Ethän osta joululaatikoita: tee ne itse. Helppoa, maukasta ja edullista
Näin se vaan menee. Ei kai kellään peukalo niin keskellä kämmentä ole :(
Kommentit (59)
Kansantaloudellisesti on paljon parempi vaihtoehto ostaa jonkun muun tekemät laatikot. Näin tuetaan työntekoa ja valtio saa veroja.
Laatikot on niin pienessä roolissa joulumenussa että ei maksa vaivaa tehdä lanttulaatikkoa itse. Imelletyn perunalaatikon teen itse, sitä ei saa hyvää valmiina ja se pitää saada uunista suoraan pöytään.
Muita laatikoita meillä ei ole ja aina niitä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Degeneraatio, se on sittenkin totta.
Jep, ja AP:ssa se näkyy kaikista selvimmin. ":("
Vierailija kirjoitti:
Porkkana-, lanttu- ja imelletty perunalaatikko on jo tehty. Vielä pitäis bataattilaatikko ja ehkä maksalatikkokin pyöräyttää :)
Wau, mikä miisu ;)
Ihan takuulla ostan pitopalvelusta. Saan ihan satavarmasti parempaa kuin itsetekemäni.
En ala päiväkausia tusaamaan jotain laatikoita joita en edes itse syö. Voin säästää ne pennit jostain muusta
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ole muita kuin uusavuttomia tähän aikaan? Vai missä kaikki osaavat perheenäidit on?
Pitsan/hampparit/leivän aina valmiina ostavat täällä jaksaa huudella siitä ostaako joku yhden valmislaatikon vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä ole kiinni ettenkö osaisi vaan että tulee liikaa jos itse tekee. Meillä on vain 2 henkilöä joulupöydässä.
Itse tehdessä saa just niin paljon/vähän kuin tarvitsee.
No eihän. Kun lanttua vaikka myydään tarjouksessa 2 kg pusseissa niin on taloudellisempaa sitten ostaa se 2 kg pussi eikä lähteä metsästämään kalliimmalla jotain pienempää määrää, mistä torilta vai? Näytä mulle missä meillä Turussa on nykyään vihannestori :) Ja sitten tuo koko 2 kg on käytännössä kokonaan käytettävä koska ei joku puolikas lanttu säily jääkaapissa kuin muutaman päivän jolloin sitten jo syödään muutenkin sitä lanttulaatikkoa ettei raakaa lanttua niinkään tule mihinkään käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä ole kiinni ettenkö osaisi vaan että tulee liikaa jos itse tekee. Meillä on vain 2 henkilöä joulupöydässä.
No eihän. Kun lanttua vaikka myydään tarjouksessa 2 kg pusseissa niin on taloudellisempaa sitten ostaa se 2 kg pussi eikä lähteä metsästämään kalliimmalla jotain pienempää määrää, mistä torilta vai? Näytä mulle missä meillä Turussa on nykyään vihannestori :) Ja sitten tuo koko 2 kg on käytännössä kokonaan käytettävä koska ei joku puolikas lanttu säily jääkaapissa kuin muutaman päivän jolloin sitten jo syödään muutenkin sitä lanttulaatikkoa ettei raakaa lanttua niinkään tule mihinkään käytettyä.
Ihan tavallisesta ruokakaupasta saa lanttua irtonakin, voi ostaa vaikka vain yhden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ole muita kuin uusavuttomia tähän aikaan? Vai missä kaikki osaavat perheenäidit on?
Pitsan/hampparit/leivän aina valmiina ostavat täällä jaksaa huudella siitä ostaako joku yhden valmislaatikon vuodessa.
Tämä. Meillä menee tosi vähän niitä laatikoita ja niitä on perinteen vuoksi tarjolla aattoillan aterialla. Kukaan ei niistä välitä olipa itsetehtyä tai ostettuna. Leivon leivän, pullan , piparit kakut itse aina. Valmistan letut, vispipuurot, riisipuurot, majoneesit , salaattikastikkeet jne itse. Kyllä jotkut muut ovat uusavuttomia.
