Hyi miten ahdistava bussimatka, istuin kahden narkkarin edessä
Ja toinen mölisi toiselle "vois kääntää ton muijan laukun" Onneksi äiti sattui juuri soittamaan ja sanoin kovaan ääneen puhelimeen "Niin pitikö jotain tuoda kaupasta kun mulla ei ole nyt rahaa ollenkaan, mulla on täällä vaan nämä kirjaston kirjat"
Toinen selitti toiselle jotain, kuinka hänen munansa päähän on ilmestynyt kellertävä mätäpaise. Kun pääsin bussista pois niin juoksin varmaan Usain Boltin vauhtia kotiin.
Kommentit (96)
Tämän takia en julkisia käytä vaan omaa autoa, ei niissä uskalla olla. Kun Helsingissä metrollakin voivat narkit matkata ilmaisin (ei ole portteja kuten muualla). Jos julkisiin joudun olen harkinnut että hankkisin Tallinnasta kaasu- tai pippurisumuttimen tai sipulikanavalta käsiaseen turvaksi niin voi losauttaa kauemmaksi jos joku tulee iholle.
Oli virhe, että päihdehuolto liitettiin mielenterveyspuoleen. On vakavasti sairaita jotka eivät ole itse aiheuttaneet sairauttaan. Eivätkä osaa/jaksa hakea apua.
Juopot osaa kyllä pitää puolensa, käydään vähän jossain lepäämässä ja taas on voimia itse aiheuttamaan "vaivaan". Vielä kun saa kuntoutujille tarkoitetun niemikotisäätiön asunnon ja bilettää siellä, ei ihme että kuntoutujiin kohdistuu ennakkoluuloja.
Jotka ovat itse aiheuttaneet päihdeongelmansa, joutaisivat helvettiin. Resurssit niille jotka oikeasti tarvisi ja hyötyisi hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Olin tänään tullintorilla asioilla ja jätin auton hämpin parkkiin ( siis Tampereella tämä ) ja täytyy sanoa että kyllä vähän ahdisti tulla siitä s-marketin kohdalla ylös parkkihallista... porukkaa oli vaikka kuinka ja 90% aivan sekaisin. Puristin laukkua ja katselin jalkoihini kun kuuntelin sitä mölinää... 😥
Siinä kohtaa oli ainakin jossain vaiheessa yhden juopporemmin kohtaamispaikka, varsinkin kesällä pyörivät siinä usein heti aamusta kaljoittelemassa. Välillä kai ne on ajettu siitä pois, mutta laillisten päihteiden käyttäjät eivät varsinaisesti riko mitään lakia mölistessään, joten asialle ei sen puolesta voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankaiseva huumepolitiikka on vain lisänyt haittoja vuosikymmenten saatossa.
Yli 50 vuotta tätä politiikkaa on vain lisänyt narkomaanien ja käyttäjien määrä. Jopa huumepoliisi on sotkeutunut ja tätä puidaan oikeudessa vuositolkulla.
Veronmaksajien rahoja palaa hukkaan tässä pelleilyssä.
Ratkaisuna dekriminalisointi ja ehkä mietojen huumeiden laillistaminen.
Ylimääräiset resurssit jotka vapautuvat rankaisevasta poliitikasta käytetään oikeiden narkkareiden auttamiseen. Tällä hetkellä ei apua ei hyvin saa, mutta rahaa riittää sakottamiseen ja rankaisuun...
Portugalin mallin tulokset ovat kyseenalaisia, koska se on muutenkin niin köyhä ja huonosti organisoitu maa. Siellä pehmeä politiikka varmasti toimii, koska ihmiset tajuavat joutuvansa tyhjän päälle ja kuolevansa katuojaan jos eivät pääse aineista eroon.
Suomen kaltaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa on jo nyt aina joku hyysäämässä ja tuomassa apua muutenkin. Minun puolestani voitaisiin kokeilla vielä tiukempaa linjaa ja poliisi vaan pamputtamaan.
Tiukkaa linjaa kokeiltiin jo vuosikymmeniä.
Tuloksena se että huumepoliisi olikin levittämässä hassista tynnyrikaupalla...
Huonosti meni mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin tässä joulunpýhinä hankkineeksi apua narkomaanille ihan turhaan. Syy oli se että tämä ihminen ei näyttänyt narkomaanilta, hän oli siistin näköinen vaalea ehkä noin 30 v nainen, pitkät kauniit hiukset, asialliset vaatteet, meikattu mutta meikki hieman levinnyt. Hän kuljeskeli ympäriinsä kotikulmillani huutaen ja mölisten sekavia. Menin kysymään, että mikä on hätänä, kun jäi taas mölisemään minun porttini eteen. Vastaus oli totaalisen sekava, tyyliin "leppäkerttu kuutioi auton ja hotellissa liete pitää mölinää" ja lisää huutoa. Kyllä huumevaihtoehto toki tuli mieleeni, mutta ajattelin että entä jos se onkin vaikka aivohalvaus, en ota omalletunnolleni sitä etten ole yrittänyt auttaa. Pyysin naisen glögille meille, ja vessassa käydessäni soitin salaa hätänumeroon ja kysyin mitä tehdä. Sieltä lähetettiin ambulanssi hakemaan sekava nainen pois. Ambulanssimies sitten sanoi että kyseessä on vanha tuttu, narkomaani, mutta liikkuu yleensä vähän eri kulmilla kuin missä asun.
