Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.

Vierailija
21.12.2018 |

Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

No kyllä meillä ainakin asiakkailta tulee kaikenlaista roinaa, viinipulloa, suklaata, kukkia sun muuta. Ihan turhaa mielestäni. Eiköhän jokaisella työssäkäyvällä ole varaa ostaa mieleinen pikku muistaminen itselleen jos kokee olevansa sen tarpeessa. Oikein ahdistaa tuo tavarapaljon, mitä tännekin välillä kannetaan. Luulisi, että nykypäivänä oltaisiin jo sen verran valveutuneita tästä turhasta materiasta.  

Vierailija
82/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku suklaarasia ja kukkakimppu on ihan ok, jos jotain haluaa antaa. Enemmän ihmetyttää lahjakortit ja materialahjat. Sen espoolaisopen ulostulo oli myötähäpeää nostattava ja oikeasti sai hänet vaikuttamaan ahneelta, rutista nyt julkisesti siitä, että kaupunki kehtaa kieltää arvokkaat lahjat.

Suklaarasia ja kukkakimppu = 10 eur. Oppilaita 25 = suklaarasioita ja kukkakimppuja 25 kpl

Tai sitten jokainen antaa 5 eur = ostetaan opelle 125 eur lahjakortti.

Kumpi on enemmän turhaa materiaa ja kumpi tulee kalliimmaksi? Ekassa vaihtoehdossa rahaa menee enemmän ja opelle ei jää kuin hirveä määrä suklaata ja kukkia, kakkosvaihtoehdossa opelle jää kiva ja fiksu lahja ja rahaakin menee vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten Hesarin tekemässä lahjakyselyssä opettajien ehdoton ykköstoive oli lahjakortti.

Niin? Se on paljon parempi kuin 20 tuikkukippoa joka vuosi.

Lue viesti 73 ylempää. Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa siitä, että ulospäin nämä lahjakortit antaa vähän huonon kuvan.

Kommentoin ainoastaan tuota Hesarin galluptulosta. Opettajilta oli (syystä x) kysytty, mikä olisi mieluisin lahja, ja vastaus oli ollut lahjakortti. Se on todellakin useita tuikkukippoja parempi vaihtoehto JOS lahjan haluaa antaa.

Vierailija
84/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.

T. Opettaja

Siis mikä ihmeen saavutettu etu??? Joo... taitaa olla ihan hyvä, että tästä asiasta tulee ihan virallinen ohje kaupungintasolta, jos opettajilla itsellään on käsitys näin hämärtynyt. Itsekin julkisalalla töissä ja meille on täysin päivänselvää, että lahjuksia ei oteta asiakkailta vastaan (vaikka niitä kyllä tyrkytetään!), koska se on rikos. 

Vierailija
85/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Siis mikä ihmeen saavutettu etu??? Joo... taitaa olla ihan hyvä, että tästä asiasta tulee ihan virallinen ohje kaupungintasolta, jos opettajilla itsellään on käsitys näin hämärtynyt. Itsekin julkisalalla töissä ja meille on täysin päivänselvää, että lahjuksia ei oteta asiakkailta vastaan (vaikka niitä kyllä tyrkytetään!), koska se on rikos. 

Tätä tahallisen väärinymmärtämisen määrää.

Vierailija
86/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan jokaisen oma asia kenelle haluaa antaa lahjan ja mikä se lahja on. Miten sen muka voi kukaan kieltää jos omilla rahoillaan haluaa toiselle jotain ostaa? Naurettavaa! Jos minä haluan antaa vaikka 500€ lahjakortin äidilleni, lapselleni, naapurilleni, kaupankassalle, satunnaiselle vastaantulijalle tai vaikka sitten opettajalle niin mitä se kenellekään kuuluu? Yhtä vähän kuin se jos jätän antamatta yhtään mitään! Jo on aikoihin eletty jos ulkopuolelta aletaan määritellä mihin ihmiset saa omat rahansa käyttää!!!

Eihän se kenellekään kuulu, mutta pitääkö maikkojen lehtiin mennä nillittää. Muutama vuosi sitten joku itki lehdissä, että älkää ostako sitä ja tätä opettajille. Se, että kehtaavat näköjään ruikuttaa kaiken päälle ja eivät tunnu arvostavan sitä elettä. Taas selitetään, että eihän minun lahjaani kauhean kalliiksi tule. Selkeä viesti, että haluaa lahjan ja arvaa paljon sellasta perhettä stressaa ku ei muutenkaan ole rahaa ylimäärästä ja sitten pitäs miettiä onko itse kuspää vai osallistuuko. Mun facebookissa on kolme kaveria opettajina. Toissavuonna se yks sitten mokas oikein kunnolla. Sen ilmeisesti yksityisviestillä kirjoittaa näille kahdelle opettajalle, mutta kirjoittikin viestin seinälle kaikkien nähtäväksi ja nämä kaksi oli yhtä viisaita ja vastasivat siihen seinälle huutonauuruhhymiöillä. Siellä haukuttiin näitä lahjoja... Joo taas tätä samaa paskaa roinaa ja hymiöt perään. Yks vastas, että joo vois tunkee ne hanuriinsa sen roinan ja taas olla ilosena naamana ottaa vastaan kaikenlaista turhaa.

Frendin seinä täytty hyvin nopeesti viesteistä, että ei vissiin ihan näin julkisesti pitänyt sanoa ja kysymysmerkkiä perään. KAikki kerkes haukkumaan ne ennen kun paineessa poisti sen ketjun. Tämä kolmikko oli hieman nolona ja hajalla, kun se todellisuus tuli ilmi. Surullista oli se, että meidän kaveripiirissä on muutama lapsi näiden oppilaina. No, eivät ole enää kavereita.

Vierailija
87/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kympin oppilaan mukaan laittaa opettajalle kukkasen, kun lapsi näemmä menestyy oppisisällöissä myös ilman, että virkamiestä täytyisi lahjoa? Kyseessä siis opettajan ensimmäinen syksy, joten ei ole voinut arvosteluperiaatteissa ottaa huomion tulevaa lahjontaa. Vai pitääkö jättää kukkanen antamatta ja tarkkailla laskevatko lapsen numerot keväällä verrattuna lahjan antaneisiin?

t: foliohattu

Vierailija
88/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kiva idea opettaa lapsille samalla hyviä ja kohteliaita tapoja ja lähimmäisten muistamista antamalla opettajallekin jokin pieni lahja kuluneesta vuodesta. Monet, etenkin pienet  lapset myös kokevat sen open tosi tärkeänä ja läheisenä aikuisena. Mun mielestä jos lapsi haluaa itse muistaa opea, kertoo se lapsen luottamuksesta ja lämpimistä väleistä opettajaan.

Vierailija
89/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Tätä tahallisen väärinymmärtämisen määrää.

No eikös tuo opettaja tuossa viestissään näin ihan selvästi kirjoittanut? "Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua." Mihin tällä saavutetulla edulla siis viitattiin, jos ei oppilaiden antamiin lahjoihin?

Vierailija
90/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tuo verotuspuoli? Ainakin meidän firmassa työntekijöiden lahjat (esim. 20 vuoden palveluksesta) on rajattu 100 euroon, koska suuremmasta summasta pitäisi työntekijän maksaa veroa.

Eli jos ajatellaan, että ison lahjakortin on tarkoitus kompensoida opettajien palkkatasoa, niin kai samalla logiikalla lahjakortti olisi veronalainen.

Vierailija
91/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että Suomi on niin ankea maa kun ilahduttamaan tarkoitettu lahjakin on samantien rikos tai vähintään lahjus.

Vierailija
92/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta luokan yhteinen lahja (esim. 100€ lahjakortti Stockalle) on parempi kuin se, ettei saada sovittua yhteistä lahjaa ja jokainen/monet vie omansa. Muistan kun yhtenä keväänä ei oltu saatu sovittua yhteistä lahjakorttia opettajalle, niin hän sai kevätjuhlassa puoli tusinaa pulloa kuohuviiniä! Minusta se näytti irvokkaalta, kun 7. luokkalainen menee pullokassi kädessä ottamaan todistusta vastaan. 

Ja ne seiskaluokkalaiset ihan ehdoin tahdoin ja itsekseen olivat ne alkoholit ostaneet? Ihan pyytämällä pyytäneet, että annetaan opelle alkoholia että on mukavampi? Mitä tämä kertoo suomalaisesta kulttuurista?

