Miten maksan yksityisyrittäjänä verot jos en halua yritysrekisteriin?
Ajattelin tehdä arkaluontoista työtä asiakkaiden ja itseni kannalta, enkä missään nimessä halua yritykseni laatua mihinkään julkisuuteen. Haluan kerätä asiakkailtani rahat, joko tilille tai käteisellä ja maksaa niistä verot normaalisti myöhemmin. Miten tämä onnistuu kaikista helpoiten?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
No soita veropalveluun, kyllä ne siellä neuvoo!
No en viitsi, siellä vastaa kuitenkin joku 50-vuotias täti joka tivaa työni laatua ja yksityiskohtia ja vastaa lopulta että netissä on ohjeet. Voi olla, en ole löytänyt tarpeeksi selviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Laskutuspalvelu.
Muuten kyllä, mutta mulla pitää saada asiakkaalta maksu heti. :) Muuten se ei ole tarpeeksi yksityistä. Onkohan y-tunnus ainoa vaihtoehto ja voiko siitä jäljittää yrityksen laadun?
Verotuksen uudistumisen jälkeen voi käydä mitä tahansa ja jos Kela ja TE-toimisto menivät sekaisin muutoksista, mikään ei takaa että verottaja ei menisi. Siksi aluksi kevytyrittäjyys. Mutta tietenkään mikään mallia Tmi Etunimi Sukunimi ei paljasta muille yhtään mitään muuta kuin että sinulla on toiminimi ja y-tunnus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskutuspalvelu.
Muuten kyllä, mutta mulla pitää saada asiakkaalta maksu heti. :) Muuten se ei ole tarpeeksi yksityistä. Onkohan y-tunnus ainoa vaihtoehto ja voiko siitä jäljittää yrityksen laadun?
Rekistereistä löytyy yrityksen nimi, y-tunnus, yhteystiedot, rekisteröintipäivämäärät sekä toimiala. Toimialan voi valita vähän sinne päin ja kun siihen lisää kaikki muu laillinen liiketoiminta, kukaan ei pääse selville mitä todellisuudessa teet.
Saanko arvata, että suunnittelet seksin myymistä?
En silti ymmärrä miten mua verotetaan sen jälkeen kun olen vaikka tehnyt y-tunnuksen. Ilmoitanko tuloni jonnekin omaveroon tjs ja sitten ne laskuttaa mua sieltä? Että mulla pitää vaan jättää tuloista osa sivuun verotusta varten?
En halua vastata kysymyksiin yritykseni laadusta, koska tämä palsta ei ole aina kauhean johdonmukainen siitä mitä tänne hyväksytään. Jotain hyvin arkaluontoista kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskutuspalvelu.
Rekistereistä löytyy yrityksen nimi, y-tunnus, yhteystiedot, rekisteröintipäivämäärät sekä toimiala. Toimialan voi valita vähän sinne päin ja kun siihen lisää kaikki muu laillinen liiketoiminta, kukaan ei pääse selville mitä todellisuudessa teet.
Saanko arvata, että suunnittelet seksin myymistä?
Ei tarvitse edes arvailla, tuleva huåra kyselee, mikä toki ei ole millään tavalla moitittavaa eikä negatiivista. Päinvastoin, on erittäin edistyksellinen nainen kyseessä, joka on hoksannut että miesten perustarpeella voi tehdä tiliä ja hyvää sellaista. Se kun ei ole loppumassa eikä poistumassa koskaan mihinkään eikä sitä tarvitse ulkoistaa ulkomaille ts. siirtää ulkomaille jos tarjontaa on kotimaassa. Eikä siihen vaikuta työvoima eikä materiaali kustannukset vaan tuotteen valmistus, varastointi sekä logistiikka kulut pysyvät hyvinkin vakiona ja tulovirta on hyvinkin pitkälle ja tarkkaan ennustettavissa. Ainoastaan jos itse sössii ts. hinnoittelee itsensä ulos markkinoilta, silloin tulee ongelmia. Ihan kuten yleisesti ottaen on käynyt suomalaisille naisille, ei synny perheitä eikä suhteita kun miehet eivät enään ole halukkaita maksamaan siitä vaadittua hintaa. Tässä tapauksessa on kyse vain palvelun räätälöinnistä, miksi ostaa koko lehmä jos tarvitset vain lasin maitoa ?
8: arvostan mielipidettäsi mutta haluaisin silti pitää tämän keskustelun pääosin verotuksessa ja miten se toimii jos ei halua yrityksensä laatua julkisuuteen. :)
Vierailija kirjoitti:
8: arvostan mielipidettäsi mutta haluaisin silti pitää tämän keskustelun pääosin verotuksessa ja miten se toimii jos ei halua yrityksensä laatua julkisuuteen. :)
Eli toisin sanoen myönnät olevani oikeassa :D ? Ei siinä mitään, jatka toki . . .
Sitä vain ihmettelen että, voiko se tosiaankin olla noin vaikeaa puhua ääneen asiasta jonka kaikki tietää ?
Vierailija kirjoitti:
En silti ymmärrä miten mua verotetaan sen jälkeen kun olen vaikka tehnyt y-tunnuksen. Ilmoitanko tuloni jonnekin omaveroon tjs ja sitten ne laskuttaa mua sieltä? Että mulla pitää vaan jättää tuloista osa sivuun verotusta varten?
En halua vastata kysymyksiin yritykseni laadusta, koska tämä palsta ei ole aina kauhean johdonmukainen siitä mitä tänne hyväksytään. Jotain hyvin arkaluontoista kuitenkin.
Sinulle tulee omaveroon myös yrityksen veroasiat. Alvit voit muistaakseni ilmoittaa ja tilittää kerran vuodessa jos haluat, muuten useammin. Itsellesi nostamastasi palkasta, toiminimellä yksityisotto, maksat normaalit tuloverot.
Oleellista olisi tietää, teetkö yritystoiminnan ohella palkkatyötä, koska jos teet, se monimutkaistaa tilannetta, tosin lähinnä jos jäät työttömäksi.
Se vielä, että verottajan kirjalliset ohjeet ovat todella todella vaikeaselkoisia, mutta netissä on nykyään yksinkertaista hoitaa asiat valmiilla lomakepohjilla.
11
Vierailija kirjoitti:
Oleellista olisi tietää, teetkö yritystoiminnan ohella palkkatyötä, koska jos teet, se monimutkaistaa tilannetta, tosin lähinnä jos jäät työttömäksi.
Ajatuksissa oli tehdä myyjän töitä osa-aikaisesti koska olen niitä ennenkin tehnyt ja jos en haluakaan tehdä tuota yritystoimintaa jossain vaiheessa niin on työkokemusta muustakin. Pahus sentään, kuinka paljon se monimutkaistaa asioita? :D
Jos myyt yli 10000 e vuodessa, sinun pitää rekisteröityä ja alv-rekisteriin myös.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyt yli 10000 e vuodessa, sinun pitää rekisteröityä ja alv-rekisteriin myös.
Ok. Voinko tehdä vaan y-tunnuksen jos myyn alle 10?
Luin jostain että arkaluontoista työtä tekevät voivat rekisteröityä taiteilijanimellä. Onnistuuko tämä millä perustein?
Mitä tarkoitat yrityksen "laadulla"? Huumekauppaako teet vai miksi niin salamyhkäistä?
llllllllllllllllllllllllllllll kirjoitti:
Mitä tarkoitat yrityksen "laadulla"? Huumekauppaako teet vai miksi niin salamyhkäistä?
Jep, huumekauppaa suunnittelen mutta verot haluan silti maksaa :D
Jos haluat perustaa osakeyhtiön:
- Laadi perustamisilmoitus (lomake Y1) joko paperilla tai sähköisesti PRH:lle. Liiteeksi tarvitset perustamissopimuksen (liitelomake 1) ja henkilötietolomakkeen. Nämä löytyvät PRH:n sivuilta. Huomaa, että osakeyhtiölain mukaan sinun tulee valita hallitukseen vähintään 1 varajäsen, jos varsinaisia hallituksen jäseniä on vähemmän kuin 3. Yhtiön hallituksen kokoonpano on julkinen tieto, joka tulee näkyviin kaupparekisteriotteelle.
- Maksa perustamismaksu PRH:lle. Jos teet ilmoituksen paperilla, maksusta tulee liittää kuitti hakemuksen yhteyteen, jos teet sähköisesti niin maksu hoituu ilmoituksen yhteydessä esim. verkkopankin kautta.
- Yhtiölle tulee avata pankkitili ja sinne tulee tallettaa vähintään 2500 EUR osakepääomaa varten. Käytännössä pankkitilin avaamiseen tarvitaan perustamisilmoitus ja hallituksen päätös tilin avaamisesta. Verkkopankkitunnukset saat tosin vasta sitten kun y-tunnus on myönnetty. Eli pankkitilin saa auki ennen kuin y-tunnus on myönnetty.
- Y-tunnuksen saat, kun PRH on ottanut hakemuksesi vastaan ja se on otettu käsittelyyn, tämä vie yleensä 1-2 päivää siitä kun PRH on saanut hakemuksen yhtiön perustamisesta. Lopullinen käsittely (nimen tutkinta yms.) kestää 1-2 viikkoa, ja sen jälkeen saat itsellesi kaupparekisteriotteen ja jäljennöksen yhteisösäännöistä (yhtiöjärjestyksestä).
- Verohallinnon rekisterit ovat erikseen, mutta Y1-lomakkeella niihinkin voi hakeutua, tai sitten voi hakeutua myöhemmin erikseen.
En halua perustaa mitään osakeyhtiöitä! Haluan yksityisyrityksen ja tallettaa rahat pankkiin ja maksaa niistä myöhemmin verot! En vaan ymmärrä noista veroasioista ja oisin toivonut jotain selventävää vastausta. Osa vastauksista auttoi kyllä, mutta paljon yksityiskohtia on auki.
No soita veropalveluun, kyllä ne siellä neuvoo!