Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär uhkaa katkaista välit jos en lopeta juomista :(

Vierailija
28.12.2018 |

Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.

Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.

Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...

Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...

Kommentit (177)

Vierailija
41/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolettaa, että noin paljon juovalla on alaikäinen lapsi kotona. Muuten kenenkään juomisten ei pitäisi loppupeleissä muille kuulua, vaikka alkoholisti ei toki voikaan vaatia muita katselemaan juomista. Mutta tuon kotona asuvan 12-vuotiaan osalta toivon että joku tekee lastensuojeluilmoituksen. Kyllä tuollaiset määrät näkyvät arjessa, vaikka ap kuinka uskottelisi muuta.

Minusta lapsiperheessä voi juoda yli 1-2 annosta vain lasten nukkuessa, silloinkaan ei tuhtiin humalaan ja aina niin että aamulla herätään ja hoidetaan arkijutut normaalisti. Reilummat juomiset hoidetaan muualla kuin kotona. Ja nämä on jo todella löyhät raamit sille juomiselle, eilen täällä oli lapsiperhevanhempien normaalia alkoholinkäyttöä koskeva ketju ja siinä tunnuttiin vaativan vanhemmilta lähes täyttä absolutismia. Tyyliin 1-2 annosta max pari kertaa vuodessa eikä humalaa koskaan.

Vierailija
42/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt todellinen ongelma ja se ei ole tytär vaan sun alkoholin käyttö. Sama ongelma on monella muullakin naisella. Ikävä kyllä.

Aloitit hyvin, mutta miten ihmeessä päädyit siihen että *naisilla* on erityisesti juomisen kanssa ongelmia, niin paljon miehiin verrattuna, että piti oikein erikseen mainita sukupuoli? Miten ihmeessä et näe samaa ongelmaa monessa miehessä? 

Naisilla runsas alkoholin käyttö vaikuttaa fyysiseen kuntoon nopeammin ts alkoholimuutokset ilmenevät nopeammin kuin miehillä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde hoitoon. Katko tarkoittaa 3vrk juomisen katkaisua, kramppien ja deliriumin ehkäisyä. Hoito on mm minnesotahoitoa. 28vrk intensiiviä. Esim Fenix-klinikat Ähtärissä, Lapuan minnesotahoito tai mitä nyt niitä on. Kuukauden jälkeen on vuoden viikottaiset jatkohoitoryhmät vertaisten kanssa. Alkoholistille on mahdoton ajatus luopua rakkaimmastaan, joka on alkoholi. Alkoholismi on itsensä kieltävä sairaus, joten nyt ajattelet, ettei sinulla ole ongelmaa, vähättelet ja juot salaa. Oletat, että jos pystyt olemaan pari päivää juomatta, voit jatkaa valitsemallasi tiellä. Jokainen ympärilläsi kärsii. Miehesi mahdollistaa juomisesi, lapsesi häpeävät. Sinä olet sairas. Sairastuminen ei ole sinun syy. Vastuu toipumisesta on sinulla. Masennus, unettomuus, ahdistuneisuus ovat hoitamattoman alkoholismin sivuoireita. Hakeudu hoitoon. Maksusitoumuksen saa kunnalta. Päihdehoitajalle -> anomus minnesotahoitoon -> sosiaalityöntekijälle -> maksusitoumus valitsemaasi hoitolaitokseen -> hoito alkaa -> läheiset mukaan -> toipuminen alkaa -> tuska poistuu

Vierailija
44/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.

Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.

Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...

Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...

En minäkään haluaisi pitää yhteyttä juoppoon äitiin, pilaat lapsesi siinä samassa.

Vierailija
45/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on nyt todellinen ongelma ja se ei ole tytär vaan sun alkoholin käyttö. Sama ongelma on monella muullakin naisella. Ikävä kyllä.

Aloitit hyvin, mutta miten ihmeessä päädyit siihen että *naisilla* on erityisesti juomisen kanssa ongelmia, niin paljon miehiin verrattuna, että piti oikein erikseen mainita sukupuoli? Miten ihmeessä et näe samaa ongelmaa monessa miehessä? 

