Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä sitä että aikuiset, jopa keski-ikäiset ihmiset saavat useita joululahjoja.

Vierailija
27.12.2018 |

Nyt facepalstoilla ja täälläkin ihmiset luettelee mitä kaikkea ovat ostaneet esim. puolisolle, jotkut ei mitään ja jotkut jopa yli 5 lahjaa. Mitä järkeä? Joillakin sukulaiset ostelee aikuisillekin vaikka ja mitä lakanoita ja astioita... jotka ei käy entisten kanssa yhteen, ja lapsille kymmeniä leluja joita ei tarvita, ja vaatteita jotka on jotenkin epäsopivia.
Ymmärrän sen että jos sulla on kolme lasta niin voit saada pienen lahjan jokaiselta lapselta + puolisolta eli yhteensä neljä lahjaa, ja ymmärrän senkin että pikkulapset tuppaa saamaan lahjoja yli kymmenen kun isovanhemmat, kummit, ystäväperheet jne. ostavat lapselle yhden paketin per lapsi.
Meidän perheessä aikuiset aina sanoo ennen joulua että älkää ostako mitään, kaikkea on jo, ja sitä yleensä noudatetaankin. Yleensä aikuiset saavat yhden tai kaksi lahjaa kun puolisot ostavat toisilleen jotain esim. kirjan tai suklaata, eli se lahja on lähinnä ele, että jokainen saa jonkun lahjan kun lahjoja jaetaan koska se kuuluu jouluaaton perinteeseen.
Minä en edes keksisi mitä ostaisin aikuisille ihmisille sellaista jolle on tarvetta, ja miksi tuhlata rahaa ja aikaa tarpeettoman ostamiseen ja tietää että se lahjan saaja ei ole lahjasta kiitollinen, vaan miettii että mihin helvettiin tämänkin tungen kun olen yrittänyt tavaraa muutenkin karsia.
Jotenkin noloa kun aikuiset ihmiset luettelevat pitkät litaniat mitä saivat lahjaksi.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tarvitsisin kipeästi uusia lakanoita ja pyyhkeitä. Entiset on niin kuluneita, vanhimmat -90-luvulta. Sain yo-lahjaksi aukoinaan kahviastiaston ja lakanoita. Niitä on raahattu muutosta toiseen. Oikeastaan tarvitsisin myös kattiloita. Termosmukin toivoin ja sain tänä vuonna. Juon usein kahvia aamulla matkalla töihin (huono tapa,tiedän). Uusia juomalaseja ostin meille Ikeasta ennen joulua. Jos pukki olisi tuonut, ei olisi tarvinnut sinne ruuhkaan lähteä.

Minä saan yleensä pukilta suklaata, suklaata ja suklaata sekä ehkä kirjan (joka jää lukematta). Ottaisin mielelläni vastaan jotain hyödyllisempää.

Vierailija
22/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään ei ole kaikkea. 

No tarkennuksena, kaikkea tarpeellista. Eli lakanat, pyyhkeet ja astiat on jo hankittuna edellisinä vuosina ja vuosikymmeninä.

ap

Lakanat, pyyhkeet ja astiat ovat kaikki kulutustavaraa.

Ei kuitenkaan joka vuosi tarvi uusia, en usko että ne edelliset aina heitetään pois, vaan niitä kertyy vuosi vuodelta enemmän. 

ap

Ei, enkä mä ainakaan joka vuosi mitään uusia lakanoita ym. saakaan. Tänä vuonna toivoin parisängyn satiinialuslakanaa, ja sain sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tarkennuksena, kaikkea tarpeellista. Eli lakanat, pyyhkeet ja astiat on jo hankittuna edellisinä vuosina ja vuosikymmeninä.

ap

Tuo suosittu hokema "kun sillä on jo kaikkea" perustuu siihen, ettei vaivauduta miettimään, mistä toinen voisi pitää, mistä hän ilahtuisi, olisipa lahja miten pienikin  tai hinnaltaan alhainen. Pienikin asia voi ilahduttaa todella paljon, kun se osuu oikeaan. Laiska sanoo, että no kun sillä on jo kaikkea. 

Sepä se, kun usein se lahja ei ole edes sopiva, vaan saa suklaata vaikka ei allergian takia voi sitä syödä, tai vain yhden lakanasetin joka sekään ei ole mieleistä tyyliä ja väriä. Niitä lahjoja, jopa kalliitakin, ostellaan vaan "koska pitää" ei siksi että olisi mietitty tarkkaan mitä tämä henkilö todella tarvitsee, monilla nuorilla aikuisilla se voi olla raha mitä tarvitaan, ei koriste-esine tai kallis kuppipari.

ap

Vierailija
24/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei kuitenkaan joka vuosi tarvi uusia, en usko että ne edelliset aina heitetään pois, vaan niitä kertyy vuosi vuodelta enemmän. 

ap

En nyt tiedä, mitä tavaraa tarkoitat, mutta lakanat, astiat ja pyyhkeet kuluvat. Astioita menee myös rikki. Lakanat on älyttömän hyvä lahja. En ole saanut joululahjaksi lakanoita tai pyyhkeitä ainakaan 20 vuoteen. Harvoin niitä tulee itse ostettua muille kuin lapsille.

Vierailija
25/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan lakkaa ihmettelemästä, miten yllättävissä paikoissa ihmisten ymmärryksen raja voikaan tulla vastaan. Ja suomalaisten pitäisi olla vielä keskimääräistä älykkäämpi kansa.

Vierailija
26/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan paketissa esim suklaata tms.

On kaunis paketti. Se kai siinä merkitsee. Ele on symbolinen.

Annan läheisille myös arpapaketin, ja toivon että kaikki voittaisivat. Heillä on jo rahaa ja tavaroita, mutta toivon heille voittoja, koska toivon heille hyvää ja en ole kateellinen. Yleisellä tasolla jos toivoo maailmanrauhaa, ei se auta. Mutta yksilötasolla, voimme voittaa vain jos emme ole kateellisia.

Kyllä, ele on symboolinen, mutta pitääkö se ele olla todellakin kaikille aikuisille? Jokainen toisilleen? Sitten kaikki kantavat kotiinsa ne kymmenen rasiaa juhlapöydän konvehteja joista ei oikein edes piittaa, koska ne oli se ele? Arvat on ihan ok, mutta mitä järkeä siinäkään olisi jos kaikki ostaisivat toisilleen arpoja, jokaisella olisi sitten kymmenen arpaa ja kaikki olisi joku toinen ostanut.

ap

Vierailija
27/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voitko ymmärtää, että jotkut ihmiset ovat tässä asiassa erilaisia kuin sinä? Törpöt ovat törppöjä, sille ei voi mitään, mutta ei suurimmalla osalla ole mitään ilkeää tai huonoa syytä antaessaan toisilleen lahjoja. Tee sinä kuten sinä itse tahdot, muut tekevät myös kuten tahtovat. 

Vierailija
28/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankeuttaja, ankeuttaja, ankeuttaja 😊

Relaa hei. Joulu on kerran vuodessa vaan.

Vierailija
29/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan lakkaa ihmettelemästä, miten yllättävissä paikoissa ihmisten ymmärryksen raja voikaan tulla vastaan. Ja suomalaisten pitäisi olla vielä keskimääräistä älykkäämpi kansa.

Ai, missä näin on luvattu? ;)

Vierailija
30/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ankeuttaja, ankeuttaja, ankeuttaja 😊

Relaa hei. Joulu on kerran vuodessa vaan.

Ja tältä vuodelta se on jo kärsittykin!

Vierailija
31/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

En nyt tiedä, mitä tavaraa tarkoitat, mutta lakanat, astiat ja pyyhkeet kuluvat. Astioita menee myös rikki. Lakanat on älyttömän hyvä lahja. En ole saanut joululahjaksi lakanoita tai pyyhkeitä ainakaan 20 vuoteen. Harvoin niitä tulee itse ostettua muille kuin lapsille.

Mutta mieti jos olisit saanut sukulaistädiltä joka vuosi jonkun pussilakanasetin, ja toiselta pyyhkeen, nyt sulla olisi kaapissa 20 erilaista toisiinsa sopimatonta pyyhettä ja pussilakanasettiä. Tai jos olisit saanut joka vuosi muutaman astian joista et edes tykkää, ja sulla olisi kaapissa ne sun lempparit jotka olet itse ostanut ja jotka on käytössä, ja sit ne astiat joita ei tule koskaan käytettyä mutta joita ei voi poiskaan laittaa koska ne on lahjoja.

Monet kuulemma joutuvat tavaraähkyssään myymään niitä lahjoja joita vaan tulee joka joulu älytön määrä joille ei ole tarvetta, ja se myyminenkin on turhaa stressiä ja ajanhukkaa.

ap

Vierailija
32/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut ostamaan vanhemmille jotain syötävää: hienompaa glögiä, itsetehtyjä pipareita, kakkuja, yms. Tämä sen jälkeen kun tajusin kaikkien lahjojen jäävän pölyttymään hyllylle.

