Ethän osta joululaatikoita: tee ne itse. Helppoa, maukasta ja edullista
Näin se vaan menee. Ei kai kellään peukalo niin keskellä kämmentä ole :(
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Imelletty perunalaatikko on varmempi ostaa valmiina. Vaikka edellisenä jouluna olisi onnistunut niin tänä vuonna samalla reseptillä voi mennä täysin metsään. Siis mielummin valmiina kuin tunti kausien työ ja sen jälkeen kauppaan.
Ei niillä kaupan perunalaatikoilla vaan ole mitään tekemistä oikean imelletyn laatikon kanssa. Imellyttäminen on myös vallan helppoa, jos ymmärtää mitä sen imeltymisen aikana tapahtuu. Itse en ole epäonnistunut kertaakaan sen jälkeen, kun oikeasti selvitin esim. lämpötila-asiat ja aloin käyttää paistomittaria lämpötilan seurantaan. Enkä edes kuori perunoita kuumina vaan keitän kuorittuina ja hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä ole kiinni ettenkö osaisi vaan että tulee liikaa jos itse tekee. Meillä on vain 2 henkilöä joulupöydässä.
Itse tehdessä saa just niin paljon/vähän kuin tarvitsee.
No eihän. Kun lanttua vaikka myydään tarjouksessa 2 kg pusseissa niin on taloudellisempaa sitten ostaa se 2 kg pussi eikä lähteä metsästämään kalliimmalla jotain pienempää määrää, mistä torilta vai? Näytä mulle missä meillä Turussa on nykyään vihannestori :) Ja sitten tuo koko 2 kg on käytännössä kokonaan käytettävä koska ei joku puolikas lanttu säily jääkaapissa kuin muutaman päivän jolloin sitten jo syödään muutenkin sitä lanttulaatikkoa ettei raakaa lanttua niinkään tule mihinkään käytettyä.
Ihan tavallisesta ruokakaupasta saa lanttua irtonakin, voi ostaa vaikka vain yhden.
Laskepa huvikseen mikä kilohinta sillä tulee vrt. valmislaatikko.
Enpä ole hintoja katsellut. Mulle tuo laatikoiden tekeminen on osa joulunodotusta, se kuuluu asiaan ja on jo perinne. Se on tavallaan osa joululahjaa perheelleni, kun sisarusten kanssa kokoonnutaan vanhemmille jouluksi.
Ehkä teidän porukassa tosiaan toimii että tehdään laatikot itse mutta mieti nyt hyvänen aika 2 hengen perhettä onko taloudellista ruveta tekemään lanttulaatikkoa yhdestä (= 1 kpl) lantusta? Onko sinulla muutenkin vaikeuksia osata asettua toisen ihmisen asemaan?
Tulee niin paljon porukka että en tosiaaankaan ala itse tekemään, on niin paljon muutakin tekemistä. Työ, huusholli, kakarat yms. En viitsi olla jouluna sitten ihan loppu silmät sikkurassa ja kiukkuisena. Vieraat varmaan tykkäisi tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se siitä ole kiinni ettenkö osaisi vaan että tulee liikaa jos itse tekee. Meillä on vain 2 henkilöä joulupöydässä.
No eihän. Kun lanttua vaikka myydään tarjouksessa 2 kg pusseissa niin on taloudellisempaa sitten ostaa se 2 kg pussi eikä lähteä metsästämään kalliimmalla jotain pienempää määrää, mistä torilta vai? Näytä mulle missä meillä Turussa on nykyään vihannestori :) Ja sitten tuo koko 2 kg on käytännössä kokonaan käytettävä koska ei joku puolikas lanttu säily jääkaapissa kuin muutaman päivän jolloin sitten jo syödään muutenkin sitä lanttulaatikkoa ettei raakaa lanttua niinkään tule mihinkään käytettyä.
Mulla on aina lanttua, punajuuria ja porkkanoita jääkaapissa. Syödään ihan jatkuvasti niistä tehtyjä uunijuureksia ym. Juurekset on ihan mahtavaa ruokaa sen ainaisen perunan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan menee. Ei kai kellään peukalo niin keskellä kämmentä ole :(
Olen tehnyt jo reilut kymmenen vuotta. Helppoa ja nopeaa. Ja paljon parempaa kuin kaupan valmislaatikot. Eron huomaa, kun käymme tapaninpäivänä anoppilassa. Anoppi ostaa laatikot kaupasta. Ne on ihan ok, mutta eivät vastaa itsetekoisia. Ja tosiaan aikaa niiden tekemiseen ei mene kuin ehkä puolisen tuntia kutakin laatikkolajia kohden. Perunalaatikko on suuritöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisesta ruokakaupasta saa lanttua irtonakin, voi ostaa vaikka vain yhden.
Laskepa huvikseen mikä kilohinta sillä tulee vrt. valmislaatikko.
Enpä ole hintoja katsellut. Mulle tuo laatikoiden tekeminen on osa joulunodotusta, se kuuluu asiaan ja on jo perinne. Se on tavallaan osa joululahjaa perheelleni, kun sisarusten kanssa kokoonnutaan vanhemmille jouluksi.
Ehkä teidän porukassa tosiaan toimii että tehdään laatikot itse mutta mieti nyt hyvänen aika 2 hengen perhettä onko taloudellista ruveta tekemään lanttulaatikkoa yhdestä (= 1 kpl) lantusta? Onko sinulla muutenkin vaikeuksia osata asettua toisen ihmisen asemaan?
Sovitaan vaikka niin :)
Eineslaatikot on syötäviä, mutta itsetehdyt huomattavasti paremmat. Lanttu-ja porkkanalaatikot jo tehty. Eikä ole edes aikaavievää touhua. Ei niitä kiehuvia lantunpaloja tarvii vahtia koko ajan kuten ei myöskää laatikoiden paistoa. Paiston aikana voit vaikka ripustaa pyykit ja silittää, ihan mitä vaan.
Onpa vaikeeta.
Laskin just että ei mun laatikot tullut maksamaan juuri euroa enempää. Et onpa kallista.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi joulupöydässä ja kyllä teen lanttulaatikon ja perunalaatikon ihan itse. Ne kun nyt vaan on parempia. Eihän perunalaatikon teko ole juuri perunamuusin tekoa työläämpää?? Aikaa toki menee, mutta itsekseen se siellä uunissa imeltyy, ei tarvi tehdä mitään :).
En tee enkä osta, kukaan kun ei välitä jouluruoista. Viime jouluna syötiin ankkaa, tänä jouluna syödään poroa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee niin paljon porukka että en tosiaaankaan ala itse tekemään, on niin paljon muutakin tekemistä. Työ, huusholli, kakarat yms. En viitsi olla jouluna sitten ihan loppu silmät sikkurassa ja kiukkuisena. Vieraat varmaan tykkäisi tosi paljon.
Ihan ymmärrettävää, ettei yksinhuoltaja jaksa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
En tee enkä osta, kukaan kun ei välitä jouluruoista. Viime jouluna syötiin ankkaa, tänä jouluna syödään poroa.
Milläs joulupukki sitten pääsee takaisin kotiin? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pukin oma ongelma. Viime vuonna pukki kurvasi tutun lapsiperheen pihaan Toyotalla.
En tee tänä vuonna. Olen kyllä tehnnyt kaikki laatikot ihan itse, jopa imelletty perunalaatikko. Tänä vuonna ostan ne valmiina meidän pienestä maalaispuodista. En kertakaikkiaan ehdi, ja samalla tuen heidän toimintaa. Lasimesterin sillin tein tosiaan itse.
Kinkun paistan myös, rosollin teen itse. Mutta laatikot ostan tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imelletty perunalaatikko on varmempi ostaa valmiina. Vaikka edellisenä jouluna olisi onnistunut niin tänä vuonna samalla reseptillä voi mennä täysin metsään. Siis mielummin valmiina kuin tunti kausien työ ja sen jälkeen kauppaan.
Ei niillä kaupan perunalaatikoilla vaan ole mitään tekemistä oikean imelletyn laatikon kanssa. Imellyttäminen on myös vallan helppoa, jos ymmärtää mitä sen imeltymisen aikana tapahtuu. Itse en ole epäonnistunut kertaakaan sen jälkeen, kun oikeasti selvitin esim. lämpötila-asiat ja aloin käyttää paistomittaria lämpötilan seurantaan. Enkä edes kuori perunoita kuumina vaan keitän kuorittuina ja hyvä tulee.
Itä-Suomessa syntyneenä ja kasvaneena tuo imelletty perunalaatikko on järkyttävä elämys. Ruskeaa imelää pskaa. Kaupan laatikko sentään maistuu edes hieman pilaantuneelta perunamuussilta. Miestä varten ostan yhden. Kohta varmaan joku tulee kertomaan miten heillä joulu-ja pitopöytään kuuluu makea makaronilaatikko.
Mulle tuli ekana mieleen, että alottaja on tänä vuonna innostunut tekemään ensikertaa laatikoita itse. Ja nyt pitäis muidenkin tehdä kun se on niin helppoa ja halpaa :D
On niin halpoja kaupasakin, ja tulee syötyä puolikas pieni laatikko lanttu ja porkkanalootaa.. Mutta kait tää oli vaan provo just sillä, kun ne on yli halpoja ne laatikot kaupas.. Vähä voita ja kermaa sekaan ja uuniin niin jep jep se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomessa syntyneenä ja kasvaneena tuo imelletty perunalaatikko on järkyttävä elämys. Ruskeaa imelää pskaa. Kaupan laatikko sentään maistuu edes hieman pilaantuneelta perunamuussilta. Miestä varten ostan yhden. Kohta varmaan joku tulee kertomaan miten heillä joulu-ja pitopöytään kuuluu makea makaronilaatikko.
Tottakai joulupöydässä on makaronilaatikko. Siinä se on muiden itse tehtyjen laatikoiden vieressä ja hyvin on aina vieraille maistunut :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pukin oma ongelma. Viime vuonna pukki kurvasi tutun lapsiperheen pihaan Toyotalla.
Toi ota jos et muuta saa ja porokin on syöty. Voi pukki parkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi ota jos et muuta saa ja porokin on syöty. Voi pukki parkaa.
No en mä tiedä. Toyotalla kuulemma ajaa kunnes pellit putoavat, joten ihan hyvä diili pukille. Enkä ole mitenkään vakuuttunut siitä, että tuo puolikas poro pakkasessa on koko maan tai pukin ainoa. Hyvää se on kyllä, saa seurakseen peruna-palsternakkamuusin ja mustatorvisienikastikkeen. Tai jotain muuta.