Miksi solussa asuminen on kamalaa?
Tässä omat syyni:
- Kaipaan sitä että saan olla kotona yksin, ja solussa olen jatkuvasti tietoinen toisen läsnäolosta
- Vaikka kämppis olisi poissa, alitajuisesti odotan hänen paluutaan enkä odota sitä innolla. Jotenkin vaivaannun siitä, kun kokkaan keittiössä ja ulko-ovi aukeaa yllättäen.
- Kämppikset eivät välttämättä ole samaa mieltä siisteydestä. Osa sotkee ja jättää omia tavaroitaan minne sattuu.
- Lemmikkikielto. Haluan yksiöön, jotta voisin hankkia kissan. Muutenkin on paljon, mitä solussa ei saa tai kehtaa tehdä niin, että kämppikset tietävät siitä.
- Kämppistä saattaa ketuttaa, kun tuot vieraita, vaikka sinä suhtautuisit hänen tuomiin vieraisiin hyväksyvästi
Yksiötä odotellessa! Tykkäätkö sinä soluasumisesta?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on nuo ja tottakai omaan juuri sellaisen epäilijä luonteen, että miettisin jatkuvasti ovatko he varastaneet jotain tavaroita tai käyttäneet minun ostamia ruokia. Tai tottakai se, että kuvaavatko minua salaa kännyköillä välillä ja postaavat sitä sitten johonkin instagrammiin minun tietämättä (tälläisiä kun on tehty).
No oletko pyllerö? Ei ihmisiä turhaan fätsheimata, aina on peiliin katsomisen paikka!
Eipä noita pelkästään lihaville tehdä. Ja eiköhän ne lihavat tiedä olevansa lihavia, vai luuletko että vasta kun sinä ilmoitat heille, että he ovat lihavia he vasta silloin avaavat silmänsä ja tajuavat, että voih, katso tuota mahaa?! MISTÄ SE TULI?!
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi lapselliset äidin pikku mussukathan ne solun ilmapiirin myrkyttää. Seksiäkään ett varmaan edes uskalla ajatella? Onneksi itse osasin nauttia soluelämästä ja bailuja riitti. Sen takaan!
Aila, 41
Ai kaikki tehdään yhdessä kuin israelilaisessa kibbutsissa?😅😅😅
Suurimmassa osassa maailman maista opiskelijoille ei ole mitään muuta mahdollista asumismuotoa kuin soluasuminen. Vain Suomessa opiskelijat nyrpistelevät nokkaansa soluasumiselle ja vaativat priimakuntoista yksiötä hyvältä alueelta ja vieläpä parvekkeella ja saunalla! Jenkeissä ainakin joissakin yliopistoissa opiskelijoiden pitää asua niissä oppilaitoksen asunnoissa, siinäkin tapauksessa, vaikka opiskelijalla olisi miljonäärivanhemmat, jotka kykenisivät ostamaan opiskelijalle hulppean asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisesi lapselliset äidin pikku mussukathan ne solun ilmapiirin myrkyttää. Seksiäkään ett varmaan edes uskalla ajatella? Onneksi itse osasin nauttia soluelämästä ja bailuja riitti. Sen takaan!
Aila, 41
Solun ilmapiirin voi siis pelastaa sillä, että aletaan harrastaa seksiä keskenään? Todella hieno ajatus...
En ole lesbo, solu koostui muista naisista. Mutta takaan sen, että makuuhuoneestani kuului jyskettä!
Aila
Ai olit kaupungin "yhteishyvä"...
Vierailija kirjoitti:
Yhteisessä jääkaapissa ei taida kamat pitkään säilyä...
Tällainen ongelma oli yhdessä solussa jossa asuin. Kiva sitten olla ostamatta mitään kylmässä säilytettävää tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ongelma oli yhdessä solussa jossa asuin. Kiva sitten olla ostamatta mitään kylmässä säilytettävää tämän takia.
Siitäkään ei voinut sanoa? 😂 Voi voi mussukkaa.
Aila
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailman maista opiskelijoille ei ole mitään muuta mahdollista asumismuotoa kuin soluasuminen. Vain Suomessa opiskelijat nyrpistelevät nokkaansa soluasumiselle ja vaativat priimakuntoista yksiötä hyvältä alueelta ja vieläpä parvekkeella ja saunalla! Jenkeissä ainakin joissakin yliopistoissa opiskelijoiden pitää asua niissä oppilaitoksen asunnoissa, siinäkin tapauksessa, vaikka opiskelijalla olisi miljonäärivanhemmat, jotka kykenisivät ostamaan opiskelijalle hulppean asunnon.
Pyh, olen asunut Jenkeissä ja suurin osa vuokrasi oman talon kampuksen läheltä kavereineen. Ei random vieraiden ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aila, 41
Solun ilmapiirin voi siis pelastaa sillä, että aletaan harrastaa seksiä keskenään? Todella hieno ajatus...
En ole lesbo, solu koostui muista naisista. Mutta takaan sen, että makuuhuoneestani kuului jyskettä!
Aila
Ai olit kaupungin "yhteishyvä"...
Nautin elämästä jo nuorena.
Aila
Vierailija kirjoitti:
Solu on eri asia kuin kommuuni. Kommuuniin yleensä tulet valituksi tai perustat sen itse samanhenkisten ihmisten kanssa. Tuollainen randomi soluasuminen on ihan peppusesta.
Olen opiskeluaikaan asunut soluasunnossa (huom. sitäkin voi hakea tuttujen kavereiden kanssa), myöhemmin ns. kimppakämpässä, "kommuunissa".
Sopeutumiskykyä, sosiaalisuutta ja selkeät pelisäännöt se vaatii, mutta minulla ihan hyviä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyh, olen asunut Jenkeissä ja suurin osa vuokrasi oman talon kampuksen läheltä kavereineen. Ei random vieraiden ihmisten kanssa.
No sitten olet ollut Jenkeissä sellaisten opiskelijoiden parissa, joilla on mennyt kohtalaisen hyvin. Mutta kaikillapa heillä ei todellakaan mene yhtä hyvin. Nimittäin Jenkeissäkin on alueita, joilla kämppien vuokrat ovat ihan Suomen pk-seudun vuokratasoon verrattavissa. Ja ei, valtio ei anna rahallista tukea senttiäkään! Ei opintotukea, ei asumistukea! Jos et kykene maksamaan, niin se on voi voi. Monet opiskelijat joutuvat tekemään kenties jopa kahta työtä tai töitä pimeästi, että kykenevät rahoittamaan opintonsa, asumisensa ja elämisensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitäkään ei voinut sanoa? 😂 Voi voi mussukkaa.
Aila
Kymmenen ihmisen solussa, jossa syyllistä ei tiedetä? Juu sanominenhan siinä auttaa, arvon pässi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten olet ollut Jenkeissä sellaisten opiskelijoiden parissa, joilla on mennyt kohtalaisen hyvin. Mutta kaikillapa heillä ei todellakaan mene yhtä hyvin. Nimittäin Jenkeissäkin on alueita, joilla kämppien vuokrat ovat ihan Suomen pk-seudun vuokratasoon verrattavissa. Ja ei, valtio ei anna rahallista tukea senttiäkään! Ei opintotukea, ei asumistukea! Jos et kykene maksamaan, niin se on voi voi. Monet opiskelijat joutuvat tekemään kenties jopa kahta työtä tai töitä pimeästi, että kykenevät rahoittamaan opintonsa, asumisensa ja elämisensä.
Kyllä Jenkeissäkin opinto-ja muita sosiaalisia tukia. Katsoin, että Jenkkien "tt tuki" on n 700 dollaria kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Solu on silloin hyvä, jos siellä on hyviä asukkaita. Kokemusta on sekä hyvistä että huonoista solukämppiksistä.
Ja aika turha syyttää suomalaisopiskelijoita tästä tilankaipuusta, kun täällä kulttuuri on sellainen nurkkakuntainen ja siihen kasvetaan ja totutaan, miten se nyt yhtäkkiä muuttuu kun opiskelemaan pitäisi lähteä.
Asuin ensimmäisenä yliopistovuonna solussa, kun helpoiten satuin saamaan soluasunnon opiskelupaikkakunnalta ja kun en ensimmäisenä vuonna halunnut vielä alistua opintolainan ottamiseen.
Toinen soluasukki oli samanlainen erakko, eli tältä kantilta ei ollut ongelmaa, mutta aivan älyttömän siivoton kämppis oli kyseessä. Oli pakko aina siivota toisen puolesta (joo, tähän ei pitäisi taipua, mutta kun jotkut voivat hukkua kirjaimellisesti paskaansa ja eivät ole siitä moksiskaan). Siis niin siivoton ihminen, ettei sellaisia ole olemassakaan - mutta onpa kuitenkin, kun omin silmin näki.
"Worried you won't get student aid? Don't be. In fact, most students are eligible for student aid." (USA)
Asuin 10 hengen solussa eikä se varsinaisesti ollut kamalaa, Mutta esim siisteyskäsityksissä saattaa olla eroja. Itse olen erittäin siisti ihminen mitä taas osa kämppiksistäni ei ollut, joten asunto oli toisinaan aika kamalassa kunnossa.
Osa myös biletti ja vaikka juhlivat muualla, niin silti kännissä kolisteltiin keskellä yötä kotiin, ja toisinaan saattoi vessan peili hajota tai oksennukset lentää (ja jäädä) vessan lattialle.
Ja yhdellä kämppiksistäni oli outo tapa laulaa erittäin korkealta joitain lauluja omassa huoneessaan, ja vielä päiväsaikaan lyhytaikainen rallattelu ihan ok, mutta keskellä yötä toisinaan todella ärsyttävää. Etenkin kun tein paljon töitä itse ja yöuneni olivat muutenkin lyhyet niin herätykset öisin eivät olleet kauhean mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa? Maailma on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
"Worried you won't get student aid? Don't be. In fact, most students are eligible for student aid." (USA)
USAssa myös opintolaina on student aid.
Espoolainen perheenäiti40 kirjoitti:
Olis ihanaa asua soluasunnossa, jossa muut asukkaat olisi ihania nuoria mustia miehiä.
Heille antaisin ihanasti.
Paljaalla.
Syvälle.
Kaikille ja myös heidän ihanille kavereilleen.
Hah. Olenpa asunut sellaisessa. Ei ollut mitään antamisia tai ongelmaa ahdistelusta. Pientä liiallista ruokien ja pesuaineen jakamista oli. Mutta toisaalta miehet jakoivat auliisti omia ruokiaan. Minä, suomalainen nuori nainen ja kaksi afrikkalaista miestä. Tämä on tosi tarina.
Olen asunut paljon, eikä niissä keskimäärin mitään vikaa ole.
Mutta jos kämppiä on aivan eri maata, eikä anna toiselle lupaa olla omanlaisensa, niin silloin se on piinaa.
Itse en ole siisteinä, mutta yleiset tilat pidän siistinä muiden vuoksi. Bailaan muualla tai kämppisten hanssa yhdessä.
Yms.