Naisilla runsas alkoholin käyttö vaikuttaa fyysiseen kuntoon nopeammin ts alkoholimuutokset ilmenevät nopeammin kuin miehillä. 

No eihän tuo liity siihen, kummalla sukupuolella on enemmän alkoholi-ongelmia (miehillä sitäpaitsi on enemmän).

Vierailija
46/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Juopot on äärettömän itsekkäitä, ja teidän lähellänne voidaan huonosti.

Tyttärellä on oikeus valita, ettei ole kanssasi tekemisissä.

Äidillä on myös oikeus valita! Kun juominen on tärkeämpää, niin antaapa sitten lasten olla.

Vierailija
47/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan oma äitini, vai joku muu samanlainen? Jos et, tyttäresi voisi kirjoittaa tämän saman.

Puheluihisi on ahdistavaa vastata, koska tiedän jo valmiiksi että sössötät samat asiat kuin viimeksikin. Valitat, ettei ole rahaa, valitat, ettei kukaan tarvitse tai ymmärrä sinua. Olen huolissani pikkusisaruksesta, olen vihainen sinulle siitä, ettet antanut nuorimmalle edes sitä vähää normaalia lapsuutta kuin meille muille. Me vanhemmat sisarukset huolehdimme nuorimman tarpeista vaatteita myöten, koska sinusta ei ole siihen. Säälin vanhempaa kotona asuvaa, koska hän ei uskalla muuttaa omilleen ja jättää pikkusisarusta kärsimään kanssasi. Me kaikki huomaamme, että juot ja olet humalassa. Olet hetken hilpeä ja puhelias, sitten istut paikallasi silmät päässä seisoen. Luoksesi ei haluta tulla, vaikka olisi asiaakin. Juomiesi näkeminen jääkaapissa tekee jo valmiiksi ahdistavan olon, samoin pullopiilojesi löytäminen ympäri kotia. Olet sairas, vaikka et myönnäkään sitä itsellesi tai meille.

Tuo puheluihin vastaaminen on todella ahdistavaa, kun läheinen on ottanut. Oma kokemukseni on  äidistäni ja sisaresta. Molemmat luulivat, että ovat niin vähän ottaneet, ettei sitä huomaa. Mutta kyllä huomasin aina, jo yksi kalja muutti puhetta ja olisi tehnyt mieli sulkea puhelin. Äitini on nyt jo kuollut, mutta sisaresta olen edelleen huolissani. Joskus olen kysynytkin siskolta, että oletko juonut ja hän suuttui kovasti kyselystäni. Tuli parin viikon tauko puheluihin. Yleensä en soita siskolle illalla, sillä en halua kuunnella jankkaamisia.

Vierailija
48/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo varmaankin taas. Jos ei, niin olet alkoholisti. Siis sinä olet alkoholisti. Ja vaikka minkä selitykset keksit itsellesi, lapset kärsivät siitä. Ja ovat kärsineet. Tyttäresi on alkoholistin lapsi, sillä on seurauksensa, pitää käydä läpi ne asiat jotka alkoholisti-äiti hälle aiheutti. Terapiassa tms. Alkoholistille alkoholi on aina tärkeämpi kuin lapsi ja se vaurioittaa lasta pahasti. Ethän nytkään laita lapses toivetta etusijalle kun kaljaa pitää saada. Itsekeskeistä. Tiedät itsekin että alkkis tarvitsee apua raitistuakseen. Mut varmaan houkuttelevampi vaihtoehto on menettää tytär ja jatkaa tissuttelua?

Vierailija
49/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä eläke sinulla, kun pystyt ostamaan 60 pulloa olutta viikossa. Jos pullo maksaa pari euroa niin tekee vuodessa kolmisentuhatta euroa. Eli kymmenessä vuodessa 30.000 eur, huh huh. Eikö olisi ollut muuta käyttöä noille rahoille?

