Etunimi avaa ovia: Eleanor opiskelee Oxfordissa 100 kertaa todennäköisemmin kuin Jade
Käsitys vanhempien sosiaalisen aseman heijastumisesta nimissä, joita he valitsevat lapsilleen, ei ole vain näppituntumaa. Siitä on tehty ulkomailla lukuisia tutkimuksia.
Yhdessä tarkasteltiin brittiläisen Oxfordin yliopiston opiskelijoiden etunimiä. The Guardian (siirryt toiseen palveluun) -lehden selvityksen mukaan 80 prosenttia Oxfordin opiskelijoista on kahdesta ylimmästä yhteiskuntaluokasta.
Kalifornian yliopiston taloushistorioitsija Gregory Clark tutki joitakin vuosia sitten, heijastavatko opiskelijoiden etunimet tuota perhetaustaa. Aineistona olivat opintonsa Oxfordissa vuosina 2008–2013 aloittaneet lähes 15 500 nuorta ja heidän kaikki ikätoverinsa.
Vertailu osoitti, että Oxford on erityisesti Eleanorien, Peterien, Simonien ja Annojen opinahjo. Eleanor opiskelee Oxfordissa sata kertaa todennäköisemmin kuin esimerkiksi Jade. Jadeja on opiskelijoista alle kolme prosenttia määrästä, jota heidän osuutensa ikäluokasta edellyttäisi.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko Janit, Mikat, Samit, Markot, Nikot jne. 80-90-luvulla normaaleja keskiluokkaisia nimiä? Nuohan ovat omalla tavallaan todella aikaansa sidottuja.
Niin. Onko joku näistä mahdollisesti aikansa lähiönimi vai mitä näihin lasketaan?
Oman muistini mukaan 60-luvun lopulta sinne 1970-luvun loppuun yksi yleisin lähiönimi pojille olisi ollut Mika. Meidänkin luokalla koulussa oli 7 Mikaa.
En näe että olisi mitenkään heikentänyt kenenkään menestystä missään. Mikoihin törmää ihan missä vaan.
Niinpä. Minä tiedän ainakin kaksi Mika-nimistä opettajaakin. Googlella löytyy lääkäriä, tutkijaa, lakimiestä ja vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa kun on töissä niin seulan läpi soljuu melkoinen liuta nimiä. Kyllä se vaan valitettavasti niin on, että aika tavalla saavat monet kohentaa tuloksiaan jos tulevaisuudessa mielivät korkeakouluun. Ja lähes poikkeuksetta nämä kapasiteetiltaan heikoimmat tai käytökseltään häiriköt tai muuten ongelmalliset ovat jotain muuta kuin perus Aaroja, Saimeja jne. Useimmiten nimenomaan käytökseltään todella rasittavia ja häiritseviä. Jos voi sanoa lapsesta, niin moukkia tai ainakin hyvällä vauhdilla siihen suuntaan kehittyviä. Myös heikko yleissivistys ja ihan perus käytöstavat kateissa.
Ei se mitään juttua vain ole, että tietyt nimet ovat jo ekalla kuulemalla valitettavan usein ns. enne siitä mitä tuleman pitää. Eemi, Veeti, Nico, Mico, Miklas, Roni, Jade, Jadessa, Jemina, Pinja, Dina, Adelia, Nemi, Eemu, Lenny, Jimi... Ja kasapäin mamunimiä päälle.
En voi näistä juuri ketään kuvitella korkeakouluun. Ovat 10 vuoden aikana tulleet kaikki eri kouluissa vastaan.
:D
Voi voi, kun ainakin Helsingin yliopistossa on lähes kaikkia noita jo nyt. Roneja on yli 20, Veetejäkin usemapi, Nicoja paljon, Jimejä, Pinjoja pilvin pimein!
Eli pieleen meni sun arvio noiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se minustakin menee, mutta tuo kysymys olikin esitetty näille, jotka väittävät, ettei lucat ja jasmiinat voi nimensä vuoksi koskaan toimia lääkärinä.
Ei kukaan ole niin väittäny. Sen sijaan on väitetty että niissä sos luokissa mistä lääkärit, juristit jne valmistuu, ei esiinny kyseisiä nimiä.Muistaakseni Jasmiina ei ollut mainuttu nimi vaan Janita ja Jemina.
Kuitenkin nuo kaikki lienevät harvinaisempia nimiä, jotka on annettu lapsille lähinnä 2000-luvulla, joten jo se selittää miksi heitä ei ole lääkärissä, lakimiehissä yms.
