Miksi solussa asuminen on kamalaa?
Tässä omat syyni:
- Kaipaan sitä että saan olla kotona yksin, ja solussa olen jatkuvasti tietoinen toisen läsnäolosta
- Vaikka kämppis olisi poissa, alitajuisesti odotan hänen paluutaan enkä odota sitä innolla. Jotenkin vaivaannun siitä, kun kokkaan keittiössä ja ulko-ovi aukeaa yllättäen.
- Kämppikset eivät välttämättä ole samaa mieltä siisteydestä. Osa sotkee ja jättää omia tavaroitaan minne sattuu.
- Lemmikkikielto. Haluan yksiöön, jotta voisin hankkia kissan. Muutenkin on paljon, mitä solussa ei saa tai kehtaa tehdä niin, että kämppikset tietävät siitä.
- Kämppistä saattaa ketuttaa, kun tuot vieraita, vaikka sinä suhtautuisit hänen tuomiin vieraisiin hyväksyvästi
Yksiötä odotellessa! Tykkäätkö sinä soluasumisesta?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteisessä jääkaapissa ei taida kamat pitkään säilyä...
Tällainen ongelma oli yhdessä solussa jossa asuin. Kiva sitten olla ostamatta mitään kylmässä säilytettävää tämän takia.
Siitäkään ei voinut sanoa? 😂 Voi voi mussukkaa.
Aila
Kymmenen ihmisen solussa, jossa syyllistä ei tiedetä? Juu sanominenhan siinä auttaa, arvon pässi.
Ja tämäkin on joidenkin hullujen mielestä vain valtavan hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi lapselliset äidin pikku mussukathan ne solun ilmapiirin myrkyttää. Seksiäkään ett varmaan edes uskalla ajatella? Onneksi itse osasin nauttia soluelämästä ja bailuja riitti. Sen takaan!
Aila, 41
Ai tämä söi muiden ruokia.
Osa ihmisistä on sellaisia, että jätetään vaikka paistinpannut ruoantähteineen lojumaan tiskialtaaseen niin kauaksi aikaa kun "tulee fiilis siivota" (= ei ikinä). Ja jos vaikka ruokaa roiskuu hellalle, lattialle ym. niin antaa olla. Jokainen paikka on, jos ei nyt kirjaimellisen paskan peitossa, niin ei ainakaan kaukana siitä.
Ja näihin ihmisiinhän ei auta se, että jättää vain siivoamatta heidän jälkensä, he voivat antaa niiden paskojen olla hamaan tappiin asti. Inhottaahan se toisen jälkiä siivota.
- Pesukone oli aina täynnä jonkun toisen ällöttäviä vaatteita. Ja joudut pesemään omat vaatteet myös tuntemattomien vaatteiden mehuissa.
- Kämppikset aina suihkussa tai paskalla kun itse tarvitsen kylppäriä
- Jääkaappiin on kasvanut uusi ekosysteemi homehtuneista tähteistä ja ruoanjämistä
- Keittiötä ei kukaan jaksa siivota
- Jos yhteisiä pannuja ja kippoja, ne ovat aina likaisena tai parhaimmillaan täynnä homehtunutta ruokaa jääkaapissa
- Kämppäkaverin seksiäänet seinän läpi
- Pahanhajuiset kokkailut joiden tuoksu tunkee omaan huoneeseen. Ja aamulla vessassa samojen ruokien "jälkikatku"
- Siivousjärjestys hatara, eikä siitä pidetä kiinni
- Omassa kodissa tuikituntemattomia kämppisten vieraita, eli kaikki pitää pitää lukossa
- Omana tilana itse asiassa vain se 8-15 m2 huone, eli usein jopa vähemmän tilaa kuin lapsuudenkodissa
Ei, ei, ei, ei, ei, ikinä enää. Puoli vuotta opintojen alussa vuosikymmen sitten riitti!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maisterien keskipalkka siis on reilut neljä tonnia kuussa eli lomapalkka huomioon ottaen noin 52 tonnia vuodessa, Jenkeissä 58 tonnia. Ei siinä isoa eroa ole.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201703132200084760
Verotus on Suomessa kovempaa, mutta sillä siis kustannetaan paljon palveluita, joista Jenkeissä joutuu maksamaan itse.
Maisterin keskimääräisestä 58 tonnin jenkkipalkasta maksetaan 22 prosentin tulovero, plus välilliset verot aina, kun ostaa mitään.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_StatesSuomessa 52 tonnista maksetaan 33,9 prosenttia veroa. Plus välilliset verot.
Mutta sillä saa huokean päivähoidon, ilmaisen koulunkäynnin ja liki ilmaisen terveydenhoidon. Perustyöttömyysturvan, toimeentulotuen, peruseläkkeet.
Varsinkin lapsiperheen kannattaa ehdottomasti ennemmin asua Suomessa.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskur…
Nuoren lapsettoman sinkun ehkä kannattaa asua Jenkeissä, kunhan ei sairastu tai joudu työttömäksi. Tai tule raskaaksi.
Osaatteko edes arvata, mitä synnyttäminen maksaa Yhdysvalloissa? Se maksaa puolen vuosipalkan verran. Yli 32 tuhatta dollaria, jos ei tarvita keisarinleikkausta. Keisarinleikkaus maksaa jo yli 51 tuhatta dollaria!
https://www.theguardian.com/us-news/2018/jan/16/why-does-it-cost-32093-…
Ööh, pelkkä sairaalavuorokausi Suomessa maksaa monta tuhatta euroa, sektio toimenpiteenä reilun kymppitonnin. Nämä hinnat myös laskutetaan muiden maiden kansalaisilta (lasku lähetetään siis toisen maan ”Kelalle”.
Jenkeissä terveydenhuolto maksetaan vakuutuksilla, jotka tyypillisimmin maksaa työnantaja (ml. perheenjäsenet myös college-ikäisiin lapsiin saakka). Tyypilline co-pay lääkäri-, optikko- tai fysioterapiasta on kymmenkunta dollaria, lääkemääräyksestä viisi dollaria.
Köyhät joutuvat Jenkeissä (kuten täälläkin) turvautumaan julkiseen terveydenhoitoon, jossa on monta ohjelmaa. Julkinen puoli on tietysti huonompi, ei kata hammasimplantteja eikä kaikkea muutakaan välttämätöntä. 😛 Kukaan ei joudu maksamaan Jenkeissä itse synnytyksensä kuluja, ja pienituloisten lapsille on ”neuvolajärjestelmä”, jossa taitaa olla lääkärintarkastuksia useammin kuin meikäläisessä neuvolassa.
Jenkeissä on ilmainen koulutus aina high schoolin myöten (tässähän Suomi pääsee pian samaan kastiin, kun saadaan ilmainen toisen asteen koulutus pian Suomeen). Tyypillinen collegen lukuvuosimaksu saman osavaltion opiskelijoille on 2000-3000 dollaria (kalliimpi osavaltion ulkopuolisille). Toki sitten löytyy myös niitä huippuyliopistoja, jotka veloittavat vuodesta yli 50000 USD. Jokaiseen kouluun pääsee ilmaiseksi opiskelemaan stipendillä, joita saa opiskelumenestyksen lisäksi myös vaikkapa urheilusta. Menestyvälle opiskelijalle on tarjolla myös monenlaisia apuohjelmia ja hyväntekeväisyysjuttuja.
”Campus living” -hinnat ovat opiskelijalle noin 10 000 USD vuodessa. Täällä vaan unohtui mainita, että siihen sisältyy paitsi majoitus, lämmitys, sähkö, vesi, netti ja kuntosali myös täysi ateriapaketti, jossa saa notkuvista noutopöydistä kolme päivittäistä ateriaa ja lisäksi kahvia ja välipalaa kuppiloista ihan rajattomasti. 😀 Kallista?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa maisterien keskipalkka siis on reilut neljä tonnia kuussa eli lomapalkka huomioon ottaen noin 52 tonnia vuodessa, Jenkeissä 58 tonnia. Ei siinä isoa eroa ole.
Verotus on Suomessa kovempaa, mutta sillä siis kustannetaan paljon palveluita, joista Jenkeissä joutuu maksamaan itse.
Maisterin keskimääräisestä 58 tonnin jenkkipalkasta maksetaan 22 prosentin tulovero, plus välilliset verot aina, kun ostaa mitään.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_States
a
Jenkeissä useassa osavaltiossa ruuan ALV 0 %, Suomessa 24 %.
Palvelujen ostamisessa Jenkeissä AlV 0 %, täällä jokaiseen hiustenleikkuuseenkin ALV 24 %
Tavaroille ALV (sales tax) n. 10 %, Suomessa 24 %.
Suomessa autoveroa auton hintaan 24 % ALVin lisäksi jopa 50 %.
Vierailija kirjoitti:
Kukapa haluaisi asua täysin vieraitten ihmisten kanssa, en tunne ketään.
Monet uudet ystäväsi ja tuttavasi ovat olleet sinulle alunperin vieraita. Muutenhan sitä oltaisiin tekemisissä vain omien lähisukulaisten kanssa,
Vierailija kirjoitti:
Soluasumisen mukavuus riippuu eniten kämppiksistä. Jos on samat käsitykset siisteyden, tavaroiden lainaamisen ja vierailujen suhteen, kaikki pitäisi mennä hyvin. Vaikeuksia tulee, kun samassa kämpässä asuu siivousfriikki ja sottapytty tai tavaroistaan tarkka ja antelias lainaaja.
Omat kokemukseni soluista ovat ihan hyvät. Kerran oli kämppis jonka kanssa oli erilainen vuorokausirytmi eli alkoi kolistella kun itse olin menossa nukkumaan, kerran kämppis joka puhui puhelimessa jonkun kanssa jatkuvasti mutta minulle ei puhunut mitään. Eikä muiden ihmisten sotkujen siivoaminen ole erityisen nautinnollista. Mielestäni soluasumista kannattaa kuitenkin kokeilla, se on edullista ja opiskelijayksiötä voi joutua jonottamaan pitkään. Tiedän ihmisiä, jotka ovat asuneet koko opiskeluaikansa solussa, koska ovat viihtyneet, vaikka ensin piti olla väliaikainen ratkaisu.
Minullakin on pääosin hyviä muistoja soluasumisesta, niin että 3 hengen soluhuoneistossa minulla oli pitkään kaksi samaa kämppäkaveria. Armeijan käyneenä miehenä minulla oli sentään oma soluhuone eikä tarvinnut nukkua samassa tuvassa 10 miehen kanssa. Minun opiskeluaikana 1980- ja 1990-luvuilla soluasuminen oli aivan yhtä yleistä kuin opintolainan ottaminenkin. Meillä oli soluhuoneistossa yhteinen lankapuhelin ja tilattu sanomalehti. Kokoonnumme yleensä keittiön pöydän ääreen ns. parantamaan maailmaa. Myös muut opiskelukaverini asuivat yleensä soluhuoneistoissa tuohon aikaan, tosin muutamilla oli vanhempien ostamat asunnot.
Yhden kämppäkaverini tyttöystävän vanhemmilla oli maatila ja sitä kautta sain vähän sattuman kautta hankittua itselleni kissan, jonka minulla sitten yli 13 vuotta.
Samaa mieltä siitä, että soluasuminen voi toimia, mutta jos vuorokausirytmit ja siisteyskäsitykset on täysin eri maailmoista, voi tulla yhteentörmäyksiä.
Ruokien varastelun voi joustaa vielä joten kuten (vaikka siinä helpointa on vaan hankkia oma jääkaappi) tai jos joku haluaa bilettää tai elää yöelämää, mutta sotkevat ihmiset olen kokenut hankalimmiksi kämppiksiksi....
Kuten aiempi kommentoija sanoi, eihän sen näin pitäisi mennä, että toisen puolesta siivotaan loppujen lopuksi, mutta ei myöskään niin, että toiset hukkuu jonkun välinpitämättömän skeidaan :/
Ehkä keino, jolla saisi sottapytyn heräämään olisi, että tilattaisiin ulkopuolinen siivooja ja lasku aina sotkijalle, oma asiansa maksaako, mutta ehkä oppisi katsomaan napaansa pidemmälle.
Solu on yhtä lailla kaikkien, joten ei yhden ihmisen takia pitäisi napureiden kärsiä.
Ei.enää.ikinä. kirjoitti:
Samaa mieltä siitä, että soluasuminen voi toimia, mutta jos vuorokausirytmit ja siisteyskäsitykset on täysin eri maailmoista, voi tulla yhteentörmäyksiä.
Ruokien varastelun voi joustaa vielä joten kuten (vaikka siinä helpointa on vaan hankkia oma jääkaappi) tai jos joku haluaa bilettää tai elää yöelämää, mutta sotkevat ihmiset olen kokenut hankalimmiksi kämppiksiksi....
Kuten aiempi kommentoija sanoi, eihän sen näin pitäisi mennä, että toisen puolesta siivotaan loppujen lopuksi, mutta ei myöskään niin, että toiset hukkuu jonkun välinpitämättömän skeidaan :/
Ehkä keino, jolla saisi sottapytyn heräämään olisi, että tilattaisiin ulkopuolinen siivooja ja lasku aina sotkijalle, oma asiansa maksaako, mutta ehkä oppisi katsomaan napaansa pidemmälle.
Solu on yhtä lailla kaikkien, joten ei yhden ihmisen takia pitäisi napureiden kärsiä.
Samaa mieltä, kyllä homma pitäisi saada tiettyjen pelisääntöjen avulla toimimaan. Olen itse asunut lyhytaikaisesti solussa, ja siellä siivooja kävi siivoamassa WC:n, kylpyhuoneen ja keittiön. Vessapaperi ja käsisaippua olivat myös talon puolesta. 😀 Tuollaiset asiat minusta lisäsivät viihtyvyyttä. Jokaiselle oli myös oma paikka shampoille ja muille. Muutamalla eurolla saa kyllä sellaisen kätevän pikku korin, jolla voi viedä omansa aina suihkun ajaksi kylppäriin ja viedä sitten mukanaan pois. Tuollaista varmaan kannattaa harrastaa jos jollain menee omat ja lainatut sekaisin.
Omaan huoneeseen voi edullisesti hommata myös vaikkapa oman minijääkaapin, kahvinkeittimen tai vedenkeittimen, jos haluaa vähentää yhteiselämää.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, kyllä homma pitäisi saada tiettyjen pelisääntöjen avulla toimimaan. Olen itse asunut lyhytaikaisesti solussa, ja siellä siivooja kävi siivoamassa WC:n, kylpyhuoneen ja keittiön. Vessapaperi ja käsisaippua olivat myös talon puolesta. 😀 Tuollaiset asiat minusta lisäsivät viihtyvyyttä. Jokaiselle oli myös oma paikka shampoille ja muille. Muutamalla eurolla saa kyllä sellaisen kätevän pikku korin, jolla voi viedä omansa aina suihkun ajaksi kylppäriin ja viedä sitten mukanaan pois. Tuollaista varmaan kannattaa harrastaa jos jollain menee omat ja lainatut sekaisin.
Omaan huoneeseen voi edullisesti hommata myös vaikkapa oman minijääkaapin, kahvinkeittimen tai vedenkeittimen, jos haluaa vähentää yhteiselämää.
Missä päin Suomea soluasunnoissa on ollut siivouspalvelu? Kuinka paljon se vaikutti vuokraan? Olisipa minunkin opiskeluaikana ollut siivooja käytettävissä. Meitä oli vain 3 asukasta, mutta siivoushalua vain yhdellä. Yksi vuosi tuntemattomien kanssa riitti, seuraavana vuonna hain sitten opiskelukavereiden kanssa samaa solua ja saimme sen.
Tilaaja maksaa, ei toisten laskuun voi mitään siivoojia tilailla. Sitä on vain soluissa siedettävä. Tiedän, koska olin itse sotkuinen. Ja muut siivosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin Suomea soluasunnoissa on ollut siivouspalvelu? Kuinka paljon se vaikutti vuokraan? Olisipa minunkin opiskeluaikana ollut siivooja käytettävissä. Meitä oli vain 3 asukasta, mutta siivoushalua vain yhdellä. Yksi vuosi tuntemattomien kanssa riitti, seuraavana vuonna hain sitten opiskelukavereiden kanssa samaa solua ja saimme sen.
Tämä oli pienen sairaalan omistama soluasunto, jossa asuin. Huonon menekin vuoksi soluhuoneita vuokrattiin myös ulkopuolisille. Hinta oli muistaakseni 9 € yöltä, kuukausivuokra oli varmaan joku kiinteä summa. Sama siivooja, joka siivosi rappukäytävätkin, tyhjensi roskikset ja siivosi asunnon käytävän, keittiön, vessan ja kylppärin. Ei muuta moitittavaa kuin karkea vessapaperi 😀
Vierailija kirjoitti:
- Pesukone oli aina täynnä jonkun toisen ällöttäviä vaatteita. Ja joudut pesemään omat vaatteet myös tuntemattomien vaatteiden mehuissa.
- Kämppikset aina suihkussa tai paskalla kun itse tarvitsen kylppäriä
- Jääkaappiin on kasvanut uusi ekosysteemi homehtuneista tähteistä ja ruoanjämistä
- Keittiötä ei kukaan jaksa siivota
- Jos yhteisiä pannuja ja kippoja, ne ovat aina likaisena tai parhaimmillaan täynnä homehtunutta ruokaa jääkaapissa
- Kämppäkaverin seksiäänet seinän läpi
- Pahanhajuiset kokkailut joiden tuoksu tunkee omaan huoneeseen. Ja aamulla vessassa samojen ruokien "jälkikatku"
- Siivousjärjestys hatara, eikä siitä pidetä kiinni
- Omassa kodissa tuikituntemattomia kämppisten vieraita, eli kaikki pitää pitää lukossa
- Omana tilana itse asiassa vain se 8-15 m2 huone, eli usein jopa vähemmän tilaa kuin lapsuudenkodissa
Ei, ei, ei, ei, ei, ikinä enää. Puoli vuotta opintojen alussa vuosikymmen sitten riitti!
Kertakäyttölautaset ja -mukit on ihan hyvä vaihtoehto niille jotka ei jaksa tiskata. Ei toki se ekologisin vaihtoehto, mutta parempi vaihtoehto kuin ärrimurri ja mielipaha tiskivuorista. Ja ehdottomasti oma henkilökohtainen pannu ja kattila käyttöön, niin välttyy siltäkin taistelulta.
Mun mielestä liian kallista kun kolmen solussa 400 vuokra. Eli yhteensä hoas kiskoo 1200 euroa yhdestä kämpästä. Keittiöolkkari tosi pieni. Ei astianpesukonetta edes. Kylmä.
Kulttuurierot. Ja en tarkoita että savolainen paistaa kalakukkoa helsingissä.
Mun käsitykseni mukaan soluasunnoissa eletään nykyään hyvin itsenäistä elämää, ei kämppiksiä välttämättä edes näe päivittäin. Kaikki vaan nököttää omassa huoneessaan 😃. Jengillä tyypillisesti kahvin- tai vedenkeitin ja minijääkaappi omassa huoneessaan, joten kahvitkin keitellään omassa huoneessa. Harvemmin opiskelijat kovin innokkaita kokkailijoita ovat, valmis lounas syödään koululla tai yliopistolla ja aamiaistarjoilutkin on nykyään lisääntymässä jo lukioissakin.
Opiskelija-asunnoissa nousussa myös kämpän siivoustarkastukset ja myös se, että siivooja käy kerran viikossa siivoamassa solun yhteiset tilat.
Mene kokeilemaan niin äkkiä sen saat tietää.
Vierailija wrote:
Mun mielestä liian kallista kun kolmen solussa 400 vuokra. Eli yhteensä hoas kiskoo 1200 euroa yhdestä kämpästä. Keittiöolkkari tosi pieni. Ei astianpesukonetta edes. Kylmä.
Eikö neljän huoneen ja keittiön asunnosta Helsingissä 1200 euroa ole todella halpa?
Mitä kylmyyteen tulee, niin siitä kannattaa olla yhteydessä kiinteistöhuoltoon, siellä kyllä osataan asia tutkia ja tarvittaessa korjata. Tästä ei siis voi vuokranantajaa syyttää.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Income_tax_in_the_United_States
Suomessa 52 tonnista maksetaan 33,9 prosenttia veroa. Plus välilliset verot.
Mutta sillä saa huokean päivähoidon, ilmaisen koulunkäynnin ja liki ilmaisen terveydenhoidon. Perustyöttömyysturvan, toimeentulotuen, peruseläkkeet.
Varsinkin lapsiperheen kannattaa ehdottomasti ennemmin asua Suomessa.
https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/palkansaajan-tuloverolaskur…
Nuoren lapsettoman sinkun ehkä kannattaa asua Jenkeissä, kunhan ei sairastu tai joudu työttömäksi. Tai tule raskaaksi.
Osaatteko edes arvata, mitä synnyttäminen maksaa Yhdysvalloissa? Se maksaa puolen vuosipalkan verran. Yli 32 tuhatta dollaria, jos ei tarvita keisarinleikkausta. Keisarinleikkaus maksaa jo yli 51 tuhatta dollaria!
https://www.theguardian.com/us-news/2018/jan/16/why-does-it-cost-32093-…