Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Escitalopram lopetus/vieroitusoireet

Vierailija
19.12.2018 |

Escitalopram actavista oon syönyt vähän vajaan vuoden verran. Nyt lopetin sen syömisen oma-aloitteisesti pikkuhiljaa vähentämällä. Viimeisen tabletin kyseistä lääkettä otin viime viikolla, ja nyt olo kuin krapulaisella. Sydämen syke jyskyttää päässä, huonovointisuutta, huimausta jne.

Meneekö nää vieroitusoireet kuinka nopeasti ohi? Vertaistukea?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin essitalopraamia vuoden 10 mg/pv. Aloin vähentää annosta kolme kuukautta sitten. Ensimmäiset oireet tulivat kun laskin 7,5 mg:sta 5 mg:aan viikon välillä lääkärin antamien ohjeiden mukaan. Oireina aivan järjetön uupumus ja  lihaskipuja. Sen jälkeen perehdyin asiaan lisää ja niille, joille tulee voimakkaita oireita annosten puolittamista suositellaan ns hyperbolista vähentämistä mm Hollannissa ja Britanniassa (hyperbolic tapering).

Essitalopraamin (ja muiden SSRI-lääkkeiden) lopettamista ei pitäisi tehdä kuten esim kortisonin annosta puolittamalla ja annosväliä harventamalla. Essitalopraamin poistuessa elimistössä serotoniinireseptorit eivät nimittäin vapaudu lineaarisesti. Etenkin, kun mennään 5 mg:n annoksen alle, pitäisi lopettaminen tehdä aina vaan pienempinä askeleina 2-4 vko välein annosta pudottaen n. 10 % edellisestä annoksesta, jotta elimistön serotoniinimäärät eivät putoa yhtäkkiä hyvin voimakkaasti vaan elimistön oma serotoniinin tuotanto ehtii mukaan.

Valitettavasti tabletteja on mahdotonta pilkkoa edes tabletin puolittajalla riittävän tarkasti. Itse sain pyynnöstä nestemäistä valmistetta, mutta siitä ei saa Kela-korvausta (pieni pullo maksoi lähes 50e) ja sekin on niin vahva liuos (20 mg/ml), että riittävän pienet annokset vaativat ruiskua ja neulaa ja lääkelaskutaitoja.

Olen päässyt annokseen 0,2 mg/pv ja lasku 0,4 mg:sta on ollut aika kova. (Tämän tarkemmin ei laimentamatta saa liuosta mitattua.) Olin ajatellut 2 vko:n kohdalla jättää lääkkeen kokonaan pois, mutta nyt täytynee vielä jatkaa tällä annoksella, kunnes olo tasaantuu. Selvästi mulla oireet tulee jos tulee, kun annoksen laskemisesta on n viikko, mikä sopii hyvin essitalopraamin poistumisaikaan elimistöstä (n 6-8 vrk).

Vierailija
62/72 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvästä selostuksesta. Olen tuo eilinen ketjun nostelija😊

Nyt menen toooodeeellaaa hitaasti tämän kanssa jotta onnistun. En pidä mitään kiirettä. Vitosella muutama kuukausi ja sit 2,5:llä. Sitten pitääkin miettiä loppu... Pitääkö ottaa tuo nestemäinen käyttöön...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä takana essitalopraamin käyttöä  8kk 10mg  annoksella. Nyt lopetin silleen että viikon puolikkaalla. Alkanut nyt  tulemaan juuri noita humahduksia päässä, Ja hermot kireällä. ei kestä juurikaan mitään vastoinkäymisiä, Mutta onneksi tietää syyn näille!

Vierailija
64/72 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt essitalopraamia tällä erää reippaan puoli vuotta 10mg kaksisuuntaiseen. Tasaavana kaverina lamotrigiini 2x100mg. Masennus ei hellittänyt eikä lääkäri antanut nostaa annosta, joten nyt käynnissä vaihto voxraan.

Lopetin asteittain essitalopraamin, nyt kolmas viikko ilman, ensi viikolla voxran aloitus. Tämä on aivan hirveää! Sähköiskuja ei ole, mutta päätä särkee, vatsavaivat ovat suunnattomat ja koko ajan on kylmännihkeä olo eikä esimerkiksi salilla voi käydä. Viimeksi tänään aamulla yritin salilla, mutta tavallista pienemmillä painoilla huimaa ja fyysinen aktiviteetti saa aikaan oksettavan olon. Olen väsynyt, takakireä ja v*ttuuntunut kaikkeen.

Toivottavasti voxrassa ei ole hirvittäviä aloitusoireita, en kestä jos siihenkin tottuminen lasketaan viikoissa.

Vierailija
65/72 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt escitalopramia reilu 10 vuotta, jännittämiseen ja ahdustukseen. Annosta on välillä lisätty, ahdistavien elämäntapahtumien myötä. Noin pari viimeistä vuotta annos oli 15 mg. Tammikuussa tuli tunne, että ehkä pahimmat ajat on nyt eletty ja olen muutenkin vahvistunut ihmisenä, halusin pienentää annosta ihan omatoimisesti. Puolitin tabletin, eli annos 7,5 mg. Ensimmäisen viikon näin ahdistavia unia, ei oikeastaan muuta.  Tämän viikon alussa lopetin kokonaan lääkkeen käytön. Jälleen hyvin ahdistavia unia, unen tarve lisääntynyt, inhottavaa aamutokkuraisuutta, tuntuu ettei herää millään....kuten tänäkin aamuna. Kaiken kaikkiaan vähillä oireilla olen mielestäni päässy. Seurailen tässä kuinka vierottautuminen jatkuu. Sen olen huomannut näinä kuukausina, että minulle tyypillinen helposti herkistyminen, on palannut, mutta onneksi ahdistuneisuutta tai hermostuneisuutta ei ole ilmaantunut.

Tsemppiä meille kaikille!

Vierailija
66/72 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin Escitalopramia yli 10 vuotta ahdistuneisuuteen ja keskivaikeaan masennukseen. Enimmillään 15 mg, mutta viimeiset 4 vuotta 5 mg ylläpitoannoksella. Ennen lääkkeen aloittamista minulla oli herkkä oksennusrefleksi ja yökkäilin helposti, mikä johti sosiaalisten tilanteiden pelkoon.

Lopetin lääkkeen hitaasti vuodenvaihteessa, ensimmäinen kuukausi oli inhottava, sähköiskuja, pahaa oloa, sydämentykytystä, huimausta. Ne meni parissa kuukaudessa ohi, mutta yökkäilyrefleksi on palannut ja edelleen nyt melkein puoli vuotta myöhemmin on outoa pahoinvointia. Kehoni reagoi moniin asioihin tosi herkästi ja luulen, että lääkkeen lopettamisen oireet kestävät oletettua pidempään. Onkohan tämän yökkäysrefleksin kanssa vaan opittava elämään...

Vierailija
67/72 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lopetus ollut nyt 2025 alku vuodesta nyt alku kesään. Hyvin paljon samanlaisia oireita kun ylemmät kertoneet. Käytössä lääke oli 3,5 vuotta ja 10mg annostuksella. Lähdin vähentämään lääkettä 2 vko syklillä koska pelotti lopettaminen. Minulla ainut raivostuttava oire oli todella voimakas päänsärky aina kun vähensin lääkettä. Muut oireet tulivat nyt jälkikäteen. Tunteet ovat vahvemmat, itkuherkkyys, minullakin on tätä huimausta ja humahdusta päässä. Varsinkin jos äkkinäisiä liikkeitä tekee niin tuntuu, että aivot tulevat hitaammin mukana. Luulisi, että tämä kyllä tasottuu - onko täällä muita lääkkeen lopettaneita jotka osaisi sanoa milloin nämä jälkioireet loppuu? 

Vierailija
68/72 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syönyt 10mg escitalopramia n. 3,5 vuotta, ja kolme kuukautta sitten aloin vähentämään lääkettä. Ensin söin kuukauden puolikasta tablettia joka toinen päivä ja kokonaisen joka toinen päivä, sen jälkeen puolikkaan tabletin joka päivä ja sit vielä puolikkaan joka toinen päivä. Nyt menossa ensimmäinen viikko, kun en ole syönyt lääkettä ollenkaan, ja olo on aivan kamala. Itellä pahin oire on se, että päässä on kummallinen paineen tunne, sellainen raskas olo. Tekisi mieli vaan maata silmät kii koko ajan. Sen lisäksi on tosi epätodellinen olo koko ajan! Mullakaan ei nää oireet ollut kovin pahoja vähentämisen aikana, mut nyt kun jätin lääkkeen pois kokonaan niin vieroitusoireet on pahentunu. Ei kai tässä muu auta ku kärsiä tämän läpi, jotta vois vielä joku päivä nauttia elämästä ilman lääkkeitä ja oireita. 

Vierailija
69/72 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkeeksi tuohon ekaan tekstiini. Silloin tuntui että pääsen vähällä, mutta tilanne on muuttunut. Aika karmeeta on ollut nyt lähes pari viikkoa. Aamutokkuraisuus on jäätävä, hermot kireällä, mikään ei oikein kiinnosta, ainakaan mikään fyysinen tekeminen. Tuntuu ettei ole kehossa voimia mihinkään. Etenkin jalat ovat "ihan poikki". Voi hitto jos tämä olotila kestää kuukausia, aivan järkyttävää olemista. Välillä tuntuu että tekis mieli luovuttaa.

Vierailija
70/72 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tämä lääke auttaa?

Panikoimiseen. En enää pyörry,  kun paniikkikohtaus iskee. Nukun hyvin, eivätkä asiat valvota. Annos 5 mg/vrk. Ei haittavaikutuksia, voin hyvin.

Vierailija
71/72 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ohjeistettiin lopettamaan siten, että otetaan joka toinen päivä puoli tablettia. Siitä seurasi, että joka toinen päivä oli ihan kamala ahdistus, kävi mielessä jopa itsensä tappaminen (en ollut koskaan ennen ajatellut sitä edes leikillään). Lisäksi mm.  lihaksia nyki samasta kohtaa monta päivää putkeen ja oli muitakin outoja tuntemuksia esim. kaulan iholla.

Minulla on joskus jäänyt joku päivä ottamatta, eikä ole tuntunut missään. Nämä lääkkeet ovat sellaisia, että aloittaessa vaikutus tulee vasta 1-2 viikon kuluttua. Ei kyllä tunnu heti.

Vierailija
72/72 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin lopettaa, mutta aloin nähdä hirveitä huutopainajaisia. Piti jatkaa taas naapureitten takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä