HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.
Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Lahjan antaminen opettajalle on tapakasvatusta omalle lapselle. Samanlailla kuin kyläilyviemiset ja muu sellainen. Se ei ole pakollista, joten en ymmärrä tätä joka vuotista raivoa.
Joululahjakäytäntö on ihan yleinen muissakin ammateissa. Saan työnantajaltani esimerkiksi joululahjan, ja useilta asiakkailtakin.
Ja Suomessa ei ole korruptiota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjojen antaminen pitäisi kieltää. Opettajat saavat hyvän korvauksen työstään + pitkät lomat, sen pitäisi riittää.
Se on kiellettyä jo. Espoon kaupunki vaan muistutti tästä säännöstä opettajiaan.
Ei ole kiellettyä. Tavanomaisia ja arvoltaan vähäisiä lahjoja saa antaa ja ottaa vastaan, kunhan niiden tarkoitus ei ole vaikuttaa lahjansaajan toimiin työssään. Rahaa tai lahjakortteja ei saa ottaa vastaan.
Virkamies ei saa ottaa vastaan mitään lahjuksia. Koittakaa nyt vatipäät ymmärtää tämä.
Meillä on sääntö, ettei saa vastaanottaa mitään. On selkeä ja yksiselitteinen, ja helpottaa elämää. Ei joudu esim. turhaan kiitollisuudenvelkaan. Ja helppo myös selittää asiakkaille, kun on yhteinen sovittu sääntö, eikä esim. oma eettinen päätös..
Joskus tuntuu että opettajat ovat jääneet sinne peruskoululaisten tasolle. Varsinkin nämä, jotka ovat menneet koulusta suoraan yliopistoon ja sieltä takaisin kouluun.
Musta esimiehenkin lahjonta on vähän niillä rajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Muilla aloilla niitä lahjoja nimenomaan saadaan enemmän. Kampaajaystäväni saa sellaisia kukka-asetelmia ja suklaa-rasioita, että niistä on opettajien turha haaveilla. Insinööriystäväni saa jouluisin 1000€ joulurahaa työnantajaltaan. Yrittäjä saa satojen eurojen lahjoja yhteistyökumppaneiltaan. Muilla aloilla on pitkiä lahjanantamisen perinteitä. Muita vain ei vainota ja kadehdita. Opettajaystäväni vie monta kertaa vuodessa karkkia ym. oppilailleen, joita on kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Kateuskortti käytetty!
Etkö saa palkkaa, jotta voit itse käydä ruusut ja suklaat ostamassa kaupasta?
Palkkakortti käytetty! Etkö ymmärrä, että tällä asialla ei ole palkan kanssa mitään tekemistä? Veikkaan, että jos omaan työhösi sisältyisi tämmöinen luontoisetu, asenteesi olisi kovin toinen.
No ei olisi. Ihan yhtä paljon lasteni hyvinvointiin vaikutaa vaikkapa keittäjät ja koulun siistijät, mutta eipä kukaan heitä muista. Enkä minäkään, koska työtään tekevät.
Kovin tämä sinua kumminkin närästää kun jaksat näitä viestejä tänne syytää. Etkä voi tietää mikä oma asenteesi olisi, jos tilanne joskus todella tulisi eteesi. Hyvää joulua sinullekin, varmaan voisit keksiä jo muuta tekemistä kuin opettajien lahjojen kadehtimisen palstalla.
Olen eri, mutta miten voi olla noin vaikea ymmärtää, että lukuisilla muillakin aloilla on tätä joululahja-kulttuuria. Ja lukuisilla muilla aloilla ollaan osattu sisäistää lainsäädäntö ja itseestäänselvästi kieltäydytään niistä lahjuksista?
Minä ymmärrän opettajia, joita tämä harmittaa. Toki kalliit lahjakortit/korut tmv.on asia erikseen, mutta nämä ihmiset viettävät näiden lasten kanssa puolet jokaisesta arkipäivän hereilläoloajasta kuunnellen huolet ja ohjaten kasvua oikeaan suuntaan. He ovat lasten elämässä tärkeitä henkilöitä. Miksi ei voisi suklaarasialla/kukalla kiittää?
Syy miksi opettajilla on herne nenässä on se, että työnantajaltahan he eivät saa koskaan mitään. Ei tule joukukukkaa tai fleesepeittoa saati sitten juustolajitelmaa tmv. mitä monet aikuiset työpaikaltaan saavat. Firmat ne lahjovat, kunnat ei. Eli se yhdeltä oppilaalta tuleva kynttilä on ainoa muistutus, että työtä arvostetaan ja se halutaan nyt ison hälyn voimalla kieltää. Minusta se on törkeää kuten myös se, ettei luoteta opettajien arvostelukykyyn, jos jostain sattuisi tipahtamaan tonnin shekki käteen.
Kyllä ne huomioitavat lahjonnat tapahtuu Suomessa ja muualla ihan muualla kuin jossain alakoulujen joulu/kevätjuhlissa.
En tiedä oliko mulla jotenkin tavallista paremmat opettajat, mutta sain kymppejä koko ala-asteen vaikkei äiti köyhänä yh:na koskaan lähettänyt minua kouluun lahjan kanssa. En tiedä vaikuttiko muiden antamat lahjat heidän saamiinsa numeroihin tai kohteluun.
Joulujuhlapäivänä aina katsoin kun muut toi kukkia tai muuta opelle ja itsellä ei ollut mitään. En kuitenkaan ollut tarpeeksi fiksu tajutakseni että olisin itse voinut tehdä vaikka kortin.
Itsekään en aio ostaa lahjoja sitten kun lapsia saan. Ahdistaa pelkkä ajatuskin kaikesta krääsästä mitä opettajat saavat vaikka joku varmasti tykkää. Kortti riittää ja kutos- ja ysiluokan päättäjäisissä voi kukkasen viedä.
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
No ei pidä ihan paikkaansa. Todella paljon saan lahjoja potilailta kun he kotiutuvat ja ovat olleet tyytyväisiä hoitoon. Myös menehtyneiden omaisilta tulee suklaata, kakkuja, karkkeja, keksejä ja kukkia. Ihan ympäri vuoden. Olen siis hoitaja. Erona opettajiin on vain se että me hoitajat emme pidä lahjoja itsellämme, vaan ne menevät yhteiseksi kahvihuoneeseen koko osaston jaettavaksi. Samoin kaikki muu, koriste-esineet tai mitä ikinä saadaankin, jäävät osastolle ja ovat osaston yhteisiä. Tuntuisi väärältä ottaa lahjaa vain itselle, saan työstäni palkkaa. Kiitos suklaiden ja kortin muodossa on tietysti mukava, mutta kyllä ne jaetaan sitten koko osaston henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Muilla aloilla niitä lahjoja nimenomaan saadaan enemmän. Kampaajaystäväni saa sellaisia kukka-asetelmia ja suklaa-rasioita, että niistä on opettajien turha haaveilla. Insinööriystäväni saa jouluisin 1000€ joulurahaa työnantajaltaan. Yrittäjä saa satojen eurojen lahjoja yhteistyökumppaneiltaan. Muilla aloilla on pitkiä lahjanantamisen perinteitä. Muita vain ei vainota ja kadehdita. Opettajaystäväni vie monta kertaa vuodessa karkkia ym. oppilailleen, joita on kymmeniä.
Ne tonnien joulurahat työnantajilta ovat verotettavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Ehkä opettajien lahjomisessa on se pointti kun kyse on lapsista. Se laittaa lapset eriarvoiseen asemaan, koska lapsi ei välttämättä voi itse valita viekö opettajalle jotain vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Kyllä mun mies kiikuttaa logistiikka-alalla töistä kotiin lahjoja asiakkailta eli viiskymppisten miesten yrityksiltä.
