HS: espoolainen ope: ei lahjastani kauheaa summaa oppilaiden vanhempien maksettavaksi tule.
Espoolaiset opettajat vetäneet herneen nenään, kun kaupunki kielsi kalliiden lahjojen vastaanottamisen. HUOH! Eikö olisi yksinkertaisinta ilmoittaa vanhemmille, että kiva jos haluavat muistaa, mutta lahja voi olla enimmillään lapsen piirtämä kortti tai joku yhteisteos lasten piirustuksista. Ei kai sen espoolaisen olen talous tähän kaadu.
Kommentit (241)
Lahjan antaminen opettajalle on tapakasvatusta omalle lapselle. Samanlailla kuin kyläilyviemiset ja muu sellainen. Se ei ole pakollista, joten en ymmärrä tätä joka vuotista raivoa.
Joululahjakäytäntö on ihan yleinen muissakin ammateissa. Saan työnantajaltani esimerkiksi joululahjan, ja useilta asiakkailtakin.
Mun mielestä on ihan jokaisen oma asia kenelle haluaa antaa lahjan ja mikä se lahja on. Miten sen muka voi kukaan kieltää jos omilla rahoillaan haluaa toiselle jotain ostaa? Naurettavaa! Jos minä haluan antaa vaikka 500€ lahjakortin äidilleni, lapselleni, naapurilleni, kaupankassalle, satunnaiselle vastaantulijalle tai vaikka sitten opettajalle niin mitä se kenellekään kuuluu? Yhtä vähän kuin se jos jätän antamatta yhtään mitään! Jo on aikoihin eletty jos ulkopuolelta aletaan määritellä mihin ihmiset saa omat rahansa käyttää!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjojen antaminen pitäisi kieltää. Opettajat saavat hyvän korvauksen työstään + pitkät lomat, sen pitäisi riittää.
Se on kiellettyä jo. Espoon kaupunki vaan muistutti tästä säännöstä opettajiaan.
Ei ole kiellettyä. Tavanomaisia ja arvoltaan vähäisiä lahjoja saa antaa ja ottaa vastaan, kunhan niiden tarkoitus ei ole vaikuttaa lahjansaajan toimiin työssään. Rahaa tai lahjakortteja ei saa ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
Lahjojen saaminen on saavutettu etu?
Virkamiehelle?
Tiesitkö, että virkamiehet eivät saa ottaa lahjoja vastaan. Eivätkä saa monen muunkaan ammatin edustajat. Lahjoista päästään hyvin nopeasti korruptio-epäilyyn.Kyllähän opettajat suhtautuvat eri tavalla eri perheisiin. Ja varmasti niillä lahjoilla on vaikutusta.
Itse huomasin tämän vasta kun lapseni alkoi sairastelemaan ja hänelle tuli paljon poissaoloja. Opettajan suhtautuminen koko perhettä kohtaan muuttui tylyksi ja alentuvaksi. Se oli todella outoa, sillä sitä ennen oltiin aina tultu hyvin toimeen kaikkien lastemme opettajien kanssa.
Näkyvin ero oli se, että kokeissa alkoi vaatimaan sanatarkkoja vastauksia, ei enää kelvannut omin sanoin selittäminen. Vastaus piti täsmällisesti samalla tavalla ja samoilla sanoilla kuin oppikirjassa.Tilanne kärjistyi lopulta niin pahaksi, että piti vaihtaa koulua kun lapsi ei enää pystynyt vanhaan kouluun menemään lainkaan. Opettajan käytös aiheutti niin voimakasta stressiä ja ahdistusta, että se pahensi myös sitä sairautta joka oli poissaolojen syynä. Nyt sitten kuskataan lasta kouluun toiselle puolelle kaupunkia.
Itse annan aina lahjan siivoojalle, sillä hän auttaa arkeani niin paljon. Opettajan en voi sanoa helpottavan arkeani millään tavalla.
Tää sun tarina ei kyllä mitenkään liity lahjoihin...
Jaa-a. Taas on tehty kärpäsestä härkänen! Ei voi kuin ihmetellä miten ihmiset jaksaa kaikkeen puuttua ja mielensä pahoittaa mitä ihmeellisimmistä asioista!
Minä saan asiakkailta lahjoja, ja työnantajalta ja työkavereilta, mutta saamani lahjat kyllä kalpenevat miehen saamiin lahjoihin verrattuna.
Itse olen antanut lahjan mm. kampaajalleni ja hammaslääkärilleni.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoja on kiva saada. Itse lähetin oppilaat eilen joululomalle ja olihan se kiva saada ruusuja ja muutama suklaarasia. Varmaan tämän jokainen ymmärtää, ihan sama mikä ala. Muilla aloilla tätä tapaa ei ole, että asiakkaat antaisivat lahjoja työntekijälle ja varmaan se herättää kateutta. Ja monet opet eivät haluaisi saavutetusta edusta tietenkään luopua. Vein itse omien lasteni opettajille joulumuistamiset ihan vaan koska tiedän kuinka kiva niitä on saada.
T. Opettaja
On monia muitakin aloja, joilla asiakkailta saa lahjoja. Ei tässä varmaan kateutta ole, asiastahan keskustelevat pääosin itse opettajien asiakkaat ja opettajat.
Sinänsä olisi tietysti selkeää, että kaikkia kunnan ja valtion viranhaltijoita koskisivat samat lahjasäännöt.
Muutama vuosi sitten Hesarin tekemässä lahjakyselyssä opettajien ehdoton ykköstoive oli lahjakortti.
Vierailija kirjoitti:
Minä saan asiakkailta lahjoja, ja työnantajalta ja työkavereilta, mutta saamani lahjat kyllä kalpenevat miehen saamiin lahjoihin verrattuna.
Mutta sitä hammashoitajaa et sitten tullutkaan muistaneeksi, vaikka hänenkin työpanostaan tarvitaan sinun suusi kunnossapitämiseen? Hän taisi taustalla puhdistaa hoitohuonetta samalla kun sinä mielistelit sitä tohtoria suklaarasioinesi?
Mä voin rehellisesti sanoa entisenä verotarkastajana, että ylenmääräinen lahjominen epäilyttää. Olipa kyseessä opettaja, rakennuspalvelujen kilpailuttaja tai verotarkastaja. Kahvit ja pullat on ok, mutta jos olisin saanut niiden arvon ylittäviä lahjoja, olisi mennyt lahjonnan puolelle.
Opettajien on hyvä muistaa, kuten yleinen sääntö on, että tärkeintä on se, miltä se näyttää ulospäin. Jos toiset vanhemmat tuovat joka joulu ja kevät 30 lahjan, niin kyllä se voi vähävaraisissa perheissä epäilyttää, kohdellaanko heidän lastaan numeroiden jaossa yhtä hövelisti kun varaa ei ole kuin kortin viemiseen.
Tuskinpa keskinmääräisesti se muutaman kympin lahja opettajaan vaikuttaa, mutta kyse ei olekaan, vaikuttaako se oikeasti vaan herättääkö se epäilyksiä ulkopuolelta katsottuna.
Ei muhunkaan olisi viinipullo tai lahjakortti vaikuttanut tarkastuksen lopputulokseen, mutta olisi varmasti aiheuttanut epäilyksiä muissa puolueettomuudesta.
Mun mielestä parin euron ruusu tai suklaarasia on ok ja kohtuullinen muistaminen opelle.
Jos opettajajien on vaikea luopua monen kympin lahjakorteista, jos ovat sellaisia saaneet, niin voipi kysyä, mitkä ne motiivit sitten ovat olleet niitä vastaanottaessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitä hammashoitajaa et sitten tullutkaan muistaneeksi, vaikka hänenkin työpanostaan tarvitaan sinun suusi kunnossapitämiseen? Hän taisi taustalla puhdistaa hoitohuonetta samalla kun sinä mielistelit sitä tohtoria suklaarasioinesi?
Hän on tympeä haahka, miksi minä hänelle mitään veisin?
