Escitalopram lopetus/vieroitusoireet
Escitalopram actavista oon syönyt vähän vajaan vuoden verran. Nyt lopetin sen syömisen oma-aloitteisesti pikkuhiljaa vähentämällä. Viimeisen tabletin kyseistä lääkettä otin viime viikolla, ja nyt olo kuin krapulaisella. Sydämen syke jyskyttää päässä, huonovointisuutta, huimausta jne.
Meneekö nää vieroitusoireet kuinka nopeasti ohi? Vertaistukea?
Kommentit (72)
Huimausta,epätodellista oloa,elohiiri silmässä,hermot pinnassa,puutumisen tunnetta myös päässä. Söin escitalopramia vuoden 10 mg annoksella ja viimeisen kuukauden 5 mg annoksella. Annoksen pienuudesta huolimatta paljon oireita.
Hei, hyvä jos joku on saanut apua tästä lääkkeestä tai jostakin muusta. En siis halua mollata mielialalääkkeitä yleisesti. Minä yritin aloittaa, 10 mg meni puolittaessa (ratiopharm) murusiksi joten nappasin kokonaisen. Kaksi tuntia meni hyvin, sen jälkeen vuorokausi ikään kuin humalassa ja kolme vrk tokkurassa. Yritin sitten uudelleen puolittamista, onnistui, mutta olo taas kuin ruotsinlaivalla pari päivää. Sama reaktio tullut monista lääkkeistä, parin tunnin jälkeen humahtaa päässä ja ensin hilpeä, sitten krapulainen olo. Olisin kyllä toivonut että lääke sopii, edullinen ja kuulemma hyvin siedetty.
Avocado1 kirjoitti:
Huimausta,epätodellista oloa,elohiiri silmässä,hermot pinnassa,puutumisen tunnetta myös päässä. Söin escitalopramia vuoden 10 mg annoksella ja viimeisen kuukauden 5 mg annoksella. Annoksen pienuudesta huolimatta paljon oireita.
Itse söin myös 10mg vuoden verran,otin 5mg viikon verran ja sitten lopetin,fiilikset ihan ok,korvissa/päässä suhahtelee,unettomuutta kohtalaisesti.Libido alkaa taas palautua,nyt 2 vk ollut ilman,tavallaan tuntuu ihan hyvältä saada se oma minä takaisin.
Olen syönyt 2v escitalopramia annoksella 15mg/vrk.
Lääkärin ohjeilla lääkitys lopetetaan viikossa.
Eka 3päivää 10mg, sn jälkeen 3päivää 5mg ja sitten vaan lopetus.
Täytyy sanoa, että onpa omituinen olo. Ylivirittynyt, levoton ja vähän vapinaa.
Kuulrmma viikon lopulla jo pitäs olon helpottaa ja normalisoitua..
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt 2v escitalopramia annoksella 15mg/vrk.
Lääkärin ohjeilla lääkitys lopetetaan viikossa.
Eka 3päivää 10mg, sn jälkeen 3päivää 5mg ja sitten vaan lopetus.
Täytyy sanoa, että onpa omituinen olo. Ylivirittynyt, levoton ja vähän vapinaa.
Kuulrmma viikon lopulla jo pitäs olon helpottaa ja normalisoitua..
On kyllä todella erikoista että noin nopeasti lopetus. Mulla oli sama annos ja söin ensin kuukauden ajan 10mg ja sitten 5mg kuukauden. Jos viikossa vähentää kokonaan pois, voi todellakin tulla aika rajujakin vieroitusoireita.
Mulle ei tullut mitään oireita. Nykyinen lääkitys on kyllä sellainen, että varmasti jostain tulisi oireita jos lopettaisin.
