Eikös se olekin hassua, miten tänä päivänä ratsastamista pidetään naisten ja tyttöjen harrastuksena?
Kuitenkin alkujaan hevosella ratsastaminen ja hevosen ohjaaminen oli melkeinpä kaikkein miehuullisinta toimintaa maan päällä. Se käynnisti sodankäynnin vallankumouksen, paransi laiduntamis- ja metsästysmahdollisuuksia, toi ratsastajille valtaa ja vaurautta sekä mainetta jne. jne.
Kommentit (98)
Joo! Mä en tunne täältä meidän alueelta kuin yhden miesratsastajan, eikä niitä laajemmin maakunnan alueellakaan paljon.
Mun mielestä ei ollenkaan hassua, että mielikuva on noin radikaalisti muuttunut. eihän ratsastamisella enää mitään kuninkaita olla, saati että tienattaisiin valtavasti maita ja mammonaa.
Kyllä on sotia käyty ja maata muokattu hevosilla ja tehty vaikka mitä. Siksi hevosten kanssa tekemisissä olivat erityisesti miehet.
Mä jostain syystä mietin usein, että mitenhän tämä tai tämä hevonen toimisi sodassa.
Eipä se kovinkaan hassua ole. Kun sodankäynti ja käytännöllisyys on kadonnut ratsastuksesta, niin samalla ovat miehet kadonneet ratsastamasta. Siirtynyt vain hevosista moottoripyöriin ja autoihin se kiinnostus.
Vierailija kirjoitti:
Mä jostain syystä mietin usein, että mitenhän tämä tai tämä hevonen toimisi sodassa.
Hyvänä luotimagneettina ainakin.
Miksi tuhlata luoteja panssaroituun ajoneuvoon, kun voi rei'ittää pehmeän hevosen?
Minusta taas olisi enemmän hassua pitää ratsastusta miesten harrastuksena, kun se on sitä muinoin ollut. Oman, epäempiirisen kolmen eri puolilla maata sijaitsevan otantani mukaan yksi kymmenestä ratsastuksenharrastajasta nykyään on xy-kromosomisia.
Joten kyllä, se on naisten harrastus nykyään. Jos nyt ylipäätään on pakko valita sille mitään sukupuolileimaa.
Näin on nykyään,ja monet muutkin miesten jutut ovat siirtyneet naisille kuten koiraharrastus ja eläinlääkärin ammatti,seminologitkin olivat ennen miehiä nyt enimmäkseen naisia,sama juttu puutarhureiden kanssa.Veikkaan seuraavaksi aluevaltaukseksi metsästystä,on jo kova nousu naisten osuudessa uusista harrastajista.Oletteko huomanneet että Euroopan maissa ja varsinkin entisen itä-blokin alueella ratsastus on miesten keskuudessa vielä suosittua,samoin Amerikassa.Lopuksi nippelitietona jos joku ei muista näyttelijä Ville Virtanen oli nuorena kova sana esteratsastuskisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ratsastajat on nykyään neitejä, sukupuoleen katsomatta.
Totta! Hevonen on eläin, jolla on aikamoinen tuhovoima, joten ihmisten, jotka niiden kanssa toimivat, pitää olla... ei kun hetkinen, eihän siinä mitään järkeä ollutkaan!
Hevosella ole eläimenä minkäänlaista tuhovoimaa, se on saaliseläin.
Jos sen joku ihminen ratsastaa väkijoukkoon, alle jää ihmisiä, mutta siinä tapauksessakin se on ihminen, joka aiheuttaa tuhon.
Joka tapauksessa aseenakin sen tuhovoima jää kirkkaasti mille tahansa nykyaikaiselle tuliaseelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ratsastajat on nykyään neitejä, sukupuoleen katsomatta.
Totta! Hevonen on eläin, jolla on aikamoinen tuhovoima, joten ihmisten, jotka niiden kanssa toimivat, pitää olla... ei kun hetkinen, eihän siinä mitään järkeä ollutkaan!
Hevosella ole eläimenä minkäänlaista tuhovoimaa, se on saaliseläin.
Jos sen joku ihminen ratsastaa väkijoukkoon, alle jää ihmisiä, mutta siinä tapauksessakin se on ihminen, joka aiheuttaa tuhon.
Joka tapauksessa aseenakin sen tuhovoima jää kirkkaasti mille tahansa nykyaikaiselle tuliaseelle.
Aa, okei, et siis ymmärrä, että satojen kilojen painoinen eläin voi olla ihmiselle vaarallinen! Ymmärrän! Tai itse asiassa en ymmärrä, aikamoista tyhmyyttähän tuo vaatii. Sitä en ymmärrä, miksi otit konetuliaseet puheeksi. Onko sinusta olemassa jotain sellaista harrastusta, jota toteutetaan konetuliaseiden luotisateessa, vai miksi se tuli mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä luotimagneettina ainakin.
Miksi tuhlata luoteja panssaroituun ajoneuvoon, kun voi rei'ittää pehmeän hevosen?
No kerrottakoon nyt sullekin, että hevosia on ennen käytetty sodassa, etenkin ennen automaattiaseiden yleistymistä. Luulisi, että tämä olisi viimeistään peruskoulussa selvinnyt, mutta ehkei sitten kaikille!
