Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nettikommentteja lukiessa huomaa, että opettajan ammatti on epäkiitollinen!

Vierailija
27.12.2018 |

Ylellä oli tänään lähihoitajaksi valmistuneen ammattikouluopiskelijan valitusjuttu ammattikouluopetuksen huonosta tasosta ja erehdyin lukemaan lukijoiden kommentteja. Jokaisessa viestissä haukuttiin opettajien pedagogista ammattitaitoa ja kauhisteltiin, kuinka kaikki opetus on Suomessa kautta linjan mennyt alaspäin.

Itse olen yliopisto-opettaja ja siinä mielessä harvinainen tapaus, että minulla on myös pedagoginen pätevyys. Voin sanoa, että tämä työ on todella epäkiitollista. Opiskelijat vaativat joustoa opintoihinsa (= ei pakollista läsnäoloa) sekä henkilökohtaista palautetta joka kohdassa (= sitoo hemmetisti opettajan työaikaa, kun kerrotaan vaikkapa 200 opiskelijalla), mutta samalla he odottavat, että opetusmenetelmänä käytetään luentoa (= koska siellä saa vain istua ja kuunnella, jos nyt paikalle jaksaa joskus raahautua). Lähtökohtana opiskelijoilla tuntuu olevan, että mahdollisimman vähän töitä heille (= ei ainakaan ryhmätöitä!) ja mahdollisimman paljon opettaja luennoilla äänessä selittämässä suu vaahdossa asioita. Härskeimmät ovat sitä mieltä, että luennoista täytyy editoida ammattitason videoita nettiin katsottavaksi, koska eihän sitä nyt yliopistolle viitsi raahautua. Samaan aikaan yliopistopedagoginen tutkimus osoittaa, että tällaisilla opettajakeskeisillä menetelmillä ei yksinkertaisesti opi yhtä hyvin kuin silloin, jos opiskelija itse joutuu miettimään ratkaisuja, soveltamaan ja selittämään johtopäätelmiään muille. Eli just sitä inhottavaa ajattelutyötä, jota kukaan nykynuori ei tunnu olevan valmis tekemään oppimisen eteen! Aivan samanlaisia vaatimuksia on tuolla uutisen kommenteissa: opettaja on paska, jos hän ei kaada tietoa opiskelijoiden päähän. Aaaaargh!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Vierailija
2/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustot joutaa pois muuten kuin lääkärintodistuksella. Koulua joko käydään tai sitä ei käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi surullista, että monet opettajat ovat noin negatiivisia ja selkeästi kyllästyneitä ammattinsa, kuten ap.

Vierailija
4/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

Vierailija
5/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

No yleensä ne ryhmätyöt on semmoisia että kaikki tekee osuutensa yksin kotona.

Vierailija
6/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrataan vaikka roskakuskin ja opettajan ammatteja keskenään. Kumpi saa mielestäsi yhteiskunnassa enemmän arvostusta?

Et tiedä epäkiitollisesta työstä yhtään mitään. On paljon ammatteja joissa ei saa ikinä missään muodossa kiitosta keneltäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

Etkö edes lukea osaa? Missään en noin väittänyt.

Ryhmätyöt toimivat vain harvoin ja harvoille. Yleensä vähintään yksi ryhmästä lusmuaa, yksi tai kaksi tekee, mahdolliset loput siltä väliltä. "Ajatusten vaihto" on kyllä kovin idealistinen kuva käytännöstä, jossa työ vain jaetaan osiin ja jokainen kirjoittaa jotain ja se joka ei kirjoita, laitetaan esittämään se.

Jos sun opiskelijatkin sanovat usein samaa, että ryhmätyöt eivät toimi, niin ehkäpä sun omissa käsityksissäsi olisi parantamisen varaa.

Vierailija
8/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

No yleensä ne ryhmätyöt on semmoisia että kaikki tekee osuutensa yksin kotona.

No silloin ne tehdään väärin. Eikä syy ole silloin ryhmätyössä menetelmänä, vaan siinä miten opiskelijat ryhmätyön päättävät tehdä eli mennä siitä, mistä aita on matalin sen sijaan, että istuttaisiin yhdessä alas miettimään, miten tää homma nyt oikeasti kannattaa tehdä. Kuvaa täydellisesti korkeakouluopiskelijoiden asennetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmätyöt on persiöstä.

