HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.
Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että Suomi on niin ankea maa kun ilahduttamaan tarkoitettu lahjakin on samantien rikos tai vähintään lahjus.
Juu, onpa todella ankea maa! Todella kurjaa, että esim. oikeudessa voi luottaa siiten, että syyte käsitellään puoleettomasti ja eikä rikas voi ostaa oikeutta itselleen vaan samasta rikoksesta ollaan samalla viivalla köyhän kanssa. Kamalaa!
Kuka helkkari jonkun yhteisesti ostetun viinipullon tai muutaman kympin lahjakortin takia alkaa suosia yhtään ketään? Ei tässä mistään huvilaviikonlopuista puhuta. Jessus mitä porukkaa, ei käy kateeksi opettajia jotka teidän kanssa joutuvat olemaan tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että Suomi on niin ankea maa kun ilahduttamaan tarkoitettu lahjakin on samantien rikos tai vähintään lahjus.
Juu, onpa todella ankea maa! Todella kurjaa, että esim. oikeudessa voi luottaa siiten, että syyte käsitellään puoleettomasti ja eikä rikas voi ostaa oikeutta itselleen vaan samasta rikoksesta ollaan samalla viivalla köyhän kanssa. Kamalaa!
Kuka helkkari jonkun yhteisesti ostetun viinipullon tai muutaman kympin lahjakortin takia alkaa suosia yhtään ketään? Ei tässä mistään huvilaviikonlopuista puhuta. Jessus mitä porukkaa, ei käy kateeksi opettajia jotka teidän kanssa joutuvat olemaan tekemisissä.
Jos yh-äidillä on varaa ostaa viinipullo opettajalle, niin kyllähän vastaavasti teollisuuspampulla on varaa hankkia vähän komeampi lahja vaikka ympäristöluvista vastaavalle viranomaiselle. Tai tuomarille, jos käry käy.
Minä hyväksyn lasten tekemät pienet muistamiset, mutta siinä vaiheessa kun aletaan viemään viinipulloja kouluun, on homman organisoinut jo joku muu kuin lapsi itse.
Lapsen opettaja oikein vihjailee etukäteen oppilailleen lahjoista, ja kun saa mieluisan kailottaa kovaan ääneen " mä niin tykkään Fazerin suklaasta". Lahjan ottaa suurieleisesti suosikkioppilailtaan, hyvä jos vilkaisee kun inhokkioppilas ojentaa lahjan. Parempi olisi kieltää opettajille annettavat lahjat kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä laskisi paljon opettajien, (jotka eivät näköjään osaa edes sen vertaa lukea että lakia ymmärtäisivät) ymmärryksen varaan, että lahja ei saa vaikuttaa oppilaiden arvosanoihin yms. kohteluun.
Ongelma tosiaan on tämä, että eiväthän ne muistamiset nykyään tunnu olevan nimenomaan sen lapsen muistamisia opettajalle vaan vanhempien lahjoja, jotka lapsi vain sitten kiikuttaa opettajalle. Mahtaako kaikki lapset edes tietää mitä opettajalle antavat kun ojentavat sen valmiiksi paketoidun lahjan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Muilla aloilla niitä lahjoja nimenomaan saadaan enemmän. Kampaajaystäväni saa sellaisia kukka-asetelmia ja suklaa-rasioita, että niistä on opettajien turha haaveilla. Insinööriystäväni saa jouluisin 1000€ joulurahaa työnantajaltaan. Yrittäjä saa satojen eurojen lahjoja yhteistyökumppaneiltaan. Muilla aloilla on pitkiä lahjanantamisen perinteitä. Muita vain ei vainota ja kadehdita. Opettajaystäväni vie monta kertaa vuodessa karkkia ym. oppilailleen, joita on kymmeniä.
Ne tonnien joulurahat työnantajilta ovat verotettavaa tuloa.
Niin? Joululahjaksi siitä jää ~700€
Harvoin jostain suomalaisten tavasta toimia tulee mieleen korruptoitunut kotimaani, Irak. Opettajien lahjomisesta tulee ja tuosta heidän lahjatta jäämisen pelosta ja valittamisesta vielä enemmän.
Tavanomaisen joululahjan saa antaa, se ei ole laissa kiellettyä lahjontaa. Tavanomaisia ovat minusta kulat, suklaat ja myös koko luokan yhteinen ja summaltaan kohtuullinen (muutama euro per oppilas) lahjakortti. Lahjuksen puolelle mennään jos yksittäinen perhe antaa opettajalle huomattavan suuren lahjan.
Virkamiehiä on tuomittu lahjuksen vastaanottamisesta mm. kun ovat ottaneet työhön liittymättömiä ulkomaan lomamatkoja koko perheelle tai nauttineet jatkuvaa yleellistä kestitystä jota on tarjottu myös puolisolle. Kukaan ei ole saanut tuomiota 20 oppilaan yhdessä ostamasta 100 euron lahjakortista.
Koko luokan yhteinen joulumuistaminen ei minusta voi olla lahjus siitäkään syystä, että sillä ei selvästikään tavoitella mitään etua. Mitä etua alakoulun opettaja edes voisi antaa? Numeroarvostelusta ollaan pitkälti siirrytty oppilaiden itsearviointiin eikä alakoulun joulutodistuksella muutenkaan ole mitään merkitystä.
Mahtaako Espoo vahtia ylemmän virkamiesportaan joululahjoja, -lounaita ja -pulloja yhtä aktiivisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille opettajalle ylipäätään pitää jotain lahjoja antaa.
Ei tietenkään pidä! Lahjaa ei koskaan PIDÄ antaa. Mutta SAA antaa jos haluaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Muilla aloilla niitä lahjoja nimenomaan saadaan enemmän. Kampaajaystäväni saa sellaisia kukka-asetelmia ja suklaa-rasioita, että niistä on opettajien turha haaveilla. Insinööriystäväni saa jouluisin 1000€ joulurahaa työnantajaltaan. Yrittäjä saa satojen eurojen lahjoja yhteistyökumppaneiltaan. Muilla aloilla on pitkiä lahjanantamisen perinteitä. Muita vain ei vainota ja kadehdita. Opettajaystäväni vie monta kertaa vuodessa karkkia ym. oppilailleen, joita on kymmeniä.
Ne tonnien joulurahat työnantajilta ovat verotettavaa tuloa.
Niin? Joululahjaksi siitä jää ~700€
Ja niin kauan kuin verot on maksettu, se on normaalia palkkaa. Virkamiehen saamat lahjat asiakkailtaan eivät aivan rinnastu normaaliin palkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko (oikein) vähävaraisen kiva ottaa osaa moiseen? Toisena vaihtoehtona on olla osallistumatta, jolloin ei saa nimeään lahjassa olevaan korttiin ja itse saa muIkun maineen...
Kenen mielessä saa " mulkun" maineen? Väitän, että se joka tuollaista ajattelee vähävaraisesta, on itse tuota sanan todellisessa merkityksessä. Ei kai KUKAAN järkevä ajattele noin rumasti kanssaihmisistä.
Koko luokan yhteinen joulumuistaminen on ongelmallinen, koska peruskoulu täytyisi pitää maksuttomana. Kun peruskouluun hiljalleen ujutetaan enemmän ja enemmän näitä "vapaaehtoisia" maksullisia elementtejä, joihin kaikkien odotetaan osallistuvan, ollaan vaarallisilla vesillä.
Sanon tämän suomalaisen peruskoulun ja suomalaisten opettajien suurena ihailijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko (oikein) vähävaraisen kiva ottaa osaa moiseen? Toisena vaihtoehtona on olla osallistumatta, jolloin ei saa nimeään lahjassa olevaan korttiin ja itse saa muIkun maineen...
Kenen mielessä saa " mulkun" maineen? Väitän, että se joka tuollaista ajattelee vähävaraisesta, on itse tuota sanan todellisessa merkityksessä. Ei kai KUKAAN järkevä ajattele noin rumasti kanssaihmisistä.
