Nelivetoauto: kokemuksia?
Kun jopa Lounais-Suomessa on lopulta lunta, tulee pohdittua että olisiko nelivetoautosta jotain aitoa hyötyä. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on nelivedoista?
Kommentit (30)
Kai siita jotain hyotya olisi, mutta 2 vetoisellakin selviaa ihan hyvin.
Kesällä eroa ei huomaa mistään ja talvella lähinnä siitä, ettei sudi liikkeelle lähdössä.
Eiköhän ketju täyty niistä, jotka kertovat kuinka kaksivetoisellakin ”pärjää”, eivätkä ne väärässä ole. Kyllä talvella pärjää kesärenkaillakin, mutta ei silloin ajaminen huoletonta ja hauskaa ole.
Neliveto pysyy kelillä kuin kelillä tiellä kuin juna, kunhan ei mutkiin aja ylinopeutta.
Lähtee talvella liikkeelle ja kiihdyttää melkein kuin kesällä.
Olen ollut oikein tyytyväinen.
Mulla on neliveto Etelä-Suomessa, on tosi turvallista ja mukavaa ajella kun pysyy niin paljon paremmin tiessä. Tykkään!
Epävakaa ajettava yli hölkkävauhdissa.
Ajattele nyt itse jos neljä pyörää vetää. Hyvä maastossa, paska valtatienopeuksissa.
Meillä ollut viisi vuotta enkä enää luovu nelivedosta. Olen surkea kuski eikä tarvitse talvella hermoilla miten pääsee mäet ja jäiset tieluiskat ylös.
Aika monesta autosta saa nelivedon kytkettyä pois päältä, eli hyvällä tiellä ja kelillä on vain etuveto, ja huonolla kelillä tai huonolla tiellä laitetaan sitten neliveto päälle.
Nelivetohan ei ole kovin ketterä, joten varsinkin ahtailla parkkipaikoilla on hyvä että nelivedon saa pois päältä niin mahtuu kääntymään ja parkkeeraamaan ketterämmin.
Siskoni ja miehensä asuvat pohjoisessa, ja siskollani n. 40 km työmatka ja tie on talvella todella paskassa kunnossa. Siinä on neliveto tarpeen. Hänellä auto josta ei saa nelivetoa kytkettyä pois, joten on melkoinen bensasyöppö. Miehensä auto on "laivan kokoinen", mutta huomattavasti ketterämpi, kun siitä saa nelivedon pois halutessaan. Ja huonolla kelillä se taas on mahtava ajaa, kun ei ole mikään pikkuinen maata viistävä kippo. Siskon autokaan ei mikään pieni ole (mitsu outlander), mutta yllättävän kömpelö kun etuvetoiseen vertaa. Ja takavetoinenhan olisi vielä ketterämpi, kääntyy kolikon päällä.
Minäkin ajan paljon paskalla kelillä ja halusin nelivedon. Osaan ajaa etuvedollakin, mutta onhan se mukavaa kun on neliveto ja vähän purkkapussia isompi auto. Ja uskaltaa laittaa peräkärrynkin perään ilman että auto hyytyy ylämäkeen.
Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja.
Pääsee näppärästi hangessa kiilaamaan jonon ohi viereiseltä kaistalta, kun paalupaikalla olija jää paikoilleen sutimaan.
Vierailija kirjoitti:
Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja.
Anna kun arvaan: syy on se että F1-autojen käyttämillä radoilla on aina käytössä paljas asvaltti jossa on pahimmillaan vähän vettä päällä? Ja se että F1-autot eivät koskaan aja lumen tai jään päällä?
T. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta autosta saa nelivedon kytkettyä pois päältä, eli hyvällä tiellä ja kelillä on vain etuveto, ja huonolla kelillä tai huonolla tiellä laitetaan sitten neliveto päälle.
Nelivetohan ei ole kovin ketterä, joten varsinkin ahtailla parkkipaikoilla on hyvä että nelivedon saa pois päältä niin mahtuu kääntymään ja parkkeeraamaan ketterämmin.
Siskoni ja miehensä asuvat pohjoisessa, ja siskollani n. 40 km työmatka ja tie on talvella todella paskassa kunnossa. Siinä on neliveto tarpeen. Hänellä auto josta ei saa nelivetoa kytkettyä pois, joten on melkoinen bensasyöppö. Miehensä auto on "laivan kokoinen", mutta huomattavasti ketterämpi, kun siitä saa nelivedon pois halutessaan. Ja huonolla kelillä se taas on mahtava ajaa, kun ei ole mikään pikkuinen maata viistävä kippo. Siskon autokaan ei mikään pieni ole (mitsu outlander), mutta yllättävän kömpelö kun etuvetoiseen vertaa. Ja takavetoinenhan olisi vielä ketterämpi, kääntyy kolikon päällä.
Minäkin ajan paljon paskalla kelillä ja halusin nelivedon. Osaan ajaa etuvedollakin, mutta onhan se mukavaa kun on neliveto ja vähän purkkapussia isompi auto. Ja uskaltaa laittaa peräkärrynkin perään ilman että auto hyytyy ylämäkeen.
Normaalit nelivedot eivät ole olleet kytkettävällä nelivedolla varustettuja varmaan kahteen vuosikymmeneen. Samalla kääntymisongelmat ovat kadonneet, jotka johtuivat kiinteästä nelivedosta.
Nykyaikainen neliveto osaa jakaa voimaa lähes 0-100% mille tahansa renkaalle. Pääsääntöisesti siten, että liukkaalla voimaa ohjataan pitävälle/pitäville renkaille. Kuivalla maantiellä voima taas jakaantuu, automerkistä riippuen joko 50-50 - 20/80 etu- ja taka-akselin kesken, eikä vaikutusta ajo-ominaisuuksiin tai polttoainekulutukseen edes normaaliajassa huomaa. Ääritilanteissa vaikutus on taas ennemmin positiivinen.
Nelivedot eivät myöskään ole mitään ”laivoja”. Aivan kaikissa kokoluokissa löytyy nelivetoversioita, jos auton iso koko jotenkin pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja.
Miksiköhän parhaat ralliautot ovat nelivetoisia?
On kuin aikoinaan ilmastointi ja sähköikkunat - ei osaa kaivata niitä kun ilmankin pärjää, mutta mukavuustekijään tottumisen jälkeen ei halua luopua niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja.
Anna kun arvaan: syy on se että F1-autojen käyttämillä radoilla on aina käytössä paljas asvaltti jossa on pahimmillaan vähän vettä päällä? Ja se että F1-autot eivät koskaan aja lumen tai jään päällä?
T. Ap.
WRC-autot puolestaan ovat nelivetoja, kun pitää pystyä ajamaan vähän toisenlaisissa olosuhteissa.
4-veto auto vie matkustajat täysin perille asti asti myös vaativissa kaupunkiolosuhteissa. 4-vetoauton kaasujalanjälki on uskottua pienempi.
NO suomessa on ihan hemmetin hyvät tiet ja kyllä menee 2-vedolla jokapaikkana varmasti. Mutta on se vaan hauskempaa ajella 4-vedolla.
3v töissä pohjoisvenäjällä opetti millaisia ne huonot tiet on, ja sielläkin pärjäs 2 vedolla, ainakin suurimmaksi osin.
Muutamissa autoissa on vielä kytkettävä neliveto esim hilux. Vaan sellainen turhaa jos ei ajele maastossa.
Normaalit nelivedot eivät ole olleet kytkettävällä nelivedolla varustettuja varmaan kahteen vuosikymmeneen. Samalla kääntymisongelmat ovat kadonneet, jotka johtuivat kiinteästä nelivedosta.
En tainnutkaan sanoa että kyse on uusista autoista... Mutta et osaa lukea, joten annetaan anteeksi.
Nelivedot eivät myöskään ole mitään ”laivoja”. Aivan kaikissa kokoluokissa löytyy nelivetoversioita, jos auton iso koko jotenkin pelottaa.
En kyllä edes väittänyt että tuo lankoni auto on laivan kokoinen siksi, että se on neliveto... Mutta annetaan lukutaidottomalle anteeksi.
Tarkoitin sitä, että isompi auto on etuvetoisena huomattavasti ketterämpi kuin pienempi nelivetoisena. Eli jatkuva neliveto tekee autosta vähän kömpelömmän.
Ymmärsitkö, vai selitänkö vielä?
Ja kuka väitti että auton iso koko pelottaa? En ainakaan minä. Puhut siis itsestäsi? No, aja varovasti sillä tonnikalapurkillasi :)
Ihan yhtä laivan kokoinenhan tuo lankoni auto olisi vaikka olisi pelkästään etuvetoinen :D
Ja kaverini nelivetosuzuki on pikkuinen kippo, mutta kyllä sillä huonolla kelillä pääsee kun ei se maata viistä. Mutta pienihän se kottero on. On heillä sen lisäksi vielä sedan ja iso maasturikin. Paskalla kelillä sedan jää pihaan ja vain nelivedot ovat käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Sille on syynsä miksi maailman edistyksellisimmät autot, F1-autot, eivät ole nelivetoja.
Kyllä: Formula 1 sääntökirja
Jo märällä asfaltilla huomaa nelivedon tuoman pidonkun tehokkaammalla autolla kiihdyttää liikennevaloista ja liukkaalla sitten ajaminen on yhtä juhlaa kun vertaa vajaavetoisiin.
Kaksivetoisella "pärjätään" ja ollaan nelivetoisten tiellä.
Asutaan itä-suomessa ja täällä on nelikko tarpeen. Mäkisillä ja mutkaisilla teillä tuo 4-veto pääsee oikeuksiinsa mutta en tiedä siellä vähälumisilla seuduilla onko tarpeen.