Vierailija
10/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

Etkö edes lukea osaa? Missään en noin väittänyt.

Ryhmätyöt toimivat vain harvoin ja harvoille. Yleensä vähintään yksi ryhmästä lusmuaa, yksi tai kaksi tekee, mahdolliset loput siltä väliltä. "Ajatusten vaihto" on kyllä kovin idealistinen kuva käytännöstä, jossa työ vain jaetaan osiin ja jokainen kirjoittaa jotain ja se joka ei kirjoita, laitetaan esittämään se.

Jos sun opiskelijatkin sanovat usein samaa, että ryhmätyöt eivät toimi, niin ehkäpä sun omissa käsityksissäsi olisi parantamisen varaa.

Ohjeista todella tarkkaan opiskelijani ryhmätyön tekemiseen ja korostan, että tarkoitus on keskustella aiheesta ryhmässä ja yhdessä ideoida työn sisältö eikä vaan jakaa niin, että jokainen kirjoittaa yhden alaotsikon verran omasta päästä yksin kotona. Mutta en minä voi tulla siihen viereen seisomaan ja vahtimaan, että kaikki tekevät yhdessä töitä. Alakoulussa se vielä onnistuu, mutta yliopistossa opiskelijoilta odotetaan myös oma-aloitteisuutta ja vastuunkantoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

No yleensä ne ryhmätyöt on semmoisia että kaikki tekee osuutensa yksin kotona.

No silloin ne tehdään väärin. Eikä syy ole silloin ryhmätyössä menetelmänä, vaan siinä miten opiskelijat ryhmätyön päättävät tehdä eli mennä siitä, mistä aita on matalin sen sijaan, että istuttaisiin yhdessä alas miettimään, miten tää homma nyt oikeasti kannattaa tehdä. Kuvaa täydellisesti korkeakouluopiskelijoiden asennetta.

Totuushan on, että ei kukaan edes halua keskustella joidenkin ventovieraitten ihmisten kanssa. Se on ihan joutavaa lätinää, joka vie aikaa eikä johda mihinkään. Joten työt tosiaan jaetaan. Osa ei tee mitään ja saa silti saman kunnian ryhmätyöstä. Todella turhauttava ja epätoimiva tapa!

Vierailija
12/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

Etkö edes lukea osaa? Missään en noin väittänyt.

Ryhmätyöt toimivat vain harvoin ja harvoille. Yleensä vähintään yksi ryhmästä lusmuaa, yksi tai kaksi tekee, mahdolliset loput siltä väliltä. "Ajatusten vaihto" on kyllä kovin idealistinen kuva käytännöstä, jossa työ vain jaetaan osiin ja jokainen kirjoittaa jotain ja se joka ei kirjoita, laitetaan esittämään se.

Jos sun opiskelijatkin sanovat usein samaa, että ryhmätyöt eivät toimi, niin ehkäpä sun omissa käsityksissäsi olisi parantamisen varaa.

Ohjeista todella tarkkaan opiskelijani ryhmätyön tekemiseen ja korostan, että tarkoitus on keskustella aiheesta ryhmässä ja yhdessä ideoida työn sisältö eikä vaan jakaa niin, että jokainen kirjoittaa yhden alaotsikon verran omasta päästä yksin kotona. Mutta en minä voi tulla siihen viereen seisomaan ja vahtimaan, että kaikki tekevät yhdessä töitä. Alakoulussa se vielä onnistuu, mutta yliopistossa opiskelijoilta odotetaan myös oma-aloitteisuutta ja vastuunkantoa.

Vaikka kuinka ohjeistaisit, niin se ei toimi, koska kukaan ei vaan yksinkertaisesti halua toimia niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

No yleensä ne ryhmätyöt on semmoisia että kaikki tekee osuutensa yksin kotona.

No silloin ne tehdään väärin. Eikä syy ole silloin ryhmätyössä menetelmänä, vaan siinä miten opiskelijat ryhmätyön päättävät tehdä eli mennä siitä, mistä aita on matalin sen sijaan, että istuttaisiin yhdessä alas miettimään, miten tää homma nyt oikeasti kannattaa tehdä. Kuvaa täydellisesti korkeakouluopiskelijoiden asennetta.

Niinhän ne tehdään, kun joka opettaja niitä työntää vaikka ne vituttavat niin monia. Ne pitää vaan saada alta pois mahdollisimman äkkiä ja sillä siisti. Siihen on opittu jo aiemmissa opinnoissa, joissa myös on opettajat ihastuneet ryhmätöihin.

Vierailija
14/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi surullista, että monet opettajat ovat noin negatiivisia ja selkeästi kyllästyneitä ammattinsa, kuten ap.

Niin on. Työolobarometrit kertovat hälyttävästä laskusta opettajien työssäviihtymisessä ja -jaksamisessa. Mitä asialle pitäisi mielestäsi tehdä? Opettajien syyllistäminen, vaatimusten lisääminen ja työolojen heikentäminen ei ainakaan paranna tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

Etkö edes lukea osaa? Missään en noin väittänyt.

Ryhmätyöt toimivat vain harvoin ja harvoille. Yleensä vähintään yksi ryhmästä lusmuaa, yksi tai kaksi tekee, mahdolliset loput siltä väliltä. "Ajatusten vaihto" on kyllä kovin idealistinen kuva käytännöstä, jossa työ vain jaetaan osiin ja jokainen kirjoittaa jotain ja se joka ei kirjoita, laitetaan esittämään se.

Jos sun opiskelijatkin sanovat usein samaa, että ryhmätyöt eivät toimi, niin ehkäpä sun omissa käsityksissäsi olisi parantamisen varaa.

Ohjeista todella tarkkaan opiskelijani ryhmätyön tekemiseen ja korostan, että tarkoitus on keskustella aiheesta ryhmässä ja yhdessä ideoida työn sisältö eikä vaan jakaa niin, että jokainen kirjoittaa yhden alaotsikon verran omasta päästä yksin kotona. Mutta en minä voi tulla siihen viereen seisomaan ja vahtimaan, että kaikki tekevät yhdessä töitä. Alakoulussa se vielä onnistuu, mutta yliopistossa opiskelijoilta odotetaan myös oma-aloitteisuutta ja vastuunkantoa.

Vaikka kuinka ohjeistaisit, niin se ei toimi, koska kukaan ei vaan yksinkertaisesti halua toimia niin.

Niin, kukaan ei halua toimia niin koska se on työläämpää ja vie enemmän aikaa. Mutta tutkimuksen valossa se myös tuottaa laadukkaampaa oppimista. Eli opiskelijat ampuvat vain itseään jalkaan, jos eivät hyödynnä tarjottuja mahdollisuuksia syväoppimiseen ja asioiden todelliseen ymmärtämiseen ulkoaopettelun sijaan. Ja sitten hakutaan opettaja, joka käyttää nykytutkimuksen valossa parhaita opetusmenetelmiä (=sosiokonstruktivismia).

Vierailija
16/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotan jo innolla, että pääsen takaisin töihin!

T: Työtään rakastava aikuisten opettaja

Vierailija
17/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

Etkö edes lukea osaa? Missään en noin väittänyt.

Ryhmätyöt toimivat vain harvoin ja harvoille. Yleensä vähintään yksi ryhmästä lusmuaa, yksi tai kaksi tekee, mahdolliset loput siltä väliltä. "Ajatusten vaihto" on kyllä kovin idealistinen kuva käytännöstä, jossa työ vain jaetaan osiin ja jokainen kirjoittaa jotain ja se joka ei kirjoita, laitetaan esittämään se.

Jos sun opiskelijatkin sanovat usein samaa, että ryhmätyöt eivät toimi, niin ehkäpä sun omissa käsityksissäsi olisi parantamisen varaa.

Ohjeista todella tarkkaan opiskelijani ryhmätyön tekemiseen ja korostan, että tarkoitus on keskustella aiheesta ryhmässä ja yhdessä ideoida työn sisältö eikä vaan jakaa niin, että jokainen kirjoittaa yhden alaotsikon verran omasta päästä yksin kotona. Mutta en minä voi tulla siihen viereen seisomaan ja vahtimaan, että kaikki tekevät yhdessä töitä. Alakoulussa se vielä onnistuu, mutta yliopistossa opiskelijoilta odotetaan myös oma-aloitteisuutta ja vastuunkantoa.

Vaikka kuinka ohjeistaisit, niin se ei toimi, koska kukaan ei vaan yksinkertaisesti halua toimia niin.

Niin, kukaan ei halua toimia niin koska se on työläämpää ja vie enemmän aikaa. Mutta tutkimuksen valossa se myös tuottaa laadukkaampaa oppimista. Eli opiskelijat ampuvat vain itseään jalkaan, jos eivät hyödynnä tarjottuja mahdollisuuksia syväoppimiseen ja asioiden todelliseen ymmärtämiseen ulkoaopettelun sijaan. Ja sitten hakutaan opettaja, joka käyttää nykytutkimuksen valossa parhaita opetusmenetelmiä (=sosiokonstruktivismia).

Jaa, itse olen aina oppinut parhaiten yksin ja niin monet muutkin. Tutkimuksia löytää joka aiheesta puoleen ja toiseen.

Vierailija
18/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verrataan vaikka roskakuskin ja opettajan ammatteja keskenään. Kumpi saa mielestäsi yhteiskunnassa enemmän arvostusta?

Et tiedä epäkiitollisesta työstä yhtään mitään. On paljon ammatteja joissa ei saa ikinä missään muodossa kiitosta keneltäkään.

Roskakuskiin suhtaudutaan usein vähintään neutraalisti eikä heistä ole juuri kellään pahaa sanottavaa. Opettajiin heijastuu omat koulutraumat ja valitetaan pitkistä kesälomista, jotka monilla ovat työttömyysaikaa sekä lyhyistä päivistä, koska suunnitteluahan ei tarvitse tehdä. Tavikset kuvittelevat tietävänsä paremmin miten opetus pitäisi järjestää, mutta roskakuskeja ei kukaan tule neuvomaan työssään

Niin ja miesopettajana ei kannata edes haaveilla naisseurasta. Kiinnostus loppuu siihen paikkaan, kun ammatti käy ilmi. Välillä sanon olevani työtön, koska silloin flaksi on parempaa. Osalle naisista miehen fyysinen työ (kuten roskakuskilla) on turn on, mutta opettajamies ei miellytä ketään

ei ap

Vierailija
19/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne ryhmätyöt ei ainakaan minulle anna juuri mitään. Opettajallehan ne on kivoja, kun tarkastaminen ja arviointi vievät vähemmän aikaa kuin yksilötehtävät.

Mielenkiintoinen väite, jonka kuulee usein opiskelijoilta. Eli olet sitä mieltä, että toisten kurssilaisten ajatuksilla opiskeltavasta aiheesta ei ole sinulle mitään uutta annettavaa? Että osaat kaiken paremmin yksin kuin keskustelemalla muiden kanssa?

No yleensä ne ryhmätyöt on semmoisia että kaikki tekee osuutensa yksin kotona.

No silloin ne tehdään väärin. Eikä syy ole silloin ryhmätyössä menetelmänä, vaan siinä miten opiskelijat ryhmätyön päättävät tehdä eli mennä siitä, mistä aita on matalin sen sijaan, että istuttaisiin yhdessä alas miettimään, miten tää homma nyt oikeasti kannattaa tehdä. Kuvaa täydellisesti korkeakouluopiskelijoiden asennetta.

Niinhän ne tehdään, kun joka opettaja niitä työntää vaikka ne vituttavat niin monia. Ne pitää vaan saada alta pois mahdollisimman äkkiä ja sillä siisti. Siihen on opittu jo aiemmissa opinnoissa, joissa myös on opettajat ihastuneet ryhmätöihin.

Ajatus siitä, että on oikeus olla tekemättä asioita, jotka eivät itseä miellytä, kuvaa hyvin nyky-yhteiskuntaa. Ryhmätöitä ei teetetä siksi, että opettajat niistä erityisesti pitäisivät, vaan siksi, että koko ajan yhä useammassa työssä edellytetään tiimitaitoja. Ryhmätyön on tarkoitus opettaa sisältöjen lisäksi myös taitoja. Se, että tahallaan tekee ryhmätyön väärin ja huonosti, on ihan yhtä typerää oman oppimisen kannalta kuin vaikka plagiointi tai lunttaaminen. Opettajan ohjeiden noudattamatta jättämistä ei tee mitenkään hyväksyttäväksi se, että ei tykkää ryhmätöistä ja että "muutkaan ei tee mitään". Tämä on sama kuin palauttaisi toisen kirjoittaman esseen omanaan, koska ei tykkää kirjoittamisesta ja koska yksi kaverikin teki näin.

Vierailija
20/35 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitenkäs tämä ongelma ennen ratkaistiin, kun opetusmenetelmä oli sitä luennointia ym opettajakeskeistä? Miten se aika silloin riitti?