Tuo ”muilla aloilla ei tätä tapaa ole” oli varmaan ironiaa, joka meni monelta ohi ja lujaa :)
Eli kateus ei voi olla perusteena opettajien lahjoja kritisoitaessa, kuten ko kommentissa oletettiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole tätä opettajien lahjakulttuuria ikinä tajunnut. Miksi? Osaako joku sanoa muuta syytä kuin perinteen?
Perinne? Mistä saakka?
Ei ainakaan 70- ja 80-luvulla annettu lahjoja opettajille.
Mahtaako tässäkin olla sitten paikkakuntakohtaisia eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Minä en saa yhtään lahjaa. T: Peruskoulun aineenopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän opettajia, joita tämä harmittaa. Toki kalliit lahjakortit/korut tmv.on asia erikseen, mutta nämä ihmiset viettävät näiden lasten kanssa puolet jokaisesta arkipäivän hereilläoloajasta kuunnellen huolet ja ohjaten kasvua oikeaan suuntaan. He ovat lasten elämässä tärkeitä henkilöitä. Miksi ei voisi suklaarasialla/kukalla kiittää?
Syy miksi opettajilla on herne nenässä on se, että työnantajaltahan he eivät saa koskaan mitään. Ei tule joukukukkaa tai fleesepeittoa saati sitten juustolajitelmaa tmv. mitä monet aikuiset työpaikaltaan saavat. Firmat ne lahjovat, kunnat ei. Eli se yhdeltä oppilaalta tuleva kynttilä on ainoa muistutus, että työtä arvostetaan ja se halutaan nyt ison hälyn voimalla kieltää. Minusta se on törkeää kuten myös se, ettei luoteta opettajien arvostelukykyyn, jos jostain sattuisi tipahtamaan tonnin shekki käteen.
Kyllä ne huomioitavat lahjonnat tapahtuu Suomessa ja muualla ihan muualla kuin jossain alakoulujen joulu/kevätjuhlissa.
Kukaan ei vastusta sitä, että lapsi piirtää opettajalle joulukortin tai vie omenan/suklaalevyn/kahvipaketin. Mutta se, että vanhempainyhdistyksien kilpavarustelu johtaa satasien lahjakortteihin, on outoa maassa, jossa virkamiesten lahjuksista muuten ollaan tarkkoina.
Omilla lapsillani on erinomaiset opettajat, ja olen pyrkinyt kertomaan sen heille. Lapset vievät kortit ja pienet käsintehdyt konvehdit/piparit/toffeet.
Vierailija kirjoitti:
T. Opettaja
Terve. Olen parturi-kampaaja ja mieheni insinööri. Olemme tänäkin vuonna vastaanottaneet asiakkailtamme lukuisia viinipulloja ja suklaarasioita. Minä olen saanut lisäksi tänä vuonna kukkia, Marimekon pyyhkeet ja muumipyyhkeet lapsilleni asiakkailtani. Olen myös tietoinen muiden alojen tutuistani jotka joka vuosi asiakkailtaan joululahjoja saavat.
Hyvää joulua!
No eikä tämäkin nyt ole ihan oppilaan ja opettajan välinen asia haluaako viedä/vastaanottaa lahjaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä ollut kyse lahjakortetista, ei suklaista ja kukista.
Ovatko? Nuo yhteislahjat ovat vaikeita koska monet kokevat, että niihin pakko osallistua (vaikka puhutaan vapaaehtoisuudesta ja päläpälä) vaikkei haluaisikaan. Kyllähän tieto oppilaiden ja vanhempien kesken kiertää jos joku ei osallistukaan yhteislahjaan. Että voiko Niko-Petterin nimen laittaa korttiin, kun ei kerran osallistunut kustannuksiin. Monille tuo yhteislahjoihin osallistuminen on siis pakollista sosiaalisen paineen vuoksi, vaikka sille rahalle voisi olla muutakin käyttöä.