Aikuinen tytär uhkaa katkaista välit jos en lopeta juomista :(
Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.
Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.
Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...
Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...
Kommentit (177)
Alkoholin sisältämä asetaldehydi on luokiteltu syöpää aiheuttavaksi aineeksi. Nyt saatat ajatella, että “noh kaikkihan nykyään aiheuttavat syöpää”. Totta toinen puoli: tämä aine tekee sitä vain huomattavasti tehokkaammin kuin moni muu. Asetaldehydi on luokiteltu myös suomalaisissa tutkimuksissa kiistatta syöpää aiheuttavaksi aineeksi erityisesti ruokatorvessa, kurkunpäässä ja suussa.
Muutoin juomisen vaaravyöhykkeellä ovat erityisesti ne sisäelimet, jotka ovat mukana alkoholin imeytymisessä ja polttamisessa – kuten vatsa ja maksa. Ne vaurioituvat tinttaajilla usein ensimmäisinä. Jo vuosia on tiedetty alkoholin aiheuttavan myös maksa- ja suolistosyöpiä sekä naisilla rintasyöpää.
Tunnetuin parantumaton maksasairaus on maksakirroosi, mutta jo ennen kirroosin kiroja liiallinen kittaaminen voi aiheuttaa erilaisia muita mahalaukun ja ruoansulatuselimistön tulehduksia sekä ongelmia pikkukivistyksistä verenvuotoon mahalaukussa. Tekeekö vielä mieli lähteä ryyppäämään?
Aivot ansaitsevat oman kappaleensa, sillä alkoholin vaikutus aivoihin on aivan omaa luokkaansa. Runsas juominen aiheuttaa aivoissa riippuvuutta eli alkoholismia. Vaikket olisikaan mielestäsi niin pitkällä, alkoholi ottaa aivoon halusit tai et.
Menikö muisti? Alkoholismin lisäksi alkoholin raju kertakäyttö johtaa usein aivojen vahingoittumiseen, jonka seurauksena saattaa esiintyä mm. dementiaoireita. Entä sammuitko? Sammuminen on kaukana viattomasta nukahtamisesta, sillä se vastaa tajunnanmenetystä myös riskeiltään.
Masentaako? Suomalainen tapa on ottaa ryyppy murheeseen tietämättä, että alkoholin kemiallinen koostumus itsessään aiheuttaa aivoissa masennusta. Ehkäpä masennuksesi johtuu siitä, että juot liikaa? Pistä korkki kiinni ja hae apua.
Alkoholin riskirajat on määritelty miehillä maksimissaan 7 annokseen ja naisilla enintään 5 annokseen päivässä, mutta tällä määrällä kolkutellaan jo terveysriskejä. Myös se, kuinka tiuhaan lasit tyhjenevät, vaikuttaa toki promillejen kohoamiseen. Viikkotasolla miesten alkoholinkäytön korkeaksi riskitasoksi on määritelty 24 annosta ja naisilla 16 annosta. Kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa. (Käypä hoito -suositus).
Juomisen rajat liittyvät olennaisesti tilanteisiin, joissa alkoholia nautiskellaan. Raskaana olevien tai autoilijoiden ei kannata edes arpoa: nollatoleranssi on ainut oikea vaihtoehto. Myös lasten seurassa humaltuminen on sekä mautonta, että monien lasten mielestä pelottavaa.
Lähde: www.kohtuullisesti.fi
Aloittaja juo jatkuvasti kolminkertaisesti yli korkean riskirajan, eli alkoholiongelma on todella vakava.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä,
tottakai lapset on tärkeintä minulle ja olen valmis vähentämään jos asia muita häiritsee tai jos alkoholi uhkaa tulla minun ja lasteni väliin. Mutta ei se voi niin mennä, että lapset alkavat määräilemään että saako äiti tai isä juoda yhtään alkoholia. Joku kysyi rahasta, mieheni tienaa ihan ok ja minulla on ihan ok eläke. Meneehän juomiseen paljon rahaa mutta mitä muutakaan minä sillä rahalla tekisin? En käy missään, mulla ei ole ystäviä enkä oikein edes jaksa poistua kotoa. Lapset saa mitä tarvitsevat ja välillä jotain ylimääräistäkin. Olkoon miten "provomaista" vaan muiden mielestä mutta en ihan oikeasti ymmärrä miten se että juon muiden nukkuessa voi olla niin paha asia. Lapset lähtee aamulla kouluun, on illat kavereilla tai harjoituksissa, ei ne välitä siitä mitä kotona tapahtuu. Mulla ei ole muuta kuin illat ja yöt kun saan olla rauhassa hyvällä fiiliksellä yksin.