Itse vähensin 10mg -> 5mg joskus marraskuussa ja nyt olen lopettanut kokonaan lääkkeen syömisen. Olen ollut ilman essitalopraamia ehkä noin kaksi viikkoa. Selkeät oireet ovat tosiaan kiukkuisuus, hengityksen tihentyminen olen huokaillut/haukkonut henkeäni enemmän eli olen kai ahdistunut. Kaikki negatiiviset tunteet kuten ärtyneistyys ja viha tuntuvat paljon voimakkaammilta. Suutun ja kiukustun siis paljon helpommin, ihmisten itsekkyys ärsyttää minua todella paljon. Myös itkuherkkyyttä on selkeästi enemmän esim. kun kuuntelen musiikkia, joka koskettaa niin itken paljon helpommin. Sitten on sellainen outo oire, että välillä korvissani tuntuu sellaista kihelmöintiä ja tuntuu, että kuulisin hetkellisesti heikommin, jonka jälkeen kuulo palautuu ennalleen. Vähän kuin korvat menisi lukkoon ja kihelmöisi. Tämä on mielestäni erittäin outoa. Tämä kaikki tuntuu oikeastaan aika kamalalta ja mietin palaisinko vaan siihen 5mg annokseen. Ainoa positiivinen juttu on, että saan orgasmin paljon helpommin. Myös ruokahalu tuntuu vähentyneen aiemmasta.
Vastaan tähän, vaikka kysyjää tuskin enää auttaa. Mutta siis, mulla lähti kyllä kilot pois. Paino lähti laskuun ilman mitään toimenpiteitä. Aloitin lääkkeen uudestaan ja paino nousi taas.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä lääke auttaa?
Lienee ssri eli libidoon.
Pakko lopettaa jos ei oo rahaa ostaa
Kirjoittelen tähän vanhaan ketjuun, koska siinä on käsittelyssä nyt itselleni ajankohtainen aihe ja mielestäni hyvää keskustelua.
Itse olen syönyt escitalopram 10mg noin 4 vuotta ahdistuneisuuteen. Yhdessä kohtaa menin hetken 5mg mutta nostin annoksen takaisin. Olen ymmärtänyt, että oma ahdistuneisuus menee kk kierron mukana ja useimmiten sitä ei ole mutta joskus se nousee pintaan. Nyt kun olen enemmän perillä mistä kaikki johtuu ja uskon pärjääväni sen ahdistuksen kanssa joka tästä johtuen joskus tulee niin haluan lopettaa lääkkeen. Olen myös tajunnut elämästäni ne asiat jotka tämän mahdollisesti aiheuttivat ja nyt kun asiat rupeaa niiden suhteen ratkeamaan niin olisi hyvä aika lopettaa.
Vaikeaa on se, että lopetusoireena on myös se ahdituneisuus, jonka takia lääke on aloitettu ja sen tunteen tullessa hieman epäilen itseäni, että teenkö nyt oikeaa ratkaisua... Vähensin muutaman päivän aikana pikkuhiljaa 5mg annokseen. Nyt olen syönyt sitä noin 2 viikkoa. Olo on hieman kurja mutta koitan mennä sen yli sillä voimalla, että nämä ovat lopetusoireita ja sinnikkäästi ottaa vain sen 5 mg vaikka tekisi mieli ottaa 10mg jos se helpottaisi. On ollut myös huimausta ja puutuilua ja ärtyneisyyttä mutta niiden kanssa tulen helpommin toimeen myös ehkä väsymystä. Aamulla on niin vaikea nuosta kellon soidessa. Itkuherkkyys on tervetullutta, koska haluan taas itkeä/herkistyä. Se on ollut kadoksissa mutta pikku hiljaa huomannut kun luen vaikka jotain herkistyttävää lehtijuttua niin kyyneleet koittaa tulla. Se on itselleni tervetullut tunne.
Mutta juu... vertaistukea etsin ja tämän ketjun löysin ja halusin vahvistusta, että lopetusoireet menevät joskus ohi. Itselläni on vielä se toinen porras, kun tästä 5mg:stä tulen alas. Puolitanko sen ensin vai lopetanko kokonaan? Pitäisikö nyt jatkaakkin 5:llä vaikka kuukausi-pari, ennen lopullista lopetusta vai pidentääkö se vain oireita?
Olisi kiva jutella aiheesta jos se nyt juuri koskattaa muitakin ja kuulla muutenkin lisää kokemuksia escitalopramin lopettamisesta.
-Milla
Moi!
Söin Essitalopraamia 3 v. Ensin 10mg, sitten 15mg (ahdistukseen, masennukseen ja pakko-oireisiin).
Kesällä vähensin 15 -> 10. Se meni yllättävän kivuttomasti. Syyskuun alussa aloitin vähennyksen 10 -> 5. Sen seurauksena tuli ensin vatsaoireita, pahoinvointia ja välillä jopa ripulia, mutta nuo oireet meni nopsaa ohi. Vaikeampaa oli ahdistus, joka lisääntyi. Se helpotti, kun tiesi lopetusoireilun olevan normaalia. Siitä huolimatta ahdistus otti välillä vallan ja peruin esim. sovittuja menoja, kun en vain pystynyt lähtemään ihmisten ilmoille.
Psyykkiset oireet tasaantuivat reilussa kuukaudessa, jonka jälkeen aloin ottaa 5mg joka toinen päivä (en jaksanut alkaa puolittaa tablettia, siksi päädyin ottamaan joka toinen päivä, myös lääkäri oli suositellut tekemään näin). Tuon seurauksena on ollut jonkin verran uniongelmia: nukahtamisvaikeuksia, levottomia unia ja yöllä heräämisen lisääntymistä. Psyykkiset oireet lisääntyivät: ahdistus, itkuherkkyys, ärsyyntyminen pikkuasioista, liiallinen asioiden murehtiminen (minulla yksi pakko-oire)... Toisaalta esim. itkuherkkyyttä en pidä pahana, koska olen luonnostani herkästi liikuttuva. Essitalopraami vei terän herkkyydestä, joka oli toisaalta osittain jees.
Joulukuun puolivälissä jätin lääkkeen kokonaan pois. Päätin, että syteen tai saveen, haluan testata, että miten käy. Ainahan voin palata käyttämään lääkettä. Lopetuksen jälkeen mulla alkoi ihme humahdukset: huimaa ja tuntuu, että kropan läpi kulkee humahdus, vähän silleen sähköiskumaisesti. En osaa selittää sitä tunnetta kunnolla 😁 Yleensä nuo tuntemukset tulevat asentoa vaihtaessa, etenkin noustessa tai liikkuessa. Sydämentykytystä on ollut ja esim. nukkumaan alkaessa syke nousee korkeaksi. Siihen ei liity ahdistusta, joten kyse ei ole ahdistus- tai paniikkikohtauksesta. Inhottavalta se tietysti tuntuu, mutta menee ohi joissakin minuuteissa. Eniten minua on rasittanut ärtyneisyys ja pakkoajatusten paheneminen. Toivon, että niiden suhteen vointi tasaantuu.
Olen lopettelemassa 3 vuoden terapiaa, joten uskon pärjääväni nyt paremmin vaikeiden tunteiden ja ajatusten kanssa kuin 3 vuotta sitten, jolloin aloitin lääkityksen ja terapian. Mutta olen varautunut siihen, että joudun palaamaan lääkitykseen, jos ahdistus ja pakko-oireet voimistuvat kovasti. Olen kuitenkin toiveikas, että pärjään nyt ilman lääkitystä.
Tsemppiä kaikille lääkitystä vähentäville ja lopettaville! Mun kokemusten perusteella vähennys- ja lopetusoireet voivat kestää useita viikkoja. Edelleenkin mulla on lopetusoireita. On vaikea välillä erottaa, onko kyse edelleen niistä vai onko ahdistus alkanut uudelleen pahentua. On hassua, kun ei täysin tiedä, millainen minä oikeasti olen 😁
Olisi hyvä, jos näistä asioista kerrottaisiin enemmän myös lääkäreiden toimesta. Netistäkään en löytänyt juurikaan faktatietoa aiheesta.
Mä olen syönyt viitisen vuotta 10 mg ja välillä 15 mg, mielestäni ihan liian kauan. Työterveyslääkäri ohjeisti lopettamaan pikkuhiljaa annosta vähentämällä. Pudotin puolen vuoden sisällä kympistä alaspäin, ensin 7.5 mg, sitten 5 mg ja loppuvuosi 2.5 mg. Nyt ollut kokonaan ilman puoltoista viikkoa ja on itkuherkkytttä ja huminaa päässä. Ihan ihmeissäni näiden kanssa, kun noin pitkään alas tuota kuitenkin ajoin. Veemäinen lääke. Enemmän ehkä sellainen lyhyempiaikainen kainalosauva hankalaan elämäntilanteeseen tai keskusteluavun tueksi. Yksilökohtaista tottakai, mut ite olis pitäny aiemmin jo ajaa tää alas. Ihan luottavainen olo tulevaisuudesta, että pärjään ilman, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Terapian haluaisin ainakin takas tähän rinnalle, jos pitää taas alottaa.
Moi.
Mulla menossa lääkkeen lopetus. Ihan siitä syystä että haluan kokeilla joko pärjään omana itsenäni. Aina voi palata takaisin lääkkeen pariin jos tuntuu liian pahalta.
Sain kyseisen lääkityksen vuosi sitten ahdistuneisuuteen. Silloin elin todella rankkoja aikoja useine menetyksineen.. Minulle määrättiin 10mg. Aloitin 5mg jota söin jonkin aikaa. Sitten nostin annoksen tuohon 10mg. Pikkuhiljaa painajaiset alkoi. Hautasin ja löysin unissani kuolleita läheisiä lähes joka yö. Aamuisin olo oli tämän takia todella paha. Viimein en enää jaksanut jatkuvaa painajaista ja laskin annoksen 5mg. Sitä olen syönyt noin puoli vuotta. Nyt aloin lopettaa. Otan vain joka toinen aamu ja katson miten käy. Ellei toimi koitan jotenkin murustaa pienempään ja ottaa pienen annoksen päivittäin. Viikon pari ajattelin mennä näin, ja sitten lopettaa.
Mulla ei paino tunnu tippuvan vaikka olen sitä yrittänyt. Turvotusta ja liikakiloja vaan on ja pysyy. Mahtaako johtua lääkkeestä?
Ennen lääkettä olin ihan suht hyvässä kunnossa kropaltani.
Ja vielä Olen aina ollut todella herkkä. Itken jo pelkästä ajatuksesta. Lääkityksen aikana en ole itkenyt, ja välillä tuntuu, olenko edes surrut menettämiäni läheisiä kunnolla?
Toivon että elämä palautuu normaaliksi. Ahdistusta saa tulla, kunhan se ei ole jatkuvaa eikä paina syvyyksiin pidemmiksi ajoiksi.
Aurinkoista kevättä ja tsemppiä
Ihan kuin omia kokemuksiani olisi joku tänne kirjoitellut, joten jaanpa minäkin omia kokemuksiani essitalopraamin lopettamisesta.
Mulla aloitettiin essitalopraami noin 1,5v sitten synnytyksen jälkeiseen masennukseen 15 mg annoksella. Viime syksynä lääkäri ehdotti lääkityksen alas ajamista, mutta koin sen olevan liian aikaista. Nyt alkuvuodesta alkoi viimein tuntua siltä, että pärjään ilmankin. Omatoimisesti (joo, ei oo fiksua, tiedän), lähdin puolittamaan annosta. Söin 7,5 mg noin kuukauden ajan, välillä unohdin ottaakin annoksia.
1,5vkoa sitten otin viimeisen puolikkaan ja pari päivää sitten alkoi monen muunkin kuvaamat humahdukset asentoa vaihtaessa tai liikkuessa sekä jännä säpsyminen silmissä. Nyt on lisäksi alkanut jäätävä närästys ja pahoinvointi, voimakkaat lämpötilamuutokset hikoilu vs. palelu. Tänään oli lähdettävä töistä kesken kaiken pois huonovointisuuden vuoksi. Kotiin päästyäni nukuin kolme tuntia eikä olo vaan tunnu helpottavan. Ihan hirveää, ja toivon vain että pahin olisi tässä eikä tää kestäisi viikkoja, kuten pakkausselosteessa lukee :S
Tärkeä aihe. Olen lopettamassa kyseisen lääkkeen käyttöä, tällä viikolla siirtynyt 10mg:sta 5mg:n. Jonkin verran huolestuttaa, miten selviän, koska arkeen todennäköisesti tulossa muitakin muutoksia. Toisaalta on aiempaa kokemusta jo tuon lääkkeen alasajosta.
Hahaa qweer kirjoitti:
Vastaan tähän, vaikka kysyjää tuskin enää auttaa. Mutta siis, mulla lähti kyllä kilot pois. Paino lähti laskuun ilman mitään toimenpiteitä. Aloitin lääkkeen uudestaan ja paino nousi taas.
Tämä olis kyllä myönteinen asia lääkkeestä vieroittautuessa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, hyvä jos joku on saanut apua tästä lääkkeestä tai jostakin muusta. En siis halua mollata mielialalääkkeitä yleisesti. Minä yritin aloittaa, 10 mg meni puolittaessa (ratiopharm) murusiksi joten nappasin kokonaisen. Kaksi tuntia meni hyvin, sen jälkeen vuorokausi ikään kuin humalassa ja kolme vrk tokkurassa. Yritin sitten uudelleen puolittamista, onnistui, mutta olo taas kuin ruotsinlaivalla pari päivää. Sama reaktio tullut monista lääkkeistä, parin tunnin jälkeen humahtaa päässä ja ensin hilpeä, sitten krapulainen olo. Olisin kyllä toivonut että lääke sopii, edullinen ja kuulemma hyvin siedetty.
Apteekissa (ja varmaan muuallakin) on myynnissä niitä lääkepuolittaja-laitteita, on edullisia ostaa. Sellanen avuksi jollei muuten onnistu saada tablettia osiin.
Kenelläkään tuoreita kokemuksia?
Vertaistukea kaipailen.
Kiitos tästä kommentista! Minulla on nyt juuri tällainen tilanne. Olen syönyt essitalopraamia 15-20 mg 3-4 vuotta. Vähensin ensin kuukauden ajaksi annosta ja viikko sitten lopetin kokonaan. Aluksi oli jotenkin pökkyräinen, tohelo olo, yhtenä päivänä kova päänsärky (otin 800 mg ibuprofeenia siihen, auttoi). Kaikkein inhottavinta on kiukku, ärsyynnyn nyt todella pienistä asioista voimakkaasti. Päässä humahtelee välillä. Luin juuri Lääkärilehden erittäin hyvän artikkelin aiheesta. Siinä sanottiin lopetusoireiden kestävän yleensä 1-3 viikkoa. Mikäli masennus palaa, se palaa yleensä kuulemma vasta pidemmän ajan kuluttua. Oli tärkeää saada tietää, että nämä tämän hetkiset tuntemukset eivät tn. ole merkki masennuksen palaamisesta, vaan nämä ovat nyt nimenomaan lopetusoireita. Aion kestää nyt ja katsoa vähintään 4 viikon jakson. Haluan saada selvyyden tarvitsenko todella lääkitystä vai en. Minusta alkoi tuntumaan, että essitalopraamilääkitys on latistanut tunteitani liikaa. Haluaisin tuntea taas hieman voimakkaammin, mutta tällaisia ärsyyntymispuuskia en kuitenkaan halua. Eli jos nämä eivät mene ohi, aion aloittaa lääkityksen uudelleen.