Vierailija
50/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, mitä h-ttiä se pieni ero vaikuttaa tässä tapauksessa? Meinaatko tosissaan, että sillä on yhtään mitään merkitystä lapselle kittaako se äiti vai isä sen 9-11 kaljaa päivässä? Ihan yhtä k-päitä ovat kumpikin. Vai meinaatko että lapsi erottelee, että katos, samalla kittaamisella luulen, että iskän maksa on himppasen paremmassa kunnossa vaikka paskana sekin on, et katsompas nyt pahalla vaan äiskän juomista, iskän kännääminen ei ole ongelma?

Vierailija
51/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huolettaa, että noin paljon juovalla on alaikäinen lapsi kotona. Muuten kenenkään juomisten ei pitäisi loppupeleissä muille kuulua, vaikka alkoholisti ei toki voikaan vaatia muita katselemaan juomista. Mutta tuon kotona asuvan 12-vuotiaan osalta toivon että joku tekee lastensuojeluilmoituksen. Kyllä tuollaiset määrät näkyvät arjessa, vaikka ap kuinka uskottelisi muuta.

Minusta lapsiperheessä voi juoda yli 1-2 annosta vain lasten nukkuessa, silloinkaan ei tuhtiin humalaan ja aina niin että aamulla herätään ja hoidetaan arkijutut normaalisti. Reilummat juomiset hoidetaan muualla kuin kotona. Ja nämä on jo todella löyhät raamit sille juomiselle, eilen täällä oli lapsiperhevanhempien normaalia alkoholinkäyttöä koskeva ketju ja siinä tunnuttiin vaativan vanhemmilta lähes täyttä absolutismia. Tyyliin 1-2 annosta max pari kertaa vuodessa eikä humalaa koskaan.

Itse myöskin pienten lasten äitinä en juo ennenkuin lapset nukkuu sängyissään. Silloinkin sen 1-2 annosta, sillä huonolla säkällä herätys aamuyöstä ja kuumetta itkevä lapsi on vastuullani ja pitää olla skarppina ja selvänä. Nytkin jääkaapissa on 4 päivää odottanut sidukka, ei vaan ole muistanut sitä juoda, eikä niin välittänytkään. Ilmankin pärjää mainiosti.

Ap, jos et voi olla juomatta alkoholia, sulla on ongelma. Alkoholi tutkitusti pahentaa masennusta ja lisää ahdistusta, joten nyt on hyvä hetki mennä itseensä ja löytää muita keinoja purata ahdistusta kuin tölkkien ja pullojen lipitys.

Sillä vaikka se voi kuulostaa kovalta, sun on valittava pullo vai lapses? Sun kannattais toistaiseksi lopettaa juominen ja hakea ammattimaista keskusteluapua. Ehkäpä joskus, hyvin pitkän ajan jälkeen kun et enää kaipaa, et odota etkä muutenkaan mieti sitä seuraavaa pulloasi, voit harkita olisiko sinusta kohtuu käyttäjäksi.

Itse en näkisi kovin toidonnäköisenä niin kauan kun et osaa käsitellä pahaa oloasi oikein.

Vierailija
52/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo liity siihen, kummalla sukupuolella on enemmän alkoholi-ongelmia (miehillä sitäpaitsi on enemmän).

No miehillä on enemmän alkoholiongelmia( ainakin ennen oli ). Tuohon naisten alkoholin käyttöön puuttuminen on vain siksi tärkeää, että esim 50 v nainen ei pitkään kestä noita määriä alkoholia ihan fyysiseltäkään puolelta. Monet alkosta johtuvat muutokset tulevat esille naisella nopeammin kuin miehellä.

Vierailija
53/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse myöskin pienten lasten äitinä en juo ennenkuin lapset nukkuu sängyissään. Silloinkin sen 1-2 annosta, sillä huonolla säkällä herätys aamuyöstä ja kuumetta itkevä lapsi on vastuullani ja pitää olla skarppina ja selvänä. Nytkin jääkaapissa on 4 päivää odottanut sidukka, ei vaan ole muistanut sitä juoda, eikä niin välittänytkään. Ilmankin pärjää mainiosti.

Ap, jos et voi olla juomatta alkoholia, sulla on ongelma. Alkoholi tutkitusti pahentaa masennusta ja lisää ahdistusta, joten nyt on hyvä hetki mennä itseensä ja löytää muita keinoja purata ahdistusta kuin tölkkien ja pullojen lipitys.

