Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram lopetus/vieroitusoireet

Vierailija
19.12.2018 |

Escitalopram actavista oon syönyt vähän vajaan vuoden verran. Nyt lopetin sen syömisen oma-aloitteisesti pikkuhiljaa vähentämällä. Viimeisen tabletin kyseistä lääkettä otin viime viikolla, ja nyt olo kuin krapulaisella. Sydämen syke jyskyttää päässä, huonovointisuutta, huimausta jne.

Meneekö nää vieroitusoireet kuinka nopeasti ohi? Vertaistukea?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetusoireet voivat kestää useita viikkoja, joillain kauemminkin. Itse lopetin kuukausi sitten (aloitin vähentämään lokakuussa) ja nyt alkaa olla siedettävä olo.

Vierailija
2/72 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni muistaakseni 2-3 viikkoa että oireet lievenivät merkittävästi. Alku oli kyllä todella karmea, noiden fyysisten lisäksi mulla nousi aivan valtava kiukku pintaan mikä oli vaikeaa. Ehdin syödä kolmen vuoden ajan 20 mg annoksella. Noiden viikkojen jälkeen olo alkoi olla aika normaali, ja myös ilon ja tyydytyksen tunteet heräsivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä lääke auttaa?

Vierailija
4/72 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla, että elämä saattaa vielä jossain vaiheessa voittaa. En olis aloittanut lääkettä, jos olisin tiennyt näin voimakkaista vieroitusoireista.

Vierailija
5/72 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla määrättiin kyseinen lääke sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja yleiseen ahdistuneisuuteen.

-ap

Vierailija
6/72 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko menee varmasti. Loppuvat kyllä oireet eikä kannata hätääntyä kun tietää mistä johtuu..

Vierailija
7/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku Escitalopramia syönyt on lihonnut lääkkeen myötä, niin onko kilot lähteneet lääkkeen loputtua?

Vierailija
8/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisitte nyt, ettei näitä lääkkeitä suositella lopettamaan kuin seinään, syystä. "Säpsähdyksiä" päässä äkisti liikkuessa ja päätä kääntäessä, huimausta ja itkuherkkyyttä sun muita mielialavaikutuksia oli itselläni ainakin noin parisen viikkoa.

Vierailija
9/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoisitte nyt, ettei näitä lääkkeitä suositella lopettamaan kuin seinään, syystä. "Säpsähdyksiä" päässä äkisti liikkuessa ja päätä kääntäessä, huimausta ja itkuherkkyyttä sun muita mielialavaikutuksia oli itselläni ainakin noin parisen viikkoa.

Ja itse voisin näköjään opetella lukemaan... Anteeksi, ap.

Vierailija
10/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla aivan samat nuo fyysiset oireet, jatkuivat lähemmäs kuukauden

Vierailija
11/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka korjasitkin tuon "kuin seinään"-kohdan, haluan myös kertoa että omat oireeni tulivat huolellisen, kuukausia kestäneen vähentämisen jälkeen (psykiatrin ohjeita tarkkaan noudatettuani). T.2.

Vierailija
12/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka korjasitkin tuon "kuin seinään"-kohdan, haluan myös kertoa että omat oireeni tulivat huolellisen, kuukausia kestäneen vähentämisen jälkeen (psykiatrin ohjeita tarkkaan noudatettuani). T.2.

Varmasti tulevatkin. Kylmiltään lopetettaessa mahdollisuus pahempiin vieroitusoireisiin (siis "lopetusoireisiin", kun lääkäreiden mielestä ei saa sanoa niinkuin asia on)on vielä suurempi ja silti monet tekevät niin kuin uhalla ja sitten kysellään, "kuinka kauan tämä kauhea olotila kestää?" Mitä suurempaa annosta ja kauemman aikaa on syönyt, sitä vaikeampaa lopetus kuulemma on.

Vierailija
13/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vieroitusoireet kestää ehkä n. pari kk. Jos sulla oli iso annos ja lopetit melko nopeasti ja vieroitusoireet on sietämättömiä, kannattaa palata pieneen annokseen. Esim. Max neljäsosaan alkuperäisestä annoksesta. Näin olen toiminut itse. Olen nyt syönyt pari kk tuota miniannosta ja olo on hyvä. Lopetan kokonaan ehkä alkuvuodesta- keväällä.

Vierailija
14/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: Tutkimus: Masennuslääkkeet aiheuttavat pahempia vieroitusoireita kuin virallisesti tiedetään

SSRI Lääkkeet ovat kyllä ihan saatanasta. "Vanhemman polven" lääkitykset haittavaikutuksineenkin paljon parempia.

Täällä pitkä ketju vieroitusoireista:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3285589/hs-tutkimus-masennuslaakkeet-ai…

Vierailija
15/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
17/72 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ohjeistettiin lopettamaan siten, että otetaan joka toinen päivä puoli tablettia. Siitä seurasi, että joka toinen päivä oli ihan kamala ahdistus, kävi mielessä jopa itsensä tappaminen (en ollut koskaan ennen ajatellut sitä edes leikillään). Lisäksi mm.  lihaksia nyki samasta kohtaa monta päivää putkeen ja oli muitakin outoja tuntemuksia esim. kaulan iholla.

Vierailija
18/72 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta kun Essitalopraamia syödään pätkittäin pms oireiden hoitoon?

Eli syödään viikko tai pari ennen kuukautisia ja sitten lopetetaan, aloitetaan ja lopetetaan?

Itsellä seilaa vuorotellen aloitus ja lopetusoireeet kokoajan.

Ei se pms aihettama osittainen työkyvyttömyys ja masennuskaan ole mikään hyvä asia.

Vierailija
19/72 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ajettiin lääke alas suht nopeasti, sillä se laukaisi minulla hypomanian. Pahin oire oli ehkä

ahdistuneisuuden ja itkuherkkyyden lisääntyminen. Jotain kipuja ja väsymystä oli myös. Minulla aloitettiin samanaikaisesti toinen lääke, niin en osaa varmaksi sanoa, mikä johtuI mistäkin.

Viimeisen viikon söin enää 5 mg päivässä ja kun valitin lopetusoireita (ei siis VIEROITUSoireita), lääkärini totesi pokkana, että olen psyykkisesti koukuttanut lääkkeeseen ja oireet ovat korvieni välissä. En ole koskaan kuullut, että kyseinen lääke aiheuttaisi psyykkistä riippuvuutta, mutta kai lääkäri tietää paremmin. Ehdotin, että söisin vielä yhden viikon lääkettä joka toinen päivä, jotta oireet olisivat mahdollisimman lievät. Se ei käynyt, sillä ”sellaisella pelleilyllä” olisi lääkäriin mukaan edessä psykoottinen mania.

En muista, montako viikkoa meni, mutta kaikki oireet loppuivat kyllä, eli pysyviä vahinkoja tuskin jää. Tsemppiä lopetukseen!

Vierailija
20/72 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään kokemusta kun Essitalopraamia syödään pätkittäin pms oireiden hoitoon?

Eli syödään viikko tai pari ennen kuukautisia ja sitten lopetetaan, aloitetaan ja lopetetaan?

Itsellä seilaa vuorotellen aloitus ja lopetusoireeet kokoajan.

Ei se pms aihettama osittainen työkyvyttömyys ja masennuskaan ole mikään hyvä asia.

Ihmettelen kyllä todella, jos sinulle on määrätty lääkettä otettavaksi noin kuin kerroit. Hoitovaste saavutetaan yleensä 2-3 kk kuluttua lääkkeen aloittamisesta (ainakin kun hoitoindikaationa on masennus). Lääkettä tulee ottaa päivittäin ja tosiaan mahdollinen vaikutus tulee vasta useiden viikkojen jälkeen. Kysyisin toisen lääkärin mielipidettä, sillä escitalopramilla ei saavuteta lyhytaikaisella käytöllä käsittääkseni mitään vaikutusta mielialaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi