummasti! En kyllä pidemmäksi aikaa laittaisi vahtimaan.
eikä jaaritella täällä, siitä ei ole lapselle mitään apua.
Turha tuollaista on puolustella millään vastuunkannon opettamisella. Kyse on vain ja ainoastaan vanhempien laiskuudesta ja vastuuttomuudesta, jos lapset pakotetaan vahtimaan toisiaan. Kun se pienempi satuttaa itsensä leikkipuistossa, niin kyllästyneeltä isosiskolta ei heru empatiaa pätkän vertaa. Tällaisiin tilanteisiin sitten joutuvat puuttumaan ne vieraat vastuulliset vanhemmat, jotka siellä puistossa ovat .
Vierailija:
Turha tuollaista on puolustella millään vastuunkannon opettamisella. Kyse on vain ja ainoastaan vanhempien laiskuudesta ja vastuuttomuudesta, jos lapset pakotetaan vahtimaan toisiaan. Kun se pienempi satuttaa itsensä leikkipuistossa, niin kyllästyneeltä isosiskolta ei heru empatiaa pätkän vertaa. Tällaisiin tilanteisiin sitten joutuvat puuttumaan ne vieraat vastuulliset vanhemmat, jotka siellä puistossa ovat .
En minäkään silloin uskaltaisi päästää ulos keskenään. Mutta kun itse vaatii ja vannotan hoitamaan homman kunnolla niin tekee sen koska tietää että muuten kerta jää viimeiseksi.
Alle kouluikäinen ei tietenkään sovi pikkusisaruksen vahdiksi.
Jos vanhemmat ovat kuuloetäisyydellä, niin on vähän eri asia. Silloinhan se ylin vastuu on vanhemmilla.
jos lähistöllä on joki, johon kummatkin voivat hukkua?
Kannattaisikohan vastuunottoa harjoitella jollain sellaisella tehtävällä, jonka unohtaminen ja " pieleenmeno" aiheuttaa harmittomampia jälkiseurauksia kuin ehkä pikkusisaruksen kuoleman?
Voisitte te vanhemmat vähän harjoitella sitä vastuunottoa itse!
Itse tunnen lapseni ja tiedän mikä verran heihin voi luottaa ja minkä verran antaa vastuuta. Pikkusiskoaan saa vahtia edelleenkin halutessaan pihalla.
pielijoen vieressä jossa on vastuuttomia vanhempia niin heti ajattelet että kaikki on sellasia?Luulenpa kuitenkin että jollain lailla osaan sitä vastuuta ottaa ja työskentelenkin lasten parissa ja vielä joen lähellä .HUI!
Ajattelin jo että olenko jotenkin outo lintu kun näin ajattelen ja tämä asia tosiaankin ottaa päähän! Mies jo sanoi että anna niitten lasten nyt olla. Älä seuraa niiden tekemisiä, ei ne ole meidän jne. Mutta se ei vaan ole niin yksinkertaista :( Juuri tällä viikolla meidän asunnon ohi käveli 2 vuotias lapsi ihan yksinään ja oli menossa joelle päin. Pakkohan mun oli kattoa sen perään ettei vaan jatka matkaansa!!! Ja onhan se niinkin että herkemmin lapset kiusaavat toisiaan ja tekevät pahaa kun kukaan aikuinen ei ole vahtimassa. Mun tekisi mieli tehdä tälle asialle jotain mutta mitä? Ei huvittaisi saada haukkuja yms. Voiskohan isännöitsijän yms. kautta käskee laittaa vaikka laput jokaiseen postilaatikkoon jossa olisi maininta siitä että parkkipaikalla ei saa leikkiä? Jotain tässä kuitenkin pitäisi tehdä taikka sitten mun pitää alkaa kulkea laput silmillä ja antaa kaiken vaan tapahtua?
ap
Ainii, asun Kymenlaaksossa kun joku kyseli sitä
Mun mielestä alle kouluikäinen lapsenkaitsija on jo lastensuojeluasia.