Sillä vaikka se voi kuulostaa kovalta, sun on valittava pullo vai lapses? Sun kannattais toistaiseksi lopettaa juominen ja hakea ammattimaista keskusteluapua. Ehkäpä joskus, hyvin pitkän ajan jälkeen kun et enää kaipaa, et odota etkä muutenkaan mieti sitä seuraavaa pulloasi, voit harkita olisiko sinusta kohtuu käyttäjäksi.

Itse en näkisi kovin toidonnäköisenä niin kauan kun et osaa käsitellä pahaa oloasi oikein.

https://paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/mielenterveys/ahdistu…

Vierailija
54/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voisi olla ihan kuin äitini kirjoittama, olen 17-vuotias ja asun vielä kotona. Äitini juo aikalailla saman verran mitä sinäkin, ja kirjotuksesi alkoi ärsyttämään vaikka tiedän että alkoholistit eivät ymmärrä miten se satuttaa läheisiä. Se on niin raastavaa joka ilta kuulla sen kaljatölkin aukenevan, joka helvetin ilta. Aina kysyn että onko pakko taas, vastaus aina sama: ”no otan tän yhen nyt janoon.” Niimpä niin. Tyttärelläsi on täysi oikeus katkaista välit, itsekin aion kunhan täältä helvetistä pääsee muuttamaan pois.

Vierailija
55/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, mitä h-ttiä se pieni ero vaikuttaa tässä tapauksessa? Meinaatko tosissaan, että sillä on yhtään mitään merkitystä lapselle kittaako se äiti vai isä sen 9-11 kaljaa päivässä? Ihan yhtä k-päitä ovat kumpikin. Vai meinaatko että lapsi erottelee, että katos, samalla kittaamisella luulen, että iskän maksa on himppasen paremmassa kunnossa vaikka paskana sekin on, et katsompas nyt pahalla vaan äiskän juomista, iskän kännääminen ei ole ongelma?

Älä nyt keuhkoa siellä. Et edes ymmärrä, mistä tuo kommentoija puhuu.

Ei tuossa ollut kyse tasa-arvosta eikä edes lapsen näkökulmasta, vaan siitä, että alkoholisti itse sairastuu herkemmin, jos on nainen.

Naisalkoholistit saavat miehiä nopeammin ja herkemmin terveyshaittoja.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/06/21/nainen-ei-kesta-viinaa-kuin-mi…

T. Ohis

Vierailija
56/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt hyvä ihminen hihojasi polta ihan tavallisessa keskustelussa.  Jos esim tämä ap:n tapauksessa tämä äiti ryypiskelee illat, ts on poissa 12 v tytön elämästä, onhan se paha juttu. Äiti valitsee pullon  silloin, kun hänen pitäisi olla sen esimurrosiässä olevan tyttären seurassa. Tämä ap:n mies ottaa kaljaa viikonloppusin vaimonsa seuraksi, sain sellaisen kuvan, ettei ryypiskele arki-iltoina?

Mutta kyllä minusta tyttölapsen kehitykselle on erittäin vahingollista nimenomaan se, että äiti ryyppää.

Vierailija
57/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei liitykään, eikä hän niin sanonutkaan. Opettele nyt herranen aika ymmärtämään lukemaasi.

Vaan että naisen fysiikka kestää alkoholismia heikommin kuin miehen.

Vierailija
58/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ihan mun äidiltä.

Ei kuulemma mitään ongelmaa, ei kukaan edes huomaa että juo, hänen mukaansa.

On nyt tuomittu vankilaan kun ajanut neljä törkeää rattista. Huoh...

Vierailija
59/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ei ole provo, niin valintahan on varsin yksinkertainen. Kumman valitset, alkoholin vai lapsesi?

Vierailija
60/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä vielä ihmettelet, miksi tyttäresi on tullut siihen johtopäätökseen. Miten puolisosi ja nuoremmat lapsesi sietävä jatkuvassa kaljapöhnässä olevaa vanhaa naista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän