Aikuinen tytär uhkaa katkaista välit jos en lopeta juomista :(
Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.
Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.
Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...
Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...
Kommentit (186)
Apua on saatavilla.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/paihteet/mista-apua-paihdeongelmaan
Tyttäresi on tajunnut, että pilaat terveytesi ja saatat tappaa itsesi liiallisen alkoholinkäytön aiheuttamiin haittoihin, joten on päättänyt ettei enää tue elämäntapaasi läsnäolollaan. Jos nuo luvut pitävät paikkaansa niin juot vaarallisen paljon. Tajuan, että se ei välttämättä aiheuta sinulle sinänsä mitään haittaa sosiaalisella puolella esim. käytöshäiriöinä eikä tuo määrä enää välttämättä tunnu missään, mutta se on todella suuri määrä alkoholia ja rappeuttaa elimistöäsi.
Onhan tuo ollut kauheata kotona asuville lapsille. Katsella nyt tuollaista koko ajan. Eräs tytär sanoi juopolle isälleen, ettei tämä tule koskaan näkemään lapsenlapsiaan, ellei lopeta juomista. Ukko raitistui kummasti ja hänestä tuli oikein herttainen isoisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä provo. Ei kukaan nainen tuollaisia määriä juo, mitä ap väittää juovansa.
Hyvä että jos et tunne alkoholistinaisia.
Miksi nostit ikivanhan keskustelun?
Mun ex anoppi on kans juoppo. En käy enkä pidä yhteyttä. Kaikki pyörii aina tämän alkoholiin menevän naisen ympärillä. Toisaalta säälittää, mutta ei pidä sääliä. Kuitenkin hän on näyttänyt myös lapselleni huonoa esimerkkiä mm. polttanut tupakkaa surutta lapseni edessä ja ryyppää lapseni edessä. Me vanhemmat ei juoda eikä polteta tupakkaa. Tiedätkö miltä meistä tuntuu kun isovanhempi on sössinyt meidän kasvatustyön ja näyttänyt lapselle oman huonon mallinsa käsitellä elämää ja stressiä alkoholilla. Hän on tehnyt peruuttamatonta vahinkoa ja kävellyt täysin ylitsemme. En voi antaa anteeksi hänelle. Olen itse opetellut elämään ilman alholia ja kasvamaan nuoruuden humputuksesta pois. Jotta omat lapseni saisivat terveemmän mallin niin mitä nää suvun alkolistit tekee, sössii ja pilaa koko homman. Tuo jos mikä on silkkaa itsekkyyttä.
Ymmärrän, vaikka aihe ei
kaltaistani full sobriety-hlöä/ velaa/naimatonta
lainkaan kosketa. Lisäksi
äitini on kuollut. Aloitus
jo vuosikymmen sitten tehty,
huomaatteko? Hyvää viikkoa
kaikille! E-nainen