Heh olen tän kommentin heittäjä ja kaikki mun tuntemat Janitat ovat syntynet 70-luvun lopulla 80-luvun alussa. Kyllä niitä lähihoitajina olen mun lähipiirissä mut ei lääkäreinä.
Kaikki? Minä en tunne yhtäkään Janitaa, en lääkäreitä enkä lähihoitajia. Missä päin Janita on ollut niin yleinen nimi, että niitä ihan useampia tuttavapiiriin kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä myös ollut juttu jostain venäläistaustaisesta naisesta joka oli muuttanut koko nimensä, koska tätä oli syrjitty nimen perusteella. Olgasta Raakheliksi tai jotain sinne päin. Sukunimi myös.
No voi kiesus! Olga on tosi tavallinen nimi Suomessa! Varsinkin vähän iäkkäämmillä.
Mun isoisoäiti oli Olga.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se minustakin menee, mutta tuo kysymys olikin esitetty näille, jotka väittävät, ettei lucat ja jasmiinat voi nimensä vuoksi koskaan toimia lääkärinä.
Ei kukaan ole niin väittäny. Sen sijaan on väitetty että niissä sos luokissa mistä lääkärit, juristit jne valmistuu, ei esiinny kyseisiä nimiä.Muistaakseni Jasmiina ei ollut mainuttu nimi vaan Janita ja Jemina.
Kuitenkin nuo kaikki lienevät harvinaisempia nimiä, jotka on annettu lapsille lähinnä 2000-luvulla, joten jo se selittää miksi heitä ei ole lääkärissä, lakimiehissä yms.
Heh olen tän kommentin heittäjä ja kaikki mun tuntemat Janitat ovat syntynet 70-luvun lopulla 80-luvun alussa. Kyllä niitä lähihoitajina olen mun lähipiirissä mut ei lääkäreinä.
Lääkäriluettelosta löytyy kyllä Janita-nimisiä lääkäreitä. Ne sun henk. koht huomiot eivät ole totuus.
Sori kun puhkaisin sun kuplan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä myös ollut juttu jostain venäläistaustaisesta naisesta joka oli muuttanut koko nimensä, koska tätä oli syrjitty nimen perusteella. Olgasta Raakheliksi tai jotain sinne päin. Sukunimi myös.
No voi kiesus! Olga on tosi tavallinen nimi Suomessa! Varsinkin vähän iäkkäämmillä.
Mun isoisoäiti oli Olga.
Niinpä. Noin 10-kertainen määrä Olga-nimisiä verrattuna Janita-nimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isoisoäiti oli Olga.
No näyttää se jonkun elämää vaivaneen tarpeeksi että piti muuttaa. Tässä linkki juttuun:
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/722963-raakhel-27-vaihtoi-ensin…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki? Minä en tunne yhtäkään Janitaa, en lääkäreitä enkä lähihoitajia. Missä päin Janita on ollut niin yleinen nimi, että niitä ihan useampia tuttavapiiriin kuuluu?
Ei taida olla yleinen nimi, hyvin harvinainen, Suomessa vain 2 600 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun poikien suosikkinimiin kuuluivat ainakin Antti ja Sami. Näitä löytyy kyllä ihan kaikista ryhmistä. Tiedän vaikka kuinka monta kumpaakin duunareista lääkäreihin ja kouluttamattomiakin on. Tyttöjen suosikkinimiä taisi olla ainakin Heidi ja Laura. Näissä aika sama homma.
Nimenä Antti on Samia vahvempi.
Ei nimi miestä pahenna ellei mies nimeä
Yliopistoille pitkät paskat. Kaiken maailman työhaluttomat turhakkeet saleja täyttämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei koske Suomea. Suomessa etunimissä ei ole tuollaisia eroja ja samat nimet ovat suosittuja niin rikkailla kuin köyhillä. Sama juttu Ruotsissa.
Ai? Kuinka monta yläluokkaisen perheen Lucasta, Ahmedia, Nicoa, Jadea, Jeminaa tai Giselleä tiedät?
Mikä vika Lucaksessa on? Ihan normaali kansainvälinen miehen nimi. Mikael Forssellin ja Metin poika on Lucas.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin että köyhät antavat tietynlaisia nimiä ja köyhyys periytyy lapsille vanhempien köyhyyden takia eikä nimen.
Tämä mullakin tuli mieleen. Ei taida suomessakaan olla kovin montaa Nico tai Joni nimistä lääkäriä? Tutkimuksia on tehty suomessakin "lähiönimistä".
Suomessa Eleanor olisi "wt". Ainakin mammojen mielestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla niin että köyhät antavat tietynlaisia nimiä ja köyhyys periytyy lapsille vanhempien köyhyyden takia eikä nimen.
Tämä mullakin tuli mieleen. Ei taida suomessakaan olla kovin montaa Nico tai Joni nimistä lääkäriä? Tutkimuksia on tehty suomessakin "lähiönimistä".
Lääkärit ei ole mitään jumalasta seuraavia. Lääkäri on tavallinen duunariammatti. Lääkäreinä on kyllä ollut Jonia, Svetlanaa, Tatjanaa ja ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne Nicot ja Jonit on kyllä tulevia lääkäreitä, mutta eivät ole vielä siinä iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pressan nimi ei voi olla mikään leidinimi tai sellainen joka haisee lähiölle, vaikka juuret sieltä olisikin.
Niin? Mitäs tällaisia nimiä on esim 80-luvulla syntyneissä? Silloin oli Elinat, Jaanat, Satut, Maaritit, Marit, Mikot, Pekat, Villet ja Pertit. Onko näistä joku ollut aikanaan sellainen lähiönimi, joita ei nykyään voisi kuvitella esim ministeriksi?
Tuo "Satut" kertoo kaiken tarvittavan sinusta. Sivistynyt ihminen taivuttaa sen d-kirjaimella.
Muutenkin olet aivan pihalla. Esim. Pertti on 50-luvun suosikkeja ,ei todellakaan 80-luvun.
Erisnimien taivutus ei mene aina sen yleissanan mukaan. Tatuakaan ei taivuteta Tadun vaan Tatun.
Et muuten vastannut kysymykseen.
Onko Tatu jokin "yleissana"? Oikea termi muuten on yleisnimi.
Ja totta kai perttejä ja maaritteja on ollut ministereinä, esim. Pertti Salolainen. Ei mikään nuorukainen enää :)
Eikä vieläkään vastausta. Mitä ovat olleet ne 80-luvulla yleiset nimet, jotka eivät kelvanneet ministerille. Sinä nyt jauhat asian vierestä, kun et näköjään pysty vastaamaan. Itse en keksi yhtäkään nimeä, joka olisi leimannut henkilön niin, että se määrittäisi, voiko päästä päättäviin asemiin.
Tuolloin Nimiä annettiin suppeammin - erikoisia olisi olleet Kimi / Jimi / Jami / Kirka jne - eli tässäkin näkyy medioiden vaikutusvalta. - sekä myös se, että Suomeen on vasta myöhemmin oikeastaan syntynyt wt-luokka. Ennen annettiin suvun nimiä ja kelpoja nimiä (Pasi / Tapio / Kai / Jari / Mervi / Saara / Anne jne) myöhemmin haluttiin nimenomaan pois näistä vanhoista ja keksittiin ensin Lumi / Tuuli / Meri ym perinteiset luontonimet ja jossain vaiheessa TV-nimet joista säälittävän moni On Afroamerikkalaisia tai muuten vain meidän kulttuuriimme vieraita eikö niiden antajat ehkä ole selvittäneet mikä niiden ’arvo’ niiden kotimaassa on
Nykyiset wt nimet ovat käytännössä kaikki tulleet jostain ’muualta’ tai ainakin suomalainen nimi on ’raiskattu’ niin että Siihen ympätään keinotekoisesti vierasperäisiä konsonantteja.
Nimi ei miestä pahenna mutta sanoisin että tuntemistani 50+ nimistä joku kantasuomalaisen Manne (tunnen 70-luvun lapsia 2) ja Kastehelmi eivät kuulosta luotettavilta...
Pari päivää sitten näin telkkarissa ohjelman, jossa tyttären nimi oli Tequila. Onneksi Suomessa on nimilaki, joka estää tällaisten leimaavien nimien antamisen.
"Tuli ja Utu kelpaavat, Sweethoneybeebambi ei"
Heh, onkohan Taina Licciardo-Toivola ehdottanut tuota Sweethoneybeebambia. Kuulostaa samantyyliseltä kuin muutkin lastensa nimet, kun ne Youtubessa esitteli...
Niko-Petteri on nimi, jonka kuullessa on vaikea pidätellä hymyä.