Ei kai se ihan turhaa ollut kun oli niin sekava, mutta aika lapsellinen kyllä olet, kun luulet ettei siisti ihminen voi olla päihdekäyttäjä.
Eihän tuo lainaamasi niin luullut, vaan otti huomioon vaihtoehdon, että kyse saattaa olla myös aivotapahtumasta päihtymyksen sijaan. Minusta on kaikkea muuta kuin lapsellista hankkia ihmisille apua.
Ahh, taas narkkin mustamaalaus keskustelu. Selvästi mm. sininauhaliiton Kaikkien kaupunki proggiksella tarvetta.
T. "Pelottava" narkki
Vierailija kirjoitti:
Ahh, taas narkkin mustamaalaus keskustelu. Selvästi mm. sininauhaliiton Kaikkien kaupunki proggiksella tarvetta.
T. "Pelottava" narkki
Huoh siis *narkkarien jos jollekulle jäi epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit on olennainen osa kaupunkikuvaa. Jos ei kestä asua kaupungissa, niin pitää sitten muuttaa maalle. Ei varmaan jossain Tohmajärvellä juuri narkkarit bussissa pelottele.
Asun Tampereella ja en näe narkkeja koska en käy keskustassa. Asioin läntisellä puolella ja paljon tilaan netistä.
Keskustassa ei ole mitään mitä tarvitsen paitsi hammaslääkärini.
Yleensä liikutaan autolla.
Oman auton etu on siis muutakin, ei näe narkkeja.
Sama. Keskusta alkaa olla jo turhan täynnä tätä "autotonta" porukkaa.
Eipä ap:kaan kovin tasokkaalta kuullosta, kun bussilla kulkee.
Mitä eivätkö narkkarit olekkaan kunnollisia, kilttejä runopoikia kuten eräs Karttunen?
Tampereen keskusta on nykyään karsea paikka. Liikun siellä arkisin ruuhka-aikaan ja narkkeja on ihan älyttömästi. Pelkään ja inhoan niitä. Parissa vuodessa homma on räjähtänyt käsiin. Olen todistanut Hämeenkadulla monta kertaa kuinka tavara vaihtaa omistajaa. Välillä ihan Sokoksenkin edessä tätä tapahtunut.
Heillä on varmasti surevia omaisia, mutta itse en tunne sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Mä joskus kuljen bussilla, koska käyn toisessa kaupungissa junalla. Perillä käyn äitiäni katsomassa, sinne menen bussilla.
En tiedä mitä tasoa tarkoitat, mutta jos statukseen ja varakkuuteen viittaat, niin ainakin minun kohdallani erehdyt. Veikkaan että sitä tasoa on minulla enemmän kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit on surullisia. Henkisesti teini-iän tasolla, fyysisesti vanhentuneita, eksyneitä sieluja. Jos voisin, auttaisin, mutta miten. Hattua nostan ihmisille jotka jaksaa työskennellä riippuvaisten parissa. Itsellä ei riittäisi usko ja masentuisin varmaan täysin kun näkisin miten toivotonta ihmisten elämä on ja miten vaikea sitä elämää on muuttaa.
Ja silti jotkut pokkana on sitä mieltä, että ainakin osa huumeista tulee yhteiskunnassa vapauttaa eikä huumeet muka ole edes yhtä vaarallisia kuin alkoholi eikä niihin jää koukkuun. Miten hukassa olevia ihmisraunioita.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, bussilla kulkee ihan kaikenlaiset ihmiset. :D Sinä et kuuLLLLLosta kovin oppineelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit on surullisia. Henkisesti teini-iän tasolla, fyysisesti vanhentuneita, eksyneitä sieluja. Jos voisin, auttaisin, mutta miten. Hattua nostan ihmisille jotka jaksaa työskennellä riippuvaisten parissa. Itsellä ei riittäisi usko ja masentuisin varmaan täysin kun näkisin miten toivotonta ihmisten elämä on ja miten vaikea sitä elämää on muuttaa.
Minusta he ovat äärimmäisen pelottavia.
Minä allekirjoitan nämä molemmat väittämät. Yhteiskunnan tasolla näen heidän tarvitsevan apua ja paljon, yksilötasolla kohdattuna pelkään.
Sille joka sanoi että vankila on hyväksi narkkarille koska siellä tulee pakkokatko: vankilassa harvan ihmisen elämä menee eteenpäin vaikka päihteettömänä ollaankin. Kaikki mikä stigmatisoi pahentaa addiktio-ongelmia. Mieti narkkarin elämäntilannetta: jotenkin pitäisi rakentaa elämäänsä jollain perustason koulutuksella ja työpaikalla vaikka elämän edeltävät traumat ja ongelmat ovat jo osoittautuneet tarpeeksi vaikeiksi aiheuttaakseen addiktion laittomiin aineisiin.
Kun Portugali dekriminalisoi kaikki huumeet ja panosti narkkarien kuntoutukseen, kovien huumeiden käyttö laski 50%. Valistus ja pelottelu seurauksilla ei yksinkertaisesti toimi kun ihmisellä on sisällään niin kova tuska että huumausaineen tuottama hetkellinen helpotus tuntuu lomalta.
Vankilat on täynnä huumeita. Jopa päihteettömällä osastolla käytetään päihteitä.
Hyi helvetti. Itseäni inhottaa, kun kotini lähellä olevassa puistossa olen monta kertaa bongannut käytettyjä huumeneuloja maassa. Oikeasti, mulle on ihan sama jos ihminen käyttää huumeita, mutta älkää jumalauta jättäkö niitä piikkejä lojumaan ihan minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, bussilla kulkee ihan kaikenlaiset ihmiset. :D Sinä et kuuLLLLLosta kovin oppineelta.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rankaiseva huumepolitiikka on vain lisänyt haittoja vuosikymmenten saatossa.
Yli 50 vuotta tätä politiikkaa on vain lisänyt narkomaanien ja käyttäjien määrä. Jopa huumepoliisi on sotkeutunut ja tätä puidaan oikeudessa vuositolkulla.
Veronmaksajien rahoja palaa hukkaan tässä pelleilyssä.
Ratkaisuna dekriminalisointi ja ehkä mietojen huumeiden laillistaminen.
Ylimääräiset resurssit jotka vapautuvat rankaisevasta poliitikasta käytetään oikeiden narkkareiden auttamiseen. Tällä hetkellä ei apua ei hyvin saa, mutta rahaa riittää sakottamiseen ja rankaisuun...
Portugalin mallin tulokset ovat kyseenalaisia, koska se on muutenkin niin köyhä ja huonosti organisoitu maa. Siellä pehmeä politiikka varmasti toimii, koska ihmiset tajuavat joutuvansa tyhjän päälle ja kuolevansa katuojaan jos eivät pääse aineista eroon.
Suomen kaltaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa on jo nyt aina joku hyysäämässä ja tuomassa apua muutenkin. Minun puolestani voitaisiin kokeilla vielä tiukempaa linjaa ja poliisi vaan pamputtamaan.
Tiukkaa linjaa kokeiltiin jo vuosikymmeniä.
Tuloksena se että huumepoliisi olikin levittämässä hassista tynnyrikaupalla...
Huonosti meni mielestäni.
Suomessa ei ole tiukkaa linjaa kokeiltukaan. Korkeintaan jakeluportaan kohdalla on käytetty rangaistusasteikon yläpäätä. Kyllä se narkkaus alkaa näyttää vähemmän houkuttelevammalta jos siitä joutuisi johonkin rangaistussiirtolaan jossa pitää oma elanto itse saada kasaan. Ongelma on siinä, että näitä perinteisesti toimivia rangaistuksia pidetään nykyään ihmisarvon vastaisina. Mitä se sitten on, että liima- tai mömmöpäissään ahdistellaan kunnollisia veronmaksajia.
Mitä tulee tähän yhteen nimeltä mainitsemattomaan huumeyksikön pomoon niin on lähinnä Helsingin poliisilaitoksen häpeä, että antoivat sellaisen lieron puuhastella omiaan ilman valvontaa. KRP hänet sitten lopulta nappasi kun ei omia (hävetköön!) kiinnostanut.
Työskentelen narkkareiden kanssa. On rasittavia, mutta harvoin mitään tekevät ulkopuolisille. Toki sekakäyttö voi aiheuttaa arvaamattomia reaktioita. Kovia on suustaan.
Mun päälle meinas kerran käydä yks narkkari metrossa. Oli vissiin tuuria, kun pääsin penkistä ylös ja jäin seuraavalla pysäkillä pois.
Tästä tulikin mieleeni, kun yksi kesä joku narkkariporukka vuokrasi yhden ison omakotitalon tuosta vähän matkan päästä pellon reunasta ja pesiytyi sinne. Heräsin suunnilleen joka yö, kun kaasuttivat talomme ohi. Kerran kävivät ovella kyselemässä, että olemmeko lähiaikoina nähneet sellaista ja sellaista autoa. Murtautuivat myös apteekkiin. Että ei täällä maallakaan niin rauhassa saa olla. :D