Miksi solussa asuminen on kamalaa?
Tässä omat syyni:
- Kaipaan sitä että saan olla kotona yksin, ja solussa olen jatkuvasti tietoinen toisen läsnäolosta
- Vaikka kämppis olisi poissa, alitajuisesti odotan hänen paluutaan enkä odota sitä innolla. Jotenkin vaivaannun siitä, kun kokkaan keittiössä ja ulko-ovi aukeaa yllättäen.
- Kämppikset eivät välttämättä ole samaa mieltä siisteydestä. Osa sotkee ja jättää omia tavaroitaan minne sattuu.
- Lemmikkikielto. Haluan yksiöön, jotta voisin hankkia kissan. Muutenkin on paljon, mitä solussa ei saa tai kehtaa tehdä niin, että kämppikset tietävät siitä.
- Kämppistä saattaa ketuttaa, kun tuot vieraita, vaikka sinä suhtautuisit hänen tuomiin vieraisiin hyväksyvästi
Yksiötä odotellessa! Tykkäätkö sinä soluasumisesta?
Kommentit (83)
Kyllä solussakin elää pystyy, mutta aikansa kutakin. Itse asuin opiskeluaikana 3 vuotta ventovieraiden kanssa solukämpässä, jos ei muuta niin opettavaista aikaa ainakin oli. Nyt yksin asuessa osaa arvostaa sitä että vessa on aina vapaa eikä siivottavana ole kuin omat sotkut. Kämppikset mulla oli pääasiassa ihan okei, mutta omaa tilaa ja yksityisyyttä alkoi kaipaamaan siinä kohtaa kun aloitti parisuhteen ja ikääkin alkoi olla jo hyvän matkaa päälle 20. Soluasumisen hyvä puoli tosiaan on sen halpa hinta, jäi paljon enemmän rahaa käytettäväksi kaikkeen muuhun elämiseen kuin mitä nyt jää.
Soluasumisen mukavuus riippuu eniten kämppiksistä. Jos on samat käsitykset siisteyden, tavaroiden lainaamisen ja vierailujen suhteen, kaikki pitäisi mennä hyvin. Vaikeuksia tulee, kun samassa kämpässä asuu siivousfriikki ja sottapytty tai tavaroistaan tarkka ja antelias lainaaja.
Omat kokemukseni soluista ovat ihan hyvät. Kerran oli kämppis jonka kanssa oli erilainen vuorokausirytmi eli alkoi kolistella kun itse olin menossa nukkumaan, kerran kämppis joka puhui puhelimessa jonkun kanssa jatkuvasti mutta minulle ei puhunut mitään. Eikä muiden ihmisten sotkujen siivoaminen ole erityisen nautinnollista. Mielestäni soluasumista kannattaa kuitenkin kokeilla, se on edullista ja opiskelijayksiötä voi joutua jonottamaan pitkään. Tiedän ihmisiä, jotka ovat asuneet koko opiskeluaikansa solussa, koska ovat viihtyneet, vaikka ensin piti olla väliaikainen ratkaisu.
Virukset ainakin tykkää asua soluissa...
Asuin opiskelijana soluasunnossa useamman vuoden ja ihan kivaahan se oli. Edelleen pidetään yhteyttä kahden silloisen kämppikseni kanssa.
Viiden hengen soluasunto, jossa oli keittiö, 2 wc:tä ja olohuone.
Myös opettavaista: tottui toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.
Nykynuoret tuntuvat saavan kaiken liian helpolla!?
Vierailija kirjoitti:
Asuin opiskelijana soluasunnossa useamman vuoden ja ihan kivaahan se oli. Edelleen pidetään yhteyttä kahden silloisen kämppikseni kanssa.
Viiden hengen soluasunto, jossa oli keittiö, 2 wc:tä ja olohuone.
Myös opettavaista: tottui toimimaan erilaisten ihmisten kanssa.
Nykynuoret tuntuvat saavan kaiken liian helpolla!?
Jes, taas päästiin haukkumaan nykynuoria!
En ole ikinä ennen asunut solussa tai ylipäätään kenenkään kanssa. Kaipaan todella paljon omaa rauhaa, vastapainoksi esim. opiskelulle. Vasta nyt aikuisiällä, kun opiskelen monimuotona toisella paikkakunnalla olen päätynyt soluun, koska ei olisi varaa tai ylipäätään järkeä maksaa yksiön vuokraa muutamien öiden takia. Välillä mieleen tulee se ajatus, että kuinka hirveää olisi asua solussa ihan kokoaikaisesti. Varmasti joillekin loittovoitto, kun saa seuraa. Mutta itselläni on vaikeaa rentoutua jo ne muutamatkin yöt, kun vietän solussa. Tämä kämppison lisäksi todella kovaääninen ja tiedän itse olevani samanlainen. Kauhea tömistely, kun kävelee muutaman metrin. Herään yöllä siihen, kun hirveä töminä, kun käy vessassa. En voisi kuvittelakaan millaista olisi asua kämppiksen kanssa 24/7. Pidän itse aina oveani kiinni siellä yöpyessä kun taas kämppiksellä on melkein aina ovi auki.En tiedä vaikutanko tylyltä mutta kaipaan rauhaa. Toki olisi kiva tutustua kämppikseen, jos se käy ns. luonnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
"Worried you won't get student aid? Don't be. In fact, most students are eligible for student aid." (USA)
Et taida osata englantia kovin hyvin tai et tunne systeemiä. Ilmaiset tuet ovat todella pieniä, esim. Pell Grant pienituloisimmille on tyypillisesti vain noin tonni lukukaudessa (maksimi kuusi tonnia, jonka saa harva), ja sillä ei maksa edes yhden kuukauden vuokraa, sen verran kalliita asunnot yliopistopaikkakunnilla ovat. FSEOG on 100-4000 dollaria. That's it. Jos ryhdyt opettajaksi köyhille alueille, voit hakea TEACH-tukea, joka on maksimissaan 4000 dollaria vuodessa. Kaikkia kolmea ei voi hakea.
Käytännössä jo pelkkä lukukausimaksu on yliopistoissa monta tuhatta dollaria, päälle tonni asumiseen kuussa. Ja se asuminen tarkoittaa asuntolatyyppisytä asumista, yleensä kahden hengen huoneessa. Julkisissa nelivuotisissa collegeissa kulut ovat keskimäärin 20 000 dollaria vuodessa (jos olet kotiosavaltiossa, 35 000 toisessa osavaltiossa), yksityisissä yliopistoissa 46 000!!
https://www.topuniversities.com/student-info/student-finance/how-much-d…
Useimmat keski- ja pienituloisten perheiden keskiverto-oppilaat rahoittavat opintonsa puskemalla ilta- ja viikonlopputöitä ja hakemalla opintolainaa. He voivat ainoastaan unelmoida suomalaisesta, kaikille tasaveroisesta, ilmaisesta opintotuesta, joka siis on korkeakouluopiskelijalle 250 euroa eli kolmisen sataa kuukaudessa.
Plus päälle tietysti ilmainen opetus. Oikeasti me olemme hannuhanhia!
Sori... siis 250 euroa eli kolmisensataa DOLLARIA kuussa. Unohtui sana.
50
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi lapselliset äidin pikku mussukathan ne solun ilmapiirin myrkyttää. Seksiäkään ett varmaan edes uskalla ajatella? Onneksi itse osasin nauttia soluelämästä ja bailuja riitti. Sen takaan!
Aila, 41
Mulla oli hiukan muuta ajateltavaa kuin bailaaminen opiskeluaikana.
Asuin hoasin solussa. Olin jättänyt huivini eteisen yhteiseen naulakkoon. Niinpä vain naapurin USKOVAINEN oli lainannut sen käyttöönsä. Uskovaisille kaikkien tavarat ol yhteisiä.
Monta kertaa piti pyytää että sain omani takaisin. Sillä oli myös sammakon näköinen sulhaskandinaatti, ja ne molemmat tuijotti niin loukkaantuneina. Pelottavia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Worried you won't get student aid? Don't be. In fact, most students are eligible for student aid." (USA)
Et taida osata englantia kovin hyvin tai et tunne systeemiä. Ilmaiset tuet ovat todella pieniä, esim. Pell Grant pienituloisimmille on tyypillisesti vain noin tonni lukukaudessa (maksimi kuusi tonnia, jonka saa harva), ja sillä ei maksa edes yhden kuukauden vuokraa, sen verran kalliita asunnot yliopistopaikkakunnilla ovat. FSEOG on 100-4000 dollaria. That's it. Jos ryhdyt opettajaksi köyhille alueille, voit hakea TEACH-tukea, joka on maksimissaan 4000 dollaria vuodessa. Kaikkia kolmea ei voi hakea.
Käytännössä jo pelkkä lukukausimaksu on yliopistoissa monta tuhatta dollaria, päälle tonni asumiseen kuussa. Ja se asuminen tarkoittaa asuntolatyyppisytä asumista, yleensä kahden hengen huoneessa. Julkisissa nelivuotisissa collegeissa kulut ovat keskimäärin 20 000 dollaria vuodessa (jos olet kotiosavaltiossa, 35 000 toisessa osavaltiossa), yksityisissä yliopistoissa 46 000!!
Useimmat keski- ja pienituloisten perheiden keskiverto-oppilaat rahoittavat opintonsa puskemalla ilta- ja viikonlopputöitä ja hakemalla opintolainaa. He voivat ainoastaan unelmoida suomalaisesta, kaikille tasaveroisesta, ilmaisesta opintotuesta, joka siis on korkeakouluopiskelijalle 250 euroa eli kolmisen sataa kuukaudessa.
Tuolla vain palkatkin on eri tasoa. Ja nykyäänhän opintolainaa on täälläkin opintotuesta suurin osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi lapselliset äidin pikku mussukathan ne solun ilmapiirin myrkyttää. Seksiäkään ett varmaan edes uskalla ajatella? Onneksi itse osasin nauttia soluelämästä ja bailuja riitti. Sen takaan!
Aila, 41
Solun ilmapiirin voi siis pelastaa sillä, että aletaan harrastaa seksiä keskenään? Todella hieno ajatus...
En ole lesbo, solu koostui muista naisista. Mutta takaan sen, että makuuhuoneestani kuului jyskettä!
Aila
Ai olit kaupungin "yhteishyvä"...
Tyhmä viesti jota kommentoit, mutta sun viesti vielä tyhmempi. Yhteishyvä...ja taas mennään. Naiset antaa eikä nauti itse, miehet ottaa...1800-luvun asenteet elää...
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailman maista opiskelijoille ei ole mitään muuta mahdollista asumismuotoa kuin soluasuminen. Vain Suomessa opiskelijat nyrpistelevät nokkaansa soluasumiselle ja vaativat priimakuntoista yksiötä hyvältä alueelta ja vieläpä parvekkeella ja saunalla! Jenkeissä ainakin joissakin yliopistoissa opiskelijoiden pitää asua niissä oppilaitoksen asunnoissa, siinäkin tapauksessa, vaikka opiskelijalla olisi miljonäärivanhemmat, jotka kykenisivät ostamaan opiskelijalle hulppean asunnon.
No mitä oon kattonu esim. Kadonneet-sarjaa, amerikkalaiset yliopisto-opiskelijat asuvat usein kavereiden kanssa yhdessä vuokratussa asunnossa.
En pystyisi asua solussa juuri noista mainituista syistä. En ole erakko enkä epäsosiaalinen, mutta vähän ujo. Pakkotilanteessa voisin kokeilla, mutta en uskoisi nauttivani siitä. Ehkä sitten, jos sattuisi samanhenkiset kämppikset, joiden kanssa ystävystyisi.
Vielä pahempaa olisi kuitenkin jakaa sama huone jonkun kanssa kuten on jossain asuntoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Sori... siis 250 euroa eli kolmisensataa DOLLARIA kuussa. Unohtui sana.
50
250euroa=284.99dollaria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailman maista opiskelijoille ei ole mitään muuta mahdollista asumismuotoa kuin soluasuminen. Vain Suomessa opiskelijat nyrpistelevät nokkaansa soluasumiselle ja vaativat priimakuntoista yksiötä hyvältä alueelta ja vieläpä parvekkeella ja saunalla! Jenkeissä ainakin joissakin yliopistoissa opiskelijoiden pitää asua niissä oppilaitoksen asunnoissa, siinäkin tapauksessa, vaikka opiskelijalla olisi miljonäärivanhemmat, jotka kykenisivät ostamaan opiskelijalle hulppean asunnon.
No mitä oon kattonu esim. Kadonneet-sarjaa, amerikkalaiset yliopisto-opiskelijat asuvat usein kavereiden kanssa yhdessä vuokratussa asunnossa.
Amerikassa on mitä, 325 miljoonaa ihmistä. Siellä on varmasti todella monenlaisia erilaisia tapoja asua ja opiskella samaan aikaan. Ei kannata siis yhden ohjelman tai kokemuksen kautta todeta koko yhdysvaltojen tapaa asua samalla kun opiskelee. Se on vähän, kuin väittäisi kaikkien Euroopassa olevian henkilöiden käyttävän samaa tapaa asumiseen opiskeluaikoina.
Olin yliopistossa kolmikymppisenä aikuisena, enkä olisi voinut asua solussa. En edes nuorena. Eikus, yhden kesän asuin, se meni ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla vain palkatkin on eri tasoa. Ja nykyäänhän opintolainaa on täälläkin opintotuesta suurin osa.
Nyt puhuttiin opiskelusta, ja opiskelijoiden saamat työt on todellaKIN tasoa, nimittäin todella surkeita.
https://www.thebalancecareers.com/average-salary-information-for-us-wor…
Nuoret työntekijät ilman college-tutkintoa (jota he siis kuten muistat vasta opiskelevat) ansaitsevat täysiaikaisesta työstä keskimäärin 37 tuhatta dollaria eli 32,5 tuhatta euroa vuodessa. Osa-aikaiset, kuten opiskelijat siitä noin puolet.
Toisin sanoen edes täysipäiväisellä työviikollakaan et saa maksettua kuin asumisen ja lukukausimaksut, minkä lisäksi pitäisi myös syödä, ostaa vaatteet ja kirjat ja maksaa kännykkälaskut ja mahdolliset terveydenhoitokulut - jotka Yhdysvalloissa ovat hurjat, ja korkeakoulujen omat terveydenhoitopalvelut on usein rajattu pelkkään ensiaputyyppiseen hoivaan.
Suomalaisilla opiskelijoilla on mahdollisuus saada lisäksi asumistukea. Korkeakouluopiskelijoista noin puolet EI nosta lainaa, vaan elää tuella, työnteolla ja esim. kotoa saamallaan rahalla.
Joka tapauksessa systeemi mahdollistaa täysipäiväisen opiskelun kaikille tuloryhmille siellä, missä haluat ja minne akateemiset rahkeet riittävät. Yhdysvalloissahan näin ei todellakaan ole
En kyllä kehuisi jenkkisysteemiä. Kaikki palvelut pitää maksaa erikseen. Lääkärikäynti helposti 300 dollaria, ja siinä ei ole edes mitään tutkimuksia. Päivähoito kuussa tuhat dollaria per lapsi.
"Child care can cost up to $15,000 for one year in the United States. The average annual cost of full-time care for an infant in center-based care ranges from $4,863 in Mississippi to $16,430 in Massachusetts.[27]"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Child_care
Vuokrat suuremmissa kaupungeissa vaihtelee tietysti kovasti, mutta yhden makkarin kaksiosta se on helposti toista tuhatta dollaria kuussa.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_result.jsp?country=United…
Kuten tuossa jo linkattiinkin, palkka on hitusen isompi kuin Suomessa, mutta sillä on pakko maksaa palveluista, jotka Suomessa on ilmaisia. Itse olen maisteri ja ansaitsen vuodessa noin 59 tuhatta euroa. Jenkeissä samanlaiset ansaitsevat keskimäärin "College graduates with at least a bachelor's degree earned $66,456 annually." Tuo siis on - kappas - 58 tonnia.
Aika sama siis.
En haluaisi asua edes kenenkään ystävän kanssa, saati sitten ventovieraan. Yksi kokemus siitä riitti mulle. Kyllä ihmisen pitää saada kotonaan olla vapautunut, se on rentoutumista varten eikä kaikki pysty rentoutumaan muuta kuin yksin, tai jonkun hyvin läheisen ihmisen kanssa.