Taisi samalla selvitä kuka oli lastensuojeluilmoituksen takana, sellainen oli tehty kesällä. Eipä nähneet sossunkaan tädit mitään vikaa meidän elämässä, lapsilla keskiarvot reippaasti yli ysin ja menestyy harrastuksissaan. Tuntuu pahalta että tytär mennyt tekemään ilmoituksen, olisi ensin vaikka puhunut meille.
Et halua, että lapsesi määrää sinun alkoholinkäyttöäsi? Kumman määrääjän pidät mieluummin elämässäsi, alkoholin vai lapsen? Ethän nytkään tee itse sitä ratkaisua vaan alkoholihimosi määrää sinut ottamaan oluita.
Onko teillä seksielämää enää olllenkaan, kun emäntä on jurrissa joka ilta?
Alkoholi ei "uhkaa" tulla ap:n ja lastensa väliin. Se on tullut jo. Ap kun päättää juomisestaan mutta ei siitä miltä se lapsista näyttää ja tuntuu.
Tämän viestin jälkeen ymmärtää myös hyvin, JOS se on ollut tytär joka on tehnyt lasun puhumatta ensin äidilleen. Alkkikselle voi puhua päänsä punaiseksi, mutta perille ei mene mikään. Aina on syy juoda, aina on "oikeus" juoda, aina on "lupa" juoda, vaikka sitten vain itsemääräämisoikeuden kunniaksi. Mikäs sen parempi tapa osoittaa etteivät "lapset minua voi määräillä" kuin juoda itsensä tänäänkin pöhnään?
Jos ilmoituksen tekijä olisi tytär, ap ei myöskään välttämättä muista vaikka asiasta olisi puhetta. Alkoholismi vaikuttaa myös muistiin, ja ongelman kieltäminen vielä enemmän. Ap:lle ei ole mahdollista "sanoa" asiasta niin että se menisi perille ennen kuin hän on valmis hyväksymään sen että on apua tarvitseva alkoholisti joka tarjoaa lapsilleen ylöspidon ohella pahat traumat. Totta se silti on.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi ei "uhkaa" tulla ap:n ja lastensa väliin. Se on tullut jo. Ap kun päättää juomisestaan mutta ei siitä miltä se lapsista näyttää ja tuntuu.
Tämän viestin jälkeen ymmärtää myös hyvin, JOS se on ollut tytär joka on tehnyt lasun puhumatta ensin äidilleen. Alkkikselle voi puhua päänsä punaiseksi, mutta perille ei mene mikään. Aina on syy juoda, aina on "oikeus" juoda, aina on "lupa" juoda, vaikka sitten vain itsemääräämisoikeuden kunniaksi. Mikäs sen parempi tapa osoittaa etteivät "lapset minua voi määräillä" kuin juoda itsensä tänäänkin pöhnään?
Jos ilmoituksen tekijä olisi tytär, ap ei myöskään välttämättä muista vaikka asiasta olisi puhetta. Alkoholismi vaikuttaa myös muistiin, ja ongelman kieltäminen vielä enemmän. Ap:lle ei ole mahdollista "sanoa" asiasta niin että se menisi perille ennen kuin hän on valmis hyväksymään sen että on apua tarvitseva alkoholisti joka tarjoaa lapsilleen ylöspidon ohella pahat traumat. Totta se silti on.
Alkoholisti myös kääntää päässään muiden huolestumisen niin, että häntä henkilönä moititaan. Jos ap:n tytär on ottanut asian puheeksi ennen ilmoitusta, niin ap on luultavasti ajatellut asian jotensakin niin, että tyhjästä taas syytellään, korkannut oluen ja unohtanut koko asian.
Vierailija kirjoitti:
0/5
jopa tuokin on ihan liikaa tällaisesta paskasta
Ne jotka huutelee provoa, ei selvästi tiedä alkoholismista sairautena yhtään mitään. Kieltäminen ja vähättely kuuluu siihen aika olennaisena osana.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka huutelee provoa, ei selvästi tiedä alkoholismista sairautena yhtään mitään. Kieltäminen ja vähättely kuuluu siihen aika olennaisena osana.
Edelleen elää aika voimakkaana ajatus, että alkoholisti on koditon Pera 60v.
Varmaan kaksi kotona asuvaa lasta ovat puhuneet äidistä ja tilanteesta kotona vanhimmalle siskolle ja pyytäneet apua. Eivät itse uskalla kertoa mitä mieltä ovat äidin ryyppäämisestä.
Minun koko elämääni on varjostanut vanhempieni alkoholismi. En ole päässyt siitä irti vieläkään, kun vuoron perään toista kiikutetaan ambulanssilla rytmihäiriöiden ym takia sairaalaan. Ovat siis jo iäkkäitä, mutta viina maistuu.
Pahinta tässä on se, että heidän alkoholismi tulee meidän perheen elämään nyt jo minunkin lasteni kärsittäväksi. Ovat ymmällään, kun isovanhemmat ovat mitä ovat.
Tämä ahdistus loppuu vasta, kun molemmat vanhempani ovat kuolleet. Ihme kyllä, molemmat ovat yhä hengissä. Kaiken järjen mukaan heidän olisi pitänyt kuolla jo aikoja sitten.
Tunnen sympatiaa kaikkia alkoholistien lapsia kohtaan. Tämä pilaa niin monen muunkin ihmisen elämää, että sitä alkoholistit eivät käsitä. Tai mikä pahinta, eivät välitä. Rakkain asia maailmassa on se perkeleen alkoholi.
Tuollainen määrä alkoholia per ilta ei ole tervettä. Alkoholismi on sairaus ja siitä ei voi parantua. Alkoholisti on aina alkoholisti. Juomisen voi lopettaa. Siihen on saatavissa apua.
Vaikka itsellesi olisi sama, juotko vai etkö, niin kumpaa rakastat enemmän: alkoholia vai lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt todellinen ongelma ja se ei ole tytär vaan sun alkoholin käyttö. Sama ongelma on monella muullakin naisella. Ikävä kyllä.
Aloitit hyvin, mutta miten ihmeessä päädyit siihen että *naisilla* on erityisesti juomisen kanssa ongelmia, niin paljon miehiin verrattuna, että piti oikein erikseen mainita sukupuoli? Miten ihmeessä et näe samaa ongelmaa monessa miehessä?
Tässä nyt puhuttiin äidin juomisesta ja lapsia hävettää äidin alkoholismi enemmän kun isän. Syytä tähän en tiedä.
Provohan tämä tosiaan on, mutta sen verran otan kuitenkin kantaa, että kerron olleeni tapaamatta isääni sen jälkeen kun 18-vuotiaana pääsin omilleni. Todella opin inhoamaan kaljan löyhkää vaatteissa ja hengityksessä sekä sössöttävää puhetta.
Nähtiin toki satunnaisesti hautajaisissa ym. sukujuhlissa, mutta onneksi lapseni saivat ihanan raittiin isoisän isänsä isästä.
Ap:lle, jos olet todellinen: 23 v. -lapsesi on jo korkea aikakin irrottautua sinusta. Niin ne lapset katoavat näköpiiristäsi yksi toisensa jälkeen - se 12-vuotiaskin lähtee muutaman vuoden päästä, eikä taakseen katso. Unohdat kyllä heidät piankin, mitä nyt kännissä itkeskelet itseäsi säälien miten kiittämättömät lapset hylkäsivät.
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä tosiaan on, mutta sen verran otan kuitenkin kantaa, että kerron olleeni tapaamatta isääni sen jälkeen kun 18-vuotiaana pääsin omilleni. Todella opin inhoamaan kaljan löyhkää vaatteissa ja hengityksessä sekä sössöttävää puhetta.
Nähtiin toki satunnaisesti hautajaisissa ym. sukujuhlissa, mutta onneksi lapseni saivat ihanan raittiin isoisän isänsä isästä.
Ap:lle, jos olet todellinen: 23 v. -lapsesi on jo korkea aikakin irrottautua sinusta. Niin ne lapset katoavat näköpiiristäsi yksi toisensa jälkeen - se 12-vuotiaskin lähtee muutaman vuoden päästä, eikä taakseen katso. Unohdat kyllä heidät piankin, mitä nyt kännissä itkeskelet itseäsi säälien miten kiittämättömät lapset hylkäsivät.
Wow so edgy
Tyttäresi rakastaaa sinua ja uskaltaa siksi sanoa totuuden sinulle. Ihmiset yleensä vaivautuvat sanomaan vain sellaisille, joista välittävät. Olet masentunut ja alkoholisti, mutta voit parantua tuosta, jos lakkaat valehtelemasta itsellesi. Olet todella riski-iässä sairastua vakavasti, mutta tiedät sen itsekin. Valistuksen puutetta se ei ole, koska osaat lukea ja kirjoittaa. Hae apua, mutta toimi itse. Älä ala kuormittaa tytärtäsi enempää, vaan etene pienin askelin ja esitä hänelle positiivisia tuloksia, vaikka ne olisivat pieniäkin. Yllätä hänet menemällä tapaamaan häntä, selvin päin.
Tytär on huolissaan terveydestäsi, ja persoonasikin muuttuu juomisen myötä. Ehkä on myös huolissaan hoitamisesta alkoholisoituneena vanhuksena. Tai ajattelee, että pieni uhkailu saa sinut lopettamaan.
Mä ymmärrän aloittajaa, minunkin isäni joi, eikä se minua haitannut. En koskaan vaatinut isää tekemään mitään asioita, joita hän ei halunnut, koska niistä olisi minulle hyötyä. Rakastin isääni sellaisena kuin hän oli/on, en sellaisena, kuin hänen minusta olisi pitänyt olla. Itseasiassa minusta hänen ei olisi pitänyt olla toisenlainen ollenkaan. Rakastin häntä sellaisena, kuin hän oli. Ei juominen mitenkään haitannut minua. Se, mitä se teki hänelle oli pienempää, kuin minun vihoitella asiasta tai yritykset koittaa muuttaa isääni olisi tehnyt hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi rakastaaa sinua ja uskaltaa siksi sanoa totuuden sinulle. Ihmiset yleensä vaivautuvat sanomaan vain sellaisille, joista välittävät. Olet masentunut ja alkoholisti, mutta voit parantua tuosta, jos lakkaat valehtelemasta itsellesi. Olet todella riski-iässä sairastua vakavasti, mutta tiedät sen itsekin. Valistuksen puutetta se ei ole, koska osaat lukea ja kirjoittaa. Hae apua, mutta toimi itse. Älä ala kuormittaa tytärtäsi enempää, vaan etene pienin askelin ja esitä hänelle positiivisia tuloksia, vaikka ne olisivat pieniäkin. Yllätä hänet menemällä tapaamaan häntä, selvin päin.
Tytär saattaa olla myös itsekäs ja sokea ja ajatella kaikkea vain itsensä kautta, ei ap:n. Hän ei tytär siis ehkä ymmärrä ap:n tuskia ja mielipahaa ja näkee eron alkoholista jonain ratkaisuna, vaikka jos se olisi sitä, niin kaipa ap itsekin kaipaisi jotain muuta. Tai jos sen jonkun muun saavuttaminen olisi ylipäätään mahdollista. Ilmeisesti nyt ei olisi. Tytär haluaisi itselleen kuvan terveestä äidistä, vaikka todellisuus ilman alkoa olisi ap:lle nykyistäkin ankeampi. Tyttären on mahdotonta muuttaa toisia vain vaatimalla, vaikka se näennäisesti hänelle itselleen helppoa olisikin.
Tyttären pitäisi tajuta, missä syy juomiseen on, ja ratkaista se. Sitten voitaisiin puhua välittäjästä.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä,
tottakai lapset on tärkeintä minulle ja olen valmis vähentämään jos asia muita häiritsee tai jos alkoholi uhkaa tulla minun ja lasteni väliin. Mutta ei se voi niin mennä, että lapset alkavat määräilemään että saako äiti tai isä juoda yhtään alkoholia. Joku kysyi rahasta, mieheni tienaa ihan ok ja minulla on ihan ok eläke. Meneehän juomiseen paljon rahaa mutta mitä muutakaan minä sillä rahalla tekisin? En käy missään, mulla ei ole ystäviä enkä oikein edes jaksa poistua kotoa. Lapset saa mitä tarvitsevat ja välillä jotain ylimääräistäkin. Olkoon miten "provomaista" vaan muiden mielestä mutta en ihan oikeasti ymmärrä miten se että juon muiden nukkuessa voi olla niin paha asia. Lapset lähtee aamulla kouluun, on illat kavereilla tai harjoituksissa, ei ne välitä siitä mitä kotona tapahtuu. Mulla ei ole muuta kuin illat ja yöt kun saan olla rauhassa hyvällä fiiliksellä yksin.
Taisi samalla selvitä kuka oli lastensuojeluilmoituksen takana, sellainen oli tehty kesällä. Eipä nähneet sossunkaan tädit mitään vikaa meidän elämässä, lapsilla keskiarvot reippaasti yli ysin ja menestyy harrastuksissaan. Tuntuu pahalta että tytär mennyt tekemään ilmoituksen, olisi ensin vaikka puhunut meille.
Alkoholi on ollut jo pitkään lastesi ja sinun välissä. Kasvatuksen olet ulkoistanut koululle ja harrastuksille (ehkä miehesi huolehtii lapsista) ja kavereille. - Tottakai lapsesi ovat jo pienestä pitäen oppineet, että kotona ei ole kivaa, koska siellä on peikkoäiti, odottamassa, että muut menevät nukkumaan, jotta hän pääsee nauttimaan hyvästä yksinolofiiliksestään ainoan ystävänsä kanssa.
- Sinulla ei taida olla aavistustakaan, mitä muut vanhemmat tekevät lastensa kanssa yhdessä. Se, että juot "muiden nukuessa" tarkoittaa sitä, ettet ole kenellekään aamupalaa laittamassa ja hyvää koulupäivää toivottamassa.
Anteeksi vain, mutta olet ällöttävä. Siksi lapsesi kaikkoavat läheltäsi heti kun pystyvät.
Minulla on isä, joka on aina ollut sitä mieltä, ettei hänen juomiksensa pitäisi ketään haitata. Nimen omaan ei pitäisi. Äitiä ja minua kuitenkin jostain syystä häiritsi se, että isän arki-illat menivät kuuden olutpullon seurassa, minkä jälkeen hän tietenkin meni nukkumaan, ja viikonloppuna totta kai juotiin perinteinen viinapullo.
Äiti ja minä harrastimme yhdessä, kävimme kävelyllä ja hiihtämässä, elokuvissakin. Isä harrasti sitä juomista.
Kyllä se kummasti vaikuttaa yleensä perheen muihin ihmisiin, vaikka ryyppäämä ei edes häiriköisi. Hän ei näet ole myöskään paikalla, ei ole oma itsensä.
Ja ikävä kyllä sinä voit päättää siitä millaisen elämän tarjoat lapsellesi :( .
Kaikkihan lapset haluavat mieluummin alkoholistiäidin kuin selväpäisen äidin.