Kysely: mikä teitä ahdistaa eniten joulussa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä tekee kyllä surulliseksi on ajatus monen yksinäisen joulusta. Olisipa jokaisella joku joka kutsuisi kylään tai menisi piipahtamaan.
Älä turhaan. Moni on varmasti iloinen kun saa olla rauhassa.
Se, että kaiken pitäisi mennä appiukon mielen mukaan. Anoppi on mukava, mutta ylläpitää tätä teatteria, ettei miehensä hermostu. Meitä kohtaan ollaan asiallisia, jos "totellaan". Ollaan välillä jätetty menemättä. Mököttäkööt rauhassa.
Se, etten kerkee ostaa lahjoja eikä ne tuu perille tarpeeks ajoissa.
Ruuhka kaupoissa. Muuten ei tarvitse joululle altistua, kun en sitä vietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä tekee kyllä surulliseksi on ajatus monen yksinäisen joulusta. Olisipa jokaisella joku joka kutsuisi kylään tai menisi piipahtamaan.
Älä turhaan. Moni on varmasti iloinen kun saa olla rauhassa.
Olisihan se kiva jos olisikin vain sen joulun rauhassa, mutta kun saa sitten olla muutenkin ihan rauhassa jo tarpeeksi. On eri asia olla joskus yksin kuin aina yksin. Jollekin jolla on läheisiä voi yksin olo jouluna olla vapaa valinta, mutta sitten on niitä joilla ei ole ketään muutenkaan. Pahoittelut valituksesta.
Se, että omat vanhemmat ikäänkuin olettavat ja odottavat, että olisin yhtä innokas jouluihminen kuin hekin. Tai yhtä innokas joulusta kuin lapsena. Aikuisiällä ei voisi vähempää kiinnostaa. Haluaisin vain pelata tietokoneellani joulun. Mutta vanhempani ovat perinteisiä ihmisiä, joille nämä joulut, uudetvuodet, vaput yms ovat tärkeitä. Ei olle mikään uskovais- eikä lestaperhe tosin. Sitten he pettyvät kun ilmoitan, ettei joulu kiinnosta. Alkaa kysely ja tenttaaminen etteikö lapsena ollut kivoja jouluja? Ei ole siitä kiinni, ei vaan kiinnosta aikuisena. Tämä tuskin ei lopu, ennen kuin vanhemmat ovat haudassa. Sitten saanee olla omissa oloissaan. Äitini hössöttää ja siivoa koko joulun. Piparit pitää olla, piparkakkutalo, joulukuuset yms viimeisen päälle. Kunnon suorittajaihminen. Isä hakee kuusen, koska se on miesten homma.
Noh ovat nyt +70-vuotiaita, että ehkä sen +10 vuotta menee tätä vielä ja sitten saaa huokaista.
Satunnainen vierailija kirjoitti:
Minua ei ahdista joulussa mikään. Se tulee ja menee, joka vuosi. Ei se ole kuin 3 päivää.
Ei minuakaan. Tänä vuonna joulu on näppärästi viikonlopun yhteydessä kun jouluaatto sattuu perjantaiksi. Ostin ne perinteiset jouluruuat (kinkkua, kalkkunaa, kiehumaitoa riisipuuroa varten, porkkana- ja lanttulaatikot) alkuviikosta valmiina kaupasta. Lähin hengissä oleva sukulaisena on isoveljeni ja me tapasimme ennen joulua ja meillä on ihan hyvät välit.
Joulu menee hyvän ruuan ja omien harrastusten parissa. Lauantaina ja sunnuntaina katson tv:stä Downton Abbeyn uusintajaksot ja minun pitäisi saada Dune -elokuva Blu-rayna huomenna torstaina. Pitää myös jonkin verran ulkoilla että ei muutu mökkihöperöksi.
Yksinäisyys. Kaikki muut ovat puolisoineen tai perheineen jossain, mutta minulla ei ole koskaan ollut kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys. Kaikki muut ovat puolisoineen tai perheineen jossain, mutta minulla ei ole koskaan ollut kumpaakaan.
Oi, saisinpa olla joulun ihan itsekseni. Mutta se ei onnistu, ennen kuin vanhemmat ovat mullan alla,
Ei mikään. Olen henkeen ja vereen jouluihminen ja rakastan ihan kaikkea joulussa. Eniten kuusta, jouluruokia ja tunnelmaa jouluaattona yhdessä läheisimpien ihmisten kanssa.
Tuossa se sukujoulun autuus näkyy.
Ettekö voisi jakaa kuluja ja vastuuta?