Miehiä ei kiinnosta harrastus, jossa pitää maksaa ratsastustunnista ja lisäksi ilmaiseksi lapioida paskaa. Ratsastus on OK, mutta ei se ratsastustuntiin liitetty ilmaistyö.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä ei kiinnosta harrastus, jossa pitää maksaa ratsastustunnista ja lisäksi ilmaiseksi lapioida paskaa. Ratsastus on OK, mutta ei se ratsastustuntiin liitetty ilmaistyö.
Ei mihinkään ratsastustunteihin kyllä kuulu paskan lapioiminen. Aika villi mielikuvitus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään ratsastustunteihin kyllä kuulu paskan lapioiminen. Aika villi mielikuvitus!
Kyllä kuuluu! Maksat ratsastustunnista suunnilleen 50 e ja sen tunnin aikana ratsastetaan noin 10 min. Ensin pitää siivota karsina, sitten laitetaan satula, suitset jne. paikalleen ja kas - siinä meni jo melkein 40 min. Sitten ratsastusta pari kierrosta, sen jälkeen satula pois ja hevosen sukiminen. Jos sanoo, että haluaa ratsastaa, koska siitä maksaa, niin ratsastuksenopettaja toteaa, että pitää tuntea hevonen ja laittaa se kuntoon ja siihen hommaan kuuluu myös paskan mättäminen.
Ei pojat suostuisi moiseen!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon käynyt ratsastustunneilla kerran viikossa 14 vuoden ajan, enkä ole koskaan lapioinut paskaa. Hevosen joutuu kyllä itse harjaamaan ja satuloimaan ennen tuntia ja loimittamaan tunnin jälkeen, mutta se on itselleni mieluista puuhaa. Siinä saa mukavasti seurusteltua hevosen kanssa, hyvin terapeuttista.
Hevosmiehet saa itselläni kyllä pikkuhousut tipahtamaan vähän alemmas välittömästi. Harmi että miehiä näkee tallilla melko harvoin. Ei ole mitään miehekkäämpää kuin mies, joka käsittelee hevosta itsevarmasti ja kunnioittavasti.
Olen harrastanut ratsastamista aktiivisesti nuorempana ikävuodet 17 - 26. Kaipaan edelleen ratsastamaan ja muutaman kerran olen käynyt kokeilemassa mutta rahanpuute estää. Onhan hevosmaailma ratsastuksessa erittäin naisvaltainen harrastus mutta mikä mukavampaa kun olla tekemisissä komeiden eläinten sekä kauniiden naisten kanssa. Monet haukkuvat ratsastavia miehiä mutta sitten kun pitäisi itse nousta satulaan niin pelko hiipii mieleen. Tai vakio kommentti " No no eihän se ole urheilua kun hevonen tekee kaiken siinä... " mielipide muuttuu kun tunnin ajan tekee töitä hevosen kanssa. Minä kaipaan sitä tunnetta mikä tallilla on kun laittaa hevosen kuntoon tuntia varten ja tekee töitä ja tunnin jälkeen hoitaa kaakin.
Mies 36 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuuluu! Maksat ratsastustunnista suunnilleen 50 e ja sen tunnin aikana ratsastetaan noin 10 min. Ensin pitää siivota karsina, sitten laitetaan satula, suitset jne. paikalleen ja kas - siinä meni jo melkein 40 min. Sitten ratsastusta pari kierrosta, sen jälkeen satula pois ja hevosen sukiminen. Jos sanoo, että haluaa ratsastaa, koska siitä maksaa, niin ratsastuksenopettaja toteaa, että pitää tuntea hevonen ja laittaa se kuntoon ja siihen hommaan kuuluu myös paskan mättäminen.
No, onpa erikoinen konsepti! En oo koskaan kuullut tuollaisesta, ja mä sentään oon käynyt ekalla ratsastustunnilla vuonna 1988. Voisitko kertoa, millä ratsastuskoululla tehdään noin, ja miten siellä riittää asiakkaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tohon suostu kyllä tytötkään. Itse maksan tunnista 26 e; 17:00-17:10 alkukäyntiä, 17:10-18:00 aktiivista ratsastusta ja 18:00-18:10 loppukäynnit.
Ratsastuskouluilla on nykyään sen verran kilpailua, että paskanlapiointitallit jäisivät nopeasti ilman asiakkaita.
/20
Aikoinaan hevosen hyöty oli välineellinen, eli sitä hyötykäytettiin. Sota tai peltotyöt. Se on tyypillisesti miesten juttu, nykyään noihin ei hevosta enää tarvita.
Naisten kiinnostus, hullaantuminen, hevosiin on kyllä jokin psykologinen juttu. Hevosen maskuliinisuus, voima ja lihakset. Dominoivuus siis. Teinitytöt lähes rakastuvat tällaiseen, uskon jopa että tässä on se perinteinen naisen halu kehittää tunteita juuri tähän maskuliiniseen alkuvoimaan ja tällaiseen lihaskimppuun. Miehiä ymmärrettävistä syistä tämmöinen ei kiinnosta.
On outoa! Niin ne ajat vaan muuttuu. Baletti oli kuulemma myös alkujaan miesten laji, mutta miesballerinaa pidetään kai lähinnä akkamaisena ja tirskumisen aiheena. Harmillista.