Vierailija
93/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa noloa marinaa noilta opettajilta... johan tuo on laissakin sanottu ihan selvästi.

Vierailija
94/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että Suomi on niin ankea maa kun ilahduttamaan tarkoitettu lahjakin on samantien rikos tai vähintään lahjus.

Juu, onpa todella ankea maa! Todella kurjaa, että esim. oikeudessa voi luottaa siiten, että syyte käsitellään puoleettomasti ja eikä rikas voi ostaa oikeutta itselleen vaan samasta rikoksesta ollaan samalla viivalla köyhän kanssa. Kamalaa!  

Vierailija
95/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko jotain linkkiä? Mikä opettajan nimi?

Vierailija
96/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku suklaarasia ja kukkakimppu on ihan ok, jos jotain haluaa antaa. Enemmän ihmetyttää lahjakortit ja materialahjat. Sen espoolaisopen ulostulo oli myötähäpeää nostattava ja oikeasti sai hänet vaikuttamaan ahneelta, rutista nyt julkisesti siitä, että kaupunki kehtaa kieltää arvokkaat lahjat.

Suklaarasia ja kukkakimppu = 10 eur. Oppilaita 25 = suklaarasioita ja kukkakimppuja 25 kpl

Tai sitten jokainen antaa 5 eur = ostetaan opelle 125 eur lahjakortti.

Kumpi on enemmän turhaa materiaa ja kumpi tulee kalliimmaksi? Ekassa vaihtoehdossa rahaa menee enemmän ja opelle ei jää kuin hirveä määrä suklaata ja kukkia, kakkosvaihtoehdossa opelle jää kiva ja fiksu lahja ja rahaakin menee vähemmän.

Miksi sinun mielestäsi vaihtoehtoina on vain nuo kaksi? Eikö kaikkein paras ratkaisu ole se, että jos opea halutaan muistaa, luokka yhdessä ostaa yhden suklaarasian ja yhden kukkakimpun? Rahaa menee vähän ja opelle ei jää kymmentä suklaarasiaa. Ajatushan on tärkein, eikä se että opettaja saa joulubonuksen oppilailtaan?

Vierailija
97/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miten olisi jotenkin enemmän lahjontaa se, että jokainen vanhempi antaa muutaman euron jolla ostetaan lahjakortti, kuin se, että jokainen ostaa henk.koht. jotain "pientä". Yhteislahjassahan kaikki ovat saman arvoisesti mukana, eikä siis tule eriarvoisuutta. 

Jos jokainen vie oman pikkulahjuksen, on vaikea kuitenkaan löytää mitään kolmen euron arvoista, mikä oikeasti ilahduttaisi opettajaa. Menee enemmän rahaa ja kaikki antavat väistämättä eriarvoisia lahjoja. Siinähän se luokittelun vaara juuri on. 

Vierailija
98/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua, miten olisi jotenkin enemmän lahjontaa se, että jokainen vanhempi antaa muutaman euron jolla ostetaan lahjakortti, kuin se, että jokainen ostaa henk.koht. jotain "pientä". Yhteislahjassahan kaikki ovat saman arvoisesti mukana, eikä siis tule eriarvoisuutta. 

Jos jokainen vie oman pikkulahjuksen, on vaikea kuitenkaan löytää mitään kolmen euron arvoista, mikä oikeasti ilahduttaisi opettajaa. Menee enemmän rahaa ja kaikki antavat väistämättä eriarvoisia lahjoja. Siinähän se luokittelun vaara juuri on. 

Ei tässä nyt ole kyse siitä, mikä lahja olisi kivoin tai vähiten eriarvoisin. Vaan siitä että virkamiehen lahjonta on yksiselitteisesti laissa kielletty kokonaan. Ei saa vastaanottaa mitään.

Vierailija
99/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa noloa marinaa noilta opettajilta... johan tuo on laissakin sanottu ihan selvästi.

TÄMÄ!

Vierailija
100/241 |
21.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Opettaja

Minä yksityisessä firmassa töissä, ja senttiäkään en saa ottaa vastaan asiakkailta.