Juu itse teen lanttulaatikon. Porkkanalaatikosta meillä ei pidä kukaan ja maksalaatikkoa nyt ei ilkeä syödä senkään vertaa. Lantut keitin eilen ja nyt illalla teen soseen ja paistan. Kaupan laatikot on jotain ihme törkyä, miten niitä saattaa syödä? Luomulantuista tulee ihanaa, niin pehmeää ja sopivan makeaa. Muutkin ruuat tehdään itse, samoin leivonnaiset. Juu, ei kinkkua, hyh, hirven routapaisti uuniin ja kaveriksi metsäsienimuhennosta.
Vierailija kirjoitti:
En osta koska vain itse tekemällä saan ne vegaanisina.
JOitain laatikoita saa myös vegaanisena, katso täältä http://www.vegaanituotteet.net/joulu/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisesta ruokakaupasta saa lanttua irtonakin, voi ostaa vaikka vain yhden.
Laskepa huvikseen mikä kilohinta sillä tulee vrt. valmislaatikko.
Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka kehuvat, ettei laatikoista muka tiedä onko ne einestä vai itsetehtyä. Miten kuollut pitää makuaistin olla, ettei sitä erota? Ilmeisesti makuaisti on niin tottunut niihin teollisuusmaisteisiin, ettei sitä enää maista. Kaupan laatikoista lanttu on jotenkin syötävää, mutta kaikki muu on aivan kuraa. Erityisesti kaupan perunalaatikko ei koskaan vastaa mitenkään itse kunnolla imellettyä laatikkoa. Niin se vaan on. (Ja syökää ihan vapaasti jouluna(kin) sitä eineskuraa, mutta älkää kuvitelko, ettei kukaan huomaa.)
Ostan kaikki jouluruuat valmiina, vain kinkku paistetaan itse. Näin on tehty jo 20 vuotta, eikä mitään syytä poiketa hyväksi havaitusta tavasta.
Mulla on ollut uuni rikki jo puolisen vuotta, muuten hyvä idea. :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin miesten kohdalla renkaidenvaihtovänkäys. Osaan kyllä, mutta en jaksa. Voin käyttää sen ajan hyödyllisempäänkin hommaan ja samalla tuen jonkun nuoren kiireapulaisen työtilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi ymmärtää ihmisiä jotka kehuvat, ettei laatikoista muka tiedä onko ne einestä vai itsetehtyä. Miten kuollut pitää makuaistin olla, ettei sitä erota? Ilmeisesti makuaisti on niin tottunut niihin teollisuusmaisteisiin, ettei sitä enää maista. Kaupan laatikoista lanttu on jotenkin syötävää, mutta kaikki muu on aivan kuraa. Erityisesti kaupan perunalaatikko ei koskaan vastaa mitenkään itse kunnolla imellettyä laatikkoa. Niin se vaan on. (Ja syökää ihan vapaasti jouluna(kin) sitä eineskuraa, mutta älkää kuvitelko, ettei kukaan huomaa.)
No sähän voisit tehdä meille kaikille ne joululaatikot kun itse kehut niitä niin maukkaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se tule kalliimmaksi kuin ostaa se 2 kilon pussi? Meillä kyllä perheenjäsenet syövät lanttua raakanakin, jos sen joku kuorii, silti en viitsisi eikä se pussikaan oikein mahtuisi joulun aikaan pieneen jääkaappiin.
Joo, teen läpi vuoden niin paljon asioita ihan itse, ettei keskiverto lanttulaatikonpaistaja-mamma niitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Taisit unohtaa osaavat perheenisät.
Saarioisten äitien laatikot 2,99/700 g. Kymppilaatikot 2,00/700 g. Älä unta nää, että ostaisin ainekset laatikoihin ja ryhtyisin niitä itse vääntämään.