Ei tulisi mieleenkään viedä lapsen opelle lahjaa, kaikentietävä kansankynttilä, ylimielinen, mielistelee rikkaiden pentuja jne, suosikkioppilaat jolle antaa hyvät numerot. Vien aina siivoojalle muistamisen, hän jos kuka sen ansaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten Hesarin tekemässä lahjakyselyssä opettajien ehdoton ykköstoive oli lahjakortti.
Niin? Se on paljon parempi kuin 20 tuikkukippoa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Se on paljon parempi kuin 20 tuikkukippoa joka vuosi.
Lue viesti 73 ylempää. Olen täysin samaa mieltä kirjoittajan kanssa siitä, että ulospäin nämä lahjakortit antaa vähän huonon kuvan.
Minusta luokan yhteinen lahja (esim. 100€ lahjakortti Stockalle) on parempi kuin se, ettei saada sovittua yhteistä lahjaa ja jokainen/monet vie omansa. Muistan kun yhtenä keväänä ei oltu saatu sovittua yhteistä lahjakorttia opettajalle, niin hän sai kevätjuhlassa puoli tusinaa pulloa kuohuviiniä! Minusta se näytti irvokkaalta, kun 7. luokkalainen menee pullokassi kädessä ottamaan todistusta vastaan.
Aina vedotaan siihen, että lapset haluavat muistaa jouluna ja keväisin heille tärkeää opettajaa, mutta ovatko vanhemmat koskaan kysyneet näiltä lapsilta, että mitä he haluaisivat antaa lahjaksi opettajalle? Vai onko tosiaan niin, että lapset nimenomaan itse ehdottelevat monen kympin/sadan euron lahjoja ja vanhemmat toteuttavat toiveet? En ihan usko tähän.
Eli, jos todella oikeasti lapset haluavat muistamisen viedä, niin miksi eivät vanhemmat laita lasta toteuttamaan tätä? Lapset itse tekisivät kortin tai kävisivät vanhempien avustuksella valitsemassa pienehkön jutun.
Vastaan tähän itse, koska oikeasti lasta ei voisi vähempää kiinnostaa saako ope lahjan vai ei, joten siksi lapsi ei ole kiinnostunut tekemään sen eteen mitään. Lapsella on mielessä loma, ei muu. Tässä siis vain vanhemmat haluavat näyttää, että ope on mukamas kovinkin tärkeä lapselle ja perheelle, vaikka tuskin on. Tai lahjan viemisellä on jokin muu takaa-ajatus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei opettajat anna lahjoja oppilailleen?
Antaahan ne - nelosia ja kymppejä
Miksi ne ovat sinusta lahjoja? Ajatteletko niin, että bussikuski antaa sinulle joka päibä lahjan, kun suostuu ajamaan autoa tai lääkäri antaa lahjaksireseptilääkkeitä?
Huumorintajua joko on tai ei ole, sinä kuulut jälkimmäiseen kategoriaan.
Ohis
Vertailukelvottomat asiat ovat vertailukelvottomia. Sen joko ymmärtää tai ei. Sinä kuulut jälkimmäiseen kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö opettaja saa palkkaa työstään?
Onko suomen kielesi puutteellinen? Palkka ei ole synonyymi sanalle lahja. Etkö tiedä näiden kahden asian eroa? Uskomatonta!
Espoo alkaa olla surkuhupaisa esimerkki siitä, miten huonosti tai vääriin kohteisiin he käyttävät opetustoimeen liittyviä resursseja! Aina kun lukee jostain ongelmasta tai jonkin asia tuntuu turhalta tai kummalta, niin eiköhän se olekin Espoossa!
Kuka siellä oikein on johtajana? Eikö oikeasti olisi aika pistää paukut siihen, mihin ne oikeasti kuuluu?
On se rankkaa kun opettaja saattaa saada peräti luokan yhteisesti hankkiman kukkakimpun tai vähän paremman suklaarasian. Ihan vaan koska oppilaat haluavat ilahduttaa kivaa opea ja vanhemmat kiittää.