Yh lastentarhanopettaja ja toimeentulo
Olen aloittamassa työt opintojen ohella varhaiskasvatuksen opettajana ensi vuode alussa. Olen opiskellut keikkatöitä tehden ja saanut lisäksi toimeentulotukea, olen alle kouluikäisen yh. Järkytyksekseni huomasin kun laskin tulevaa nettopalkkaani että minulle tulee jäämään vain 150 e kk enemmän rahaa käteen kuin tt- tuella ja keikkatöitä tehden! Ja joudun ostamaan bussilipun joka maksaa sen 60 e/ kk.
Vuokra on kallis kaksiosta, 950 e kk, ( asumme lähiössä lähellä lapsen päiväkotia), emme ole saaneet halvempaa asuntoa.
Meille on jäänyt vuokran ja sähkön jälkeen elämiseen 860 e kk, siihen sisältyy lapsilisä ja elatustuki. Nyt vuokran jälkeen jää n 1000 e kk ja menot kasvavat.
Ei tässä ole järkeä. Elintasomme ei tule nousemaan enkä pysty näillä tuloilla hankkimaan omistusasuntoa koskaan, tai edes autoa.
Onko pk seudun ulkopuolella pulaa lastentarhanopettajista? Olen harkinnut muuttoa. Asumiskulut laskisivat.Nyt asumne Helsingissä ja työntekijäpulasta huolimatta kaupungin vuokra - asuntoa ei ole meille tarjottu.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Onneksi on myös lapsilisä, elatusmaksut ja asumistuki, lisäksi vaikeissa tilanteissa tt-tuki.
Ei ole motivoivaa käydä töissä kun naapuri joka elää tt tuella saa saman summan summan kuin minä.
T: ap
Kyllähän sulla palkka nousee, kun valmistut ja voit työskennellä kokopäiväisesti. Nyt saat jo hyvin kokemusta ja jalkaa oven väliin, valmistumisen jälkeen luultavasti löydät nopeasti pidempiaikaisen työpaikan. Jos mediaa on uskominen, niin pääkaupunkiseudulla on useita vakinaisia paikkojakin täyttämättä, koska hakijoita niihin ei riitä, eli vakipaikan saaminen on hyvin todennäköistä. Vakituisen työpaikan saamisen jälkeen myös lainansaanti on huomattavasti helpompaa.
Palkka ei nouse 2590 e suuremmaksi luin 5 vuoden kuluttua kun tulee ensimmäinen ikälisä. Tuo on vakituisen työn palkka kaikille lto: oille Helsingissä. En saa rahaa säästöön tällä palkalla ja asumiskuluilla.
Miten voit saada nyt jo täyttä palkkaa, jos teet töitä opiskelun ohessa, kuten aloitusviestissäsi kerrot? LTO-opinnoissa on todella paljon läsnäoloa vaativia kursseja, eli kaikkea et pysty suorittamaan iltaisin ja viikonloppuisin, harjoitteluista puhumattakaan. En siis usko, että pystyt tekemään täyttä työviikkoa opintojen ohella.
Täällä turussa lto:n palkka on kai joku 2300e/kk. Minulla hoitajana 2000e/kk. Siis bruttona. Siitä verot pois. Kolmion vuokra vesineen on 870e/kk. Hoitomaksut 0e.
Asun lasten kanssa vaikka yh on ole. Lapsia kaksi. On totta että saman rahan saisin ihan vaan jäämällä kotiin. Teen kuitenkin osa-aikatyötä, erotuksen saan asumistukena. Mutta mulla on maailman paras työpari ja töihin on kiva mennä (pääosin). Työkokemusta kertyy ja on jotain omaa. Ei minusta se kotona istuskelukaan pitemmän päälle kivaa ole. Kun lapset kasvaa lähden kyllä opiskelemaan parempaa alaa. Eihän kukaan näihin hommiin näillä palkoilla pidemmäksi ajaksi enää nykyään jää. Päiväkotityö on lisäksi tosi raskasta. Itse olen kerhossa töissä ja se on kevyempää.
Vierailija kirjoitti:
Entä kymmenen vuoden päästä, jos olet elänyt koko sen ajan tuilla? Turha enää yrittää päästä normitöihin. Ja on myös ammatinvalintakysymys arvostaako rahaa vai ei - jos palkka on sinulle tärkeä, miksi valitsit alan jossa palkka on pienehkö eikä urakehitystä juuri tunneta?
Ps. Jep, tuet on myös ihan liian isot, se on täysin totta.
Raha on tärkeää jotta saan lapseni elätettyä! En pärjää muussa työssä, sh oli toinen vaihtoehto mutta en pärjää matikassa joten valitsin lto opinnot. Ikävä kyllä kaupallinen, tekninen tai lääketiede ovat poissuljettuja, ei riitä älykkyys ja arvosanat.
Laskin veroprosenttilaskurilla, että 2590€ kuukausipalkasta jää 2000€ käteen, kun ei kuulu kirkkoon. Olethan jo eronnut kirkosta? Vielä ehtii. Kyllä tuolla pitäisi tulla toimeen, kun saa vielä lapsilisän ja elatustuen.
Erona niihin, jotka elävät tuilla, työssäkäyjä kerryttää eläkettä (vaikkakin pientä noilla tuloilla) ja hänellä on mahdollisuus kartuttaa omaisuutta. ASO ei ole huono vaihtoehto, ainakin aiemmin asomaksuun on voinut saada 100% lainan koska se on pankille tietyllä tapaa riskitön. Kannattaa tutkia olisiko se edullisempi asumismuoto kuin vuokralla asuminen (tämä riippuu aso-yhtiöstä, niissä on eroja).
Vierailija kirjoitti:
Entä kymmenen vuoden päästä, jos olet elänyt koko sen ajan tuilla? Turha enää yrittää päästä normitöihin. Ja on myös ammatinvalintakysymys arvostaako rahaa vai ei - jos palkka on sinulle tärkeä, miksi valitsit alan jossa palkka on pienehkö eikä urakehitystä juuri tunneta?
Ai onko sinusta esim tt tuki 490 e / kk per aikuinen kaikkeen elämiseen paljon? Ei siis saa olla mitään säästöjä tai omaisuutta. Tuosta maksetaan kaikkien laskujen, ruoan jne lisäksi myös osa vuokrasta yleensä, koska harva löytää sopivaa asuntoa joka sopii Kelan kriteereihin, jotta saisi sen 80% vuokrasta asumistukea. Voinhan minäkin huudella, että sinun palkkasi on aivan liian suuri, samoin kuin sinäkin huutelet asioista joista et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LTO-28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
erityislastentarhanopettaja 3023 eur/kk
En ole opiskellut eltoksi...
T: apno mulla palkka 3200 eur/kk, vaikka en ole elto
Siis tavallisena lastentarhanopettajana?
Helsingissä kaupungin päiväkodissa lastentarhanopettajana saan 2590 e kk.
En tarkoita että pitäisi maksaa enemmmän, mutta mietin vakavissani kannattaako työnteko kuukausipalkalla. Saan melkein saman ja olisin enemmän kotona, lapsen päivät lyhyempiä ja voin valita milloin teen työtä.
Mihinkään ongelmalähiään en halua muuttaa halvan vuokran perässä. Siksi teen töitä lähipäiväkodeissa ja asun muualla kuin itä- Helsingissä.
Tämähän se on ongelma. Enää ei arvosteta sitä että pystyy itsestään pitää huolta vaan lokkeilu on ihan yhtä hyväksyttävää. Kyllä se pieni stigma tuilla elämisestä pitäisikin tulla.
Huolehdin omasta ja lapseni hyvinvoinnista, en ota kantaa muuhun. Jos " lokkeilu" on meille parempi ratkaisu, teen niin.
Ap
Esim voisit laittaa tuon "ylijäämän" vaikka sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. TTT:llä ei tätä mahdollisuutta ole. Näin takaisi jatkossa jatkuvasti paranevan elintason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Onneksi on myös lapsilisä, elatusmaksut ja asumistuki, lisäksi vaikeissa tilanteissa tt-tuki.
Ei ole motivoivaa käydä töissä kun naapuri joka elää tt tuella saa saman summan summan kuin minä.
koita motivoitua ajatuksesta että sulle kertyy parempi eläke kuin sille naapurillesi. Lakkaa vertaamasta itseäsi muihin ja keskity omaan elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha on tärkeää jotta saan lapseni elätettyä! En pärjää muussa työssä, sh oli toinen vaihtoehto mutta en pärjää matikassa joten valitsin lto opinnot. Ikävä kyllä kaupallinen, tekninen tai lääketiede ovat poissuljettuja, ei riitä älykkyys ja arvosanat.
Sitten treenaat sitä matematiikkaa itseksesi ja lakkaat pitämästä sitä suurena mörkönä. Kaupalliseen ei tartte mitään fyysikon aivoja, pönttö.Ihan turhaan asetat itsellesi rajoja ja ite sabotoit omia mahiksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai onko sinusta esim tt tuki 490 e / kk per aikuinen kaikkeen elämiseen paljon? Ei siis saa olla mitään säästöjä tai omaisuutta. Tuosta maksetaan kaikkien laskujen, ruoan jne lisäksi myös osa vuokrasta yleensä, koska harva löytää sopivaa asuntoa joka sopii Kelan kriteereihin, jotta saisi sen 80% vuokrasta asumistukea. Voinhan minäkin huudella, että sinun palkkasi on aivan liian suuri, samoin kuin sinäkin huutelet asioista joista et tiedä mitään.
On kun tuo on se mikä jää käteen kun kaikki pakollinen on jo yhteiskunnan piikkiin maksettu. Meillä on mennyt ruokaan ja alkoholiin 225€/kk/henkilö ja ei olla edes pihistelty. Tuohon mahtuu siis hyvä viinipullo silloin tällöin, ulkona syömiset, ja ruokaostokset kaupoista. eli ttt:stä /kk jäisi vielä 265€/kk kaikkeen muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli provohan tämä olikin.
Mitä vikaa on Itä-Helsingissä tai Vantaalla? Niissä asuu ja elää kymmeniä kymmeniä tuhansia tyytyväisiä suomalaisia. Muuttamalla sinulle voi jäädä 200-300 euroa enemmän puhtaana omaan ja lapsen elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LTO-28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita että pitäisi maksaa enemmmän, mutta mietin vakavissani kannattaako työnteko kuukausipalkalla. Saan melkein saman ja olisin enemmän kotona, lapsen päivät lyhyempiä ja voin valita milloin teen työtä.
Mihinkään ongelmalähiään en halua muuttaa halvan vuokran perässä. Siksi teen töitä lähipäiväkodeissa ja asun muualla kuin itä- Helsingissä.
Tämähän se on ongelma. Enää ei arvosteta sitä että pystyy itsestään pitää huolta vaan lokkeilu on ihan yhtä hyväksyttävää. Kyllä se pieni stigma tuilla elämisestä pitäisikin tulla.
Huolehdin omasta ja lapseni hyvinvoinnista, en ota kantaa muuhun. Jos " lokkeilu" on meille parempi ratkaisu, teen niin.
Ap
Esim voisit laittaa tuon "ylijäämän" vaikka sijoituksiin tuottamaan uutta kassavirtaa. TTT:llä ei tätä mahdollisuutta ole. Näin takaisi jatkossa jatkuvasti paranevan elintason.
Tämä on hyvä neuvo,kiitos. En tullut ajatelleeksi. Täytyy katsella jos saisi jostain sijoitusneuvontaa. Tt- tuella niitä säästöjä ei saa olla joten sijoituksilla voisin parantaa asemaamme edes vähän. Tärkeintä minulle on säästää lasta varten, isältään ei saa mitään kuin minimielatustuet vaikka on erittäin hyväpalkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä turussa lto:n palkka on kai joku 2300e/kk. Minulla hoitajana 2000e/kk. Siis bruttona. Siitä verot pois. Kolmion vuokra vesineen on 870e/kk. Hoitomaksut 0e.
Asun lasten kanssa vaikka yh on ole. Lapsia kaksi. On totta että saman rahan saisin ihan vaan jäämällä kotiin. Teen kuitenkin osa-aikatyötä, erotuksen saan asumistukena. Mutta mulla on maailman paras työpari ja töihin on kiva mennä (pääosin). Työkokemusta kertyy ja on jotain omaa. Ei minusta se kotona istuskelukaan pitemmän päälle kivaa ole. Kun lapset kasvaa lähden kyllä opiskelemaan parempaa alaa. Eihän kukaan näihin hommiin näillä palkoilla pidemmäksi ajaksi enää nykyään jää. Päiväkotityö on lisäksi tosi raskasta. Itse olen kerhossa töissä ja se on kevyempää.
Ja tosiaan piti myös mainita tuo että minä voin laittaa rahaa sivuun, säästää, minulla on indeksirahastot mihin säästän itselle ja lapsille. Enkä ole tilivelvollinen menoistani mihinkään, vain tulot ilmoitan vuosittain Kelaan asumistuen vuoksi. Toisinkuin jos saisin rahani sossusta, en voisi säästää mitään ja joutuisin aina selvittämään kuukausitasolla kaikki tulot ja menot.
Itselle ainakin tämä on erityisen tärkeää että voin säilyttää jonkinlaisen itsenäisyyden ja varautua pahan päivän varalle.
Siis oikeastiko väität että jos jää 1000e pakollisten tulojen jälkeen niin et tuosta pysty säästämään? Mä oon saanut säästettyä samoilla spekseillä 300e kuussa.
Siis oikeastiko sanot ettet saa säästöön 1000 eurosta mitään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et maksele niitä päivähoitomaksuja loppuelämääsi joten vuoden tai parin kuluttua sulle jää enemmän rahaa tilille. Sulle jää 90 euroa enemmän kuussa käteen ensi vuonna ja sen voit laittaa pienikuluiseen indeksirahastoon kasvamaan. Kannattaa myös laskea veroprosenttilaskurilla onko ensi vuoden veroprossa kohdallaan vai voitko hilata sitä alemmas jollain konstilla. Samoin lapsen koulua voit miettiä ja muuttaa halvempaan lähiöön sitä varten. Kannattaa sitkeästi hakea sitä kaupungin asuntoa ja pitää haku voimassa.
60 euroa ei ole paljon työmatkakuluista. Itselläni menee 600 euroa kuussa ihan vaan siihen että pääsen töihin ja takas.Enkä ole edes keskituloinen.
Olet varmaan valinnut asuinpaikkasi jos menee 600 työmatkakuluihin? Itse en voi haaveilla edes autosta! Mielelläni asuisin omassa ok talossa pk seudun ulkopuolella ja ajelisin omalla autolla. Turha verrata meidän tilannettamme. Tai voithan sinäkin muuttaa 50 neliön kaksioon Helsinkiin jotta työmatkakulut laskevat.
En käy töissä Helsingissä vaan kauempana ja asun omistusasunnossa Kehä III sisäpuolella. Sä et vaan tajua itse mitä mahiksia vakituinen työpaikka suo.Säästämällä pienen pääoman ja laittamalla sen tuottamaan saat paremman elintason halutessasi. Sä kitiset täällä ihan turhaan, moni tekee töitä pienemmällä palkalla kuin mitä sulle on luvattu. Lopeta uhriutuminen ja ala miettiä mahdollisuuksia.Asentees on ihan ärseestä.Palkka kerryttää eläkettä ja kunta on suht tturvallinen ja vakaa palkanmaksaja. Mikään ei estä sua ottamasta jotain keikkahommia päivätyön lisäksi.Ihan turha kitistä täällä. Itse olen pienestä palkastani vuosikausia säästänyt ja sijoittanut osakkeisiin joista tulee ihan kivasti osinkoja joka vuosi. Siitä tykkäs pankkikin joten laina heltisi.
Kannattaa muistaa se, että tulla eläessä on koko ajan "valvovan silmän alla", pitää avata elämä kelalle jne. työssäkäyvänä ei tuloja/menoja pidä selitellä kenellekään.
Tulevaisuudessa sossun menoja on pakko karsia, tekemällä töitä tiedät tulotasosi ja et ole niin heittopussi jos jokin asia muuttuu tuissa.
Sinulle kertyy eläkettä.
Ja se pienikin summa kuussa tekee vuodessa paljon, esim. 100e/kk on 1200e vuodessa, tuolla saatte jo vaikka lomareissun tehtyä tm. Lisäksi (joskin julkisilta leikattuja) lomarahoja saa edelleen, sekin tekee muutaman satasen lisää vuodessa.
Sinulla myös on työterveys? Se on yleensä parempi ja ennen kaikkea nopeampi mitä julkisen puolen palvelut.
Lisäksi minä uskon että lastenhoitoalalla tullaan näkemään murros, ihmiset EIVÄT halua lapsiaan julkisiin päiväkoteihin isojen ryhmien ym. takia --> yksityisiä päiväkoteja tulee lisää, ja niihin halutaan parhaat työntekijät, ja se paremmuus monissa paikoissa tullee tarkoittamaan myös hieman parempaa palkkaa, eli ap:llakin on mahdollisuus jossain kohtaa saada enemmän rahaa, ehkä voisi alkaa myös itse yrittäjäksi tm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LTO-28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä on hyvä neuvo,kiitos. En tullut ajatelleeksi. Täytyy katsella jos saisi jostain sijoitusneuvontaa. Tt- tuella niitä säästöjä ei saa olla joten sijoituksilla voisin parantaa asemaamme edes vähän. Tärkeintä minulle on säästää lasta varten, isältään ei saa mitään kuin minimielatustuet vaikka on erittäin hyväpalkkainen.
Ota itse selvää asioista ja unohda sijoitusneuvojat jotka suosittelevat vain rahastoja joista pankki vetää eniten välistä. Ttu sä olet uhriutuja joka ei edes halua tehdä mitään oman asemansa parantamiseksi. Menet töihin ja unohdat sen loisimisen niin et ole tuloistasi tilivelvollinen enää kuin taholle joka maksaa asumistukea.Ja pääomatulojen pitää olla isot että ne vaikuttais siihen.
Olet huono esimerkki lapsellesi jos elät sossun rahoilla vaikka ois mahis palkkatöihin.
En kuvittele olevani mikään " oikea" opettaja. Enemmän ok työ on perushoitoa ja ihan ok minulle. Ei mielestäni palkan kuulu olla enempää kun ei ole oikeaa opetustyötä.
Kyse on siitä että elinkustannukset ovat niin suuret ettei työnteko kannata.
Ja provon huutelijalle: palkka on 2590 e kk kun päteviä ei löydy. Näin Helsingissä.
Ap