Voi kuule, tietäisit vaan millaista kilpavarustelua koulu on. Ja lapset eivät ole edes pahimpiavaan VAMHEMMAT. En ihmettele yhtään että joku jolla on rahasta tiukkaa kokee paineita osallistua näihin yhteislahjoihin koska pelkää että lasta aletaan kiusata. Varsinkin jos jo muutenkin on tästä kilpavarustelusta "jäljessä", ei sitä tietyn sortin kenkää, kolmiraitaverkkareita jne.
Vierailija kirjoitti:
Tavanomaisen joululahjan saa antaa, se ei ole laissa kiellettyä lahjontaa. Tavanomaisia ovat minusta kulat, suklaat ja myös koko luokan yhteinen ja summaltaan kohtuullinen (muutama euro per oppilas) lahjakortti. Lahjuksen puolelle mennään jos yksittäinen perhe antaa opettajalle huomattavan suuren lahjan.
Virkamiehiä on tuomittu lahjuksen vastaanottamisesta mm. kun ovat ottaneet työhön liittymättömiä ulkomaan lomamatkoja koko perheelle tai nauttineet jatkuvaa yleellistä kestitystä jota on tarjottu myös puolisolle. Kukaan ei ole saanut tuomiota 20 oppilaan yhdessä ostamasta 100 euron lahjakortista.
Koko luokan yhteinen joulumuistaminen ei minusta voi olla lahjus siitäkään syystä, että sillä ei selvästikään tavoitella mitään etua. Mitä etua alakoulun opettaja edes voisi antaa? Numeroarvostelusta ollaan pitkälti siirrytty oppilaiden itsearviointiin eikä alakoulun joulutodistuksella muutenkaan ole mitään merkitystä.
Mahtaako Espoo vahtia ylemmän virkamiesportaan joululahjoja, -lounaita ja -pulloja yhtä aktiivisesti?
Tuo määritellään laissa, ei ole mikään mielipide-kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Kyllä mun mies kiikuttaa logistiikka-alalla töistä kotiin lahjoja asiakkailta eli viiskymppisten miesten yrityksiltä.
Voi höpönassut kun tämä on ihan eri asia. Vapaassa markkinataloudessa on Ok antaa pieniä joululahjoja ja näin hieroa liikesuhteita, mutta käsittääkseni on vääristynyttä jos opettajan ja oppilaan (perheen) välisissä suhteissa käytetään samoja metodeja. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Lahjat opettajille pitäisi kieltää. Tapa aiheuttaa paineita viedä lahja koska muutkin niin tekevät eikä näin saisi olla. Siinä riittävä peruste kiellolle. Mielestäni kouluilta on unohtunut arviointikyky kun on alun perinkään annettu tällaisen perinteen syntyä.
Ihmettelen suuresti Hesarin jutussa itkenyttä opettajaa, ei vain kertakaikkiaan mene jakeluun miten aikuinen ihminen voi suhtautua asiaan noin suurella mielensä pahoittamisella. Lahjoilla on ilmiselvästi hänelle suuri merkitys ja niiden aiheuttamia ristiriitoja vastaavasti vähätellään ja vääristellään.
Yritysmaailmassa lahjat kulkeentoimittajilta asiakkaille.... Eli oppilaan ei pidä yritysmaailman etiketin mukaan lahjoa opea vaan päinvastoin.
Miksi näin suuri kohu siitä että viedään muutaman euron suklaarasia tai kukka lahjaksi? Se on vapaaehtoista. Tarkoitettu pieneksi eleeksi tärkeästä työstä oman lapsen eteen. Hieman paranoidia ajatella että opettaja painaisi mieleen ne jotka eivät lahjaa anna, saati että antaisi heille huonomman numeron.
Ilmeisesti nämä paheksujat itse on niitä joilla muutaman kympin kukkapuketti saa jo arvostelukyvyn lentämään ikkunasta ulos.
Täällä yksi vanhempi hommaa lahjakortin jne. ja painostaa niitäkin maksamaan jotka eivät halua osallistua. Sama painostus kaikessa muussakin rahankeruussa. Kunpa koko opettajien lahjominen kiellettäisiin lailla.
Paitsi jos on musta esimies, niin silloin ei ole.
Pärstän mukaan mennään tässä(kin) kohdassa.