Vierailija
33/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tarvitsisin kipeästi uusia lakanoita ja pyyhkeitä. Entiset on niin kuluneita, vanhimmat -90-luvulta. Sain yo-lahjaksi aukoinaan kahviastiaston ja lakanoita. Niitä on raahattu muutosta toiseen. Oikeastaan tarvitsisin myös kattiloita. Termosmukin toivoin ja sain tänä vuonna. Juon usein kahvia aamulla matkalla töihin (huono tapa,tiedän). Uusia juomalaseja ostin meille Ikeasta ennen joulua. Jos pukki olisi tuonut, ei olisi tarvinnut sinne ruuhkaan lähteä.

Minä saan yleensä pukilta suklaata, suklaata ja suklaata sekä ehkä kirjan (joka jää lukematta). Ottaisin mielelläni vastaan jotain hyödyllisempää.

Niin, eli sinäkin voisit ostaa ne tarpeelliset lakanat ja kattilat itse ja läheiset voisivat lakata ostamasta sulle suklaata ja kirjoja.

ap

Vierailija
34/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ostaa tarpeellisia ja ilahduttavia lahjoja läheisilleni. Mutta nyt kun sain tietää, että toimintani vaivaa täysin tuntemattomia ihmisiä, niin pistää kyllä miettimään, ostanko enää lahjoja kellekään. 🤔

Vierailija
35/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, ettei kukaan katso ap:n olevan lahjan arvoinen. Lahjan antamisessa on kyse nimenomaan antamisen ilosta ja toisen ilahduttamisesta, mutta ap-parkaa ei kukaan halua ilahduttaa. Ei ihme, että hänestä on tullut katkera. 

Vierailija
36/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululahjat (erityisesti ne) ovat vain symbolisia,eli  niiden EI tarvitse olla mitään kallista. Niitä annetaan ,koska jonkun läheisen (...tai itselle läheiseksi koetun)ihmisen  muistaminen ja lahjan saaminen on kivaa ja tuo molemmille hyvän mielen. (esim. kädessä kulkeva paketti  itse  leivottuja pipareja, villasukat tai kirppiksestä ostettu joku dekkari tai muu , arvioidusti saajan mieleinen kirja. )

Onko tämä  jotenkin pois ap:ltä ? (...ehkä häntä ei muista kukaan ?)

Miksi hän paheksuu tätä jouluperinnettä ?  

Hei ap., älä sitten vietä joulua YHTÄÄN millään tavalla, äläkä edes noteeraa sitä. 

Sellainenkin mahdollisuus näet on  sinulla valittavissa.

Älä sitten myöskään EDES mieti mitään, ( kenenkään muiden), joulunviettotapoja .

Vierailija
37/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät ole laumasieluja vaan ajattelevat ihan itse asioita. Sinulleko kaikki on täysin ymmärrettävää? Mikä hulluus tahansa niin sinä se vaan ymmärrät, etkä kyseenalaista mitään?

Vierailija
38/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin käy kukkakauppa: kaikki ostelee toisilleen joulukukkia. Äiti sai tänä vuonna 3 joulutähteä, 2 hyasinttia ja jonkun minkä nimeä en muista. Saman verran lahjoittanut muille. Muuten saa vain sellaisia lahjoja mitä itse on pyytänyt.

Vierailija
39/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Kaikilla on niin tarkka maku/tyyli että vain ”tilauslahja” menee oikein. Ja mitä iloa on lahjasta, joka on etukäteen määritelty? Ei se enää ole yllätys eikä lahja.

Vierailija
40/60 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, voitko ymmärtää, että jotkut ihmiset ovat tässä asiassa erilaisia kuin sinä? Törpöt ovat törppöjä, sille ei voi mitään, mutta ei suurimmalla osalla ole mitään ilkeää tai huonoa syytä antaessaan toisilleen lahjoja. Tee sinä kuten sinä itse tahdot, muut tekevät myös kuten tahtovat. 

Ymmärrän toki että ihmiset on erilaisia. Minäkin tykkään periaatteessa ostaa lahjoja, mutta en osta niitä sen takia koska pitää. Enkä missään nimessä ole sanonut että jollain olisi ilkeä tai huono syy ostaa lahjoja. Ja toki saa ostella vaikka minkälaisen pinon haluaa kaikille serkuille ja kumminkaimoille, se vaan tuntuu nykyajan tavarapaljoudessa jo niin oudolle.

ap