Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelivetoauto: kokemuksia?

Vierailija
25.12.2018 |

Kun jopa Lounais-Suomessa on lopulta lunta, tulee pohdittua että olisiko nelivetoautosta jotain aitoa hyötyä. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on nelivedoista?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan itä-suomessa ja täällä on nelikko tarpeen. Mäkisillä ja mutkaisilla teillä tuo 4-veto pääsee oikeuksiinsa mutta en tiedä siellä vähälumisilla seuduilla onko tarpeen.

Vierailija
2/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siita jotain hyotya olisi, mutta 2 vetoisellakin selviaa ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä eroa ei huomaa mistään ja talvella lähinnä siitä, ettei sudi liikkeelle lähdössä.

Eiköhän ketju täyty niistä, jotka kertovat kuinka kaksivetoisellakin ”pärjää”, eivätkä ne väärässä ole. Kyllä talvella pärjää kesärenkaillakin, mutta ei silloin ajaminen huoletonta ja hauskaa ole.

Vierailija
4/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliveto pysyy kelillä kuin kelillä tiellä kuin juna, kunhan ei mutkiin aja ylinopeutta.

Lähtee talvella liikkeelle ja kiihdyttää melkein kuin kesällä.

Olen ollut oikein tyytyväinen.

Vierailija
5/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neliveto Etelä-Suomessa, on tosi turvallista ja mukavaa ajella kun pysyy niin paljon paremmin tiessä. Tykkään!

Vierailija
6/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa ajettava yli hölkkävauhdissa. 

Ajattele nyt itse jos neljä pyörää vetää. Hyvä maastossa, paska valtatienopeuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollut viisi vuotta enkä enää luovu nelivedosta. Olen surkea kuski eikä tarvitse talvella hermoilla miten pääsee mäet ja jäiset tieluiskat ylös.

Vierailija
8/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesta autosta saa nelivedon kytkettyä pois päältä, eli hyvällä tiellä ja kelillä on vain etuveto, ja huonolla kelillä tai huonolla tiellä laitetaan sitten neliveto päälle.

Nelivetohan ei ole kovin ketterä, joten varsinkin ahtailla parkkipaikoilla on hyvä että nelivedon saa pois päältä niin mahtuu kääntymään ja parkkeeraamaan ketterämmin.

Siskoni ja miehensä asuvat pohjoisessa, ja siskollani n. 40 km työmatka ja tie on talvella todella paskassa kunnossa. Siinä on neliveto tarpeen. Hänellä auto josta ei saa nelivetoa kytkettyä pois, joten on melkoinen bensasyöppö. Miehensä auto on "laivan kokoinen", mutta huomattavasti ketterämpi, kun siitä saa nelivedon pois halutessaan. Ja huonolla kelillä se taas on mahtava ajaa, kun ei ole mikään pikkuinen maata viistävä kippo. Siskon autokaan ei mikään pieni ole (mitsu outlander), mutta yllättävän kömpelö kun etuvetoiseen vertaa. Ja takavetoinenhan olisi vielä ketterämpi, kääntyy kolikon päällä.

Minäkin ajan paljon paskalla kelillä ja halusin nelivedon. Osaan ajaa etuvedollakin, mutta onhan se mukavaa kun on neliveto ja vähän purkkapussia isompi auto. Ja uskaltaa laittaa peräkärrynkin perään ilman että auto hyytyy ylämäkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja. 

Vierailija
10/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee näppärästi hangessa kiilaamaan jonon ohi viereiseltä kaistalta, kun paalupaikalla olija jää paikoilleen sutimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja. 

Anna kun arvaan: syy on se että F1-autojen käyttämillä radoilla on aina käytössä paljas asvaltti jossa on pahimmillaan vähän vettä päällä? Ja se että F1-autot eivät koskaan aja lumen tai jään päällä?

T. Ap.

Vierailija
12/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta autosta saa nelivedon kytkettyä pois päältä, eli hyvällä tiellä ja kelillä on vain etuveto, ja huonolla kelillä tai huonolla tiellä laitetaan sitten neliveto päälle.

Nelivetohan ei ole kovin ketterä, joten varsinkin ahtailla parkkipaikoilla on hyvä että nelivedon saa pois päältä niin mahtuu kääntymään ja parkkeeraamaan ketterämmin.

Siskoni ja miehensä asuvat pohjoisessa, ja siskollani n. 40 km työmatka ja tie on talvella todella paskassa kunnossa. Siinä on neliveto tarpeen. Hänellä auto josta ei saa nelivetoa kytkettyä pois, joten on melkoinen bensasyöppö. Miehensä auto on "laivan kokoinen", mutta huomattavasti ketterämpi, kun siitä saa nelivedon pois halutessaan. Ja huonolla kelillä se taas on mahtava ajaa, kun ei ole mikään pikkuinen maata viistävä kippo. Siskon autokaan ei mikään pieni ole (mitsu outlander), mutta yllättävän kömpelö kun etuvetoiseen vertaa. Ja takavetoinenhan olisi vielä ketterämpi, kääntyy kolikon päällä.

Minäkin ajan paljon paskalla kelillä ja halusin nelivedon. Osaan ajaa etuvedollakin, mutta onhan se mukavaa kun on neliveto ja vähän purkkapussia isompi auto. Ja uskaltaa laittaa peräkärrynkin perään ilman että auto hyytyy ylämäkeen.

Normaalit nelivedot eivät ole olleet kytkettävällä nelivedolla varustettuja varmaan kahteen vuosikymmeneen. Samalla kääntymisongelmat ovat kadonneet, jotka johtuivat kiinteästä nelivedosta.

Nykyaikainen neliveto osaa jakaa voimaa lähes 0-100% mille tahansa renkaalle. Pääsääntöisesti siten, että liukkaalla voimaa ohjataan pitävälle/pitäville renkaille. Kuivalla maantiellä voima taas jakaantuu, automerkistä riippuen joko 50-50 - 20/80 etu- ja taka-akselin kesken, eikä vaikutusta ajo-ominaisuuksiin tai polttoainekulutukseen edes normaaliajassa huomaa. Ääritilanteissa vaikutus on taas ennemmin positiivinen.

Nelivedot eivät myöskään ole mitään ”laivoja”. Aivan kaikissa kokoluokissa löytyy nelivetoversioita, jos auton iso koko jotenkin pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja. 

Miksiköhän parhaat ralliautot ovat nelivetoisia?

Vierailija
14/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuin aikoinaan ilmastointi ja sähköikkunat - ei osaa kaivata niitä kun ilmankin pärjää, mutta mukavuustekijään tottumisen jälkeen ei halua luopua niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja. 

Anna kun arvaan: syy on se että F1-autojen käyttämillä radoilla on aina käytössä paljas asvaltti jossa on pahimmillaan vähän vettä päällä? Ja se että F1-autot eivät koskaan aja lumen tai jään päällä?

T. Ap.

WRC-autot puolestaan ovat nelivetoja, kun pitää pystyä ajamaan vähän toisenlaisissa olosuhteissa.

Vierailija
16/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-veto auto vie matkustajat täysin perille asti asti myös vaativissa kaupunkiolosuhteissa. 4-vetoauton kaasujalanjälki on uskottua pienempi.

Vierailija
17/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO suomessa on ihan hemmetin hyvät tiet ja kyllä menee 2-vedolla jokapaikkana varmasti. Mutta on se vaan hauskempaa ajella 4-vedolla.

3v töissä pohjoisvenäjällä opetti millaisia ne huonot tiet on, ja sielläkin pärjäs 2 vedolla, ainakin  suurimmaksi osin.

Muutamissa autoissa on vielä kytkettävä neliveto esim hilux.  Vaan sellainen turhaa jos ei ajele maastossa.

Vierailija
18/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit nelivedot eivät ole olleet kytkettävällä nelivedolla varustettuja varmaan kahteen vuosikymmeneen. Samalla kääntymisongelmat ovat kadonneet, jotka johtuivat kiinteästä nelivedosta.

En tainnutkaan sanoa että kyse on uusista autoista... Mutta et osaa lukea, joten annetaan anteeksi.

Nelivedot eivät myöskään ole mitään ”laivoja”. Aivan kaikissa kokoluokissa löytyy nelivetoversioita, jos auton iso koko jotenkin pelottaa.

En kyllä edes väittänyt että tuo lankoni auto on laivan kokoinen siksi, että se on neliveto... Mutta annetaan lukutaidottomalle anteeksi.

Tarkoitin sitä, että isompi auto on etuvetoisena huomattavasti ketterämpi kuin pienempi nelivetoisena. Eli jatkuva neliveto tekee autosta vähän kömpelömmän.

Ymmärsitkö, vai selitänkö vielä?

Ja kuka väitti että auton iso koko pelottaa? En ainakaan minä. Puhut siis itsestäsi? No, aja varovasti sillä tonnikalapurkillasi :)

Ihan yhtä laivan kokoinenhan tuo lankoni auto olisi vaikka olisi pelkästään etuvetoinen :D

Ja kaverini nelivetosuzuki on pikkuinen kippo, mutta kyllä sillä huonolla kelillä pääsee kun ei se maata viistä. Mutta pienihän se kottero on. On heillä sen lisäksi vielä sedan ja iso maasturikin. Paskalla kelillä sedan jää pihaan ja vain nelivedot ovat käytössä.

Vierailija
19/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja. 

Kyllä: Formula 1 sääntökirja

Vierailija
20/30 |
25.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo märällä asfaltilla huomaa nelivedon tuoman pidonkun tehokkaammalla autolla kiihdyttää liikennevaloista ja liukkaalla sitten ajaminen on yhtä juhlaa kun vertaa vajaavetoisiin.

Kaksivetoisella "pärjätään" ja ollaan nelivetoisten tiellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan