Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär uhkaa katkaista välit jos en lopeta juomista :(

Vierailija
28.12.2018 |

Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.

Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.

Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...

Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tytär ottaa nuorimmaisesi hoitaakseen myös ja katkaisee välinne niin kuin lupailikin. Hyvää uutta vuotta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistien läheisillä on raskasta. Alkoholistilla itsellään ei.

Vierailija
4/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt todellinen ongelma ja se ei ole tytär vaan sun alkoholin käyttö. Sama ongelma on monella muullakin naisella. Ikävä kyllä.

Vierailija
5/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.

Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.

Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...

Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...

Sinulle on alkoholi tärkeintä tässä maailmassa.

Vierailija
6/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä päätöksen jatkaa juomista tai lopettaa.

Sun tytär voi tehdä päätöksen katkaista välit. Se on hänen oikeutensa.

Ihan millai sä itse koet että mikä on sulle tärkeämpää.

Alkoholisti valitsee aina alkoholin.

Vierailija
7/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet alkoholisti. Olet kuin isäni paitsi että hän piti paremmin kulissit pystyssä ja eli normi päivärytmissä, kävi töissä yms.. No maksakirroosihan siitä tuli joka myös onnistuttiin salaamaan meiltä lapsilta aina hänen kuolemaansa asti. En yhtään ihmettele ettei lapsesi halua katsoa vierestä kun teet hidasta itsemurhaa ja kuvittelet kaiken olevam ok koska lapsilla on "hyvä" elämä.

Vierailija
8/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kohtuutonta tuossa on? Miksi tyttären pitäisi pitää sinuun yhteyttä kun juot? Itse olet kohtuuton jos sellaista vaadit.

Vierailija
9/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tyttärellä on täysi oikeus olla tulematta luoksesi, jos juot. Sun oikeus on sitten päättää miten suhtaudut tähän päätökseen.

Mutta tuskinpa tyttäresi olisi esittänyt moista vaatimusta, ellei juomisesi katseleminen olisi hänestä todella kurjaa.

Vierailija
10/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän alkoholistin mielestä ikinä mikään ole raskasta. Kaikilla muilla on. Alkkis vaan kaljapäissään seilaa elämän läpi ja rikkoo muut ympäriltään.

Vierailija
11/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä sinulla on alkoholismi. Ei alkoholisteja ole pelkästään ulkona dokaavat asunnottomat puliukot, vaan alkoholisteista valtaosa on itse asiassa töissä käyviä ihmisiä.

Alkoholisti on simppelisti ihan vaan ihminen, jolle on kehittyny alkoholiriippuvuus, eli joka ei kykene olemaan juomatta. Sinä et kykene, vaan vedät lärvit melkein joka päivä.

Minusta tyttäresi haluaa sinun parastasi. Hän on huolissaan terveydestäsi, eikä todellakaan syyttä. Viisikymppinen nainen ei kestä tuollaista pitkään sairastumatta.

Hakeudu ilman muuta nyt hoitoon. Yksin et kykene lopettamaan, mutta antabuslääkitys ja vertaistuki auttavat sinut vauhtiin. Varaa terveyskeskukseen lääkärille aika jo tänään!

Ensin alkuun alkoholismin myöntäminen ja tapojen muuttaminen voi lisätä ahdistusta ja masennusta, mutta aika pian se dokaamisen lopettaminen kohentaa myös henkistä hyvinvointiasi.

Vanhemmuuteen - hyvään vanhemmuuteen - kuuluu totta vie muutakin kuin ehjät vaatteet ja ruoka pöydässä. Kun dokaat, et ole läsnä lapsillesi. Läsnäolo ja välittäminen uupuvat, vaikket ehkä sitä itse halua itsellesi myöntää. 12-vuotiaasi varsinkin tarvitsee vielä henkisesti läsnäolevaa äitiä, ei joka ilta dokaavaa raakkia.

Vierailija
12/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet motivoitunut vähentämään, niin minusta olisi parempi vähentää päivittäisannosta eikä jakaa koko viikkoannosta vain vähemmille päiville. 

Tyttäresi on tehnyt tämän linjauksen ja sinun on päätettävä mitä haluat. 

11 annosta vuorokaudessa on paljon ja varmasti näkyy olemuksessasi ja mahdollisissa puheluissa kuuluu. 

Ei turhan takia tee näitä avauksia. Ei kiva niille kotona asuvillekaan. Vaikka on ruoka pöydässä jne., niin kyllä se heijastuu äidin juominen moneen asiaan. 

Vierailija
13/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun juominen on oire masennuksesta, joka taas oire jostain muusta.

Pysähdy käymään elämääsi läpi ihan niin varhaisesta lapsuudesta kuin muistat. Sieltä jostain vauvaiän ja nykyhetken väliltä löytyy se masentava asia, jota turrutat juomalla.

Älä usko niitä jotka väittävät että alkoholi on ongelmiesi syy. MUTTA - se on myös h-lvetin surkea lääke. Lopeta alkoholi yksi päivä kerrallaan ja ala kuunnella itseäsi ja antaa aikaa itsellesi.

Jos maailmankuvasi sallii, rukoile.

Vierailija
14/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Juopot on äärettömän itsekkäitä, ja teidän lähellänne voidaan huonosti.

Tyttärellä on oikeus valita, ettei ole kanssasi tekemisissä.

Vierailija
15/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä oli provo.

Olet todellakin alkkis. Se, että juot vaan olutta, etkä viinaa, ei ole mikään puolustus. Alkoholi on alkoholia, oli se missä muodossa vaan. Lapsiasi varmasti ahdistaa ja paljon. Ja, sinä olet sen aiheuttaja!

Lapsesi huomaavat että muutut toisenlaiseksi, pelottavaksi. Et hallitse tilanteita jos kotona tapahtuu jotain, esim.tulipalo ym. Häpeä.

Vierailija
16/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkoholistin aikuinen tytär, ja voin sanoa että vanhemman juominen häiritsee vaikkei tämä riehukaan tai katoa ryyppyreissuille. Isäni persoonallisuus on muuttunut ja nykyään näemme harvoin johtuen juurikin tästä asiasta. Normaalia kanssakäymistä ei ole; vierailut lapsuudenkodissa ovat nykyään tosi kuluttavia ja jopa ahdistavia. Tyttäresi uhkaus ei siis ole kohtuuton, vaan jopa välttämättömyys hänen hyvin vointinsa kannalta. Ajattele myös vielä kotona asuvia lapsia; he kärsivät varmasti.

Vierailija
17/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä käsityksesi alkoholisteista sitten on? Yleinen mielikuvahan on täysin väärä, suurin osa alkoholisteista on kulissit pystyssä pitäviä ja töissä käyviä "normaaleja" ihmisiä. Jotka kuvittelevat etteivät ole alkoholisteja, koska pystyvät pitämään kulissit pystyssä ja käymään töissä.

Erityisesti se, että juomisen lopettaminen tai edes vähentäminen tuntuu vaikealta asialta, kertoo että olet alkoholisti. Tyttäresi vaatimus puolestaan kertoo, että asia vaikuttaa lapsiisi ja on heille vahingollista, huolimatta siitä tajuatko asiaa itse.

Vierailija
18/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paapominen ja ymmärtäminen vain mahdollistavat juomisesi. Ainoa keino, millä perheesi voi yrittää vaikuttaa asiaan, on asettaa sinut selkä seinää vasten: joko menet hoitoon ja lopetat juomisen tai he lähtevät. Jos muutosta ei tapahdu, juomisesi vain pahenee, ja tyttäresi tietää sen.

Hyödyllistä luettavaa muiden alkoholistien kertomana:

"Raitistuneet alkoholistit avautuvat juomisestaan: viisi yleistä oletusta juopon ajatuksenjuoksusta ja miksi ne monesti ovat vääriä"

https://yle.fi/uutiset/3-10449955

Vierailija
19/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei olisi noita alaikäisiäkin lapsia, sanoisin että elä miten haluat, ja vaikka valehtele sille aikuiselle tyttärelle että olet lopettanut kokonaan, ja jatkossa pidät huolen että olet aina niinä päivinä vesiselvä kun te tapaatte... MUTTA sulla on noita alaikäisiäkin, ja heille ei ole todellakaan hyväksi liikaa juova äiti. 

Vierailija
20/177 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juopon nainen. Niin vittumaisia ja läpeensä mätiä ovat alkoholistit. Kaikki juopot pitäis tunkee isoon saareen elämään. Niin paljon tekevät inhottavia asioita muille ihmisille! Välit poikki kaikkiin juoppoihin, koska mikään muu ei auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi