Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä ajopelon selättämiseen (pk-seutu)? Ostettiin ensimmäinen auto ja ahdistaa..

Vierailija
22.12.2018 |

Ajokortti mulla on ollut jo pitkään. Olen lähinnä ajanut sukulaisten autolla maalla ja siten pitänyt ajotaitoa edes jokseenkin kunnossa. Nyt ostettiin ensimmäinen oma auto, koska muutetaan keväällä ja työmatkan kannalta se on välttämätön. Ajoa tulee pk-seudulla.

Auto on ollut meillä nyt muutaman viikon ja olen koittanut harjoitella hieman täällä ajamista. En todellakaan uskalla ajaa yksin ja olen aivan ahdistunut ajatuksestakin. Koen todella hankalaksi länsiväylät, kehät yms. En maalla ole tottunut ajamaan tuollaisessa ympäristössä ja pk-seudulla olen liikkunut ainoastaan julkisilla. Toissa päivänä käytiin miehen kanssa ajelemassa, eksyttiin reitiltä ja meinasin saada jonkinlaisen paniikkikohtauksen keskellä länsiväylää! En siis tiennyt yhtään mihin olen menossa, navigaattori sekoili omiaan ja yksinkertaisesti aloin panikoida kamalasti. Olisi tehnyt mieli pysäyttää auto johonkin, mutta ei ollut paikkaa mihin pysäyttää. Siitä sitten jotenkin selvittiin kotiin.

Pelkään tosi paljon juuri tuota eksymistä kun en oikein hahmota, miten esimerkiksi kehät menevät ja mihin suuntaan pitää mennä. Olen täysin tuon navigaattorin varassa. Pelkään myös kauheasti, että ajan kolarin kun liikenteen tempo on ihan erilainen mitä maalla. Saattaa olla nopeus 70 km/h, kohta tuleekin liikennevalot ja seisotaan. Taas 70km/h, väliin 50 km/h, joku tietyö, taas valot.. On myös hankala näin talvella hahmottaa montako kaistaa jollakin tiellä on.

Ei kai tähän auta mikään muu kuin ajaminen. Onko muilla ollut tällaisia pelkoja autolla ajaessa? Miten nopeasti se hälveni? Aiemmin en ole tällaista kohdannut. Maalla kun ei ole ruuhkaa tai mitään ramppeja ylipäätänsä. Mietityttää oliko koko muutto virheliike, koska olen huolestunut miten nyt osaan sitten mennä kehälle yms ja työmatkaa pitäisi joka päivä ajaa.. Pakko kyllä käydä ennakkoon miehen kanssa ajamassa monta kertaa tuo matka!

En todellakaan ajatellut, että saisin tällasia ahdistustuntemuksia autolla ajosta. Niitä kun ei aiemmin ole ollut ja olin tosi innoissani, että vihdoin meillä on auto. Jotenkin kai luotin sitten siihen, että äkkiäkös tuosta hurauttaa kehällä yms, mutta ei se näköjään niin ihan ollutkaan.

Pliis kertokaa, että en ole ainoa tän ongelman kanssa! Helsingin keskustaan en varmaan ikinä uskalla mennä autolla, ainakin nyt tuntuu siltä..

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene illalla Helsinki-Vantaalle harjoittelemaan.

Vierailija
2/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama ajotunti autokoulussa. Oikea ajo-opettaja on paljon parempi vaihtoehto kuin neuvova ja mahdollisesti tuskastuva puoliso. Keskustassa ei tarvitse ajaa, sinne pääsee julkisillakin jos tarvetta on. Ja paniikki pois, älä ajattele niin ettei tästä tule mitään, koska silloin siitä ei tule mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että tee aluksi vain sellaisia matkoja, jotka olet suunnitellut etukäteen. Katso kartasta tarkasti liittymät ja muut, niin ei tarvitse luottaa navigaattoriin.

Vierailija
4/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on onneksi tosi rauhallinen eikä yhtään sellainen käskyttävä, hän ymmärtää tosi hyvin että en ole ajanut isoissa kaupungeissa koskaan. Hänen läsnäolonsa rauhoittaa. Tosiaan hyvä vinkki tuo, että katsoisin sen reitin etukäteen ja vähän tietäisi noita liittymiäkin sitten. Ahdistava tunne kun ei ajaessa yhtään pysty sanomaan, että missä suunnassa on määränpää.

Ap

Vierailija
5/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samaa ongelmaa joskus. Käytiin sitten miehen kanssa ajelemassa, aluksi iltaisin/öisin, kun ei ollut niin paljon muuta liikennettä ja oppi reitin. Sen jälkeen, kun reitin liittymät, oikeat kaistat ja muut olivat tuttuja, on helpompi mennä ruuhka-aikoinakin. Nyt sujuu jo keskustaankin ajaminen, kun saanut itseluottamusta.

Muutama ajotunti on myös hyvä idea :)

Vierailija
6/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*ttuako ostit auton ja saastutat mun kotikaupungin ilman ja kiihdytät ilmastonmuutosta. Stadiin ei autoja kaivata!

Vierailija
7/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*ttuako ostit auton ja saastutat mun kotikaupungin ilman ja kiihdytät ilmastonmuutosta. Stadiin ei autoja kaivata!

Arvasin, että tällainen kommentti tulee joltain. Mistä tiedät ostinko bensa-auton, sähköauton vai minkä? Olisin oikein mielelläni pelkkien julkisten varassa jos se olisi mahdollista jatkossakin :)

Ap

Vierailija
8/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin tänä vuonna Tampereelle, sitä ennen asunut vain pikkukaupungissa. Tuntui myös aivan hirveältä ajatukselta ajaa kaupungissa.

Mutta niin sitä vaan nykyään sujuvasti ajaa, kun on harjoitellut. Ei siihen oikein muu auta.

Aluksi juuri vaikka mies mukana neuvomassa ja rauhoittelemassa, sitten pikkuhiljaa yksin yrittämään.

Kyllähän nuo monet kaistat ja muut sekoittaa päätä, mutta tienviittoja seuraamalla ei voi pahasti vikaan mennä.

Vierailija
9/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on vääränlainen, jos sillä pelottaa ajaa.

Vierailija
10/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karttaa tulin minäkin ehdottamaan. Ja yksin myös ehdottomasti liikkeelle, pakko luottaa itseensä eikä aina voi tukeutua vierus kaveriin. Eksymistä ei kannata pelätä, tarpeeksi löpöä tankkiin niin ei tarvi siitä huolehtia. Itse opin vasta eron jälkeen luottaamaan omaan ajotaitoon, ei voinut nakittaa ajamisia miehelle. Ja kun meni kotihoitoon töihin niin manuaalikin käyttö alkoi pikkuhiljaa sujumaan monen automaatti vaihteisen auton jälkeen.

Vierailija
11/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on psyykkinen.

Keskustassa ajaminen on helppoa. Nopeudet pieniä ja enimmäkseen seisotaan jonossa.

Pieni varovasti liikkuva pelleauto akka ratissaan herättää rattiraivoa ja opetustarvetta turbourpoissa.

Vierailija
12/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keppiautot on kai jo kriminalisoitu ;-)

Vierailija
13/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on vääränlainen, jos sillä pelottaa ajaa.

No kyllä varmaan pelottaisi ihan millä tahansa autolla ajaa. Onneksi tämä meidän on pieni ja sinänsä helppo käsitellä tuota autoa.

Ap

Vierailija
14/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, ajamalla totut! Katso kartasta vaikka google mapsista miten päätiet menevät. Sitten ajelemaan iltaisin klo 20 jälkeen, jolloin liikenne on hiljaista. Jos huomaat ajeneesi liittymän tai risteyksen ohi, rauhoitat itsesi ja käännyt seuraavasta. Tarvittaessa menet vaikka johonkin parkkialueelle tarkastamaan uuden reitin. Alkuvaiheessa varaa reilusti aikaa matkoihin, kiireessä pelko korostuu. 

Nythän sinulla on uusien reittien lisäksi opeteltavana uusi auto. Kun tunnet auton niin hyvin, ettei itse tekniseen ajamiseen tarvitse keskittyä, saat entistä paremmin huomioitua ympäröivän liikenteen. Tsemppiä!

Vierailija
15/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustassa oppii ajamaan kun aluksi ajelee sen mukaan mihin "kaista tuntuu vievän".  Suunnistus, kaistan valinta ja vaihto ovat sitten lesson two. Rumasti ajetaan mutta ei varsinaisesti enää kiilata. Paitsi nämä n-taksit ;-(

Vierailija
16/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jännittää vieläkin vähän ajaa Helsingin keskustassa vaikka olen ajanut siellä 10 vuoden ajan yllättävän paljon. Itse käytin alkuun navigaattoria, että opin reitit - silloin sain keskittyä itse ajamiseen ja siihen että olen oikealla kaistalla risteyksissä.

Jos ei muuta niin yöllä rattiin ja ajelemaan niitä reittejä, joita joutuu sitten ruuhkassa ajamaan. Tsemppiä.

Vierailija
17/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tällainen kommentti tulee joltain. Mistä tiedät ostinko bensa-auton, sähköauton vai minkä? Olisin oikein mielelläni pelkkien julkisten varassa jos se olisi mahdollista jatkossakin :)

Ap

Sillä vuosituhannella kun micrasi tehtiin ei ollut sähköautoja ;-) -89 Micrassa on ikäisekseen pieni kulutus, päästöt kyllä isot nykyautoihin verattuna.

Vierailija
18/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustassa oppii ajamaan kun aluksi ajelee sen mukaan mihin "kaista tuntuu vievän".  Suunnistus, kaistan valinta ja vaihto ovat sitten lesson two. Rumasti ajetaan mutta ei varsinaisesti enää kiilata. Paitsi nämä n-taksit ;-(

No juurikin tämä kaistan vaihto/sen valinta tuntuu olevan esim. kehällä mulle iso ongelma. Meinasin viime ajoreissulla joutua ongelmiin kun olin vaihtamassa kaistaa (kaista loppuu), vilkutin jo, niin eikö mun takana oleva vaihda kaistaa ennen mua ja kiilaa siihen mun viereen. Ei vahingossakaan mun ohi vaan viereen. Ei kun itellä jarrua pohjaan ja väkisin sen jälkeen toiselle kaistalle, koska kaista todellakin loppui. Myös bussit hämmästyttää, tulevat vaan siihen eteen. Tiedän kyllä, että minun pitää niitä väistää. Vaikea arvioida aina matkaa, että ehdinkö bussin edelle vai pitääkö jarruttaa ja antaa tietä.

Ap

Vierailija
19/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä varmasti niin anna busseille tietä, niiden kuskit ajaa vaikka päälle koska katsovat että heillä on oikeus..

Vierailija
20/30 |
22.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma. Opettelin työmatkan hyvissä ajoin, sitten opettelin kauppa- ja sairaalamatkan ja pikkuhiljaa muitakin. Opettele hiljaisina aikoina. Mieheni muistutti rauhoittavasti: "Ei ne saa sun päälle ajaa, ole rauhassa vaan, aja hiljaa, jollet uskalla mennä aluksi lujaa." Mua aina pelotti yksi mäki, jossa auto alkoi liukua takana olevan päälle, opettelin siinä monta kertaa pitämään autoa paikoillaan ja lähtemään niin ettei liiku taaksepäin. Ajamalla oppii. Kun autokin tulee tutuksi, sitä on helpompi ajaa. Nykyään tykkään ajaa autoa, ennen inhosin ja pelkäsin.